• Anonym (Walkin')

Vilken sjukpenning gäller efter varsel?

Jag vet att den här frågan dyker upp med jämna mellanrum men nu fick jag annan information av FK så undrar om någon vet om reglerna ändrats?

Jag är sjukskriven och har blivit varslad, alltså kommer jag få gå den här veckan. Jag har fortfarande inte fått en handläggare på FK men har läst på att sjukpenningen sjunker drastiskt om en står som arbetslös och sjukskriven med maxtak på 543(?) kr/dygn, vilket jag ville dubbelkolla med FK. Hen sa att det inte stämmer utan att jag kommer få sjukpenning grundad på min anställning, eftersom jag blev sjuk medan jag fortfarande var anställd.

Någon kunnig som vill ge sig in på detta med ny, säker information?

• Svar på tråden Vilken sjukpenning gäller efter varsel?
  • CitronTulo

Din SGI är skyddad när du är sjukskriven! Dock så är det viktigt att du skriver in dig på AF direkt när sjukskrivningen tagit slut!

• Anonym (Walkin')
    CitronTulo skrev 2018-06-04 10:24:05 följande:

Din SGI är skyddad när du är sjukskriven! Dock så är det viktigt att du skriver in dig på AF direkt när sjukskrivningen tagit slut!

Jag vet att min SGI är skyddad, frågan är om jag nu kommer få sjukpenning grundad på min lön(80% av den) eller på det att jag nu blivit varslad för då finns det ett tak där jag max kan få ut runt 10000-11000 i månaden.
  • Långbenopluto

Men du har ju fått svar från FK.. .. och du tror att du får bättre svar från nån som inte jobbar på FK?

• Anonym (...)

Personen sa fel. Din första dag som arbetslös kommer din dagsersättning vara max 543 kronor per dag

• Anonym (...)

Och när du är arbetslös ska din arbetsförmåga bedömas mot hela arbetsmarknaden vilket gör det svårare att få sjukpenning

• Anonym (Mia)

Från och med första arbetslös dagen får du max 543 kr per dag. Och bedömningen av rätten till sjukpenning göra i förhållande till normalt förekommande arbete.

• askyfullofstars

Hur länge är du sjukskriven och för vad om jag får fråga? Du kommer få sjukpenning utifrån din nuvarande anställning så länge den gäller. När den tar slut är du arbetslös och din arbetsförmåga, precis som många andra skrivit, bedöms utifrån ett normalt förekommande arbete (hela arbetsmarknaden). Din SGI kommer vara skyddat automatiskt i 3 månader efter avslutad anställning därefter måste du skydda den. Fråga gärna om något är oklart.

// Personlig handläggare på FK.

• Anonym (A)

Jag anmälde mig till AF första arbetslösa dagen och jag var sjukskriven, det blev jag tillsagd att göra för att inte förlora min SGI. Eftersom jag är sjukskriven från alla jobb, men inte får sjukersättning, så fortlöper min sjukpenning och jag ska en gång i halvåret kontakta AF för att berätta om min situation är densamma eller ändrad.

• Anonym (Mia)
    Anonym (A) skrev 2018-06-04 22:54:04 följande:

Jag anmälde mig till AF första arbetslösa dagen och jag var sjukskriven, det blev jag tillsagd att göra för att inte förlora min SGI. Eftersom jag är sjukskriven från alla jobb, men inte får sjukersättning, så fortlöper min sjukpenning och jag ska en gång i halvåret kontakta AF för att berätta om min situation är densamma eller ändrad.

Men man måste vara aktivt arbetssökande för att skydda sin SGI. Har FK bedömt att du inte har rätt till sjukpenning räcker det inte med att bara vara inskriven på AF, du måste söka arbete aktivt. Att du har läkarintyg ändrar inte på det.
  • Anonym (Walkin')
    askyfullofstars skrev 2018-06-04 17:13:27 följande:

Hur länge är du sjukskriven och för vad om jag får fråga? Du kommer få sjukpenning utifrån din nuvarande anställning så länge den gäller. När den tar slut är du arbetslös och din arbetsförmåga, precis som många andra skrivit, bedöms utifrån ett normalt förekommande arbete (hela arbetsmarknaden). Din SGI kommer vara skyddat automatiskt i 3 månader efter avslutad anställning därefter måste du skydda den. Fråga gärna om något är oklart.

// Personlig handläggare på FK.

Tack för svar.

Jag är sjukskriven till slutet av augusti. Just nu är jag under utredning, men det började med en infektion samtidigt som jag studerade och jobbade heltid(behövde försörja mig då jag inte fick csn). Min epilepsi försämrades och jag fick ryckningar vid minsta stress vilket nu händer lite överallt. Situationer som triggar mig är folksamlingar, duschen, när jag snabbar på något och ser andra stressa, jag får även s k hjärndimma tillsammans med huvudvärk och mitt korttidsminne har försämrats drastiskt. När jag väl går ut har jag öronproppar för att undvika konsekvenserna av yttre stimuli. På senare tid har jag även fått ryckningar och spänningar i kroppen fastän jag vilar (om jag ansträngt mig någorlunda dagarna innan).

