• Sharper

Minska våra utgifter

Bolån 5000:-

Hemförsäkring 602:-

El 1623:-

Sopor 111:-

Slamtömning 68:-

Mat 6000:-

Barnomsorg 2076:-

Tv-licens 200:-

Verisure 527:-

Avbetalning 221:-

Bredband 299:-

Lån 823:-

Försäkring wv 534:-

Försäkring citroen 445:-

Diesel 3000:-

Bilskatt 257:-

Tandläkaren 72:-

Mobil 180:-

Moa mobil 350:-

Facket 357:-

Barnförsäkring 287:-

Hundförsäkring 272:-

Spotify 99:-

Vägförening 84:-

Buffert 2500:-

Renovering 500:-

Kvar: 4900:-

Detta är vår budget. Varannan vecka är vi 2 vuxna och 4 barn. Varannan vecka 2 vuxna och 2 barn. Vi ska försöka få ner vissa utgifter litegrann. Så ge mig tips så får vi se vart vi hamnar!

• Svar på tråden Minska våra utgifter
  • Sharper
    Jamesdio skrev 2018-09-17 08:56:29 följande:

Och jag säger som flera andra, det som verkligen skulle gå att ta bort/sänka kan du ju inte tänka dig att offra?

Vad är det egentligen mer än Spotify? Hund och Barnförsäkring är ju idiotiskt att offra. Sånt ska man bara ha så inget onödigt.

Barnomsorgen är nere på 1110:- nu när jag pluggar. Viasat ska sägas upp till våren när bindningstiden går ut. Verisure ska sägas upp också när det går. Min mobil kommer gå ner från 90 till 80:-/månad och Moas mobil från 470:- till 90:-/månad.
  • Anonym (Tänkare)

Och snus för 1600/mnd?!

Det känns som en rimlig sak att spara in på.

• Sharper
    Anonym (Tänkare) skrev 2018-09-17 11:54:35 följande:

Och snus för 1600/mnd?!

Det känns som en rimlig sak att spara in på.

Sälja en familjemedlem och jaktkompis? Rimliga råd tack..

Gällande snuset får min man bestämma själv. Han har inte motivation till att snusa och han gillar det. Skulle aldrig tvinga honom till det (så länge vi inte skulle gå på knäna rent ekonomiskt och så är ju inte läget)
  • Anonym (Utanför boxen)
    Sharper skrev 2018-09-15 05:48:07 följande:
    Det beror på vad man ska offra. Säga upp Barnförsäkring tex är rent idiotiskt och förstår inte hur man ens kan komma med ett sådant råd
    Ser man rent ekonomiskt på barnförsäkringar så är en barnförsäkring ett dåligt val. De enda som i längden tjänar pengar på barnförsäkring är försäkringsbolagen.
  • nevermind

Ingår väl hemförsäkring i fackavgiften? Och medlemsbarn har försäkringar via dom.

• Jamesdio
    Sharper skrev 2018-09-17 11:58:03 följande:
    Sälja en familjemedlem och jaktkompis? Rimliga råd tack..

Gällande snuset får min man bestämma själv. Han har inte motivation till att snusa och han gillar det. Skulle aldrig tvinga honom till det (så länge vi inte skulle gå på knäna rent ekonomiskt och så är ju inte läget)
    Är det bara du då som försöker minska utgifterna? Om 1600 av 6000 kr till mat är snus och 200 kr kattmat(?) håller jag med om att det inte finns så mycket att minska där. Spotify hade ju jag tagit bort direkt, och minskat mobilkostnaderna som du ju redan gjort.

Hade inte heller sagt upp barnförsäkringen om det inte varit absolut nödvändigt för att få det att gå ihop. Och inte sålt hunden heller. Möjligen tagit bort hundförsäkringen om jag bedömt att det är liten risk att behöva använda den (har just nu 5 av 9 hundar försäkrade, men har inte behövt utnyttjat hundförsäkring någon gång under de 9 år jag haft dem; den enda gången det hade varit bra så gällde den inte).

Hur mycket har du lyckats få ned budgeten med då efter att det du berättar är genomfört?
  • Sharper
    nevermind skrev 2018-09-17 12:55:08 följande:

Ingår väl hemförsäkring i fackavgiften? Och medlemsbarn har försäkringar via dom.

Tjänar inget på det pga de stora rabatter jag har på alla övriga försäkringar. Och vi har en gårdsförsäkring så det är lite annat än enbart hemförsäkrong.
  • Sharper
    Jamesdio skrev 2018-09-17 14:22:05 följande:

Är det bara du då som försöker minska utgifterna? Om 1600 av 6000 kr till mat är snus och 200 kr kattmat(?) håller jag med om att det inte finns så mycket att minska där. Spotify hade ju jag tagit bort direkt, och minskat mobilkostnaderna som du ju redan gjort.

Hade inte heller sagt upp barnförsäkringen om det inte varit absolut nödvändigt för att få det att gå ihop. Och inte sålt hunden heller. Möjligen tagit bort hundförsäkringen om jag bedömt att det är liten risk att behöva använda den (har just nu 5 av 9 hundar försäkrade, men har inte behövt utnyttjat hundförsäkring någon gång under de 9 år jag haft dem; den enda gången det hade varit bra så gällde den inte).

Hur mycket har du lyckats få ned budgeten med då efter att det du berättar är genomfört?

Nej givetvis inte. Men snuset är viktigt för min man och ser inte någon anledning till att JAG ska tvinga honom sluta när han inte vill.

Jag ska gå igenom sen och se vad det har blivit :)
  • Sharper

Hemförsäkring 541:-

El ca 1000:-

Barnomsorg 1110:-

Avbetalning 500:- (+)

Lån 1000:- (+)

Min mobil 80:-

Moas mobil 90:-

Facket 210:-

Ca 1700:- har vi gått ner isåfall och då har vi ändå ökat betalningarna på de 2 små lånen för att bli av med dom fortare.

• Sharper

Räknade idag, bolånet är nere på 4700:- i månaden:)

Svar på tråden Minska våra utgifter