• Äldre 11 Jun 13:32
    8586 visningar
    23 svar
    23
    8586

    Utländsk surrogatmamma ska föda i Sverige

    Hej

    Detta inlägg kanske inte helt hör hemma i tråden ?adoption?, men jag kör i alla fall.

    Jag och min fru kommer att skaffa barn med en surrogatmamma från Ryssland via en klinik där. Någon månad efter inseminationen visade det sig att der blir tvillingar. Ägget kommer från en äggbank i Ryssland så varken min fru eller surrogatmamman är biologisk mor till barnen, äggen är befruktade av mig.

    Nu är det en och en halv månad kvar till nedkomst och vi har beslutat att låta surrogatmamman komma till Sverige och föda.

    Det är ju inte så lätt att få svar från svenska myndigheter vad som gäller i denna situation. Jag ska just vända mig till en jurist för att utröna vad som gäller.

    Surrogatmödraskap är olagligt i Sverige och om jag förstått det rätt är det kriminellt om det skett mot ersättning. Är det någon som har någon kunskap runt detta?

    När barnen föds här i Sverige så skrivs automatiskt den födande kvinnan som mor, och jag kommer att skrivas in som far. Hon är ju inte mor till barnen biologiskt och hon har inget intresse av att vara deras mamma. Efter födseln vill hon åka hem till sina egna barn i Ryssland. Finns det någon möjlighet för henne att inte skrivas in som mor? Min fru kommer bli deras mamma. Jag föreställer mig att hon kommer att behöva adoptera den för att bli mamma juridiskt. Är det någon som har idéer om hur detta ska gå till? Är det problematiskt att ta bort surrogatmamman som barnets mor?

    1000 frågor snurrar just nu. Jag är tacksam för all input jag kan få runt detta. Om någon har tips på en jurist eller advokat i Stockholm som är insatt i denna typ av frågor får ni gärna tipsa mig.

    Jag förstår att det är kontroversiellt med surrogatföräldraskap och jag kan förstå dem som är mot det. Jag hoppas dock att slippa en diskussion om detta i tråden. Vi har snart två små bäbisar och jag vill ge dem och oss den bästa möjliga starten.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Utländsk surrogatmamma ska föda i Sverige
  • Äldre 7 Jul 18:35
    #12

    Surrogatmödraskap är olagligt så hon kommer inte bara kunna "skriva över" vårdnaden på er. För hon är modern och kommer ha skyldighet att ta hand om barnet enl svensk lag.

  • Äldre 25 Jul 11:23
    #13
    MrsBroderTuck skrev 2018-06-11 15:51:09 följande:

    Surrogatmödraskap är inget annat än handel med kvinnokroppar. Förkastligt, och visar på en fruktansvärd kvinnosyn.


    Vilken dålig kvinnosyn du har, som kvinna kan jag absolut tänka mig att vara surrogat. Tyvärr har jag nu svårt att bli gravid igen och skulle kunna tänka mig att använda surrogat. Eftersom att du inte kommer med råd tycker jag att du sluta kommentera.

    Ang TS kontakta kliniken och rådfråga, jag tror de är mer komplicerat att få henne att föda i Sverige än i Ryssland. Själv har jag släktingar som har fått sina tvillingar via USA surrogat men kan tyvärr inte så mkt mer än att de var en himla massa papper och att du som pappa måste skriva under att du är pappa osv. Men jag hoppas att ni skrev papper redan innan provbefruktningen.
  • Äldre 25 Jul 11:28
    #14

    Låter helt sjukt att tusen frågor snurrar i huvudet nu. Det känns som en sån grej där man kollar upp allt tusen gånger innan man påbörjar detta.

  • Äldre 25 Jul 11:55
    #15

    Jag är inte helt säker men relativt säker på att ni då kommer få stå för hela notan för vården en förlossning kostar. Det spelar ingen roll om barnet som föds är ditt genetiska, det är kvinnans vård som kostar pengar. En bekant till mig fick betala en halv miljon när hans sydamerikanska fru (ej svensk medborgare) födde barn i Sverige under deras semestervistelse här. Inte så smart av dem..

