• Anonym (Vill inte vara oförskämd)

Kommit till skyddad boende - Svettats och dålig luft

Hej!

Jag känner mig väldigt oförskämd och vänligen förstå mig rätt. Jag är extremt tacksam att jag får hjälp och kommit bort ifrån familjen.

Men nu när sommaren har kommit och jag bor på källarvåningen, så upplever jag att det är väldigt dålig luft. Det går inte att öppna fönstren trots att jag snackat med min kontaktperson som hela tiden utlovar om att han skall montera och greja. Jag har även ställt frågan om jag får komma upp till övervåningen där det är tomt och större rum, och man kan öppna fönster bland annat.

Jag svettats hela tiden och känner att jag behöver duscha varje dag. Jag brukar annars försöka duscha varannan dag, för hudens bästa.

Men jag svettats och känner att det är mycket dåligt luft.

Jag som är konflikträdd och vågar inte heller tjata eller be om saker två gånger. Vet jag inte alls vad jag skall göra.

Däremot har fått en fantastiskt terapeut och en annan personal. Både säger i princip samma sak. Under terapin försöker vi träna upp min självkänsla och även begripa att jag inte står i vägen alla gånger och att jag är den typen som håller mig undan och den sortens människa där man behöver fråga mig om att dra ut mer än två gånger, innan jag följer med. På grund av rädslan att ingen vill umgås med mig. Terapeutens teori är helt enkelt de trakasserierna jag fått i min familj som jag flytt ifrån.

Även den andra personalen försöker ständigt be mig om att ta större plats m.m. Så jag får mycket hjälp och jag uppskattar allting. Men jag känner mig väldigt oförskämd att ge ut önskemålet av att flytta upp i övervåningen istället för att bo i källarvåningen/där man inte kan öppna fönstret och är allmänt alldeles för varmt.

Jag skapar denna tråden, för att verkligen få höra om jag är oförskämd eller om jag har min rätt att be om att förflyttas till övervåningen.

Vad känner ni?

Jag är naiv och konflikträdd människa.

• Svar på tråden Kommit till skyddad boende - Svettats och dålig luft
  • Kjell2

Sjäklart kan du fråga om att få ett annat rum. Sen kanske det inte går.

• viseversa

Oj om det finns tomma bättre rum varför tvingas du bo i källaren? Klart du inte ska behöva lida. Säg att du inte står ut med värmen och att du måste få ett bättre rum. Det är verkligen inte oartigt. Oartigt av dom att sätta dig i källaren i ett rum utan ventilation däremot=(

• Panduro

Ja det är klart du kan fråga! Inte alls oförskämt. De kanske inte har tänkt på hur dålig luft du måste ha.

• Anonym (Vill inte vara oförskämd)
    viseversa skrev 2018-06-18 09:17:08 följande:

Oj om det finns tomma bättre rum varför tvingas du bo i källaren? Klart du inte ska behöva lida. Säg att du inte står ut med värmen och att du måste få ett bättre rum. Det är verkligen inte oartigt. Oartigt av dom att sätta dig i källaren i ett rum utan ventilation däremot=(

Panduro skrev 2018-06-18 09:36:36 följande:

Ja det är klart du kan fråga! Inte alls oförskämt. De kanske inte har tänkt på hur dålig luft du måste ha.

Tror ni man skulle kunna göra det när det även gäller dammsugare? Vi som bor här, har gemensam dammsugare. Och i början gick snabeln söder, jag vet inte hur det gick till. Och helt plötsligt börjat dammsugaren att stänga av sig. Jag förstår inte vad det är för fel. Så jag har levt med dammråttor några dygn och försökt prova dammsugaren igen. Det gick, men sedan stängde den av sig igen. Vilket betyder att den fungerar lite grann men sedan stänger av sig.

Jag vågar inte ens skicka iväg ett SMS om att dammsugaren tokar till sig.

Tänk om det bara är tillfälligt fel och sedan när de provar den, så fungerar den utmärkt. Då har jag bett de att köpa en ny i onödan och även komma hit och prova den.

Så jag är väldigt rädd och försiktig av mig!

Men det här med rum, vet jag inte alls om jag skall ta upp igen. Jag skall träffa min kontaktperson på lördagen, och se om jag vågar snacka med honom igen. I veckan kommer jag förmodligen träffa honom lite överallt, då kan jag bl.a ta upp om dammsugaren. Men när jag träffar honom enskilt, så kommer jag nog ta upp angående om flytten till ett annat rum. I alla fall försöka ta upp det.

Tack för eran inlägg!

Om ni vet vad det är för något knas om damssugaren får ni gärna berätta det. Det verkar som om man kan sätta på den och sedan  stänger den av sig. Man kan inte sätta på den igen. Nu har det hänt såhär andra gången. Så jag vet om det är av slump eller om man måste vänta ett tag för att kunna sätta på den igen. Eller vad det är frågan om.

Det är lite irriterade, jag vill städa och är inte ens hälften klar, tycker jag.

• sebbe420

Kolla efter om dammsugarpåsen är full! Jag har också varit med om att dammsugare stänger av sig, och jag fick för mig att det kan bero på att dammsugarpåsen är full.

• Panduro

Såklart du ska berätta om dammsugaren. Om den är sönder köper de säkert en ny, men de kan ju inte veta det innan någon berättat. :) Om du vill kan du ju kanske be någon av de andra du bor med att ta upp dammsugarproblemet. Det är ju lika mycket deras ansvar att berätta.

• Anonym (Minna)

Våga ta plats som de säger. Våga klaga och säga till om saker. Ring dom om dammsugaren. Om du inte är nöjd med det boendet så vänd dig till din socialsekreterare och säg varför du inte är nöjd. Du kanske får plats annanstans då. Jag har bott på skyddat och jag var inte nöjd 4 gånger och blev flyttad tills jag var nöjd. Så våga. Det är inte farligt att klaga.

En gång kom jag till en lägenhet som hade ohyra. Antagligen hade ingen annan vågat klaga förutom jag. De fick sanera och tackade för att jag sa till. Man ska inte acceptera allt bara för att man är i skyddat.

Svar på tråden Kommit till skyddad boende - Svettats och dålig luft