• Anonym (Charlotte- anonym idag)

    Kleo och Lexie i förskoleklassen- HJÄLP!

    Det här kan säkert låta trivialt för vissa. Men vi har varit väldigt noga med vår dotters uppfostran, att hon ska omges av konstruktiva människor. Valde ett privat dagis med stor omsorg. Dagiset är lugnt, barnen kommer från medelklass och överklass.

    Skrik, bråk och annat ohyfs förekommer inte och dagiset har en avstressad miljö med mycket hög lärartäthet och glada barn. Vi får ofta höra om vår dotters goda uppförande, allmänbildning och harmoniska natur.

    Nu ska flickan börja förskoleklass och den nya klasslistan har anlänt. Där har hon och en flicka till från samma dagis placerats och vi föräldrar känner oss oroade.

    Exempel på namn på listan är

    Mayah
    Jonny
    Lexie
    Mohammed
    Amber
    Kleo (är inte det ett hundnamn?)

    Med respekt för klassens integritet så vill jag inte lämna ut fler namn då listan. Men det finns flera mycket avvikande och några extrema namn.

    Jag ser en katastrof framför mig. Ungar som skriker och gapar, svär, kastar grus, inte kan sitta stilla i klassrummet; som har kortklippta mammor med whiskeyröst och pappor med ölmage och smaklösa tatueringar samt slabbiga diskbänkar hemma. Ungar som inte får komma hem efter skolan utan måste hänga på fritids. Ungar som lever på snabbmakaroner och korv. Tänker att det inte är de mest konstruktiva föräldrarna som ger barn sådana namn...

    Varken jag eller pappan vill att vårt barn ska influeras av familjer som sitter med fötterna på bordet, har snus mellan tänderna och använder fult eller dialektalt språkbruk och syntetkläder från wish.com.

    Är jag fördomsfull? Vad har andra för erfarenhet av situationer som dessa? Bör jag hellre ordna plats i privat förskoleklass i grannkommunen för att undvika kaos? Det innebär i så fall att jag slutar att arbeta mina 50% för att ombesörja hennes skjuts. Jag älskar mitt arbete och vet inte om jag ännu är redo att bli hemmafru på heltid. Suck, vilken kvinnofälla jag har hamnat i.

    Eller...? Är detta just fördomar? Jag ser och hör ju både det ena och det andra när jag passerar förbi den aktuella skolan. Barnen är generellt sett mycket ouppfostrade. Är det så överlag i samhället? Och om dottern ska gå där, hur undvika att hon influeras och präglas på dåligt beteende? Jag önskar att någon kan berätta om en liknande situation och att det har blivit bra... att de här barnen kan vara mycket rara även om statistiken säger något annat.

    Har någon en solskenshistoria att lugna en uppstressad kvinna med?

  • Svar på tråden Kleo och Lexie i förskoleklassen- HJÄLP!
  • Anonym (Ghvcb)

    Har du träffat barnen och vet att de beter sig illa, eller är det bara pga deras namn som du är orolig? Jag skulle å ena sidan aldrig sätta mina barn i en stökig klass, men å andra sidan aldrig döma barn bara utifrån namn.

    Jag är lärare och har haft kloka välbalanserade elever med de märkligaste namn.

  • Anonym (Charlotte- anonym idag)
    Anonym (och?) skrev 2018-06-04 12:37:29 följande:

    Om de barnen har föräldrar som du definierar som WT och endast med anledning av det beter sig som rövare. Då hade det knappast gjort någon skillnad om de hetat Viktoria, Madeleine eller Karl. 


