• marsen

    När börja löpträna efter förlossning?

    Dottern har blivit 5 veckor och jag längtar såå efter att börja löpträna igen!

    Vet att många säger att man bör vänta i sex månader efter förlossningen, andra säger att det går redan efter några veckor.

    Jag tänker som så att det borde väll bero på hur graviditet och förlossning har varit, med hur länge man bör vänta?

    Jag hade en bra graviditet, kunde hålla mig aktiv med promenader fram till förlossningen. Jag löptränade fram till vecka 20. Förlossningen var komplikationsfri och gick vääldigt snabbt. Från att ha legat ruckbar till hon var ute tog det 2 timmar. Det känns som att det borde vara en fördel till att kunna börja löpträna tidigare? Tänker att bäckenet inte legat och töjt ut sig så länge :D

    Har testat några löpsteg på promenaderna och ingenting känns konstigt. Vet att med första barnet kände jag att det verkligen inte gick att jogga på ett bra tag för det kändes som att livmodern var på väg att trilla ut. Men som sagt, denna gång känns allt helt återställt redan.

    Kan man lyssna på kroppen och börja lite smått?

  • Svar på tråden När börja löpträna efter förlossning?
  • GAndrea

    Jag har sprungit 3 löprundor nu och dottern är 2,5 månad. Först testade jag att springa till brevlådan. Ca 50 m. Det kändes bra. Sen sprang jag hela vår väg, ca 200 m. Sen tog jag min första riktiga löprunda på 1 km. Sen har jag sprungit 2 rundor på 3 km. Jag försökt att tänka kvalitet före kvantitet. Så jag har verkligen fokuserat på hållningen, knipet och att inte studsa för mycket för hopp och liknande är ju inte bra för bäckenbotten.

    Testa att spring lite med barnvagnen om ni är ute på promenad och känn efter och skynda långsamt!

Svar på tråden När börja löpträna efter förlossning?