• OchEnFisk

Är skilsmässa trendigt?

Jag såg blondinbella på nyhetsmorgon som pratade om att hon var gift pga det emotionella stödet det innebar, och skilde sig när hon insåg att hon kan vara sitt eget stöd, samt ha vänner och pojkvän "vid behov". Man pratar ju ofta om självkänsla och att man ska söka trygghet hos sig själv. Är skilsmässa nästa steg i att bli den starka, självständiga individen? Eller innebär äktenskap något helt annat än bekräftelse och stöd? Är det en bortförklaring/försvarsmekanism för att man ser det som ett misslyckande att man inte kunnat hålla ihop?

Jag vill vara gift hela livet och ha kärnfamiljen men jag insåg att jag inte vet varför. Är det osäkra männislor som håller ihop, eller visar det på karaktär att man kämpar för det man har? Är man girig som skiljer sig, som vill ha mer av en relation, mer av egentid eller mer av självbestämmande pga mindre hänsyn till någon annans vilja? Eller är man lat om man håller ihop (eller lat för att man skiljer sig för den delen)?

När jag tänker på skilsmässa tänker jag främst på barnen. Men tydligen så är skilsmässa inte så farligt för barnens välmående om det sköts snyggt, är barnen ett fjuttigt argument? Är man självförverkligande och stark som skiljer sig i en tid där det egna välmåendet och självständigheten kommer först (i motsats till att vara generös och självuppoffrande), varför är isåfall skilsmässor känslomässigt jobbiga? Går det ihop?

• Svar på tråden Är skilsmässa trendigt?
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2018-05-16 09:52:28 följande:

Jag tror att en viktig anledning att många relationer inte håller är helt enkelt att unga människor ofta inte har den livserfarenheten för att välja rätt person. Och det är bara naturligt. Man vet inte vad som kan hända, man har inte upplevt det själv. Jag undrar ibland om det är de som har haft ett bra exempel av dem egna föräldrarna, som sedan har dem mest stabila relationer. Jag menar: Om man har vuxit upp med föräldrar som varit respektfulla och kärleksfulla mot varandra, så finns det nog mindre riskt att man själv hamnar i ett destruktivt förhållande och inte ens förstår det.

Det händer dock att folk som själva har en bra bakgrund så att säga kan vara lite för naiva där och tror att alla kan vara bra partners. De kanske försöker att ändra på partnern när det inte går.

Absolut, man får en referensram.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2018-05-16 10:16:42 följande:
    Absolut, man får en referensram.
    Om man har en bra uppväxt? Visst. Enda risken är att man tror att alla har samma förmåga att vara bra partners. Min man hade en bra uppväxt, men hans första fru var en riktig psykopat, vilket han inte märkte först, för han hade aldrig träffat på såna. Och han försökte allt för länge att få det att fungera.

Och man kan också bli en bra partner om man inte har haft så bra uppväxt. Jag har själv inte haft det inte riktigt så bra, men jag har, efter några kortare relationer i unga år, verkligen satsat på att "göra rätt".
  • OchEnFisk
    Anonym (Man 41) skrev 2018-05-15 20:07:05 följande:

Enkelt: den bottenlösa besvikelsen över att livet inte blev som man hade föresatt sig. En normbrott helt enkelt.

(Tidernas dummaste trådtitel förresten. Klart som f*n att det inte är nåt trendigt.)

Om det är anledningen så borde det inte vara så jobbigt om man anser att det liv man "nu" vill ha istället är som singel som "stark kvinna". Det är det som krockar i min värld.

Jag har redan förklarat trådtiteln, om det numera anses vara lite power att vara frånskild (framförallt som kvinna då). Men trevlig ton du har, det brukar dock löna sig att utreda innan man dömer.
  • OchEnFisk
    AndreaBD skrev 2018-05-16 10:26:07 följande:

Om man har en bra uppväxt? Visst. Enda risken är att man tror att alla har samma förmåga att vara bra partners. Min man hade en bra uppväxt, men hans första fru var en riktig psykopat, vilket han inte märkte först, för han hade aldrig träffat på såna. Och han försökte allt för länge att få det att fungera.

Och man kan också bli en bra partner om man inte har haft så bra uppväxt. Jag har själv inte haft det inte riktigt så bra, men jag har, efter några kortare relationer i unga år, verkligen satsat på att "göra rätt".