  • Glinda från Oz
    Äldre 25 Jul 11:58
    #16

    Du borde skämmas som handlar med kvinnors kroppar!

  • Äldre 25 Jul 12:04
    #17

    Ser att du fått vissa saker om bakfoten.

    Surrugatmamman anses visst som den biologiska mamman enligt svensk lagstiftning. Hon kommer automatiskt skrivas som barnets mor. Hon är dock inte den genetiska mamman då ni använt er av donerade ägg. Det är två skilda saker, enligt lagen.

    Du måste via ett DNA-test bevisa att du är barnens biologiska far. Bara när det är visat kan du få ensam vårdnad om barnen. Du kan säkert redan nu lämna ett DNA-prov på något sjukhus så att det finns redo när barnen väl är födda. Efter detta kan du och din fru starta en adoptionsprocess där hon adopterar barnen, först då kan hon ta ut föräldrapenning mm.

    Allt ovan gäller oavsett vart barnen föds (Sverige/Ryssland).

  • HD2017­dis
    Äldre 25 Jul 12:10
    #18
    MrsBroderTuck skrev 2018-06-11 15:51:09 följande:
    Surrogatmödraskap är inget annat än handel med kvinnokroppar. Förkastligt, och visar på en fruktansvärd kvinnosyn.
    Skitsnack.
  • HD2017­dis
    Äldre 25 Jul 12:12
    #19
    Glinda från Oz skrev 2018-07-25 11:58:47 följande:
    Du borde skämmas som handlar med kvinnors kroppar!
    Sluta fjanta er, troligen är det samma individer med multipla konton som gör dessa infantila påhopp.
  • Glinda från Oz
    Äldre 25 Jul 17:15
    #20
    HD2017dis skrev 2018-07-25 12:12:07 följande:

    Sluta fjanta er, troligen är det samma individer med multipla konton som gör dessa infantila påhopp.


    Jag har bara ett konto, kollar du så ser du att jag varit medlem i flera år. Jag anser att det är fel att handla med kvinnor kroppar och barn, det står jag för. Det är inte särskilt konstigt att fler tycker så.
  • Äldre 22 Aug 09:52
    #21
    Glinda från Oz skrev 2018-07-25 11:58:47 följande:

    Du borde skämmas som handlar med kvinnors kroppar!


    Exakt detta!
  • Äldre 8 Sep 22:35
    #22
    Lovsan skrev 2018-07-25 11:55:07 följande:

    Jag är inte helt säker men relativt säker på att ni då kommer få stå för hela notan för vården en förlossning kostar. Det spelar ingen roll om barnet som föds är ditt genetiska, det är kvinnans vård som kostar pengar. En bekant till mig fick betala en halv miljon när hans sydamerikanska fru (ej svensk medborgare) födde barn i Sverige under deras semestervistelse här. Inte så smart av dem..


    Det stämmer att någon som bor i Ryssland måste betala själv, och det var ju TS också införstådd med. En halv miljon låter dock väldigt mycket. Allvarliga komplikationer? En normal förlossning helt utan komplikationer kan komma neråt 20 000. Med kejsarsnitt etc blir det förstås mer men knappast över 100 000.
  • Äldre 8 Sep 22:42
    #23
    Lovsan skrev 2018-07-25 11:55:07 följande:

    En bekant till mig fick betala en halv miljon när hans sydamerikanska fru (ej svensk medborgare) födde barn i Sverige under deras semestervistelse här.


    Det är för övrigt var man är folkbokförd som styr och inte var man är medborgare. Prinsessan Madeleine skulle betala sin planerade förlossning i Sverige själv enligt tidningarna t ex.

Svar på tråden Utländsk surrogatmamma ska föda i Sverige