Vaccination mot rotaviruset eller ej?
Känner mig helt novis i detta ämne. Någon som är insatt. Vaccinerar man eller inte och varför? :-/
Känner mig helt novis i detta ämne. Någon som är insatt. Vaccinerar man eller inte och varför? :-/
Ja vaccinera! Det är ett känt vaccin som är standard sedan länge i Finland. Det ges via munnen och min bebis tyckte det var gott så var inte ens nålstick.
Fick inga biverkningar.
Sedan hon började på förskola har hon varit förkyld typ 20 ggr första året men trots att magsjuka gått på förskolan nästan konstant har hon inte varit magsjuk en enda gång! Aldrig haft minsta magproblem.
Hennes bror som inte fick vaccinet var magsjuk flera ggr under första förskoleåret.
Jag är ändå skeptisk mot vissa vaccin men det här har jag bara hört positivt om.
Ta det! Det är välbeprövat och är inte ens ett nålstick. Ditt barn får två sprutor med vaccin i munnen, och biverkningarna är små och sällsynta.
Vi fick endast diarré som bieffekt, under första dygnet. Sedan var det ingen reaktion alls.
Den värsta bieffekten som kan ske är tarminvagination, då åker man in till sjukhuset och får lavemang. Men det kan bara uppstå inom 10 dagar efter att de fått vaccin. Så det är allt du ska hålla utkik efter.
Nej, nej, nej vaccinera inte mot rotavirus. Om du ammar din bebis så får barnet ett väldigt bra skydd. Vi avstod att vaccinera mot rotaviruset. Dels kändes det så nytt samt att man fick inte så mycket information om biverkningarna. Dels var vår bebis sjuk i öroninflamation och lite hostig och slemmig i halsen vid tillfället när vaccinet skulle tas och då ville vi inte utsätta barnet för eventuella biverkningar.
Är verkligen glada att vi avstod, när vi träffades i vår mammagrupp så var det två som vaccinerat sina bebisar. Deras bebisar blev sjuka av vaccinet flera veckor. Biverkningarna av vaccinet mot rotaviruset var värre än om bebis blivit magsjuk/fått det här viruset.
Nej, nej, nej vaccinera inte mot rotavirus. Om du ammar din bebis så får barnet ett väldigt bra skydd. Vi avstod att vaccinera mot rotaviruset. Dels kändes det så nytt samt att man fick inte så mycket information om biverkningarna. Dels var vår bebis sjuk i öroninflamation och lite hostig och slemmig i halsen vid tillfället när vaccinet skulle tas och då ville vi inte utsätta barnet för eventuella biverkningar.
Är verkligen glada att vi avstod, när vi träffades i vår mammagrupp så var det två som vaccinerat sina bebisar. Deras bebisar blev sjuka av vaccinet flera veckor. Biverkningarna av vaccinet mot rotaviruset var värre än om bebis blivit magsjuk/fått det här viruset.
Vi tog rota förra året på våran bebis, även hans kusin med 10 dagars skillnad.
Vi gör inte om det med nästa barn, båda bebisarna fick hemska magknip i 7-10 dagar vid båda doserna. Detta ska dock variera och inte vara standard fick vi höra, ändå åkte båda bebisarna på samma sak.
Det positiva är att vårat barn är skyddad några år framöver, han tyckte det smakade gott och det var "bara" 18 dagar magont sammanlagt.
Det som gör att vi inte vill göra om det med nästa barn är att det gjorde så ont i hjärtat att ha en otröstlig bebis med en mage som lät obeskrivligt och som inte ville lämna sjalen knappt för blöjbyten ens en gång.
Vi vaccinerade första barnet och ska vaccinera vår nya bebis också. Första barnet blev pyttelite lös i magen dagen efter vaccinationen men det var allt. Klart värt att slippa oroa sig för att ens pyttebebis ska bli allvarligt sjuk. Jag har själv varit helt utslagen av rotavirus och det är INGET jag önskar att mina små barn ska drabbas av.
Vi tog, och fick inga biverkningar ev. lite magknip dagen efter men det kan de ju får till och från ändå så svårt att säga om det berodde på vaccinet, men då han reagerade exakt likadant på dos 2 så tror jag det. Kommer absolut vaccinera nästa bebis också.
Vi valde att inte vaccinera då det finns för lite forskning. Det var samma när alla skulle vaccineras mot svininfluensan 2010 Men då avstod vi också, hela familjen. Tur var väll det för det fanns vissa som fick livslånga men och biverkningar av denna.
Vi valde att inte vaccinera då det finns för lite forskning. Det var samma när alla skulle vaccineras mot svininfluensan 2010 Men då avstod vi också, hela familjen. Tur var väll det för det fanns vissa som fick livslånga men och biverkningar av denna.