Jag ska fortsätta en utredning för utmattningssyndrom och eventuellt ME då alla symptomer försämrats efter två infektioner jag haft med ett par månaders intervall.

Så, då jag varslas nu behöver jag inte skriva in mig på AF förrän senast i september? Jag hoppas verkligen att jag blir frisk tills dess för detta är samtidigt det tråkigaste jag varit med om.

Tack återigen
  • Anonym (...)
    Anonym (Walkin') skrev 2018-06-07 11:03:40 följande:

Så, då jag varslas nu behöver jag inte skriva in mig på AF förrän senast i september? Jag hoppas verkligen att jag blir frisk tills dess för detta är samtidigt det tråkigaste jag varit med om.

Tack återigen

Blir du beviljad sjukpenning är din SGI skyddad så länge som du har läkarintyg. Annars behöver du skydda den första vardagen efter att du fått beslut om avslag på sjukpenning
  • Anonym (FK)
    Anonym (...) skrev 2018-06-04 16:09:30 följande:

Personen sa fel. Din första dag som arbetslös kommer din dagsersättning vara max 543 kronor per dag

Vill bara bekräfta att detta är korrekt (jobbar med sjukpenning). Verkligen tråkigt att den du pratade med gav fel besked.

En annan aspekt är att din arbetsförmåga from första arbetslösa dagen kommer att bedömas i förhållande till alla normalt förekommande arbeten. Mitt råd är att diskutera detta m din läkare snarast möjligt så han / hon kan ta ställning till evt arbetsförmåga i annat arbete / uppdatera intyget.
  • Anonym (Walkin')
    Anonym (...) skrev 2018-06-07 12:09:47 följande:

Blir du beviljad sjukpenning är din SGI skyddad så länge som du har läkarintyg. Annars behöver du skydda den första vardagen efter att du fått beslut om avslag på sjukpenning

Fan vad jobbigt. Behöver jag då gå till AF på plats första dagen eller räcker det med att jag skriver in mig på hemsidan? Jag vågar inte alltid gå ut själv pga mina ryckningar och då tar jag medicin som fungerar lugnande. Då brukar min partner följa med fast han arbetar och måste isf ta ledigt i förväg :/
  • Anonym (Walkin')
    Anonym (FK) skrev 2018-06-07 12:28:41 följande:

Vill bara bekräfta att detta är korrekt (jobbar med sjukpenning). Verkligen tråkigt att den du pratade med gav fel besked.

En annan aspekt är att din arbetsförmåga from första arbetslösa dagen kommer att bedömas i förhållande till alla normalt förekommande arbeten. Mitt råd är att diskutera detta m din läkare snarast möjligt så han / hon kan ta ställning till evt arbetsförmåga i annat arbete / uppdatera intyget.

Jag får kolla med läkaren om det, hen har följt mig sen innan jag sjukskrev mig (och rekommenderade mig tidigare att sjukskriva mig pga att jag ständigt blev sämre, vilket jag själv vägrade se).

Går det att i värsta fall överklaga FK's beslut eller är det slutgiltigt?
  • Anonym (Walkin')
    Anonym (Walkin') skrev 2018-06-08 12:44:53 följande:

Jag får kolla med läkaren om det, hen har följt mig sen innan jag sjukskrev mig (och rekommenderade mig tidigare att sjukskriva mig pga att jag ständigt blev sämre, vilket jag själv vägrade se).

Ytterligare en sak är att jag i princip har två extrajobberbjudanden och studier som väntar mig när jag blir frisk och att det inte är jobbsökandet i sig som är problemet, bör jag berätta det för min handläggare?
  • Anonym (Walkin')
    Anonym (FK) skrev 2018-06-07 12:28:41 följande:

Oj, meddelandet ovan var till dig.
  • Anonym (FK)
    Anonym (Walkin') skrev 2018-06-08 12:44:53 följande:

Det går absolut att överklaga beslutet. Ha dock med dig att om du inte skulle få gehör så blir det ju ytterligare ett antal veckor utan inkomst.

Vad gäller att du har jobb som väntar när du blir bättre så är det svårt att råda. Personligen hade jag sett det som positivt att den försäkrade redan har en "plan för återgång i arbete". Å andra sidan, om det finns jobb (i teorin) som är mer lämpliga utifrån dina besvär så kan handläggaren inte invänta att du blir återställd nog för stt påbörja dessa specifika jobb.
Svar på tråden Vilken sjukpenning gäller efter varsel?