• hundra

    Skulle vilja ha lite tips om hur ni lyckas med träning, kost och viktnedgång! :)

    Hallå! Jag har för hundrade gången bestämt mig för att gå ner i vikt, speciellt nu när jag ser att vågen står på nästan 70kg. Innan jag blev "sambofet" vägde jag mellan 59-62 och skulle vilja gå ner till dit igen. Så jag får på mig mina favorit byxor igenFlört

    Är det någon här som gått ner 7-14 kg? Hur gjorde ni och hur lång tid tog det?
    Mitt mål är -5 till mitten av september då jag åker utomlands. Borde det gå?

    Jag hade tänkt skära ner på socker då jag är sockerberoende, sluta med läsk, snabbmat och dylikt. Vill kunna äta lite sånt på lördagar + alkohol då jag festar i bland. Utöver det äter jag mycket grönsaker och ofta vanlig husmanskost.
    Eller borde jag satsa på en annan diet? Jag vill kunna äta vanligt som tacos eller pasta med gott samvete.  Skära ner till en portion? 

    Träna tänkte jag kondition 3 ggr i veckan x 30-40 min. Samt styrka på de passen då jag köpt gymkort!

    Ge mig alla tips om hur ni lyckades! :)

  • Svar på tråden Skulle vilja ha lite tips om hur ni lyckas med träning, kost och viktnedgång! :)
  • Anonym (Jogga)

    1kg per vecka är inget konstigt att gå ner, själv gick jag ner 10kg på 8 veckor när jag började löpträna och köra lite styrka. Jag höll även koll på kalorierna jag stoppade i mig. Körde viktklubb i 3 månader och det räckte. Tror det kostade 150kr/mån. Därefter kör jag en gratisapp för att hålla koll på hur mycket jag stoppar i mig.

    Hur tränad är du nu? Om du är ganska otränad ska du inte gå ut för hårt. Finns t.ex. träningsprogram som innehåller tre pass i veckan där målet är att klara 10 km på ett säkert sätt inom ca 3 månader. Komplettera detta med ett styrkepass i veckan för att hålla uppe muskelmassan (du tappar både muskler och fett vid viktnedgång). Efter ca 6-7 veckor kan du åka till två styrkepass.

    Om du måste köra styrka och kondition samma dag så kör styrka på morgonen och kondition på kvällen. Kör du kondition för tätt innan styrkepasset får du inte samma effekt av styrketräningen.

    Exempel på träningsprogram för otränade:

    springlfa.se/traningsprogram-10-km-nyborjare/

    Ta det lugnt! Följ programmet och kör inte mer än det som står, även om det känns lätt. Har du inte tränat löpning på ett tag är det viktigt att kroppen vänjer sig vid den belastning som uppstår på bland annat knän.

  • hundra
    Anonym (Jogga) skrev 2018-06-28 16:59:48 följande:

    1kg per vecka är inget konstigt att gå ner, själv gick jag ner 10kg på 8 veckor när jag började löpträna och köra lite styrka. Jag höll även koll på kalorierna jag stoppade i mig. Körde viktklubb i 3 månader och det räckte. Tror det kostade 150kr/mån. Därefter kör jag en gratisapp för att hålla koll på hur mycket jag stoppar i mig.

    Hur tränad är du nu? Om du är ganska otränad ska du inte gå ut för hårt. Finns t.ex. träningsprogram som innehåller tre pass i veckan där målet är att klara 10 km på ett säkert sätt inom ca 3 månader. Komplettera detta med ett styrkepass i veckan för att hålla uppe muskelmassan (du tappar både muskler och fett vid viktnedgång). Efter ca 6-7 veckor kan du åka till två styrkepass.

    Om du måste köra styrka och kondition samma dag så kör styrka på morgonen och kondition på kvällen. Kör du kondition för tätt innan styrkepasset får du inte samma effekt av styrketräningen.

    Exempel på träningsprogram för otränade:

    springlfa.se/traningsprogram-10-km-nyborjare/

    Ta det lugnt! Följ programmet och kör inte mer än det som står, även om det känns lätt. Har du inte tränat löpning på ett tag är det viktigt att kroppen vänjer sig vid den belastning som uppstår på bland annat knän.


    Tack! :) En gratis app har jag också. 

