• Anonym (TinnitusSugerRöv)

    Tinnitus besvär, låga eller ljud från helvetet?

    Vad har du för besvär av din tinnitus?

    Hur länge har du haft den?

    Hur låter den, hur många ljud, vad för ljud?

    Förvärrats? Förbättrats? Orsaker?

    Vad förbättrar den, vad försämrar den?

    Hur påverkar den ditt liv och vardag?

    Hjälpmedel, tex tv, fläkt, musik, medicin osv

    Startar tråden då det finns alldeles för lite kunskap/vetskap om att detta är ett allvarligt hälsoproblem, sommdessutom inte syns på personen ifråga

  • Svar på tråden Tinnitus besvär, låga eller ljud från helvetet?
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (TinnitusSugerRöv) skrev 2018-06-13 02:41:30 följande:

    Vad har du för besvär av din tinnitus?

    Hur länge har du haft den?

    Hur låter den, hur många ljud, vad för ljud?

    Förvärrats? Förbättrats? Orsaker?

    Vad förbättrar den, vad försämrar den?

    Hur påverkar den ditt liv och vardag?

    Hjälpmedel, tex tv, fläkt, musik, medicin osv

    Startar tråden då det finns alldeles för lite kunskap/vetskap om att detta är ett allvarligt hälsoproblem, sommdessutom inte syns på personen ifråga


    1. 16 år

    2. Högt pipande i olika toner. Flera ljud i båda öronen och ett som jag uppfattar att kommer från bakhuvudet?! Ljudet påminner om det svaga pip tv.n hade på -90 talet. Samma frekvens fast högre pip.

    3. Förvärrats med åren. Nu ännu mer pga medicinering. Medicinen har tinnitus som biverkning=ljudet eskalerar vid intag av medicin..

    4. Förbättrar en aning (ibland) gör vila, lugn, tystnad, avslappning, massage. Dunsar och höga ljud förvärrar, liksom stress.

    5. Påverkar mycket. Är väldigt deprimerad och osocial under de perioder då tinnitusen är som värst. Måste ofta hålla för öronen och kan inte vistas i ljudliga miljöer som barer och konserter etc. Ligger ofta sömnlös pga oljudet. Många uppfattar mig tyvärr som otrevlig då jag står med händerna som skydd för öronen i ljudliga miljöer. Miljöer som folk utan tinnitus uppfattar som normala. Vid vissa tillfällen vistas jag i ljud helt enkelt för att jag vill, att jag då håller för öronen är för att skydda dem, inte för att jag ogillar det som låter.

    6. Inga andra hjälpmedel än öronproppar, som används flitigt. Tv och ljud som exempelvis en fläkt gör det hela bara värre. Har ett element i mitt sovrum som låter och detta ljud känns lika påtagligt som ljud från en motorbåt i mina öron och då blir pipandet i öronen mer påtagligt. Orkar snart inte mer..
  • Anonym (Emmy)

    Och som svar på frågan i rubriken: den är från helvetet.. Hur påverkas du av din tinnitus, ts?

  • Anonym (anonym (B))

    Har haft tinnitus i ett år.. Värst är det på morgonen när jag hör det hemska ljudet i öronen det första jag hör när jag vaknar. På kvällen kan jag strunta mer i det för vet då att jag slipper höra skiten i ett par timmar när jag ska sova. Men måste ha TV på eller något annat ljud från datorn så det inte är tyst i sovrummet. Min tinnitus är som ett brus i båda öronen. Ibland lite tystare och ibland så jävla högt att man kan bli tokig. Kan plötsligt bli högt utan anledning. Blir alltid hög tinnitus när jag åkt bil även fast jag har proppar i öronen då. eller när jag har tränat. Känns för jävligt att ha tinnitus. ett liv före och ett efter. 

  • Anonym (anonym (B))

    Har haft tinnitus i ett år.. Värst är det på morgonen när jag hör det hemska ljudet i öronen det första jag hör när jag vaknar. På kvällen kan jag strunta mer i det för vet då att jag slipper höra skiten i ett par timmar när jag ska sova. Men måste ha TV på eller något annat ljud från datorn så det inte är tyst i sovrummet. Min tinnitus är som ett brus i båda öronen. Ibland lite tystare och ibland så jävla högt att man kan bli tokig. Kan plötsligt bli högt utan anledning. Blir alltid hög tinnitus när jag åkt bil även fast jag har proppar i öronen då. eller när jag har tränat. Känns för jävligt att ha tinnitus. ett liv före och ett efter. 

