• Anonym (Uoa)

Vad visar IQ egentligen?

Såg en tråd där olika länders medel-IQ togs upp, tråkigt som jag hade tryckte jag vidare på den och sedan gjorde jag några olika IQ-tester för kul. Jag förstår att internet-IQ-tester kanske inte är de bästa, men de jag tog verkade ändå hamna runt samma siffror.
    Jag ligger en bit över medel (mellan 125 och 135, verkar det som), men har aldrig känt mig speciellt smart. Jag lär mig saker snabbt och förstår saker jag läser med en gång, men jag är ganska lat och omotiverad.

Efter jag fick resultaten så undrade jag: vad visar IQ egentligen? Hur snabbt man listar ut saker?
    Om medel-IQ i Sverige är 100 så betyder ju det att många ligger under mig, om IQ = intelligens (som många verkar tycka att det är då IQ verkar användas synonymt med "smart") så känns det som att min siffra inte stämmer. 

• Svar på tråden Vad visar IQ egentligen?
  • Anonym (A)
    Mascaraklumpar skrev 2018-04-20 16:59:21 följande:
    Anledningen till att man använder sig av intellektuella tester inom psykologin är för att just dessa tester visat sig korrelera med - och ibland till och med förutsäga - en mängd andra faktorer, som utbildningsnivå, förmåga att klara av vardagsaktiviteter m.m. Ett IQ-test i sig säger ingenting om testet inte har en verifierad association till något annat, utom förstås hur bra du lyckades på just precis det testet.
    Håller med
  • Anonym (Uoa)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 01:01:56 följande:
    -
    Att trilla dit och tro att de löjliga testerna visar iQ är låg iQ för de visar bara ett litet snävt intresseområde.
    Allt du sa innan den sista meningen kändes relevant, det ovan svarade liksom på min fråga, även om den nu redan har blivit besvarad av andra. Men okej, noterat, jag har lågt IQ enligt dig.
  • Anonym (Uoa)

Tack för svaren

• AndreaBD

Jag vet förstås inte vilket test du har gjort, men jag har själv någon gång gjort ett test på nätet där jag fick en mycket hög IQ som resultat och så gott som alla andra som jag hörde som gjort den fick också höga IQ. Den var helt uppenbarligen inte seriös.

• Anonym (Uoa)
    AndreaBD skrev 2018-04-21 17:21:37 följande:
    Jag vet förstås inte vilket test du har gjort, men jag har själv någon gång gjort ett test på nätet där jag fick en mycket hög IQ som resultat och så gott som alla andra som jag hörde som gjort den fick också höga IQ. Den var helt uppenbarligen inte seriös.
    Jag förstår det, jag gjorde dock två stycken som verkade mer seriösa, ett var mensas och ett annat sa att jag var dålig på vissa områden. Men som sagt, jag förstår att onlinetester inte är speciellt tillförlitliga, det var mer att det fick mig att tänka och undra vad som menas med IQ egentligen.
  • pyssel
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 01:01:56 följande:

IQ-tester visar inte hur intelligent någon är.

Den visar hur bra man är på tex matematik och liknande.

I den världen är det något fint.

För den som är lantbrukare är IQ något helt annat.

För den som är seglare är IQ något helt annat.

För olika hobbyer är det olika saker som är hög iQ.

Att trilla dit och tro att de löjliga testerna visar iQ är låg iQ för de visar bara ett litet snävt intresseområde.

Du har fel. IQ behöver inte sammanfalla, eller ens vara relevant, för talang eller framgång i ett visst yrke eller hobby. Det KAN däremot vara relevant och sammanfalla. Nej, tester mäter inte "ett snävt intresseområde".
    Alla hästar hemma
  • AndreaBD
    Anonym (Uoa) skrev 2018-04-21 17:30:55 följande:
    Jag förstår det, jag gjorde dock två stycken som verkade mer seriösa, ett var mensas och ett annat sa att jag var dålig på vissa områden. Men som sagt, jag förstår att onlinetester inte är speciellt tillförlitliga, det var mer att det fick mig att tänka och undra vad som menas med IQ egentligen.
    Okej. Dessutom, om du gör Mensas test - den är visserligen seriös, men den är ganska ensidig.

