• Anonym (Charlotte- anonym idag)

Kleo och Lexie i förskoleklassen- HJÄLP!

Det här kan säkert låta trivialt för vissa. Men vi har varit väldigt noga med vår dotters uppfostran, att hon ska omges av konstruktiva människor. Valde ett privat dagis med stor omsorg. Dagiset är lugnt, barnen kommer från medelklass och överklass.

Skrik, bråk och annat ohyfs förekommer inte och dagiset har en avstressad miljö med mycket hög lärartäthet och glada barn. Vi får ofta höra om vår dotters goda uppförande, allmänbildning och harmoniska natur.

Nu ska flickan börja förskoleklass och den nya klasslistan har anlänt. Där har hon och en flicka till från samma dagis placerats och vi föräldrar känner oss oroade.

Exempel på namn på listan är

Mayah
    Jonny
    Lexie
    Mohammed
    Amber
    Kleo (är inte det ett hundnamn?)

Med respekt för klassens integritet så vill jag inte lämna ut fler namn då listan. Men det finns flera mycket avvikande och några extrema namn.

Jag ser en katastrof framför mig. Ungar som skriker och gapar, svär, kastar grus, inte kan sitta stilla i klassrummet; som har kortklippta mammor med whiskeyröst och pappor med ölmage och smaklösa tatueringar samt slabbiga diskbänkar hemma. Ungar som inte får komma hem efter skolan utan måste hänga på fritids. Ungar som lever på snabbmakaroner och korv. Tänker att det inte är de mest konstruktiva föräldrarna som ger barn sådana namn...

Varken jag eller pappan vill att vårt barn ska influeras av familjer som sitter med fötterna på bordet, har snus mellan tänderna och använder fult eller dialektalt språkbruk och syntetkläder från wish.com.

Är jag fördomsfull? Vad har andra för erfarenhet av situationer som dessa? Bör jag hellre ordna plats i privat förskoleklass i grannkommunen för att undvika kaos? Det innebär i så fall att jag slutar att arbeta mina 50% för att ombesörja hennes skjuts. Jag älskar mitt arbete och vet inte om jag ännu är redo att bli hemmafru på heltid. Suck, vilken kvinnofälla jag har hamnat i.

Eller...? Är detta just fördomar? Jag ser och hör ju både det ena och det andra när jag passerar förbi den aktuella skolan. Barnen är generellt sett mycket ouppfostrade. Är det så överlag i samhället? Och om dottern ska gå där, hur undvika att hon influeras och präglas på dåligt beteende? Jag önskar att någon kan berätta om en liknande situation och att det har blivit bra... att de här barnen kan vara mycket rara även om statistiken säger något annat.

Har någon en solskenshistoria att lugna en uppstressad kvinna med?

• Svar på tråden Kleo och Lexie i förskoleklassen- HJÄLP!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-05 13:42:34 följande:

Som jag nämnt tidigare- det finns bara en skola för förskoleklass och lågstadium där vi bor.

Du pratar ju om att byta till grannkommunen. Ett smart tips i all enkelhet kan ju vara att besöka din skola pch grannkommunens för att jämföra innan du tar ett stort beslut baserat på fördomar om vad barn heter.
  • Anonym (liknande)
    Jag har liknande bekymmer!

Vi har varit väldigt noga med vår dotters uppfostran, att hon ska omges av olika människor för att lära sig att leva i världen. Valde en kommunalt förskola med stor omsorg. Förskolan är lugn, barnen kommer från olika delar av världen och från olika hemförhållanden.

Skrik, bråk och annat ohyfs förekommer inte och förskolan har en avstressad miljö med mycket hög lärartäthet och glada barn. Vi får ofta höra om vår dotters goda uppförande, allmänbildning och harmoniska natur.

Nu ska flickan börja förskoleklass och den nya klasslistan har anlänt. Där har hon och en flicka till från samma dagis placerats och vi föräldrar känner oss oroade. 

Carl
    Ebba
    Madeleine
    Louise
    Erik
    Gustaf

Med respekt för klassens integritet så vill jag inte lämna ut fler namn då listan. Men det finns flera mycket avvikande och några extrema namn, några verkade vara rena smeknamn i stil med Noppe (är inte det ett hundnamn?) och Lussan.