  • Anonym (TinnitusSugerRöv)

    1. Sen dec 2009, fick det efter jag rökte Spice eller liknande.

    2. Jag har 3 ljud, dovt ljud i hela hövven båda öronen, konstant högfrekvent pip båda öronen och ett tjock TV brus som pendlar

    3. Sen mars har den förvärrats, framförallt på vänster öra men höger sätter igång ibland med. Detta kommer troligen av SSRI (som jag inte använder längre)

    4. Det ny uppkommet kan jag inte göra nåt åt eller vet hur jag ska hantera, det ändrar sig utan förvarning. Det är riktigt jobbigt, typ inte vilja leva längre jobbigt!

    5. Just nu bestämmer min TT över mig, den gör mig alltså handikappad

    6. Jag använder TV och fläkt och inte ens det hjälper maskers (det funkade förut) Inget kan maskera det änsålänge... Jo när jag spolar vatten på toa eller duschar, då kan jag leva i ?harmoni? den korta stunden.

    Har även nån form av lockliknandemkänsla på vänster öra, och det ärat är det med känsliga

  • Fia 28

    Har haft tinnutus sen 2002. Det är ett högfrekvent pip i båda öronen. 
    Tänker inte längre på det, men om jag är trött eller har huvudvärk så pipar det extra mycket och jag är ljudkänslig. Använder inget för att lindra, men undviker hårt ljud och öronproppar funkar inte alls.

  • Tecum

    Har haft tinnitus i tio år ungefär. det yttrar sig som sus, pip eller pling, sus är vanligast. Jag är hörselskadad av buller och använder hörapparat ibland. Jag har inga stora problem med min tinnitus men är orolig för att det ska bli värre.

  • sebbe420

    1. 14 år

    2. Samma sorts ljud som inlägg #1 tror jag. Jag kallar det elektroniskt surr, tänk ljudet av en gammal tjock-tv eller ljudet av lysrör.

    3. Förbättrats och stabiliserats med åren. Det första året varierade ljudet något otroligt, både själva volymen och även vilket öra eller var någonstans det satt i huvudet. Orsaken är bullerskada. Tror jag lade en grundskada på skoldiscona när man kaxigt gick framför de stora högtalarna, och sedan blev droppen när jag lyssnade på för hög volym i mp3-spelaren.

    4. Finns inget som förbättrar den förutom tid, och att undvika att försämra den så att säga.
    Det som försämrar den är för höga ljud.

    5. Påverkar mitt liv och vardag på så sätt att jag använder mina kära musikeröronproppar i många miljöer så som trafik, barer, restauranger.
    Duschar även med öronproppar hemma för jag klarar inte ljudet av den tjocka vattenstrålen som plaskar mot duschgolvet...
    Vågar ej gå på klubbar/konserter, har gett upp sånt helt.

    6. Mitt bästa hjälpmedel förutom öronpropparna är youtube-videos under natten med lugnande, maskerande ljud så som gräshoppor. Men jag kan även sova utan, jag har tur för min tinnitus är relativt lindrig och min hjärna har lärt sig att detta ljud är oviktigt.

  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2018-06-13 09:08:48 följande:
    Har haft tinnitus i tio år ungefär. det yttrar sig som sus, pip eller pling, sus är vanligast. Jag är hörselskadad av buller och använder hörapparat ibland. Jag har inga stora problem med min tinnitus men är orolig för att det ska bli värre.
    Samma här
  • Anonym (anonym (B))
    Anonym (...) skrev 2018-06-13 05:53:33 följande:

    Googla lite på White Noise. Det finns även appar med samma. Tror de heter Tinnitus Mask. Värt ett försök iallafall.

    mynoise.net/NoiseMachines/whiteBurstsNoiseGenerator.php


    Den var bra. Tar bort min tinnitus. Men önskar att ett botemedel kommer snart så man kan leva igen.
Svar på tråden Tinnitus besvär, låga eller ljud från helvetet?