• pratglada tjejen

Ångest inför förskola. Vill inte

Hej.

Jag vet att alla föräldrar känner sig nervösa inför förskolestart. En del mer andra mindre. Men jag känner ångest över att mitt barn ska börja på förskola. Jag får ont i magen. En liten panikkänsla. Det känns fel. Jag vill vara hemma med henne. Förut fanns ju vårdnadsbidraget om man valde att finnas hemma för sina barn. Men nu finns ju inget. Jag tror inte vi har råd att jag ska vara hemma efter mammadagarna är slut. 
    Vet inte riktigt vad jag vill med detta. Tips på att kunna vara hemma kanske.
    Ett alternativ är att hitta ett 50% må-fre jobb. Så barnet (och sedan barnen) kan få kortare dagar och sedan att jag finns hemma när de kommer hem.

Jag vill inte att någon annan ska ta hand om mitt barn. Skillnad när det handlar om skola. Det är utbildning. Även om man lär sig mycket på förskolan så bygger den på att ta hand om barn medan man jobbar. (skippa diskussion om vad förskola är till för tack).

• Svar på tråden Ångest inför förskola. Vill inte
  • legomum
    GGN skrev 2018-07-02 20:14:27 följande:

Men oj, då är hon ju stor!

Vi har då rakt olika åsikter om stor..
  • Jw83
    pratglada tjejen skrev 2018-07-02 19:50:08 följande:

Fast jag tycker inte att jag sätter mig själv i skitwn för att jag vill vara hemma. Jag vill. Och han är helt ok med det.

Jo ni sitter i skiten när/ om det tar slut, han blir arbetslös igen, han blir sjuk eller ni separerar. Då hamnar barnen också i skiten och få leva fattigt med en mamma som har extremt få chanser till jobb. Existensminimum är jättekul för barn. Du hamnar i skiten som pensionär också. Ni verkar inte ha en ekonomi som möjliggör ett pensionssparande och ett eget sparande till dig från hans lön.
  • GGN
    legomum skrev 2018-07-02 20:16:10 följande:

Vi har då rakt olika åsikter om stor..

Trodde barnet var 1 år...
  • pratglada tjejen
    Jw83 skrev 2018-07-02 20:41:52 följande:

Jo ni sitter i skiten när/ om det tar slut, han blir arbetslös igen, han blir sjuk eller ni separerar. Då hamnar barnen också i skiten och få leva fattigt med en mamma som har extremt få chanser till jobb. Existensminimum är jättekul för barn. Du hamnar i skiten som pensionär också. Ni verkar inte ha en ekonomi som möjliggör ett pensionssparande och ett eget sparande till dig från hans lön.

Alltså. Varför så engagerad..? Du skriver så otrevligt
  • pratglada tjejen
    Jw83 skrev 2018-07-02 20:41:52 följande:

Alltså. Varför så engagerad..? Du skriver så otrevligt
    legomum skrev 2018-07-02 20:10:23 följande:

Det är därför man studerar på distans. Det räcker med en dator och internet. Prata med berörda lärare om att du kommer vara bortrest så om det finns någon träff du måste vara med på att läraren vet varför du inte är där. Se om ni inte kan göra en deal om ev prov till före/efter resan.

Allt går att lösa.

Tänker om du kanske har en hobby som kan bli lönsam eller att mannen kanske kan arbeta mer? Eftersom du vill ha in pengar till familjeresan helst en gång om året.

Tack men kommer inte kunna fokusera på skola eller ha Internet "hemma" där.
  • Fru Ve

Förr då många var hemmafru bodde familjer mer trångt (tex familj med flera barn i 2-3 rok). Man hade inte heller bil och åkte inte på dyrare resor. Det går väl att leva så även idag om man vill att en är hemma? Bara en tanke....

• nernu

Naturlig instinkt. Så små barn har inget behov av förskola. De har det bätte hemma om de har normalfungerande föräldrar. Finns inga ettåringar som har behov av att vara i en stor grupp barn med ett par vuxna som inte har tid att se dem ordentligt. Du kan lika gärna plocka kottar och rita och läsa för dem hemma. Barnomsorg i så låg ålder handlar enbart om att förläldrarna väljer det/är tvungna för jobbets skull. Om ni kan dra ner på något eller göra någon annan förändring för att ha råd att vara hemma är det jättebra. Går det inte så kommer barnet klara sig ändå precis som alla andra barn.

• nernu
    GGN skrev 2018-07-02 20:14:27 följande:

Men oj, då är hon ju stor!

Ett barn som fortfarande har blöja och inte kan uttrycka känslor och vilja i ord är inte stort.
  • Teresa B
    pratglada tjejen skrev 2018-07-02 03:20:23 följande:

Hej.