    Jag skulle väl kanske säga att jag är en blandning mellan otränad och något tränad? Brukar promenera ibland.  Nu vill jag fokusera på att powewalka på löpband, crosstrainer och cykling. Löpning väntar jag med då mina ben inte gillar det. 

    Ja, jag tänkte köra kombinerat samma dag. Men annars har jag möjlighet att gymma flera dagar. Så det räcker alltså med ett styrkepass? 
  • Anonym (Jogga)

    Prova ändå det där joggingprogrammet. Det är extremt lugnt. Du behöver bara småjogga så du får upp pulsen lite. Det är inte mycket värre än power walk för benen.

    Ett styrkepass i veckan räcker absolut. Efter ett tag kan du öka till två pass. Det är viktigt att inte gå ut för hårt utan låta kroppen långsamt vänja sig. Kolla om du kan få hjälp att lägga upp ett träningsprogram. Första 5-6 veckorna är ett helvete om man inte är van vid styrketräning. Jag höll på att svimma, blev illamående mm. Men efter ett tag lossnade det och jag kunde styrketräna utan problem.

  • Anonym (Jogga)

    Ska tillägga att mina ben inte heller gillade löpning förut så jag var också skeptisk till löpträning. Men tar man det lugnt i början och låter kroppen vänja sig går det bra. Det fel de flesta gör är att köra för hårt direkt och då tar benen rejält med stryk.

    Har till och med sprungit (joggat) halvmara nu. Jag som innan detta aldrig hade sprungit mer än högst någon km för att jag alltid fick ont i benen.

    Löpning är mycket effektivt för att gå ner i vikt. Oftast bättre än t.ex. cykling.

  • hundra
    Anonym (Jogga) skrev 2018-06-28 17:18:37 följande:

    Prova ändå det där joggingprogrammet. Det är extremt lugnt. Du behöver bara småjogga så du får upp pulsen lite. Det är inte mycket värre än power walk för benen.

    Ett styrkepass i veckan räcker absolut. Efter ett tag kan du öka till två pass. Det är viktigt att inte gå ut för hårt utan låta kroppen långsamt vänja sig. Kolla om du kan få hjälp att lägga upp ett träningsprogram. Första 5-6 veckorna är ett helvete om man inte är van vid styrketräning. Jag höll på att svimma, blev illamående mm. Men efter ett tag lossnade det och jag kunde styrketräna utan problem.


    Tack! Ja, jag gymmade för några år sedan och märkte hur det gick om man tog ut sig för fort... Inte så kul
  • hundra
    Anonym (Jogga) skrev 2018-06-28 17:24:52 följande:

    Ska tillägga att mina ben inte heller gillade löpning förut så jag var också skeptisk till löpträning. Men tar man det lugnt i början och låter kroppen vänja sig går det bra. Det fel de flesta gör är att köra för hårt direkt och då tar benen rejält med stryk.

    Har till och med sprungit (joggat) halvmara nu. Jag som innan detta aldrig hade sprungit mer än högst någon km för att jag alltid fick ont i benen.

    Löpning är mycket effektivt för att gå ner i vikt. Oftast bättre än t.ex. cykling.


    Ja, jag kanske skulle testa på men måste få upp flåset lite först :) 

    Hur har du det med kosten?
  • Anonym (Jogga)
    hundra skrev 2018-06-28 17:32:19 följande:

    Ja, jag kanske skulle testa på men måste få upp flåset lite först :) 

    Hur har du det med kosten?


    Äter det jag vill bara jag håller mig inom rätt antal kcal. Däremot blir det ju en hel del grönt eftersom det inte innehåller så mycket energi, får ju äta mer på så sätt. Unnar mig en glass ibland i värmen mm. Äter inte alls lika stora portionet som förr och blir mätt mycket snabbare än då.

    Kolla in länken till träningsprogrammet. Det är gjort för att man ska komma igång från 0.

    Pass 1: jogga 1 min gå 4 min. Upprepa 6 ggr.

    Pass 10 (första passet v 4): jogga 2 gå 3 Upprepa 8 ggr.

    Det är alltså extremt lugnt och något alla klarar. Men du ska verkligen jogga. Absolut inte springa snabbt.
Svar på tråden Skulle vilja ha lite tips om hur ni lyckas med träning, kost och viktnedgång! :)