• Jukka1

Skuggholmarna, vad är det?

Hej alla,

Jag är helt ny här och kanske är detta totalt off topic, men har försökt få reda på vad det här är för något och får inte riktigt fram någon info någonstans. Tänkte att ni kanske vet, tycker man alltid brukar få svar här på både det ena och det andra. 

Under våren har jag flera gånger när jag varit ute i vår stuga i Stockholms skärgård rattat in ett väldigt märkligt radioprogram som verkar heta "Skuggholmarnas radiopsykolog". Blev väldigt intresserad efter ett par gånger eftersom psykologen alltid ger väldigt skruvade svar och råd på alla brev hon får in. Började kolla runt med både SR och andra radiokanaler om de visste något om det, men ingen visste någonting.

För några veckor sedan lyckades jag fixa teknik för att kunna spela in det och har lyckats få in nästan tre hela avsnitt, har lagt upp dem här:

SEN började det riktigt sjuka. Folk har kontaktat mig för att de fått brev hem från någonting som kallas för Skuggholmarnas Vårdcentral, med undergångsinformation under namnet "Tips för din mentala hemberedskap", med tips om vad man ska göra för att förbereda sig på kriget. Men inga vanliga tips! Fick en bild skickad till mig som jag lagt upp på min blogg om ni vill läsa: www.jukkasfaren.se/hem/vad-%C3%A4r-skuggholmarna

Och när man googlar finns det INGENTING som heter Skuggholmarna!

Min fråga är: vad är detta? Vem har gjort det? Har någon av er hört det? Har ni fått brev hem? Vad vet ni om detta?

Är tacksam för all info eller tips som ni kan ge!

/Jukka

• Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?
  • Jukka1

Hej alla!

För er som är intresserade så har jag försökt sammanställa allt jag vet om Skuggholmarna i detta blogginlägg:

www.jukkasfaren.se/hem/det-h%C3%A4r-vet-jag-om-skuggholmarnas-radiopsykolog-och-skuggholmarnas-v%C3%A5rdcentral

Om ni vet något som inte redan finns med får ni gärna höra av er så lägger jag till! Samma om ni har tips på fler ställen jag kan vända mig till! Tack!

/Jukka

• Anonym (Mesig)

Vi är förstås nyfikna på när du lägger ut ett nytt avsnitt!

• Jukka1
    Anonym (Mesig) skrev 2018-07-05 10:03:14 följande:

Vi är förstås nyfikna på när du lägger ut ett nytt avsnitt!

Hej!

Jag fick in ett avsnitt i helgen och har lagt ut, kanske det mest obehagliga hittills, i min mening. Här är det: www.jukkasfaren.se/hem/7-dagars-storm

Folk klaga på att det var jobbigt att gå in på youtube och lyssna, så nu finns de avsnitt jag fått in som rena ljudfiler här http://skuggholmarna.libsyn.com
    (Man ska typ kunna googla Skuggholmarna om man använder någon vanlig podcast-leverantör så ska det också dyka upp om jag fattat saken rätt)

Fick för övrigt mail idag av en kille som sa att han fått meddelanden faxat till sig. Har någon annan av er fått det? Och, haha, vem använder fax nu för tiden?
    Två verkar vara samma som jag kommit i kontakt med tidigare, men ett var bara en massa bokstäver huller om buller. Misstag eller kod? Haha, konspirationsteorierna kanske börjar stiga mig åt huvudet lite för mycket... Känner någon igen det här:

/Jukka
  • Anonym (Mesig)

Haha jag tycker detta är som en kul lek. Känner mig barnsligt förtjust. Det står ju att faxet är skickat med e-fax? Då borde det gå att se vilken mejladress faxet kommer ifrån.

Jag vill tipsa om att det finns kodböcker att låna på biblioteket som ger lösning på olika vanliga koder som använts militärt,av scouter och i andra sammanhang. Om du är duktig på programmering så kan du själv göra ett avkodningsprogram, min son har gjort flera såna.