Jag vet att alla föräldrar känner sig nervösa inför förskolestart. En del mer andra mindre. Men jag känner ångest över att mitt barn ska börja på förskola. Jag får ont i magen. En liten panikkänsla. Det känns fel. Jag vill vara hemma med henne. Förut fanns ju vårdnadsbidraget om man valde att finnas hemma för sina barn. Men nu finns ju inget. Jag tror inte vi har råd att jag ska vara hemma efter mammadagarna är slut. 

Vet inte riktigt vad jag vill med detta. Tips på att kunna vara hemma kanske.

Ett alternativ är att hitta ett 50% må-fre jobb. Så barnet (och sedan barnen) kan få kortare dagar och sedan att jag finns hemma när de kommer hem.

Jag vill inte att någon annan ska ta hand om mitt barn. Skillnad när det handlar om skola. Det är utbildning. Även om man lär sig mycket på förskolan så bygger den på att ta hand om barn medan man jobbar. (skippa diskussion om vad förskola är till för tack).

Jag förstår dig helt och fullt!

Vi skolar in till hösten. Jag har besökt förskolan och känner mig helt trygg med personalen där, det har hjälpt i min bearbetning. Vi har även valt att vi tillsammans har en halvtid hemma (båda kommer arbeta 75%), så att vårt barn kommer tillbringa mer vaken tid hemma än på förskolan. Det känns viktigt för oss.

Det behöver inte vara allt eller inget. Vi skulle rent ekonomiskt just nu kunna gå runt på en lön, det gjorde vi barnets första år. Men vi har valt att tänka hela livet med allt vad det innebär, och att vi hellre väljer att ha mer tid med barnet under hela uppväxten än allt de första åren.

All lycka!
  • pratglada tjejen
    nernu skrev 2018-07-03 20:34:27 följande:

Naturlig instinkt. Så små barn har inget behov av förskola. De har det bätte hemma om de har normalfungerande föräldrar. Finns inga ettåringar som har behov av att vara i en stor grupp barn med ett par vuxna som inte har tid att se dem ordentligt. Du kan lika gärna plocka kottar och rita och läsa för dem hemma. Barnomsorg i så låg ålder handlar enbart om att förläldrarna väljer det/är tvungna för jobbets skull. Om ni kan dra ner på något eller göra någon annan förändring för att ha råd att vara hemma är det jättebra. Går det inte så kommer barnet klara sig ändå precis som alla andra barn.

Precis så jag känner
  • pratglada tjejen
    Fru Ve skrev 2018-07-03 05:25:15 följande:

Förr då många var hemmafru bodde familjer mer trångt (tex familj med flera barn i 2-3 rok). Man hade inte heller bil och åkte inte på dyrare resor. Det går väl att leva så även idag om man vill att en är hemma? Bara en tanke....

Ja precis. Bara det att vi behöver resa till Indien regelbundet-för släkt.
  • pratglada tjejen
    Teresa B skrev 2018-07-03 21:23:51 följande:

Jag förstår dig helt och fullt!

Vi skolar in till hösten. Jag har besökt förskolan och känner mig helt trygg med personalen där, det har hjälpt i min bearbetning. Vi har även valt att vi tillsammans har en halvtid hemma (båda kommer arbeta 75%), så att vårt barn kommer tillbringa mer vaken tid hemma än på förskolan. Det känns viktigt för oss.

Det behöver inte vara allt eller inget. Vi skulle rent ekonomiskt just nu kunna gå runt på en lön, det gjorde vi barnets första år. Men vi har valt att tänka hela livet med allt vad det innebär, och att vi hellre väljer att ha mer tid med barnet under hela uppväxten än allt de första åren.

All lycka!

Min man jobbar bara 3-4ggr i veckan (varannan 3 varannan 4). Jag ska gå ner till 75%. Så det är väl bättre än inget. Men jag har inte fått den där bra känslan för förskolan. Det passar oss perfekt eftersom vi reser 2månader på hösten eller våren. Och kanske inte kan vara hemma varje sommar. Men en annan förskola kändes så rätt. Men kommer bli massa krångel. Då de har stängt på sommaren (tal om samarbete med annan förskola men då främmande personal)+att det är ett föräldracooperativ. Man ska finnas stand by ett par ggr var tredje månad el hur ofta det nu var. Och laga mat om de är sjuka. Och städ 2ggr per år.

Men 1a förskolan är bara 20 barn. Dock tillsammans. 2a förskolan 30 barn. 12 på små och resten på stora. De är ihop ibland också.
  • Teresa B
    pratglada tjejen skrev 2018-07-04 22:43:18 följande:

Min man jobbar bara 3-4ggr i veckan (varannan 3 varannan 4). Jag ska gå ner till 75%. Så det är väl bättre än inget. Men jag har inte fått den där bra känslan för förskolan. Det passar oss perfekt eftersom vi reser 2månader på hösten eller våren. Och kanske inte kan vara hemma varje sommar. Men en annan förskola kändes så rätt. Men kommer bli massa krångel. Då de har stängt på sommaren (tal om samarbete med annan förskola men då främmande personal)+att det är ett föräldracooperativ. Man ska finnas stand by ett par ggr var tredje månad el hur ofta det nu var. Och laga mat om de är sjuka. Och städ 2ggr per år.