• Anonym (Anna)
    pyssel skrev 2018-04-21 17:50:04 följande:
    Du har fel. IQ behöver inte sammanfalla, eller ens vara relevant, för talang eller framgång i ett visst yrke eller hobby. Det KAN däremot vara relevant och sammanfalla. Nej, tester mäter inte "ett snävt intresseområde".
    visa ETT test som inte är snävt.
  • Anonym (Uoa)
    AndreaBD skrev 2018-04-21 21:40:42 följande:
    Okej. Dessutom, om du gör Mensas test - den är visserligen seriös, men den är ganska ensidig.

Jag vet (nämnde det i ett tidigare inlägg). Den man kan göra online på deras hemsida har ju bara delen där man ska se vilken bild som ska komma näst.

En sak som jag tycker är rätt kul när det gäller just den delen (ganska irrelevant till min tråd egentligen, men hur som helst), jag gjorde ett IQ test när jag var 14-15 år, och jag såg inget samband alls i de där figurerna. Jag minns hur förvirrad jag var, så det är väl trevligt att jag iaf har utvecklats lite på den punkten sen tonåren.
  • Anonym (MENSA)
    Anonym (Uoa) skrev 2018-04-20 13:42:43 följande:

Såg en tråd där olika länders medel-IQ togs upp, tråkigt som jag hade tryckte jag vidare på den och sedan gjorde jag några olika IQ-tester för kul. Jag förstår att internet-IQ-tester kanske inte är de bästa, men de jag tog verkade ändå hamna runt samma siffror.

Jag ligger en bit över medel (mellan 125 och 135, verkar det som), men har aldrig känt mig speciellt smart. Jag lär mig saker snabbt och förstår saker jag läser med en gång, men jag är ganska lat och omotiverad.

Efter jag fick resultaten så undrade jag: vad visar IQ egentligen? Hur snabbt man listar ut saker?

Om medel-IQ i Sverige är 100 så betyder ju det att många ligger under mig, om IQ = intelligens (som många verkar tycka att det är då IQ verkar användas synonymt med "smart") så känns det som att min siffra inte stämmer. 

Onlinetest är bara skräp. Du säger att du tagit MENSAs test, men om du nu skulle ha så hög IQ som du påstår så skulle du rimligen noterat att deras onlinetest inte är det officiella testet utan bara en indikation på om det skulle vara värt pengarna att ta det riktiga testet. Onlinetestet är mycket kortare och, enligt mig iaf, enklare.

Hur bra man klarar ett riktigt, övervakat IQ-test ger en fingervisning om hur snabbt ens hjärna löser problem. Det är ofta kopplat till snabbtänkthet i olika sammanhang, inte bara inom matematik.
  • pyssel
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 21:49:02 följande:

De mäter inte ett snävt intresseområde, vilket du skrev. Forskare och experter är däremot oeniga om IQ-tester mäter alla aspekter av intelligens och om det testerna visar kan sägas vara generellt för personens intelligens. IQ handlar inte om intresse utan vissa förmågor. Hur man bäst mäter det och vad som ska innefattas är under diskussion.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Anna)
    pyssel skrev 2018-04-22 08:19:18 följande:

De mäter inte ett snävt intresseområde, vilket du skrev. Forskare och experter är däremot oeniga om IQ-tester mäter alla aspekter av intelligens och om det testerna visar kan sägas vara generellt för personens intelligens. IQ handlar inte om intresse utan vissa förmågor. Hur man bäst mäter det och vad som ska innefattas är under diskussion.

Alltså samma sak jag skrev fast omskrivet av dig med finare ord
  • Anonym (MENSA)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 08:40:10 följande:

Var tvungen att gå tillbaka och se vad du hade skrivit. "Finare ord" vetesjutton, men skrivet med sammanhängande stycken istället för fristående meningar, kanske.
  • Anonym (IQ)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-21 21:49:02 följande:

WISC?

