• jordgubben79

Min son hatar min man

Har varit tillsammans med min man i 7 år.Har en son på 12 år sedan ett tidigare förhållande.Min mans och sonens relation var till en början mycket bra. Efter 2,5 år ca började relationen med min son men även med mig att förändras. Min make började tycka att min son var jobbig och att veckorna han var hos oss var så ?jävla jobbiga?. Kan tillägga att min son är en lugn, snäll och iblan tystlåten kille, aldrig problem med skola eller andra problem, förutom att han är liten i maten.

Min make började visa ett aggressivt beteende mot mig och sonen, kunde ofta förödmjuka och förlöjliga min son bland andra människor.Har haft flera tuffa perioder i förhållandet med bla husförsäljning som drog ut på tiden vilket med ekonomiskt tufft, maken blev av med jobbet(hade en höge tjänst,) han gick arbetslös etc

Under dessa år har han hakat upp sig på mig och min sons relation.Han tycker jag tramsar, han svär åt min son, bl a kallat honom lögnaktig liten jävel, svär och trycker ned honom verbalt, pratar illa om hans pappa, ifrågasätter min relation till barnets pappa- varför ska han och jag ens prata vid överlämning, det är väl bara att lämna av sonen och åka....

Ser hur min son mått sämre , blivit tystare och får en helt annan kroppshållning så fort han kommit hem till oss.Han har gråtit hos sin pappa dagen innan bytesdagen och inte velat komma hem till oss pga min man.

Attityden mot mig har varit fruktansvärt hemsk; från attfrån början varit kärleksfull till att ju längre tiden gått kallat mig egotrippad, egenkär, isdrottning, känslokall, bett mig dra åt helvete, bett mig sluta tänka överhuvudtaget då man ser hur jävla illa det går, kallat mig för pedofil då jag under en tid låg i min sons säng och läste bok vid läggdags och att han öcklades av bilder jag lade upp på sociala medier med mig och min son etc

Efter han bett mig dra åt helvete och ta mitt pick och pack och dra för tusende gången gjorde jag det. Nu är han helt förstörd och vill inget hellre än att leva med oss. Maken och jag går på rådgivning. Sonen totalvägrar och vill aldrig mer se min make. Jag börjar tveka då jag ser den ansträngning min make lägger ner för att förändra sig och göra relationen bra.han har nörjat gå på kurs för att hantera sin aggression.

Hur ska jag gå vidare?? Min övriga familj har sett hur dåligt vi mått och vill inte umgås med min make.det märkliga är att jag älskar ju honom fortfarande för jag ser hur mycket han ångrar sig och vill försöka.samtidigt som min son är ju nr ett i mitt liv och ska komma först. Ska man ge manen en chans och flytta hem igen men då riskera att relationen till min son som själv sagt att han aldrig vill bo hos mig igen. Eller är det bara att inse att han hade sin chans och förstörde allt och skapa ett nytt liv för mig och sonen? Min make tror bestämt att sonen bara får finna sig i det och att vårt nya liv kommer bli så bra igen. Är så stressad inombords då jag kommer göra människor sårade och besvikna hur jag än gör......

• Svar på tråden Min son hatar min man
  • Rudbeckius

Jag ser mönstret att mödrar vet bäst och ska skydda sina barn mot elaka fäder och styvpappor. Det är lovvärt. Mödrarna har en mycket hög uppfattning om sin förmåga som superbra mödrar som älskar sina barn. De curlar aldrig eller skämmer bort barn. Barnen kan aldrig någonsin själva vara skitungar, de är alltid bara oskyldiga lamm. Det händer bara i andra familjer.

Det är också helt onödigt att diskutera och försöka åtgärda situationen. Låt oss göra saker till svart och vitt! Ropa åt trådstartarern att hon genast ska dumpa nya mannnen! Älskar hon inte sitt barn, eller?

Jag tycker den sortens tillrop är både enfaldiga och arroganta. Jag ber TS besinna sig innan hon lyssnar på hopen som ropar efter blod.

Jag lever i bonusfamiljesituation där tonårige styvsonen och jag styvpappan uppskattar varandra mycket, skrattar och gör saker tillsammans. Medan min nya kärlek har ett kyligt och kritiskt förhållande med min rätt avståndstagande tonårsdotter.

Ska jag lyssna på kvinnorna ovan så bör jag konsekvent och genast kasta bort Bonusfamiljen för att jag ska bevisa att jag älskar min dotter och jag tolererar inte som underbar pappa att min nya kvinna lite spetsigt och småelakt tycker att min dotter beter sig gnälligt, lat och bortskämd.

