Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.
Min dotter går i åttan och de ska ha sin första prao den här veckan, min dotter hade fått sin plats på en mindre restaurang. Hon har sett fram emot det väldigt mycket. Efter första dagen kommer hon hem och är väldigt ledsen.
Hennes handledare är några år äldre än henne, han pratar bara begränsad svenska och hennes intro var "här, trasa och spray, duka av borden och städa.", "elektricitet, inte gå" om diskrummet och köket, sedan försvann handledaren.
Sporadiskt dök han upp under dagen, min dotter sa att hon letat efter honom, ibland diskade han, men då hade han lurar på sig och lyssnade på musik, de flesta gångerna var han inte där.
När hon tog lunch kom handledaren till henne och sa att hon borde flytta sig till en plats i restaurangen där hon kan se bättre när det kommer kunder, så att hon har koll och kan städa snabbt (medan hon själv ska ha lunch).
Det fanns ingen anställd som städade, det var min dotters jobb. I slutet av dagen fick hon städa serveringarna till 4 stycken restauranger som liksom "hänger ihop". De andra lagade mat, handledaren fanns inte på plats. Restaurangpersonalen i de restauranger som fanns bredvid hade reagerat på att hon inte fick hjälp med städningen.
I slutet av dagen säger de att de behöver henne onsdag och fredag två timmar extra på kvällstid och att hon måste stanna längre därför. Inget tal om att hon ska få lön eller liknande.
Det står ju att personalen på prao-platserna ska ha fått någon form av intro, detta känns helt oproffsigt. Personen som ansvarar för praoplatser är bara anträffbar en dag i veckan. Vad hade ni gjort?