• Anonym (anja)

Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.

Min dotter går i åttan och de ska ha sin första prao den här veckan, min dotter hade fått sin plats på en mindre restaurang. Hon har sett fram emot det väldigt mycket. Efter första dagen kommer hon hem och är väldigt ledsen.

Hennes handledare är några år äldre än henne, han pratar bara begränsad svenska och hennes intro var "här, trasa och spray, duka av borden och städa.", "elektricitet, inte gå" om diskrummet och köket, sedan försvann handledaren.

Sporadiskt dök han upp under dagen, min dotter sa att hon letat efter honom, ibland diskade han, men då hade han lurar på sig och lyssnade på musik, de flesta gångerna var han inte där.

När hon tog lunch kom handledaren till henne och sa att hon borde flytta sig till en plats i restaurangen där hon kan se bättre när det kommer kunder, så att hon har koll och kan städa snabbt (medan hon själv ska ha lunch).

Det fanns ingen anställd som städade, det var min dotters jobb. I slutet av dagen fick hon städa serveringarna till 4 stycken restauranger som liksom "hänger ihop". De andra lagade mat, handledaren fanns inte på plats. Restaurangpersonalen i de restauranger som fanns bredvid hade reagerat på att hon inte fick hjälp med städningen.

I slutet av dagen säger de att de behöver henne onsdag och fredag två timmar extra på kvällstid och att hon måste stanna längre därför. Inget tal om att hon ska få lön eller liknande.

Det står ju att personalen på prao-platserna ska ha fått någon form av intro, detta känns helt oproffsigt. Personen som ansvarar för praoplatser är bara anträffbar en dag i veckan. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.
  • PH76

Löjlig och onödig tråd.

Vad hade hon förväntat sig att hon skulle göra på restaurangen (laga mat, servera)? Det finns stor risk för missnöjda kunder. Givetvis så blir det disk och städ.

Jag hade precis samma praktik som TS dotter, på en pizzeria i Hovsjö, Södertälje, när jag gick i 8an.

Hur ska våra barn kunna lära sig livet om vi inte låter dem göra det, allt är inte roligt men ibland för man bita ihop och härda ut.

• Anonym (MP)
    PH76 skrev 2018-05-30 14:08:41 följande:

Löjlig och onödig tråd.

Vad hade hon förväntat sig att hon skulle göra på restaurangen (laga mat, servera)? Det finns stor risk för missnöjda kunder. Givetvis så blir det disk och städ.

Jag hade precis samma praktik som TS dotter, på en pizzeria i Hovsjö, Södertälje, när jag gick i 8an.

Hur ska våra barn kunna lära sig livet om vi inte låter dem göra det, allt är inte roligt men ibland för man bita ihop och härda ut.

Inte sett någon som klagat över själva arbetsuppgifterna, sådant ingår ju faktiskt i att arbeta på en restaurang, känns fullständigt rimligt! Diska, städa, få plocka och fylla på saker, duka, ta beställning m.m. är fullt rimliga uppgifter. Att däremot inte ha någon annan som gör det jobbet utan låta praoeleven ta över det jobbet är inte okej. Anledningen är att en praoelev i princip ska kunna plockas bort helt och verksamheten ska inte påverkas överhuvudtaget på ett negativt sätt, för eleven är där för att lära sig - inte ersätta en arbetare. Att sätta en praoelev på disk/städning och inte ha någon annan ens tillgänglig för att göra det jobbet tyder på att praoplatsen använder eleven som gratis arbetskraft, det är inte tanken och inte tillåtet. 

Sedan var de andra problemen att hon förväntades jobba på sin rast, är väldigt hårt med raster för så unga personer. Samt att hon förväntades jobba övertid och kväll, sådant är det också tydliga och hårda regler kring för så unga praoelever. 
  • Anonym (anja)
    Anonym (Bra) skrev 2018-05-30 12:20:39 följande:

Min mamma sattes på att tvätta en död kropp när hon var på motsvarigheten till prao som 14-åring. Knappast något nytt.

