• Sashimi

    Hur gör ni?

    Jag står inför separation och vi har en 7 åring. Jag kan få tag på en hyresrätt och mitt ex en bostadsrätt. Vi är måna om att vårt barn ska kunna gå kvar i samma skola (F - 9) och kunna behålla sina kompisar. Hur gör ni som har era barn varannan vecka? Bor ni nära skolan båda två? Eller blir det ett himla skjutsande från ena sidan till andra sidan stan? Hur gör ni när barnet vill leka med kompisar?

    Och hur har ni gjort med barnets garderob? Har barnet dubbel uppsättning av alla kläder hos er vardera?

    Tacksam för svar, allt är så nytt för mig!

  • Svar på tråden Hur gör ni?
  • LFF

    Nu är jag inte separerad själv men är uppvuxen med separerade föräldrar. Mina föräldrar bodde nära varandra. Jag hade saker och kläder hos båda. Vissa favoritplagg följde med fram och tillbaka men inte så man hade en resväska med veckans kläder med sig hela tiden (och var det något jag saknade hos den ena var det bara att gå hem till den andre där saken fanns och hämta).

    Jag tror att det är viktigt att ha saker och kläder hos båda, annars kommer man som barn att lättare känna sig rotlös och som att man inte har något hem alls. Jag hade två hem.

  • Majan78

    Vi bor nära varandra, just för att underlätta för barnen. Inget skjutsande varken till skolan eller kompisar. "Problemet"  med det är att barnen gärna springer iväg till den andra föräldern när det uppstår konflikter... men jag tycker att närheten till skola och kompisar uppväger.
    Vi har dubbel uppsättning av sk vardagskläder men inte av vinterkläder, skor cyklar mm. Det får barnen ta emellan. Där är det också smidigt att vi bor nära, de kan hämta sånt de har glömt eller behöver.


    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Anonym (Mammatilltvå)

    Vi bor nära varandra och nära skolan.

    När vi separerade delade vi upp barnens kläder och leksaker men nu har de dubbelt av allt i garderoben utom gympakläder, skor och ytterkläder.

    Oftast byter de hem på skoldagar och då är det bara att hänga gympapåsen i skolan.

    Innan de ska till pappan brukar jag fråga om de vill ta med något extra men det vill de aldrig. De har två helt kompletta hem. En fördel med att bo nära är ju att de alltid kan hämta grejer om de tex vill ha en speciell tröja eller klänning.

  • Anonym (A)

    Vi bor också nära skolan men i olika bostadsområden.

    Han har 2 uppsättningar kläder förutom de dyrare grejerna, det delar vi på, så som vinterjacka, skor, skolväska etc.

  • Sashimi

    Tack för svaren!

    En undran: Ni som bor kvar i närheten av barnets skola, har ni träffat en ny partner som accepterat att "villkoret" är att bo kvar i området?

    Ni som har träffat ny partner och flyttat ihop i ett annat bostadsområde - hur har ni löst det med det praktiska? Partnern kanske också har barn från ett tidigare förhållande?

  • LFF
    Sashimi skrev 2018-07-03 14:44:22 följande:

    Tack för svaren!

    En undran: Ni som bor kvar i närheten av barnets skola, har ni träffat en ny partner som accepterat att "villkoret" är att bo kvar i området?

    Ni som har träffat ny partner och flyttat ihop i ett annat bostadsområde - hur har ni löst det med det praktiska? Partnern kanske också har barn från ett tidigare förhållande?


    Min mamma blev tillsammans med en annan man strax efter att hon och pappa separerat. De är tillsammans än idag och bor i samma lägenhet som mamma och pappa bodde i och som jag är uppvuxen i.

    Pappa träffade en ny kvinna när jag var 12 när han bodde utomlands. De flyttade till samma lägenhet som han bodde i innan utlandsflytten (han hade kvar den) innan de, några år senare, flyttade till hennes hemland med min lillebror som då kommit.
  • Fia 28

    Svarar för sambon. Vi bor inte på samma ort som mamman. Nu går inte barnet i skola ännu, men det blir för långt att skjutsa till skolan varje dag, så när det blir så dags kan vi troligen inte ha varannan vecka längre. 
    Kläder har vi varsin uppsättning av förutom ytterkläder. 

    Är det bara möjligt att båda bor relativt nära skolan så är det ju självklart lättast så. 

