• Anonym (Någon som gör det?)

Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?

Vi är nu 2 vuxna, ett barn på 2 år och ett barn på 10 år som är min sambos barn och som bor hos oss några dagar i veckan.

Vi funderar på ett till barn men det börjar kännas trångt om 3 barn ska dela rum.

Alternativt kommer det minsta barnet kunna sova i vårat rum till den kanske är 4-5 år. 

10 åringen har eget rum hos sin pappa vilket gör att hans behov att ha eget kanske minskar.

Om allt går som planerat skulle vi kunna köpa hus om kanske 4 år, men jag räknar inte med det utan räknar med att bo i våran 3a.

Frågan är hur bra det funkar. Jag tror det funkar, visst kommer man kanske bättre disciplin när det ska studeras, men nu är det bara 10 åringen som skulle få det problemet och nu funkar det bra.

Någon som bor så trångt?

• Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?
  • Anonym (. 2)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 11:35:08 följande:
    Jag läste vad du skrev. Ni har endast ett barn som kommer hem då och då, då röjer ni ut ert arbetsrum. Det är INTE samma sak som att det finns två heltidsboende barn hemma och två vuxna som ska dela på två rum (OK köket också) men ett barn ska ha ett rum själv.
    Nu finns det två heltidsboende barn och två vuxna och halvitdsboende som ska samsas om tre rum. I ts så skrev de att två barn kunde dela och att det tredje kunde bo i föräldrarnas sovrum.
    Om ett barn känner utanförskap för att barnet varannan vecka delar rummet med ett annat barn så är det annat som brister. Båda barnen har det lika, varannan vecka eget rum, varannan vecka delar.

I sådana här diskussioner så brukar det inte alltför sällan bli mest fokus på det barn som inte bor heltid, man tenderar att glömma av de barnen som bor heltid och vill gärna att de ska ta mindre plats och backa.
    Du har INTE läst allt jag skrivit eller så är du bara allmänt dryg och nonchalant och hoppar över stora delar av det jag skriver.

Det är klart att du bara vill bråka och tjafsa i den här tråden också. Precis som du gör i alla andra trådar.
  • sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:45:10 följande:
    Du har INTE läst allt jag skrivit eller så är du bara allmänt dryg och nonchalant och hoppar över stora delar av det jag skriver.

Det är klart att du bara vill bråka och tjafsa i den här tråden också. Precis som du gör i alla andra trådar.
    Då citerar jag dig ordagrant

"10-åringen ska ha ett eget rum, småbarnen delar rum och ni vuxna får en bäddsoffa i vardagsrummet.
    Problem solved.

Barnen har varken valt er eller att vara trångbodda därför får man ta sitt förbannade vuxenansvar och prioritera ungarna vid trångboddhet. Det bara är så OM man har någon form av ryggrad. Bara empatistörda människor funderar först på sig själv så att man får som man vill ha det och låter ungarna få smulorna som eventuellt blir över.

Vi bor också trångt, det saknas bla ett arbetsrum. Fördelen vi har att enda kvarvarande är en bonus men det barnet bor utomlands och kommer bara hit ca varannan månad plus längre vid skollov.
    Vi har löst det genom att använda barnets rum som arbetsrum när hen inte är här. Det betyder att vi måste ordna om ordentligt varje gång barnet kommer och arbeta vid köksbordet.

Men som jag sa ovan, barnet har inte valt oss eller att vi inte bor tillräckligt stort men det ska hen fan inte få lida för. Det är superviktigt att hen känner sig hemma och välkommen här och eget rum är otroligt viktigt.

Jag anser fortfarande att din lösning är mindre bra, för att om 10-åringen inte känner sig välkommen för att han måste dela rum med ett annat barn så är det annat som ligger bakom det hela.
    Jag anser fortfarande det är vansinne att ett rum ska stå tomt varannan vecka (nej, alla behöver inte ett arbetsrum, speciellt om de redan har det trångt)
  • Anonym (. 2)
    u bsextiotalist skrev 2018-05-18 11:50:54 följande:
    Då citerar jag dig ordagrant

"10-åringen ska ha ett eget rum, småbarnen delar rum och ni vuxna får en bäddsoffa i vardagsrummet.
    Problem solved.