Jag och mitt syskon är uppvuxna i en osund föräldrarelation (separerade, bara en tog ansvar), och vi båda gifte oss tidigt med stabila partners och anser det vara viktigt med en livslång relation, det verkar vara mindre vanligt med det målet nuförtiden. Tror vi båda sökte tryggheten där. Risken är väl att man kastar sig in i första bästa relation och så går det käpprätt åt helvete det med visserligen
  • AndreaBD
    OchEnFisk skrev 2018-05-16 10:45:30 följande:
    Jag och mitt syskon är uppvuxna i en osund föräldrarelation (separerade, bara en tog ansvar), och vi båda gifte oss tidigt med stabila partners och anser det vara viktigt med en livslång relation, det verkar vara mindre vanligt med det målet nuförtiden. Tror vi båda sökte tryggheten där. Risken är väl att man kastar sig in i första bästa relation och så går det käpprätt åt helvete det med visserligen
    Precis, det är risken det. Men det kan förstås också gå bra om man hittar en vettig person som ung.
  • sextiotalist
    OchEnFisk skrev 2018-05-16 10:45:30 följande:
    Rent amatörpsykologiskt så tror jag att en dysfunktionell uppväxt kan leda till era val men det kan också leda till att man, som du skriver, kastar sig in i förhållande efter förhållande.
    Jag är förvisso uppvuxen med föräldrar som höll ihop (pappa dog när han var 55) och hade garanterat en bra relation, men min mamma har en hel del narcissistiska drag, så jag är faktiskt glad att jag var så pass så gammal som jag var när jag väl stadgade mig, för då hade jag mognat och hade hittat mig själv.
    Men jag har en väninna som har föräldrar som är väldigt knepiga, hennes mamma bråkar med allt och alla, hennes pappa är tyst, tyst tills han blir superarg, hon väljer gång på gång knepiga män och vet inte hur en bra relation kan vara, hon har ingen referensram alls
  • OchEnFisk
    sextiotalist skrev 2018-05-16 11:35:35 följande:

Rent amatörpsykologiskt så tror jag att en dysfunktionell uppväxt kan leda till era val men det kan också leda till att man, som du skriver, kastar sig in i förhållande efter förhållande.

Jag är förvisso uppvuxen med föräldrar som höll ihop (pappa dog när han var 55) och hade garanterat en bra relation, men min mamma har en hel del narcissistiska drag, så jag är faktiskt glad att jag var så pass så gammal som jag var när jag väl stadgade mig, för då hade jag mognat och hade hittat mig själv.

Men jag har en väninna som har föräldrar som är väldigt knepiga, hennes mamma bråkar med allt och alla, hennes pappa är tyst, tyst tills han blir superarg, hon väljer gång på gång knepiga män och vet inte hur en bra relation kan vara, hon har ingen referensram alls

Ja jag skulle inte rekommendera att gifta sig så tidigt som jag gjorde även om det funkade för oss. Jag är tvärtom glad att jag haft min man som stöd medan jag hittat mig själv som ung, vi har mognat tillsammans, men som sagt är det klokt om man lär känna sig själv innan man väljer partner för att veta vad man vill ha och behöver. För i ärlighetens namn var det ren tur att det råkade bli en sån bra match mellan oss, vi hade ingen aning då.
  • gbgumman

Jag är gift för att jag är kär. Kan fortfarande känna mig nykär fast vi vart ihop i 20 år och gifta 15 år och två barn som nu snart båda är tonåringar. Varför skilja sig då?

• Anonym (Free falling)
    LFF skrev 2018-05-15 14:35:04 följande:

Absolut, bland de unga har jag inga problem med jakten på "pirret". Det hör ju till. Det är när det fortsätter när man borde ha mognat och insett att "pirret" inte är allt i en relation som jag stör mig på det.

Jag är skild och jag vill verkligen inte ha "pirr" i en relation. Jag vill ha trygghet, lugn, stabilitet, ro, pålitlighet. Hade aldrig lämnat om jag haft en sådan relation och förstår inte alls jakt på "pirr". Är ca 50.
  • LFF
    Anonym (Free falling) skrev 2018-05-17 08:47:30 följande:
    Jag är skild och jag vill verkligen inte ha "pirr" i en relation. Jag vill ha trygghet, lugn, stabilitet, ro, pålitlighet. Hade aldrig lämnat om jag haft en sådan relation och förstår inte alls jakt på "pirr". Är ca 50.
    Nej, men då tillhör ju du kategorin som mognat och förstått att "pirret" inte = kärlek.
  • sextiotalist
    OchEnFisk skrev 2018-05-15 18:26:59 följande:

Men kan det stämma att man tycker att ens skilsmässa är frigörande och att man känner power över att ha tagit sig ur en relation man inte var nöjd med, samtidigt som man tycker att det är det värsta man upplevt, går det ihop?

Kan det vara helt enkelt så att de inte upplever varken stigma eller skam för att de skilt sig och därmed uppfattas som starka (och även blivit starka i och med att de har tagit sig ur en relation som de inte ville ha och att de klarade ett liv som singel)
  • Anonym (Free falling)
    LFF skrev 2018-05-17 08:56:12 följande:

Nej, men då tillhör ju du kategorin som mognat och förstått att "pirret" inte = kärlek.

Ja, antagligen. Men så är jag 50 också. Min högsta dröm är en sån relation som många verkar rata.
Svar på tråden Är skilsmässa trendigt?