Jag har själv haft ett jobb med många unga sommarvikarier. Kan säga att otroligt många har otroligt svårt att förstå vad ett jobb är. Att man inte kan göra som man vill och när man har lust. Det har blivit ett stort problem. Nu är detta inte jobb, utan prao, men hävdar ändå att att lära sig jobba, hugga i och inte gnälla är en sjukt bra arbetserfarenhet som man ska tacka o ta emot om ens barn lär sig redan i tonåren.

Nu är mina barn inte riktigt Som de sommarvikarier du beskriver. De är vana att hjälpa till och har höga ambitioner. Till och med sommarvikarier går bredvid minst en dag innan de börjar jobba ensamma.
  • Anonym (anja)
    Anonym (z) skrev 2018-05-30 13:37:39 följande:

Jag tycker att du pratar med skolan och berättar hur de utnyttjar din dotter för det är inte det praktiken är till för, har de ingen ny plats hon kan få omgående kanske det finns lite skolarbete hon kan göra eller kanske få följa en lärare en dag eller något. Kan inte skolan lösa det så får hon väl vara hemma, det är ändå bättre än att gå till en praktikplats som utnyttjar henne. Jag åkte själv på en dålig praktikplats när jag gick i åkurs 9, den fjärde dagen brast det för min del och jag knallade in i skolans personalrum, efter det fick aldrig den restaurangen praktikanter från kommunens skolor igen. Jag fick vara med min syster på gymnasiet två dagar för att fundera över vad jag själv ville välja på gymnasiet och sedan fick jag skriva lite kort om dessa två dagar och mina egna funderingar kring gymnasievalet sedan var jag hemma resten av praktiken. De fyra dagarna jag var på praktikplatsen sitter fortfarande efter 15 år surt kvar i mig, det var riktigt hemskt. En 14åring har gott om tid att få se arbetslivets baksidor, bättre att hon får en bra erfarenhet som uppmuntrar till framtida arbete än en riktigt dålig första erfarenhet. 

Exakt såhär har vi löst det, då det inte finns lediga praoplatser. Men skolan tog det på allvar och kommer inte skicka dit fler elever.
  • Anonym (anja)
    PH76 skrev 2018-05-30 14:08:41 följande:

Löjlig och onödig tråd.

Just detta, att bita ihop och låta sig köras över vill jag verkligen inte lära mina barn. Det är exakt det som gjort att jag väntade för länge med att utbilda mig, då jag lärt mig hemifrån att man tar det skitjobb man får och håller hårt i det. Precis det ska man aldrig göra.
  • PH76
    Anonym (anja) skrev 2018-05-30 17:28:23 följande:

Just detta, att bita ihop och låta sig köras över vill jag verkligen inte lära mina barn. Det är exakt det som gjort att jag väntade för länge med att utbilda mig, då jag lärt mig hemifrån att man tar det skitjobb man får och håller hårt i det. Precis det ska man aldrig göra.

Ja alla är vi olika, jag lärde mig istället att ?wow, här vill jag inte hamna?.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (MP) skrev 2018-05-30 13:06:17 följande:

Herregud... eller så lär man dem att arbeta och kämpa är bra - men att man inte ska ta skit och låta sig utnyttjas och att en arbetsgivare som bryter mot lagen är en man ska hålla sig undan ifrån och låta de gå under alldeles själva. 

Helt rätt. Att man ens ska behöva förklara och förtydliga detta på ett vuxet diskussionsforum (eller försej är ju ingen åldersgräns här)..
  • Anonym (Mm)
    Anonym (anja) skrev 2018-05-30 17:28:23 följande:

Precis och fick höra att du ska absolut inte göra något kul för det är bara skit utan du ska studera nåt där det finns jobb. Liksom styras av rädsla och fruktan.

Nä usch vad hemskt. Finns fina och bra arbetsplatser och finns ingen anledning att möta de som utnyttjar. Det går som sagt att kämpa och få lära sig att "arbeta hårt" utan att behöva utnyttjas bara för det.

