• Shevi1

3 åring

Vad ska jag göra? När min lillebror va 3 år så släppte jag honom med min kompis bror som är 7 år. Vi va alla på leos lekland. Jag får ångest över att jag släppte min bror med min kompis bror. Jag satt såklart på soffan i leos lekland och såg dem ibland. Jag lät dem leka i 30 min. De finns föräldrar som släpper barn från 2år helt ensamma på leos lekland. Vad tycker ni borde jag känna ångest över detta??

• Svar på tråden 3 åring
  • whtevr9
    Shevi1 skrev 2018-06-29 14:11:54 följande:

Vill inte göra om det men jag satt på soffan och sa till dem ifall de behöver nått så kommer de till mig

Bättre du släpper detta och går vidare. Lär dig av dina misstag. Gör inte om det nästa gång bara.
  • Shevi1

Vet inte varför men känner mig taskig för att jag tänker alltid att något ska hända dem fast inget har hänt så får fortfarande ångest. Kan du några förslag som gör att jag släpper de och känner att det var dumt fast de gör inget

• whtevr9
    Shevi1 skrev 2018-06-29 14:20:38 följande:

Vet inte varför men känner mig taskig för att jag tänker alltid att något ska hända dem fast inget har hänt så får fortfarande ångest. Kan du några förslag som gör att jag släpper de och känner att det var dumt fast de gör inget

Du får tänka att inget hände denna gången och det är bra. Sluta tänk på att något kunde hänt, det blir inte bättre av det. Nu har du lärt dig av detta :)
  • Shevi1

Så jag ska tänka att inget hände o det var inte taskigt gjort för inget hände. Men ska ej göra om det.

• whtevr9
    Shevi1 skrev 2018-06-29 19:07:43 följande:

Så jag ska tänka att inget hände o det var inte taskigt gjort för inget hände. Men ska ej göra om det.

Tänk hur du vill. Jag hade tänkt så, inte lönt att älta något som inte hänt
  • mammalovis

Om du nu hellre vill jämföra dig med dem som har många barn och hellre släpper sina barn vind för våg så får du göra det, om det ger dig mindre ångest. Att det sedan skulle vara rätt är en annan femma. Men förhoppningsvis har du blivit smartare och tacksam över att inget hände!

Med samma logik blir det okej att cykla utan cykelhjälm för alla barn under 15 år för att andra gör det (supervanligt i området jag jobbar i).

Jag träffade på en syskonskara på öppna förskolan idag där de två näst äldsta barnen gått i tvåan och trean med två småbarn på gissningsvis 3-5 år. Äldsta systern verkar vara några år äldre, men det var de näst äldsta som servade mest med våfflor. Personalen fick till och med påtala att de fick ta ansvar för sina syskon ... I min värld är det inte korrekt, men det kanske ger dig mindre ångest ... 

• Sharper

Det är väl ingenting. Min 2-åring fick springa "själv" med bonusstorasyster som blir 10 i september. Jag satt alltid i en soffa, dock såg jag alltid var dom var någonstans så jag bytte soffa utefter var dom va, men jag var inte med och lekte :)

• mammalovis
    Sharper skrev 2018-06-29 19:42:46 följande:
    Det är väl ingenting. Min 2-åring fick springa "själv" med bonusstorasyster som blir 10 i september. Jag satt alltid i en soffa, dock såg jag alltid var dom var någonstans så jag bytte soffa utefter var dom va, men jag var inte med och lekte :)
    Men det är ganska stor skillnad på en 10-åring och en 7-åring. Dessutom skillnad på en bonus och en kompis barn som kanske inte ens är van vid småbarn. Dessutom hade du ju uppsyn, ts verkar inte flyttat på sig alls.

Syskonskaran jag träffade idag verkade ha gått hemifrån själva, någon förälder syntes inte till.
  • Shevi1

Ok om jag säger att vi träffat kompisen ungefär 1 gång varann vecka då känner han honom väl?

• mammalovis
    Shevi1 skrev 2018-06-29 22:01:36 följande:
    Ok om jag säger att vi träffat kompisen ungefär 1 gång varann vecka då känner han honom väl?
    Vem ska känna vem väl? Dessutom finns det inget sådant ansvarstänk hos en 7-åring. Men ditt största problem verkar vara att du inte vet om barnet är din son, brorsan eller någon du sett på Leos ... Det om något borde du ha ångest över!
  • Shevi1

Eh jo dem går i 2an dem kan iallafall förstå order från en förälder så jag tror ändå att de kan vakta en 3 åring.

• whtevr9
    Shevi1 skrev 2018-06-29 22:26:59 följande:

Eh jo dem går i 2an dem kan iallafall förstå order från en förälder så jag tror ändå att de kan vakta en 3 åring.

Du verkar ju inte själv tycka att du gjort fel, så varför fortsätta diskutera? Du kommer bara med en massa ursäkter. Bara för ett barn förstår order innebär inte de att de kan ta ansvar för ett annat barn.

Barn ska inte passa andra barn, punkt.
  • Shevi1

Fattar inte vad de kan hända dem egentligen, räcker det inte att sitta på soffan och kolla dem då och då?

• whtevr9
    Shevi1 skrev 2018-06-29 23:45:04 följande:

Fattar inte vad de kan hända dem egentligen, räcker det inte att sitta på soffan och kolla dem då och då?

Mitt tips är: Lämna bara av dom nästa gång och be personalen ringa dig när de vill hem igen (y)
Svar på tråden 3 åring