Barnen har varken valt er eller att vara trångbodda därför får man ta sitt förbannade vuxenansvar och prioritera ungarna vid trångboddhet. Det bara är så OM man har någon form av ryggrad. Bara empatistörda människor funderar först på sig själv så att man får som man vill ha det och låter ungarna få smulorna som eventuellt blir över.

Vi bor också trångt, det saknas bla ett arbetsrum. Fördelen vi har att enda kvarvarande är en bonus men det barnet bor utomlands och kommer bara hit ca varannan månad plus längre vid skollov.
    Vi har löst det genom att använda barnets rum som arbetsrum när hen inte är här. Det betyder att vi måste ordna om ordentligt varje gång barnet kommer och arbeta vid köksbordet.

Men som jag sa ovan, barnet har inte valt oss eller att vi inte bor tillräckligt stort men det ska hen fan inte få lida för. Det är superviktigt att hen känner sig hemma och välkommen här och eget rum är otroligt viktigt.

Jag anser fortfarande att din lösning är mindre bra, för att om 10-åringen inte känner sig välkommen för att han måste dela rum med ett annat barn så är det annat som ligger bakom det hela.
    Jag anser fortfarande det är vansinne att ett rum ska stå tomt varannan vecka (nej, alla behöver inte ett arbetsrum, speciellt om de redan har det trångt)
    Du bygger halmgubbar.

Varför ska det stå tomt varannan vecka? Det är bara du själv som kan svara på dina egna påståenden och orimliga antaganden.

• sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 11:53:16 följande:
    Du bygger halmgubbar.

Varför ska det stå tomt varannan vecka? Det är bara du själv som kan svara på dina egna påståenden och orimliga antaganden.
    Men det är det du skriver, 10-åringen ska ha eget rum, de två andra delar och de vuxna i vardagsrummet.
  • Anonym (. 2)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 11:57:22 följande:
    Men det är det du skriver, 10-åringen ska ha eget rum, de två andra delar och de vuxna i vardagsrummet.
    Nu får du ge dig.  Det skriver jag inte. Om du tolkar text så illa så kan jag inte hjälpa dig.

Svara nu på ditt eget påstående varför ska rummet stå tomt varannan vecka?
  • sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 12:27:44 följande:
    Nu får du ge dig.  Det skriver jag inte. Om du tolkar text så illa så kan jag inte hjälpa dig.

Svara nu på ditt eget påstående varför ska rummet stå tomt varannan vecka?
    OK, ts skrev några dagar i veckan, men säg halva tiden (vv var för att det var vanligast

Men vad var det du inte skrev, jag citerade ditt svar ordagrant (kopierade hela svaret)
  • Colourfulrainbow

Jag har sett det så många gånger, barn som bor trångbott som inte har någon lugn plats att plugga på, som åker hem till den andra föräldern för att få lugn och ro.

Skaffa en bra bäddsoffa och sov i vardagsrummet.

Tioåringen behöver plugga, ta hem kompisar, vara kreativ..

En 2-åring är en 2-åring kort och gott. En liten person som skriker, gnäller, har helt andra rutiner än en tioåring.

En tioåring och en två-åring bör inte dela rum. De är alldeles för olika.

Och varför har du inget emot att tioåringen bor mer hos sin pappa? Vad menar du med det? Hans mamma har antagligen något emot att tioåringen hellre bor hos sin pappa.

• Anonym (. 2)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 12:30:01 följande:
    OK, ts skrev några dagar i veckan, men säg halva tiden (vv var för att det var vanligast

Men vad var det du inte skrev, jag citerade ditt svar ordagrant (kopierade hela svaret)
    Ja, det är en ovana du har att lägga till och dra ifrån hejvilt.
    Till skillnad från dig håller jag reda på vad jag skriver och lägger inte till.