     


    Hade det varit bättre om dina barn hade fått gå en skola som Lundsberg där alla är mönsterelever? *ironi*

    www.aftonbladet.se/nyheter/article17367016.ab


    Nej, jag vill inte att mitt barn ska gå på konfliktfyllda skolor alls. Oavsett om de bekostas av staten eller ur vår egen ficka.
  • Anonym (Charlotte- anonym idag)
    CitronTulo skrev 2018-06-04 12:39:24 följande:

    Nä vore ju fruktansvärt om ert lilla oförstörda, perfekta barn skulle få se att det finns olika människor och med andra förutsättningar än vad ni har och lära sig att hantera och bemöta det! (obs ironi!)
    Ska ni hålla henne inlåst föralltid då tänker du och inte låta henne möte den riktiga världen? Snacka om att hon kommer vara nyfiken och göra tonårsrevolt om några år på det där spännande, förbjudna och okända!


    Vårt barn är inte perfekt, däremot är hon oförstörd.

    Det som oroar mig är din inställning- att hon är inlåst för att vi inte vill placera henne i en stökig skola eller klass.

    Är det inte förortsungar som gör revolt och lever farligt och utför förbjudna handlingar snarare än barn från väletablerade familjer?

    Jag förstår inte ditt resonemang.

    Att lära sig att bemöta problem är inte detsamma som att tvingas leva i dem. Vill du lära ditt barn vad krig är så placerar du inte barnet i ett krigshärjat område. Vill du lära ditt barn vad misshandel är så utsätter du inte barnet för misshandel, du diskuterar förhoppningsvis problem med ditt barn utan att utsätta barnet för dem.

    En sak är i alla fall säker- i en problemklass lär man sig MINDRE.
  • Anonym (Charlotte- anonym idag)
    Anonym (Ghvcb) skrev 2018-06-04 13:23:39 följande:

    Har du träffat barnen och vet att de beter sig illa, eller är det bara pga deras namn som du är orolig? Jag skulle å ena sidan aldrig sätta mina barn i en stökig klass, men å andra sidan aldrig döma barn bara utifrån namn.

    Jag är lärare och har haft kloka välbalanserade elever med de märkligaste namn.


    Ja, det kan hända att jag är fördomsfull. Jag har inte träffat barnen ifråga men sett att skolan är stökig på rasterna. Jag har även hört lite om vissa av barnen ryktesvägen.

    Där jag bor finns inga andra alternativ, det finns bara en skola för den här åldersgruppen...
  • Anonym (och?)
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-04 17:00:32 följande:
    Nej, jag vill inte att mitt barn ska gå på konfliktfyllda skolor alls. Oavsett om de bekostas av staten eller ur vår egen ficka.

    Det jag menade var att på Lundsberg finns det nog inte särskilt många Kleo, Lexies och Haileys och ändå kan det vara stökigt, mobbing, droger och fylla. Det bästa sättet att gardera sig är att lära barnet rätt värderingar och att vara en självständig, säker individ. 


    Nu var det ett tag sedan (då rökning inte klassades som WT)  men min son började t.ex inte röka och dricka trots påtryck från klasskamrater för han vågade säga nej. Tack vara hans lugn och säkerhet blev han ändå inte utanför och hade vänner. Han kunde umgås med stökigare barn utan att bete sig likadant, och det tror jag att många barn kan såvida de har bra självförtroende och känner sig trygga i sig själva.

    En risk finns alltid att ens barn tar efter vad andra barn gör, men bråk stök och mobbing kan förekomma överallt. Eftersom det är så svårt att skydda sina barn från sådant är det bättre att gardera barnet från att falla för grupptryck. 

  • Anonym (Mamma)

    Jag är på din sida Ts. Man blir som umgås och vi var extra noga att se till att vårt barn hamnade i rätt skolklass. Men dock barn på fritiden, det finns några som jag egentligen inte är förtjust i, men som det påpekades här ovanför är det bra att umgås med olika människor.

    Men i skolmiljön vill jag ha ordning så att mitt barn får de bästa förutsättningarna för att "lyckas".

  • Anonym (***))
    Anonym (Charlotte- anonym idag) skrev 2018-06-04 12:07:17 följande:

    Det här kan säkert låta trivialt för vissa. Men vi har varit väldigt noga med vår dotters uppfostran, att hon ska omges av konstruktiva människor. Valde ett privat dagis med stor omsorg. Dagiset är lugnt, barnen kommer från medelklass och överklass.