Jag ser en katastrof framför mig. Barn som är överbeskyddade självupptagna och bortskämda. Som har mammor med blankt hår och botoxssläta ansikten och svala röster. Pappor med backslick, BMW och konton i skatteparadis. Barn som inte får vara på fritids utan måste hem efter skolan för att hinna med tennisträningen och golfturneringen. Barn som lever på gåslevermousse och mat som lagas av ett hembiträde. Tänker att det inte är de mest vidsynta föräldrarna som ger barn sådana namn...

Varken jag eller pappan vill att vårt barn ska influeras av familjer som sitter med kristallglas, äter rysk kaviar och lever på fonder från sina anfäder. Jag vill att mina barn ska möta människor som har riktiga jobb och lever i den riktiga världen. 

Är jag fördomsfull? Vad har andra för erfarenhet av situationer som dessa? Bör jag hellre ordna plats i en skola i grannkommunen för att undvika detta? Det innebär i så fall att jag måste gå ned i tid på mitt arbete som intensivvårdssköterska för att ombesörja hennes skjuts. Jag älskar mitt arbete och vet att jag är behövd på min vårdavdelning. Suck, vilken kvinnofälla jag har hamnat i.

Eller...? Är detta just fördomar? Jag ser och hör ju både det ena och det andra när jag passerar förbi den aktuella skolan. Barnen är generellt sett mycket väluppfostrade, de går runt nästan som små robotar, verkar gå försiktigt för att inte smutsa ner sig. Är det så överlag i samhället? Och om dottern ska gå där, hur undvika att hon influeras och präglas på dåligt beteende? Jag önskar att någon kan berätta om en liknande situation och att det har blivit bra... att de här barnen kan vara mycket rara även om statistiken säger något annat.

• Nimzay

Om jag får barn ska de heta Namzay, Nomzay, Nemzay och Nimze. x)

• Anonym (men)
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-05 13:13:17 följande:
    Min flicka heter Wilhelmina.
    Det klingar fint men jag tänker tyvärr bara på en ort när jag hör det...
  • Anonym (Fattar verkligen inte)
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-05 13:17:24 följande:
    Det är inte namnen som oroar oss, då har du missförstått något. Det som oroar oss är egenskaper som förknippas till samhällsklassen som ger barnen sådana namn.
    I min värld hör namnen du räknade upp till samma samhällsklass som Wilhelmina. Mestadels lågutbildade med liten eller ingen erfarenhet av verkligheten utanför landets gränser, begränsad kunskap om andra språk och noll koll på stavnings- och uttalsregler.
    Men ni kanske har tyskt påbrå eller en älskad gammelfarbror som heter Wilhelm?

Barnen kommer att få möta verkligheten förr eller senare hur gärna man än vill låta dem slippa, och även ditt väluppfostrade barn kommer med största sannolikhet ha en period när hon svär och kallar dig kärringjävel eller värre oavsett om hon umgås med tjejer vid namn Fatima, Celly, Lexie, Victoria eller Estelle. 
  • Anonym (Rhositah)
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-04 12:07:17 följande:

Det här kan säkert låta trivialt för vissa. Men vi har varit väldigt noga med vår dotters uppfostran, att hon ska omges av konstruktiva människor. Valde ett privat dagis med stor omsorg. Dagiset är lugnt, barnen kommer från medelklass och överklass.

Skrik, bråk och annat ohyfs förekommer inte och dagiset har en avstressad miljö med mycket hög lärartäthet och glada barn. Vi får ofta höra om vår dotters goda uppförande, allmänbildning och harmoniska natur.

Mayah
    Jonny
    Lexie
    Mohammed
    Amber

Med respekt för klassens integritet så vill jag inte lämna ut fler namn då listan. Men det finns flera mycket avvikande och några extrema namn.

Jag ser en katastrof framför mig. Ungar som skriker och gapar, svär, kastar grus, inte kan sitta stilla i klassrummet; som har kortklippta mammor med whiskeyröst och pappor med ölmage och smaklösa tatueringar samt slabbiga diskbänkar hemma. Ungar som inte får komma hem efter skolan utan måste hänga på fritids. Ungar som lever på snabbmakaroner och korv. Tänker att det inte är de mest konstruktiva föräldrarna som ger barn sådana namn...

Varken jag eller pappan vill att vårt barn ska influeras av familjer som sitter med fötterna på bordet, har snus mellan tänderna och använder fult eller dialektalt språkbruk och syntetkläder från wish.com.

