Anonym (undrar) skrev 2018-05-22 03:16:49 följande:
Till att börja med så är det kommunen som fattade själva beslutat om anpassning av lägenheten, det borde räcka för att styrka behovet.
För det andra så saknas en rimlig bedömning av möjligheten till att skaffa en annan bostad och behovet av bostad, generellt, kan väl knappast ifrågasättas!?
För det tredje, läser man hela socialtjänstlagen så framgår tydligt att i allt det arbete socialtjänsten gör för att hjälpa enskilda personer, så skall insatsen anpassas efter behovet. Begränsningar i detta finns även det tydligt formulerat, där så finns. Här nämns knappt något alls om vad sociala myndigheter kan kräva som underlag för bedömning och definitivt inget om det du tar upp.
Du får för mig peka ut vad i socialtjänstlagen som stödjer att sociala myndigheter skall eller måste kräva läkarintyg för att anpassa sina insatser för exempelvis en rullstolsbunden, för jag hittar inte ett ord om det?
Är det möjligt att göra en rimlig bedömning ändå, av påtagliga och uppenbara omständigheter (som att personen i detta påhittade exempel inte kan gå och behöver rullstol) så har de enligt min tolkning skyldighet att då göra det. Jag har svårt att se att lagstiftarens syfte varit annat när den så tydligt tar upp de omständigheter socialförvaltningen ska göra sina bedömningar efter, varav långt ifrån alla kan styrkas med någon form av intyg.
Sedan kan det ju bli så att man får avslag ändå, men då ska det också finnas med i motiveringen för avslaget varför man gjort den bedömningen att exempelvis rullstolsbundna Kalle inte behöver sin lägenhet som han fått anpassad för rullstol.
Jag hittar inget stöd i socialtjänstlagen för att avslå försörjningsstöd p.g.a. att sökande äger bil. Har jag missat något får du gärna visa mig det?!
Här anser jag att sista stycket i § 1, kap 4 talar för en bedömning av den enskildes behov och bedöms behov ej finnas så ska så motiveras vid avslag, likaså om det finns andra skäl till att sälja ett fordon, exempelvis att man kan ersätta det med ett billigare, som uppfyller samma behov.
Läser man dessutom SOSFS så framgår även där hur sociala myndigheter ska göra individuella bedömningar efter faktiska förhållanden och att det inte finns några självklarheter varken i att inneha/sälja bil eller BR-lägenhet för sökande av ekonomiskt bistånd.
Särskilt att beakta i SOFS för detta fall är texten under rubrikerna:
-Boendekostnad vid kort- och långvarigt biståndsbehov.
-Faktisk boendekostnad
-Arbetsresor
-Lätt realiserbara tillgångar
-Andra realiserbara tillgångar
-Bostad som har ett ekonomiskt värde
Anonym (Kim) skrev 2018-05-21 14:58:49 följande:
SoL 5:7-8a Återigen handlar det inte om försörjningsstöd utan om olika insatser och stöd som kommunen ska ge åt funktionshindrade.
Kapitel 5 är generellt skriven för särskilda grupper och är inte kopplad till viss hjälp. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att paragraferna gäller för försörjningsstöd såväl som i allt annat socialförvaltningen har på sitt bord för att stödja enskilda med stödbehov. Denna tolkning tycker jag mig också finna stöd för i SOSFS.
Jobbar du med detta?
Ditt svar ger intrycket av att du inte riktigt har koll på vad som faktiskt står och hur de ska tolkas. Du får kanske lära dig en sak av dina kollegor och chef, men förstår du vad lagstiftaren avser?
Ja, jag jobbar med detta och har så gjort i många år nu. Dina inlägg och dina tolkningar ger inte bara intryck av att du inte vet hur du ska tolka lagtexterna utan det är alldeles uppenbart.
Ja, du har helt rätt i att kommunerna ska anpassa hjälpen till sina invånare efter behov och så vidare. Det är dock en helt annan sak att bedöma rätten till ekonomiskt bistånd och hur man ska räkna där.
Grundproblemet är fortfarande detsamma: Du har inte styrkt dina behov med intyg.
Nej, man kan inte som handläggare på försörjningsstöd göra bedömningen på att det syns eller märks att någon har funktionshinder. Så godtyckligt kan det inte vara. Utan en läkare eller annan professionell ska göra den bedömningen.
Det är den enskilde som ansöker om att få försörjningsstöd och det är den enskildes ansvar att tillhandahålla de handlingar som behövs för att fatta beslut, annars fattas beslut på det som finns. Inte någon som SÄGER att den behöver saker och tycker att det är självklart eftersom handikappet syns. Vi kan inte grunda våra beslut på att vi ser att någon har amputerat ett ben och således behöver personen sin bil. Vi behöver funktionsförmågan bedömd ifrån någon som är expert på funktionsbedömningar.