    Skrik, bråk och annat ohyfs förekommer inte och dagiset har en avstressad miljö med mycket hög lärartäthet och glada barn. Vi får ofta höra om vår dotters goda uppförande, allmänbildning och harmoniska natur.

    Nu ska flickan börja förskoleklass och den nya klasslistan har anlänt. Där har hon och en flicka till från samma dagis placerats och vi föräldrar känner oss oroade.

    Exempel på namn på listan är

    Mayah
    Jonny
    Lexie
    Mohammed
    Amber
    Kleo (är inte det ett hundnamn?)

    Med respekt för klassens integritet så vill jag inte lämna ut fler namn då listan. Men det finns flera mycket avvikande och några extrema namn.

    Jag ser en katastrof framför mig. Ungar som skriker och gapar, svär, kastar grus, inte kan sitta stilla i klassrummet; som har kortklippta mammor med whiskeyröst och pappor med ölmage och smaklösa tatueringar samt slabbiga diskbänkar hemma. Ungar som inte får komma hem efter skolan utan måste hänga på fritids. Ungar som lever på snabbmakaroner och korv. Tänker att det inte är de mest konstruktiva föräldrarna som ger barn sådana namn...

    Varken jag eller pappan vill att vårt barn ska influeras av familjer som sitter med fötterna på bordet, har snus mellan tänderna och använder fult eller dialektalt språkbruk och syntetkläder från wish.com.

    Är jag fördomsfull? Vad har andra för erfarenhet av situationer som dessa? Bör jag hellre ordna plats i privat förskoleklass i grannkommunen för att undvika kaos? Det innebär i så fall att jag slutar att arbeta mina 50% för att ombesörja hennes skjuts. Jag älskar mitt arbete och vet inte om jag ännu är redo att bli hemmafru på heltid. Suck, vilken kvinnofälla jag har hamnat i.

    Eller...? Är detta just fördomar? Jag ser och hör ju både det ena och det andra när jag passerar förbi den aktuella skolan. Barnen är generellt sett mycket ouppfostrade. Är det så överlag i samhället? Och om dottern ska gå där, hur undvika att hon influeras och präglas på dåligt beteende? Jag önskar att någon kan berätta om en liknande situation och att det har blivit bra... att de här barnen kan vara mycket rara även om statistiken säger något annat.

    Har någon en solskenshistoria att lugna en uppstressad kvinna med?


    Ni har alltså fram till nu lagt ner mycket tid på er dotters uppfostran och val av dagis. Men helt plötsligt så bor ni ett, enligt dig, trashigt område och tillhör en trashig skola, där er dotter ska gå. Vad  hände, tog pengarna slut?

    Nja, detta känns inte så troligt...
  • Anonym (vic)

    Ja, du är fördomsfull , men fördomar kommer inte ur ingenting. Ja, jag hade varit orolig. Även om situationen inte blir så farlig som du tror så kommer du att övertolka allt och dra på högre växlar eftersom att detta är något du nojar för. Om jag varit du hade jag gjort allt för att mitt barns skolgång skulle bli lugn och bra. Alltså flyttat på barnet om det så innebär att jag får offra mig. Barnet går först.

  • Anonym (vic)
    Anonym (Nova) skrev 2018-06-04 12:30:34 följande:

    Usch vilka äckliga fördomar. Hade inte låtit min dotter umgås med någon vars föräldrar hade dessa värderingar. Herregud.


    Är inte du lite väl fördomsfull nu...?
  • Anonym (vic)
    Meriall skrev 2018-06-04 13:01:18 följande:

    Det där är modenamn i den högutbildade medelklassen nu. Om ni själva är bildade borde detta inte ha gått er förbi.

    Det är samma på min dotters förskola och där är nästan samtliga föräldrar disputerade.


    Du igen.....

    Öh, nej. Inga modenamn bland högutbildad medelklass. Inga mode namn alls faktiskt.
Svar på tråden Kleo och Lexie i förskoleklassen- HJÄLP!