Först vill jag säga som många andra, stressa inte, han har hela livet på sig att äta mat och han får i sig i princip allt han behöver via ersättningen.
Tips på bra plockmat då vi gått över nästan helt till det då sonen älskar att få äta själv (han äter puréer också men inte med samma glädje) så har jag testat massor med olika varianter. Tips nummer ett om ni inte har en skaffa ång-kastrull (eller sånt ilägg till kastrull.) Jag ångar massor med saker, morötter, broccoli, äpple, päron, blomkål tex. ångkokningen bevarar smak mycket bättre (och näringsämnen) Grönsaken ska ångas så att den håller ihop för att lyftas upp med handen, men du ska själv kunna mosa en bit genom att trycka den mot gommen med tungan då har den en bra konsistens för bebisen. Ägg, i alla former, vi gör både äggröra, omelett och kokt ägg vilket han älskar. Avokado i bitar. Jag river även frukt och serverar i en hög (typ nektarin som är en favorit) som han kan ta nävar och lägga in i munnen. Jag serverar ofta grönsakerna med en klick smör på (undviker man salt i övrigt och inte tillsätter salt i deras mat så klarar de en liten klick smör) för fettets skull då man ju inte kan tillsätta rapsolja som man gör i pure.
Vår son äter när vi äter, han äter frukost och lunch med mig på dagarna (jag brukar försöka att vi äter liknande mat och har alltid något som är samma på tallriken) och sen får han mellanmål själv men äter sedan middag med oss på kvällen. I början när han åt själv så hamnade hälften på golvet, jag gjorde ingen grej av det, utan ammade helt enkelt också efteråt för att se till så han fick tillräckligt. Nu så ammar han inte alls, han tappade intresset när han verkligen började få i sig hela måltider och för ca en vecka sedan så la vi ner amningen, och nu äter han bara mat, men det är inget vi stressat fram. Utan hade han varit segare med maten så hade vi fortsatt så tills det fungerar. Låt honom få sitta och pilla med det ni serverat och fundera inte så mycket över vad som går in, och sen ger du ersättning efteråt, han kommer att äta det gör alla barn. Jag citerar en pappa som jag var bannat för som var barnpsykiatier, när hans son bara ville äta babymorötter, toast ocj dricka mjölk och jag var bekymrad ?hur många 25åringer känner du som bara äter babymorötter och toast?? så gick han och köpte näringsdryck och lät honom hållas, vi serverade alltid mat gjorde ingen grej av att han inte åt, gav näringsdrycken och höll koll på vikt och hälsa, efter några veckor så började han äta mer och mer. Så
Säger samma här, hur många 5åringar ens hör du hört talad om som bara äter ersättning? Han kommer äta men för honom kanske det tar lite tid, så slappna av, fortsätt erbjuda och se till att han får i sig det han behöver via att komplementera med ersättning och strunta i BVC, går han upp i vikt är pigg och glad och inte verkar lida nån näringsbrist så går det hur bra som helst