• Susannas

Vilken kategori av namn?

Om ni var tvungna att ge alla era barn namn från en av följande kategorier, vilken skulle ni då välja? Namnen som står där är bara exempel, det finns ju nämligen hur många namn som helst som skulle passa in i kategorierna.

Vanliga / Populära
    Elsa, Julia, Sara
    Karl, Gustaf, Erik

Vanliga / Opopulära
    Katarina, Ulrika, Margareta
    Anders, Per, Magnus

Ovanliga / Populära
    Hedda, Hilma, Hedvig
    Frans, Hjalmar, Elis

Ovanliga / Opopulära
    Augusta, Beda, Justina
    Bernhard, Ferdinand, Sigfrid

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kategori av namn?
  • fluu
    Bunny on speed skrev 2018-06-19 10:22:51 följande:
    Jag skulle säga att din indelning är helt fel. Barn idag heter Elsa men sällan Sara. Flera i grupp 1 hör snarare hemma i grupp 2, om du med den syftar på namn som tillhör fel generation. Ovanligt och populärt, det låter motsägelsefullt. Eller syftar du på att de är populära på barn men ovanliga sett till hela populationen?
    Sara är faktiskt ganska vanligt även idag, men det används nästan uteslutande av människor från mellanöstern med omgivningar när de vill ha ett namn som passar både i Sverige och i deras ursprungsland. Även namn som Nora är vanligt i den gruppen. 
    Dock är Karl inte längre vanligt, precis som Erik som rasar ganska stadigt även om det fortfarande ligger i topp 100.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lenalein

Tillhör kategori fyra

Mitt favoritnamn har så länge jag kan minnas varit Elna och när jag fick mitt första barn fanns inget annat namn på tal. Men när vi då fick vårt andra ville vi ha något som passade med Elna, det vill säga; 1. ovanligt, 2. opopulärt, 3. traditionellt, 4. inte för långt, 5. ingen namnsdag

Våra andra barn heter Agaton, Betty och Hilmer

• BossHoss
    Lenalein skrev 2018-06-19 13:28:03 följande:

Tillhör kategori fyra

Mitt favoritnamn har så länge jag kan minnas varit Elna och när jag fick mitt första barn fanns inget annat namn på tal. Men när vi då fick vårt andra ville vi ha något som passade med Elna, det vill säga; 1. ovanligt, 2. opopulärt, 3. traditionellt, 4. inte för långt, 5. ingen namnsdag

Elna är fint, det hette min farfars första fru.
    Även namn på en symaskin

Vanligare namn i Skåne än resterande sverige vill jag minnas

Hilmer gillar jag med

Har du anknytning till England? Kändes som Betty och Agaton hade lite anknytning därifrån (dock helt taget ur luften från mig)
  • Von Ellsen

Tillhör kategori fyra

Åå, älskar Betty! :D 
  • Kusin Krakel

Hur kan ett namn vara ovanligt och populärt? Menar du namn som är på g att bli poppis men som ännu inte är där?

Av just dessa namn gillar jag Frans och Augusta bäst, jag gillar inget av de andra namnen.

• Lenalein
    BossHoss skrev 2018-06-19 13:32:45 följande:
    Har du anknytning till England? Kändes som Betty och Agaton hade lite anknytning därifrån (dock helt taget ur luften från mig)
    Haha nejdå, Betty har använts som namn i Sverige sedan 1673 och Agaton är inte alls vanligt i England.
  • Susannas
    Bunny on speed skrev 2018-06-19 10:22:51 följande:
    Jag skulle säga att din indelning är helt fel. Barn idag heter Elsa men sällan Sara. Flera i grupp 1 hör snarare hemma i grupp 2, om du med den syftar på namn som tillhör fel generation. Ovanligt och populärt, det låter motsägelsefullt. Eller syftar du på att de är populära på barn men ovanliga sett till hela populationen?
    Här har du en länk med en lista över de 100 populäraste namnen i Sverige år 2017

Sara låg på plats 30 och Elsa på plats 13 - de är båda två väldigt populära namn. Jag delade inte upp namn i generation men i hur vanliga/ovanliga och populära/opopulära de är. Det finns tusentals namn som personer bär runt omkring i Sverige, jag definierar "populär" som att namnet finns bland de 100 populäraste bland nyfödda

När jag skriver vanlig menar jag namn som många heter, alltså namn som är vanliga generellt sett bland befolkningen.

Och när jag skriver ovanlig menar jag namn som få heter, alltså namn som är ovanliga generellt sett bland befolkningen.
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 10:28:19 följande:
    Dock är Karl inte längre vanligt, precis som Erik som rasar ganska stadigt även om det fortfarande ligger i topp 100.
    Att något är vanligt och att något populärt är två olika saker. För mig är det det i alla fall. Enligt mig är ett namn vanligt om mer än 10000 heter det.

Erik är det femte vanligaste namnet bland män i Sverige med 67738 bärare.
    Karl är det sjunde vanligaste namnet bland män i Sverige med 66381 bärare.

Och för mig är ett namn populärt om det ligger på topp 100-listan oavsett om det har ökat eller minskat de senaste åren. Deras popularitet må falla men de är fortfarande bland de 100 populäraste namnen bland nyfödda.
  • Susannas

Tillhör kategori fyra

Vilka fina namn!
  • Susannas
    Kusin Krakel skrev 2018-06-23 15:54:59 följande:

Hur kan ett namn vara ovanligt och populärt? Menar du namn som är på g att bli poppis men som ännu inte är där?

Av just dessa namn gillar jag Frans och Augusta bäst, jag gillar inget av de andra namnen.

Namnen som jag listade var bara förslag på namn som passar in i den kategorin, häng inte upp dig på dem. För mig är ett namn populärt om det ligger på topp 100-listan över de populäraste namnen bland nyfödda. Och för mig är ett namn vanligt om mer än 10000 heter det.

Vanliga / Populära = Namn som mer än 10000 heter och som finns på topp 100-listan.

Vanliga / Opopulära = Namn som mer än 10000 heter men som nästan inga föräldrar numera ger till sina barn.

Ovanliga / Populära = Namn som färre en 10000 heter men som ligger på topp 100-listan.

Ovanliga / Opopulära = Namn som färre en 10000 heter och som nästan inga föräldrar numera ger till sina barn.
  • fluu
    Susannas skrev 2018-06-29 13:19:33 följande:

Att något är vanligt och att något populärt är två olika saker. För mig är det det i alla fall. Enligt mig är ett namn vanligt om mer än 10000 heter det.

Erik är det femte vanligaste namnet bland män i Sverige med 67738 bärare.

Karl är det sjunde vanligaste namnet bland män i Sverige med 66381 bärare.

Och för mig är ett namn populärt om det ligger på topp 100-listan oavsett om det har ökat eller minskat de senaste åren. Deras popularitet må falla men de är fortfarande bland de 100 populäraste namnen bland nyfödda.

Det ör nog dina begrepp i ts som gör att folk har svårt att svara.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilken kategori av namn?