Är jag fördomsfull? Vad har andra för erfarenhet av situationer som dessa? Bör jag hellre ordna plats i privat förskoleklass i grannkommunen för att undvika kaos? Det innebär i så fall att jag slutar att arbeta mina 50% för att ombesörja hennes skjuts. Jag älskar mitt arbete och vet inte om jag ännu är redo att bli hemmafru på heltid. Suck, vilken kvinnofälla jag har hamnat i.

Eller...? Är detta just fördomar? Jag ser och hör ju både det ena och det andra när jag passerar förbi den aktuella skolan. Barnen är generellt sett mycket ouppfostrade. Är det så överlag i samhället? Och om dottern ska gå där, hur undvika att hon influeras och präglas på dåligt beteende? Jag önskar att någon kan berätta om en liknande situation och att det har blivit bra... att de här barnen kan vara mycket rara även om statistiken säger något annat.

Väldigt märkliga namn faktiskt! Att det gamla 50-talsnamnet "Jonny" dykt upp igen är ju riktigt illa. För egen del skulle jag dock vara nöjd om det bara finns EN Muhammed. Kan verka rasistiskt men jag blev rejält avog mot detta namn (och liknande) när mina barn gick i skolan
  • Anonym (Ambiente)

TS, du bor i en kommun där det bara erbjuds en F-3 skola, det innebär att du bör veta vilka sorts människor som bor i området. Om det inte passar så had jag flyttat. För mig är det viktigt att mitt barn går i en skola där man framför lät lär sig sågat och där eleverna via föräldrar och kamrater inser att de måste vidare i livet. Titta på statistiken hur många som studerar vidare på universitet och högskola från den ort/skol du väljer om du önskar att ditt ben ska dessa ambitioner.

I dessa områden kan det finnas barn till akademiker som kommitvutvur ankdammen eller som kommer från andra delar av jorden och kanske inte Hr de traditionella namn som du tycker ger barn rätt egenskaper.

• Anonym (och?)
    Anonym (liknande) skrev 2018-06-05 17:03:53 följande:
    Jag har liknande bekymmer!

Vi har varit väldigt noga med vår dotters uppfostran, att hon ska omges av olika människor för att lära sig att leva i världen. Valde en kommunalt förskola med stor omsorg. Förskolan är lugn, barnen kommer från olika delar av världen och från olika hemförhållanden.

Skrik, bråk och annat ohyfs förekommer inte och förskolan har en avstressad miljö med mycket hög lärartäthet och glada barn. Vi får ofta höra om vår dotters goda uppförande, allmänbildning och harmoniska natur.

Carl
    Ebba
    Madeleine
    Louise
    Erik
    Gustaf

Med respekt för klassens integritet så vill jag inte lämna ut fler namn då listan. Men det finns flera mycket avvikande och några extrema namn, några verkade vara rena smeknamn i stil med Noppe (är inte det ett hundnamn?) och Lussan.

Jag ser en katastrof framför mig. Barn som är överbeskyddade självupptagna och bortskämda. Som har mammor med blankt hår och botoxssläta ansikten och svala röster. Pappor med backslick, BMW och konton i skatteparadis. Barn som inte får vara på fritids utan måste hem efter skolan för att hinna med tennisträningen och golfturneringen. Barn som lever på gåslevermousse och mat som lagas av ett hembiträde. Tänker att det inte är de mest vidsynta föräldrarna som ger barn sådana namn...

Varken jag eller pappan vill att vårt barn ska influeras av familjer som sitter med kristallglas, äter rysk kaviar och lever på fonder från sina anfäder. Jag vill att mina barn ska möta människor som har riktiga jobb och lever i den riktiga världen. 

Är jag fördomsfull? Vad har andra för erfarenhet av situationer som dessa? Bör jag hellre ordna plats i en skola i grannkommunen för att undvika detta? Det innebär i så fall att jag måste gå ned i tid på mitt arbete som intensivvårdssköterska för att ombesörja hennes skjuts. Jag älskar mitt arbete och vet att jag är behövd på min vårdavdelning. Suck, vilken kvinnofälla jag har hamnat i.

Eller...? Är detta just fördomar? Jag ser och hör ju både det ena och det andra när jag passerar förbi den aktuella skolan. Barnen är generellt sett mycket väluppfostrade, de går runt nästan som små robotar, verkar gå försiktigt för att inte smutsa ner sig. Är det så överlag i samhället? Och om dottern ska gå där, hur undvika att hon influeras och präglas på dåligt beteende? Jag önskar att någon kan berätta om en liknande situation och att det har blivit bra... att de här barnen kan vara mycket rara även om statistiken säger något annat.