WISC-V testar fem större områden: arbetsminne, snabbhet, verbal funktion, visuell-spatial funktion och fluidfaktor. Det sista är ungefär abstrakt logisk förmåga, t.ex. induktiva, deduktiva och kvantitativa resonemang. I det verbala ingår t.ex. språkliga analogier och ordförståelse. Rätt så omfattande test.

Lite mer allmänt med tanke på en del andra kommentarer i tråden:

Mensa Sveriges test (inte webbtestet) testar perceptuell funktion och snabbhet. Något mer begränsat test, men även om testet verkar simpelt uppbyggt ger det ändå en mycket bra bild av personens IQ.

Fördelen med WISC är att den ger mer detaljerad information om styrkor och svagheter. Sedan ger testerna aldrig ett exakt värde. Har för mig att testet mensa använder kan visa ett lägre IQ-värde än vad man egentligen har med upp till 5-10 poäng, även om man ligger i mätområdet det är avsett att mäta i. Har man IQ under detta mätområde ger testet bara att IQ är under ett visst värde. Likaså är högsta möjliga värde 135 eller mer, det vill säga att man tillhör de 1% med högst IQ. Var i den procenten man befinner sig kan dock inte testet avgöra. Testet kan alltså aldrig ge mer detaljer än att du får ett intervall, vilket är fallet med alla IQ-test. Så ja, testerna har begränsningar, men dessa vägs in i testernas felmarginaler. Även åldern spelar roll. Mensas test är avsett för 18+, WISC kan göras av barn och ungdomar.

De psykologer som genomför dessa tester (så glöm alla Internettester) har koll på dessa begränsningar och felmarginaler.
  • pyssel
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-22 08:40:10 följande:

IQ handlar fortfarande inte om hur duktig bonde man är.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    pyssel skrev 2018-04-22 14:14:41 följande:

IQ handlar fortfarande inte om hur duktig bonde man är.

Utan arg gubbe :)
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Russinbarometern)
    Anonym (Uoa) skrev 2018-04-20 13:42:43 följande:

IQ bestämmer ju inte alls hur lat man är eller hur passionerad man är inom ett visst område eller vilket driv man har. 

Om man t ex ser på genier så har dessa sällan haft den högsta IQ:n. Däremot har ett IQ högre än snittet oftast samspelat med andra egenskaper som t ex högt tålamod, passion och öppenhet.
  • AndreaBD
    Anonym (IQ) skrev 2018-04-22 13:23:38 följande:
    WISC?

WISC-V testar fem större områden: arbetsminne, snabbhet, verbal funktion, visuell-spatial funktion och fluidfaktor. Det sista är ungefär abstrakt logisk förmåga, t.ex. induktiva, deduktiva och kvantitativa resonemang. I det verbala ingår t.ex. språkliga analogier och ordförståelse. Rätt så omfattande test.

Lite mer allmänt med tanke på en del andra kommentarer i tråden:

Mensa Sveriges test (inte webbtestet) testar perceptuell funktion och snabbhet. Något mer begränsat test, men även om testet verkar simpelt uppbyggt ger det ändå en mycket bra bild av personens IQ.

Fördelen med WISC är att den ger mer detaljerad information om styrkor och svagheter. Sedan ger testerna aldrig ett exakt värde. Har för mig att testet mensa använder kan visa ett lägre IQ-värde än vad man egentligen har med upp till 5-10 poäng, även om man ligger i mätområdet det är avsett att mäta i. Har man IQ under detta mätområde ger testet bara att IQ är under ett visst värde. Likaså är högsta möjliga värde 135 eller mer, det vill säga att man tillhör de 1% med högst IQ. Var i den procenten man befinner sig kan dock inte testet avgöra. Testet kan alltså aldrig ge mer detaljer än att du får ett intervall, vilket är fallet med alla IQ-test. Så ja, testerna har begränsningar, men dessa vägs in i testernas felmarginaler. Även åldern spelar roll. Mensas test är avsett för 18+, WISC kan göras av barn och ungdomar.

De psykologer som genomför dessa tester (så glöm alla Internettester) har koll på dessa begränsningar och felmarginaler.
    För vuxna är det WAIS-test som gäller. Och de testen är förstås seriösa.
Svar på tråden Vad visar IQ egentligen?