Det absolut viktigaste i detta är att ts barn faktiskt kom hem och sa till hur situationen såg ut, dessutom tog ts tag i saken och tog det på allvar. Ringde skolan, skrev här.. Det om något visar verkligen ts barn att man ska stå upp för sig och att det går att få något annat. Samt att man ska be om hjälp. En viktig lärdom att ibland blir inte livet som man tänkt sig men att det är då ännu viktigare att stå upp för sig. Det här kan ju ts barn alltid ta med sig som en bra lärdom :)
  • Tom Araya
    Anonym (anja) skrev 2018-05-30 00:59:01 följande:

Min dotter går i åttan och de ska ha sin första prao den här veckan, min dotter hade fått sin plats på en mindre restaurang. Hon har sett fram emot det väldigt mycket. Efter första dagen kommer hon hem och är väldigt ledsen.

Hennes handledare är några år äldre än henne, han pratar bara begränsad svenska och hennes intro var "här, trasa och spray, duka av borden och städa.", "elektricitet, inte gå" om diskrummet och köket, sedan försvann handledaren.

Sporadiskt dök han upp under dagen, min dotter sa att hon letat efter honom, ibland diskade han, men då hade han lurar på sig och lyssnade på musik, de flesta gångerna var han inte där.

När hon tog lunch kom handledaren till henne och sa att hon borde flytta sig till en plats i restaurangen där hon kan se bättre när det kommer kunder, så att hon har koll och kan städa snabbt (medan hon själv ska ha lunch).

Det fanns ingen anställd som städade, det var min dotters jobb. I slutet av dagen fick hon städa serveringarna till 4 stycken restauranger som liksom "hänger ihop". De andra lagade mat, handledaren fanns inte på plats. Restaurangpersonalen i de restauranger som fanns bredvid hade reagerat på att hon inte fick hjälp med städningen.

I slutet av dagen säger de att de behöver henne onsdag och fredag två timmar extra på kvällstid och att hon måste stanna längre därför. Inget tal om att hon ska få lön eller liknande.

Det står ju att personalen på prao-platserna ska ha fått någon form av intro, detta känns helt oproffsigt. Personen som ansvarar för praoplatser är bara anträffbar en dag i veckan. Vad hade ni gjort?

Detta är inte acceptabelt!

Kontakta skolan och den som ordnat eller är ansvarig för PRAO-platserna och begär att få den utbytt.

• Tom Araya
    PH76 skrev 2018-05-30 17:34:08 följande:
    Ja alla är vi olika, jag lärde mig istället att ?wow, här vill jag inte hamna?.
    Tror du det är det huvudsakliga syftet med PRAO?
  • PH76
    Tom Araya skrev 2018-05-30 21:49:11 följande:
    Tror du det är det huvudsakliga syftet med PRAO?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte, men att lära sig någonting sådant skulle jag säga är mer värt än något som skolan kan lära ut.

Vad är meningen? Nu vill jag inte att du kopierar in en text från skolan, jag är mer intresserad av dina egna tankar..

• Tom Araya
    PH76 skrev 2018-05-30 21:55:28 följande:

Ska jag vara ärlig så vet jag inte, men att lära sig någonting sådant skulle jag säga är mer värt än något som skolan kan lära ut.

Vad är meningen? Nu vill jag inte att du kopierar in en text från skolan, jag är mer intresserad av dina egna tankar..

Man ska få prova på yrkeslivet, hur det är och fungerar på en arbetsplats.
  • molly50
    Anonym (anja) skrev 2018-05-30 00:59:01 följande:

Kontakta skolan och fråga om det finns någon annan praoplats ledig.
    Den här restaurangen borde inte få ha fler praktikanter.
    Bra att din dotter vågade berätta! 
    Carpe Diem
  • molly50
    PH76 skrev 2018-05-30 21:55:28 följande:

Meningen är väl att man ska få lära sig hur det kan gå till ute i yrkeslivet.
    Men inte att man ska bli utnyttjad som gratis arbetskraft.
    Det är ingenstans ok.
    Carpe Diem
Svar på tråden Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.