Men jag har pratat med båda om att jag älskar dem och gärna skulle se ett närmare och mer respektfullt förhållande dem emellan.

Förlåt att jag försöker vara förståndig.

• Fluffis
    Rudbeckius skrev 2018-05-03 13:36:56 följande:

Jag ser mönstret att mödrar vet bäst och ska skydda sina barn mot elaka fäder och styvpappor. Det är lovvärt. Mödrarna har en mycket hög uppfattning om sin förmåga som superbra mödrar som älskar sina barn. De curlar aldrig eller skämmer bort barn. Barnen kan aldrig någonsin själva vara skitungar, de är alltid bara oskyldiga lamm. Det händer bara i andra familjer.

Det är också helt onödigt att diskutera och försöka åtgärda situationen. Låt oss göra saker till svart och vitt! Ropa åt trådstartarern att hon genast ska dumpa nya mannnen! Älskar hon inte sitt barn, eller?

Jag tycker den sortens tillrop är både enfaldiga och arroganta. Jag ber TS besinna sig innan hon lyssnar på hopen som ropar efter blod.

Jag lever i bonusfamiljesituation där tonårige styvsonen och jag styvpappan uppskattar varandra mycket, skrattar och gör saker tillsammans. Medan min nya kärlek har ett kyligt och kritiskt förhållande med min rätt avståndstagande tonårsdotter.

Ska jag lyssna på kvinnorna ovan så bör jag konsekvent och genast kasta bort Bonusfamiljen för att jag ska bevisa att jag älskar min dotter och jag tolererar inte som underbar pappa att min nya kvinna lite spetsigt och småelakt tycker att min dotter beter sig gnälligt, lat och bortskämd.

Men jag har pratat med båda om att jag älskar dem och gärna skulle se ett närmare och mer respektfullt förhållande dem emellan.

Läs trådstarten.
    Den där mannen utsätter både barnet och kvinnan för ett totalt oacceptabelt beteende.

• AndreaBD

Det är bara att separera direkt, det har gått alldeles för långt. Jag har haft något åt det hållet, men inte hälften så illa som det som du beskriver. Och min son har också tagit en hel del skada av det. Och då var situationen tyvärr inte så entydigt, pojken inte alls problemfritt, och det var inte alls säkert att det inte skulle vara lika illa för pojken om vi separerar (två gemensamma barn inblandade, som kanske skulle skylla på storebror, och , och....)

Men i det här fallet är det så pass enkelt och uppenbart: Se till att komma bort ifrån den mannen snarast!

• Bibbidi

Har du verkligen läst ts alla inlägg? Och trådstarten?
  • Olikoli

Du är inte förståndig så det behöver du inte be om ursäkt för men det du kan be om ursäkt för är att du skriver i en tråd utan att ha läst trådstarten först. Jävla flum inlägg.
  • Rudbeckius
    Olikoli skrev 2018-05-03 14:37:24 följande:

Du är inte förståndig så det behöver du inte be om ursäkt för men det du kan be om ursäkt för är att du skriver i en tråd utan att ha läst trådstarten först. Jävla flum inlägg.

Varmt tack för insiktsfulla och balanserade inlägg. Jag lovar dig att jag har läst TS. Vänligen läs TS själv med ett bredare och djupare sinne. Men jag förstår att inläggen ansvarsfullt syftar till att se problemen enligt amerikansk dokusåpalogik. Er Dr Phil skulle dock inte göra lika drastiska slutsatser som ni. Men jag tänker inte bemöta mera. Ni populister med lynchmentalitet vinner. Bryr nu er alls om ord som ambivalens, förändring, insikt? Nej, ni fattar blixtsnabba beslut och klampar vidare...
  • Elderberry
    Rudbeckius skrev 2018-05-03 15:07:16 följande:
    Varmt tack för insiktsfulla och balanserade inlägg. Jag lovar dig att jag har läst TS. Vänligen läs TS själv med ett bredare och djupare sinne. Men jag förstår att inläggen ansvarsfullt syftar till att se problemen enligt amerikansk dokusåpalogik. Er Dr Phil skulle dock inte göra lika drastiska slutsatser som ni. Men jag tänker inte bemöta mera. Ni populister med lynchmentalitet vinner. Bryr nu er alls om ord som ambivalens, förändring, insikt? Nej, ni fattar blixtsnabba beslut och klampar vidare...
    Du borde nog bättra på läsförståelsen, vad är det exakt i TS inlägg som får dig att tycka att det där är en relation värd att satsa på?