• Jukka1
    Anonym (Mesig) skrev 2018-07-09 18:17:41 följande:

Haha jag tycker detta är som en kul lek. Känner mig barnsligt förtjust. Det står ju att faxet är skickat med e-fax? Då borde det gå att se vilken mejladress faxet kommer ifrån.

Jag vill tipsa om att det finns kodböcker att låna på biblioteket som ger lösning på olika vanliga koder som använts militärt,av scouter och i andra sammanhang. Om du är duktig på programmering så kan du själv göra ett avkodningsprogram, min son har gjort flera såna.

Coolt! Är inte särskilt duktig på programmering, haha, men ska kolla om det kanske finns någon som gjort något program och lagt ut någonstans (messa gärna om du har tips på var jag kan kolla). Tack för tipset!

Vad jag har förstått från Gösta som fått detta fick han det till sin riktiga fax på jobbet. Har bett om info om var han jobbar, kanske kan ge någon mer ledtråd. To be continued...
  • Anonym (pekka)

Sen känns det mest som denna tråd skapades för att göra reklam för den så kallade podden skuggholmarna. Men tanke på att det är riktigt dåligt radiobrus och "scan" ljud i början och sen rakt av blir ljudet helt perfekt utan minsta tillstymmelse till störning. Rösten som berättar i varje avsnitt är en professionell läsarröst.

• Anonym (Mesig)
    Anonym (pekka) skrev 2018-07-10 11:10:50 följande:

Sen känns det mest som denna tråd skapades för att göra reklam för den så kallade podden skuggholmarna. Men tanke på att det är riktigt dåligt radiobrus och "scan" ljud i början och sen rakt av blir ljudet helt perfekt utan minsta tillstymmelse till störning. Rösten som berättar i varje avsnitt är en professionell läsarröst.

Ja det håller jag med om, men kag tycker ändå att det är en kul grej. Påhittigt .
  • Jukka1
    Anonym (pekka) skrev 2018-07-10 11:02:00 följande:

www.hitta.se/wemind+ab/nyn%C3%A4shamn/ilgpykcn?vad=0812451887
    Dit går ju numret

Fick du det här numret ur faxet? Verkar vara någon typ av psykologiklinik? Så himla random. Ska maila och kolla om dom vet något.
  • Jukka1
    Anonym (pekka) skrev 2018-07-10 11:10:50 följande:

Jag håller med, jag är också ganska säker på att den som pratar in är professionell i någon form. Och ljudet är väldigt bra, så det måste vara inspelat i någon form av studio, eller åtminstone något bra ljudisolerat rum. Spekulerade lite om detta på min blogg. Känns lite läskigt att fortfarande inte veta vem avsändaren är dock, då det är lite skumma saker som sägs.

/Jukka
  • Anonym (pekka)
    Jukka1 skrev 2018-07-13 15:03:34 följande:
    Jag håller med, jag är också ganska säker på att den som pratar in är professionell i någon form. Och ljudet är väldigt bra, så det måste vara inspelat i någon form av studio, eller åtminstone något bra ljudisolerat rum. Spekulerade lite om detta på min blogg. Känns lite läskigt att fortfarande inte veta vem avsändaren är dock, då det är lite skumma saker som sägs.

/Jukka
    Fast om du nu spelar in det från FM radio så lyckas du få en riktig hög bitrate på inspelningarna. säger fortfarande Hoax, tills du presenterat någon som helst form bevis på vad du spelar in med, vart du spelar in, antenn osv.
  • Anonym (pekka)
    Jukka1 skrev 2018-07-13 14:59:22 följande:
    Fick du det här numret ur faxet? Verkar vara någon typ av psykologiklinik? Så himla random. Ska maila och kolla om dom vet något.
    Numret står ju bredvid skuggholmarna på första sidan
Svar på tråden Skuggholmarna, vad är det?