  • Tremblement de Terre

    Vi bor nära varandra med skolan mellan oss. Min nya partner har utan problem accepterat att bo där vi bor. Han har t o m bytt land. Vi har dubbla uppsättningar kläder förutom vinterjackor, kängor, skridskor och sånt. Har bra samarbete med pappan och skulle aldrig flytta ifrån området så länge barnen behöver oss nära.

  • mammalovis

    Vi har visserligen bara vh, men barnet har ju kläder för både bad, vardag och fest hos också. Ytterkläder efter säsong får hon ta med sig, då sambon ofta får betala hälften av dyrare ytterkläder bara för att mamman handlat för mycket jämfört med underhållet vissa månader. Hon räknar inte med de månader då hon inte handlar upp för underhållet och bidrar nog inte med något extra själv som det låter. Alla kläder blir kvar hos mamman då hon har 3 småsystrar som kan ärva. Regnkläder har vi fått skaffa extra då mamman numera prioriterar bort en del ytterkläder. 

    För min dotter är det tvärtom med skillnaden att jag inte kräver något extra för t ex aktiviteter, ytterkläder o s v, då hon ändå har en syster som ärver mycket. Badkläder har jag fått skicka med. Däremot tog det många år innan hennes pappa såg till att fixa leksaker till henne (krävdes nog en stadigvarande flickvän). Medan vi bodde ihop införskaffade han bara en febertermometer och en mjukisälg för 9 kr och bidrog inte heller med något inför födseln, så då fick han börja ta eget ansvar när vi separerarde. Lika illa var det med hans son, där fixade jag ett basutbud med pennor och block, pyssel mm, men där blev han mer generös när sonen började bygga tekniklego. 

  • Sashimi

    Tack för era svar!

    Det optimala är såklart att bo nära skolan där barnet går, och investera i dubbla garderober.

    Insåg tyvärr till min stora besvikelse att mina kö-poäng till 1:a handskontrakt inte räcker ännu till närområdet. Jag får väl leta 2:a handskontrakt i väntan på att få 1:a handskontrakt. Eller så hade jag bara otur gällande de 2:or jag sökte, personen som tog 1:a handskontraktet hade drygt 700 mer poäng än mig. Kanske kan jag ha tur med andra lägenheter att det inte är så många med så höga poäng som söker. Denna bostadsbrist är ett elände..

  • Anonym (rrr)
    Sashimi skrev 2018-07-03 08:25:36 följande:

    Jag står inför separation och vi har en 7 åring. Jag kan få tag på en hyresrätt och mitt ex en bostadsrätt. Vi är måna om att vårt barn ska kunna gå kvar i samma skola (F - 9) och kunna behålla sina kompisar. Hur gör ni som har era barn varannan vecka? Bor ni nära skolan båda två? Eller blir det ett himla skjutsande från ena sidan till andra sidan stan? Hur gör ni när barnet vill leka med kompisar?

    Och hur har ni gjort med barnets garderob? Har barnet dubbel uppsättning av alla kläder hos er vardera?

    Tacksam för svar, allt är så nytt för mig!


    Vi bodde nära, barnen hade promenadavstånd mellan hemmen. Relativt mycket dubbla uppsättningar av kläder men inte jacka, skor, regnkläder osv, sånt delade vi på. (om man inte tyckte det var bra att ha dubbelt av nåt, ibland är det ju det i den åldern)

    Leka med kompisar var inget problem, då alla kompisar kom från samma skola som de gick på så de hängde med nån hem eller nån kom hem till oss. 
  • Ardnas89
    Sashimi skrev 2018-07-03 14:44:22 följande:

    Tack för svaren!

    En undran: Ni som bor kvar i närheten av barnets skola, har ni träffat en ny partner som accepterat att "villkoret" är att bo kvar i området?

    Ni som har träffat ny partner och flyttat ihop i ett annat bostadsområde - hur har ni löst det med det praktiska? Partnern kanske också har barn från ett tidigare förhållande?


    Jag gick isär med mina barns pappa för snart 3 år sen. Jag har en ny partner sen 1.5 år tillbaka. Han har flyttat till oss och accepterar läget att vi är "låsta" här iom barnens pappa. Vi kollar lite hus i närområdet och det kan hända att vi flyttar nån mil, men inte längre. Vill inte att barnen ska behöva pendla så långt och jag vill ju såklart ha dom vv som det är nu :)
Svar på tråden Hur gör ni?