Det är inte fördomar. Du kanske har läst om hur rika barn trakasserade en busschaufför`? :) Obs! ironi med inslag av sanning.

www.expressen.se/gt/busschaufforen-martin-ungdomarna-hotar-oss/

Lundsberg är som sagt ett annat bra exempel på att rika inte beter sig bättre.

Som sagt.. döm inte hunden efter håren, rötägg finns i alla läger.
  • Anonym (Ambiente)

Vi bor i ett så kallat fint område. Däremot betyder det inte att kidsen är ouppfostrade per automatik. Tvärtom får vi höra om både våra och andras att de har fått med sig en uppfostran och att det märks. Dra inte människor med pengar över samma kam, lika illa som att dra alla fattiga över samma kam eller alla med annan bakgrund än blåögd svensk.

• Anonym (och?)
    Anonym (Ambiente) skrev 2018-06-06 11:09:43 följande:

Vi bor i ett så kallat fint område. Däremot betyder det inte att kidsen är ouppfostrade per automatik. Tvärtom får vi höra om både våra och andras att de har fått med sig en uppfostran och att det märks. Dra inte människor med pengar över samma kam, lika illa som att dra alla fattiga över samma kam eller alla med annan bakgrund än blåögd svensk.

Jag skrev ovan att "rötägg finns i alla läger". Med det menade jag att det inte enbart är stök och bråk i socioekonomiskt svagare områden eller hos undre medelklass. Utan att det förekommer även bland rikare barn.

Inlägget var menat som ironi då alla förväntar sig att det endast är stökigt bland barn som heter Liam, Hailey, Kleo, Molly, Kelly m.m. Det finns knappast någon som förväntar sig att rika barn beter sig illa, utan där är snarare alla väluppfostrade per automatik.
  • molly50
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-04 12:07:17 följande:

Mayah
    Jonny
    Lexie
    Mohammed
    Amber

Är du verkligen seriös? Det här är ett typiskt I-landsproblem.
    Ja,du är fördomsfull!
    Du kan ju inte döma barnen efter deras namn.
    Det finns barn med annorlunda namn även i min dotters förskoleklass.
    Och även i min sons klass.
    Men båda mina barn kan uppföra sig och har inga problem i sina klasser.
    Om du är orolig så varför inte besöka skolan och ge den en chans innan du dömer ut den?
    Carpe Diem

Igår var jag på föräldramöte och träffade de andra föräldrarna till barnen i min dotters blivande förskoleklass.

Jag måste säga att jag överlag hade väldigt positiva upplevelser. Föräldrarna verkade reko och de flesta var riktigt trevliga. Med något undantag då men så är det väl överallt.

Nästa gång ska jag försöka att inte dra så stora växlar. Försöka att inte vara fördomsfull. Jag var respektlös och det ångrar jag. Jag tror faktiskt att det kommer att bli riktigt bra!

• Anonym (?)
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-09 17:33:09 följande:

Igår var jag på föräldramöte och träffade de andra föräldrarna till barnen i min dotters blivande förskoleklass.

Jag måste säga att jag överlag hade väldigt positiva upplevelser. Föräldrarna verkade reko och de flesta var riktigt trevliga. Med något undantag då men så är det väl överallt.

Nästa gång ska jag försöka att inte dra så stora växlar. Försöka att inte vara fördomsfull. Jag var respektlös och det ångrar jag. Jag tror faktiskt att det kommer att bli riktigt bra!

no shit Sherlock 
  • molly50
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-09 17:33:09 följande:

Ja,man ska vara försiktig med att döma ut saker på förhand.
    Carpe Diem

Jag borde ha litat mer på min magkänsla. Det vi människor känner först är oftast det rätta.

Det blev som jag trodde att det skulle bli. Tyvärr.

Och nu måste det åtgärdas genom att barnen med de där namnen snabbuppfostras den närmaste tiden (en omöjlighet) eller att min flicka får byta förskoleklass (vilket alltså kommer att ske).

Jag anade att barnen var ohyfsade men inte att de trakasserar varandra, rivs, skriker, springer inomhus, kastar sten med mera. Fy!

Nästa gång ska jag lyssna inåt- i mig själv. Inte utåt. Och jag kommer inte att lyssna när någon annan kallar mig fördomsfull. Erfarenhetsbaserad kunskap är inte detsamma som fördomar.

Svar på tråden Kleo och Lexie i förskoleklassen- HJÄLP!