Är du TS ex?
  • Rudbeckius
    Elderberry skrev 2018-05-03 15:13:01 följande:

Du borde nog bättra på läsförståelsen, vad är det exakt i TS inlägg som får dig att tycka att det där är en relation värd att satsa på?

Är du TS ex?

Haha, nej jag är lyckligtvis inte TS ex, som du ser på min presentation.

Jag kan svara exakt. Men jag kan ju börja med dig och be dig själv exakt svara på hur du har precis så mycket ovedersäglig information från TS så att ingen annan möjlighet finns än att hon ska dumpa den ångerfulle man som hon älskar. Jag ber dig exakt tala om varför ingen möjlighet till lösning finns, annan än din svartvita tolkning? Du föreslår en drastisk lösning som du inte behöver ta ansvar för. Du ger den utan att tveka till en medmänniska som undrar och funderar.

Är du en allvetande kvinna med professionell kunskap om relationsproblem och stor erfarenhet i ämnet? Eller räcker det att du bara tycker till i rena hastigheten i olika stora komplexa frågor? Jag tycker att lynchkvinnorna i trådsvaren inte direkt hedrar sin samhällsgrupp. Förfärligt ensidiga inlägg. Ledsen om ni blir kränkta men nån borde hålla upp en spegel framför er.
  • Vanillaextract

Vad du gjort mot din son är oförlåtligt. Du må vara villig att vara ihop med ett svin som psykiskt misshandlar dig men du har absolut ingen rätt att utsätta din son för den mannen. Förhoppningsvis vaknar pojkens pappa och kräver ensam vårdnad för du har uppenbarligen inte din sons bästa intresse i åtanke. 

• jordgubben79

Du känner inte till alla detaljer så att ifrågasätta min person när du inte ens känner mig är otroligt kränkande. Men det kanske är så du beter dig mot människor över lag. Otroligt nedlåtande och vidrigt!

• Elderberry
    Rudbeckius skrev 2018-05-03 15:42:39 följande:
    Haha, nej jag är lyckligtvis inte TS ex, som du ser på min presentation.

Jag kan svara exakt. Men jag kan ju börja med dig och be dig själv exakt svara på hur du har precis så mycket ovedersäglig information från TS så att ingen annan möjlighet finns än att hon ska dumpa den ångerfulle man som hon älskar. Jag ber dig exakt tala om varför ingen möjlighet till lösning finns, annan än din svartvita tolkning? Du föreslår en drastisk lösning som du inte behöver ta ansvar för. Du ger den utan att tveka till en medmänniska som undrar och funderar.

Är du en allvetande kvinna med professionell kunskap om relationsproblem och stor erfarenhet i ämnet? Eller räcker det att du bara tycker till i rena hastigheten i olika stora komplexa frågor? Jag tycker att lynchkvinnorna i trådsvaren inte direkt hedrar sin samhällsgrupp. Förfärligt ensidiga inlägg. Ledsen om ni blir kränkta men nån borde hålla upp en spegel framför er.
    Först och främst så har jag inte skrivit att TS ska dumpa, vilket säger mig att du inte läser vad folk skriver överhuvudtaget.
    Hur är mitt inlägg ensidigt? Jag gav dig en enkel fråga, en fråga du inte svarade på. Istället går du till attack, hittar på saker, vilket säger mig att du greppar efter argument som inte finns.
  • Rudbeckius
    Elderberry skrev 2018-05-03 16:19:31 följande:

Först och främst så har jag inte skrivit att TS ska dumpa, vilket säger mig att du inte läser vad folk skriver överhuvudtaget.

Hur är mitt inlägg ensidigt? Jag gav dig en enkel fråga, en fråga du inte svarade på. Istället går du till attack, hittar på saker, vilket säger mig att du greppar efter argument som inte finns.

Oj, vad ör det som är enkelt och icke-attackerande med din fråga? Och vad är det som jag inte har läst? Och vad är det det för argument som jag greppar efter i luften.

Bra att du inte tycker att TS ska dumpa direkt. Vad är då ditt allsidiga och visa råd till TS? Det är ju viktigt att du som aldrig attackerar (se ovan) är konkret och saklig. Du vill väl förstå bevisa dig vara sådan som du framställer dig.
  • Elderberry
    Rudbeckius skrev 2018-05-03 16:25:37 följande:
    Oj, vad ör det som är enkelt och icke-attackerande med din fråga? Och vad är det som jag inte har läst? Och vad är det det för argument som jag greppar efter i luften.