Men 1a förskolan är bara 20 barn. Dock tillsammans. 2a förskolan 30 barn. 12 på små och resten på stora. De är ihop ibland också.

Mindre eller mer antal barn och hur de är fördelade behöver inte säga så mycket om hur det egentligen ser ut i barngrupperna. På en förskola kan det vara många barn som har lediga dagar/lite omsorgstid eller tvärtom. Ofta vet man hur många huvuden som är i personalen, men arbetar de heltid, har någon specialuppdrag eller exempelvis hög frånvaro... allt det påverkar.

Det låter som att ni har tagit ett väl avvägt beslut och att ni har vägt in alla aspekter. Om det inte känns bra efter ett tag kan ni ju alltid ändra er!
  • pratglada tjejen
    Teresa B skrev 2018-07-05 00:00:20 följande:

Mindre eller mer antal barn och hur de är fördelade behöver inte säga så mycket om hur det egentligen ser ut i barngrupperna. På en förskola kan det vara många barn som har lediga dagar/lite omsorgstid eller tvärtom. Ofta vet man hur många huvuden som är i personalen, men arbetar de heltid, har någon specialuppdrag eller exempelvis hög frånvaro... allt det påverkar.

Det låter som att ni har tagit ett väl avvägt beslut och att ni har vägt in alla aspekter. Om det inte känns bra efter ett tag kan ni ju alltid ändra er!

Kom på att vi bokar ett nytt besök. Se hur det känns då. +min man var inte med så kan skylla på det ????
  • sandlilja

Jw83 skrev 2018-07-02 06:31:58 följande:[/quote-nick]......

Det är ju inte bra om bara du är hemma och pappan jobbar massor. Då förlorar ni och barnen massor. Både ekonomiskt, känslomässigt, relationsmässigt och värdegrundsmässigt.

Vi gjorde som de flesta vi känner. Först delade vi föräldraledigheten och var hemma länge både samtidigt och enskilt. Sedan så har vi båda , sparat pengar innan barnen, pusslat med jobb så vi är lediga alla lov, hela sommaren och barnen får kortare dagar på förskolan. Våra barn älskar förskolan. Det har aldrig varit tårar vid lämning. Dom rusar in och på loven så längtar dom dit. Det är ju där alla vännerna är! När dom går kortare dagar så blir förskolan bara som en trevlig och rolig del av vardagen. Dessutom lär dom sig socialt samspel på ett helt annat sätt än hemma. För på förskolan så måste man samsas även med den man inte tycker om.

Men prata med barnens pappa. Du ska inte sätta dig och ungarna i skiter för att få vara hemma mer. Ni får sammarbeta istället![/quote]

Jag håller med om mycket du skriver och vi har gillat förskolan, men inte första stycket om allt de skulle förlora.

Ekonomiskt? Det beror helt på vilka löner ts resp mannen har. Man kan lika gärna vinna ekonomiskt på en 100% och en 0% eller 50%, istället för två gånger 75%. Känalomässigt? Nu har du gett alternativet att pappan jobbar "massor". Han kan ju också arbeta en vanlig arbetsvecka. Om det innebär att barnen förlorar en massa känslomässigt på det så borde det innebära total katastrof för de barn där båda föräldrar arbetar heltid? Och en liten katastrof eller i alla fall klar nackdel om båda arbetar 75-80%? Eller är det bara just pappor med hemmavarande fru som får dålig kontakt med barnen av att arbeta heltid medan barnen på ett magiskt sätt blir tillfredsställda känslomässigt bara föräldrarna arbetar lika mycket?

Relationsmässigt- hur då?

Värdegrundsmässigt- det var nästan det dummaste. Om familjen har i sin värdegrund att det är bra med tid hemma för barnen och att de vill minimera stress så är det jättebra att vara hemma länge eller arbeta heltid. Om de har i sin värdegrund att det är viktigt att barnen får se sina föräldrar dela lika på just arbetade timmar och fpdagar så är det bra att dela lika. Det finns liksom ingen allmän "rätt värdegrund" och olika familjer optimerar på olika saker. Ekonomi, tid, jämställdhet, barnens bästa med hänsyn till var man bor och hur man arbetar och om det finns kompisar till lite större barn. De flesta måste kompromissa mellan olika faktorer och det är både naivt och arrogant att tro att ens egen prioritering och värdegrund är den "rätta".

Svar på tråden Ångest inför förskola. Vill inte