För fjärde gången: kan du svara på ditt eget påstående varför rummet ska stå tomt?
  • sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 13:10:36 följande:
    Ja, det är en ovana du har att lägga till och dra ifrån hejvilt.
    Till skillnad från dig håller jag reda på vad jag skriver och lägger inte till.

För fjärde gången: kan du svara på ditt eget påstående varför rummet ska stå tomt?
    Det faller sig naturligt, om de vuxna är i vardagsrummet, de två andra delar rum och så tar 10-åringen rummet. Varför kan inte den näst yngsta få dela rummet med den äldsta (ofta går det dela av ett rum så det blir som två mindre rum).
  • Anonym (. 2)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 13:32:11 följande:
    Det faller sig naturligt, om de vuxna är i vardagsrummet, de två andra delar rum och så tar 10-åringen rummet. Varför kan inte den näst yngsta få dela rummet med den äldsta (ofta går det dela av ett rum så det blir som två mindre rum).
    Du vägrar svara på varför du anser att rummet ska stå tomt.
    Lätt att kasta ur sig påståenden men svårare att stå för det...
  • sextiotalist
    Anonym (. 2) skrev 2018-05-18 14:01:17 följande:
    Du vägrar svara på varför du anser att rummet ska stå tomt.
    Lätt att kasta ur sig påståenden men svårare att stå för det...
    Men rummet kommer ju stå tomt om det är 10-åringens rum, när han inte är där, vad kommer det annars kunna användas till (om det rör sig bara om några dagar åt gången).
    Eller ser du det som bra lösning att låta ett av barnen fara som en skottspole fram och tillbaka.
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2018-05-18 14:55:17 följande:
    Att trångboddheten ökat betyder inte nödvändigtvis att det skulle vara bra med trångboddhet.
    Men det är inte den nivån som inte är bra. Det är när det är riktig trångboddhet. Det finns, om du läste artikeln, olika grupper som är trångbodda, det är den gruppen som lever i viss form av utanförskap och så var det gruppen som är mer välbeställda och tar ett aktivt beslut att bo mindre men centralt. Den förra gruppen drabbas säkert av att de är trångbodda, men den välbeställda gruppens barn lider inte alls.

• Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 15:38:57 följande:

Men det är inte den nivån som inte är bra. Det är när det är riktig trångboddhet. Det finns, om du läste artikeln, olika grupper som är trångbodda, det är den gruppen som lever i viss form av utanförskap och så var det gruppen som är mer välbeställda och tar ett aktivt beslut att bo mindre men centralt. Den förra gruppen drabbas säkert av att de är trångbodda, men den välbeställda gruppens barn lider inte alls.

Vad är "riktig trångboddhet"..?

Finns det någon forskning om att välbeställda trångbodda inte påverkas negativt av sin trångboddhet?
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2018-05-18 15:51:41 följande:
    Vad är "riktig trångboddhet"..?

Finns det någon forskning om att välbeställda trångbodda inte påverkas negativt av sin trångboddhet?
    Framgår rätt bra i den här studien, där det mycket tydligt togs upp att det socioekomiska situationen påverkade mående (plus andra faktorer som fysiska standarden på boendet)
    Man skiljer även på extrem trångboddhet och trångboddhet

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2016/trangboddheten-i-storstadsregionerna.pdf
  • Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2018-05-18 16:08:24 följande:

Framgår rätt bra i den här studien, där det mycket tydligt togs upp att det socioekomiska situationen påverkade mående (plus andra faktorer som fysiska standarden på boendet)

Man skiljer även på extrem trångboddhet och trångboddhet

www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2016/trangboddheten-i-storstadsregionerna.pdf

Den säger ingenting om måendet hos välbeställda trångbodda.
Svar på tråden Bo 2 vuxna, 3 barn i en 3a, funkar det?