Bra att du inte tycker att TS ska dumpa direkt. Vad är då ditt allsidiga och visa råd till TS? Det är ju viktigt att du som aldrig attackerar (se ovan) är konkret och saklig. Du vill väl förstå bevisa dig vara sådan som du framställer dig.
    Jag frågade dig VAD det är du läser som får dig att tycka att TS ska ta tillbaka honom, räcker det att han vill ha henne tillbaka? Om du vill att människor ska ge mer ingående svar om varför de säger "dumpa" så borde nog du också ge en bättre anledning till varför du tycker att TS absolut ska ge mannen en chans till.

Sedan kastar du sådana här saker runt dig:
    "Jag ber dig exakt tala om varför ingen möjlighet till lösning finns, annan än din svartvita tolkning? Du föreslår en drastisk lösning som du inte behöver ta ansvar för. Du ger den utan att tveka till en medmänniska som undrar och funderar.
    Är du en allvetande kvinna med professionell kunskap om relationsproblem och stor erfarenhet i ämnet? Eller räcker det att du bara tycker till i rena hastigheten i olika stora komplexa frågor? Jag tycker att lynchkvinnorna i trådsvaren inte direkt hedrar sin samhällsgrupp. Förfärligt ensidiga inlägg. Ledsen om ni blir kränkta men nån borde hålla upp en spegel framför er."

Du attackerar mig med saker tagna ur luften, vad av detta är egentligen kopplat till mig, om något? Släng inte alla andras svar på mig som om jag skrev dom.
  • Sonnet

Om du går tillbaka sviker du din son. Han har redan fått utstå 4,5 år av psykisk misshandel i unga år. Ta hand om, och stå upp för, din son och även dig själv. Ni är båda värda så mycket bättre. Din son är bara ett barn som inte har något val, men det har du.

• Fluffis
    jordgubben79 skrev 2018-05-03 16:17:53 följande:

Du känner inte till alla detaljer så att ifrågasätta min person när du inte ens känner mig är otroligt kränkande. Men det kanske är så du beter dig mot människor över lag. Otroligt nedlåtande och vidrigt!

Kära du, försök att inte ta åt dig av vad anonyma jönsar skriver för sk*t, lätt att vara kaxig bakom ett tangentbord lixom.

Du har fått flera kloka, konstruktiva inlägg här i tråden (inkl mina). Ta till dig dem.

Känns det fel, så är det också fel. Och du o din son ska ha det bäst! :)

Och ja, relationen till ens barn går alltid före en vuxenrelation.

Gör det du behöver göra. Du vet redan vad.

Kram, bästa du!
  • Akira Öken
    Rudbeckius skrev 2018-05-03 16:25:37 följande:

Med tanke på din privata situation och relationen till dina barn, kanske du inte är en person som är lämplig att ge råd kring en situation som denna.
  • Rudbeckius
    Akira Öken skrev 2018-05-03 23:34:55 följande:

Med tanke på din privata situation och relationen till dina barn, kanske du inte är en person som är lämplig att ge råd kring en situation som denna.

Ledsen att göra dig besviken, men situationen med mina totalt fyra ungdomar är komplett och utmärkt sedan en tid tillbaka. Du har inte läst det senaste. Så jag känner mig synnerligen lämpad att ge råd. Mitt ex som är en typisk lynchkvinna skulle kunnat skriva flera av inläggen ovan, hennes elakheter och drastiska beslut slår nu tillbaka mot henne själv. Barnen har börjat bli så stora att de ser sin mammas fel och brister, samt längtar efter pappas kärlek. Det är otroligt skönt och lättande.
  • Rudbeckius
    Akira Öken skrev 2018-05-03 23:34:55 följande:

Ledsen att göra dig besviken, men situationen med mina totalt fyra ungdomar är komplett och utmärkt sedan en tid tillbaka. Du har inte läst det senaste. Så jag känner mig synnerligen lämpad att ge råd. Mitt ex som är en typisk lynchkvinna skulle kunnat skriva flera av inläggen ovan, hennes elakheter och drastiska beslut slår nu tillbaka mot henne själv. Barnen har börjat bli så stora att de ser sin mammas fel och brister, samt längtar efter pappas kärlek. Det är otroligt skönt och lättande.

Vad ger du själv TS för allsidiga råd, utifrån din breda och djupa erfarenhet? Korsfäst, korsfäst...
Svar på tråden Min son hatar min man