• Anonymsju

Bebis RATAR mat

Min snart 8 månaders kille vill inte äta något annat än ersättning och jag och min sambo håller på att bli galna. Han vill inte ha gröt, yoghurt, hemmagjord puré, burkmat, hemmagjord fruktpuré. Vi har testa att ge honom alla möjliga tider, så han inte ska vara för trött, för hungrig, för mätt osv osv osv. 
    Vi har testa olika sorters gröt, olika maträtter, olika frukter. Vi har tagit pauser några dagar och sedan börja om och erbjuda mat. I början gick det helt OK, det var ca 1 månad sedan, men nu ratar han det efter 2-3 skedar, han bli förbannad redan när man ska ta på honom haklappen. Han tar 2-3, sen kniper han munnen och blir irriterad när man försöker ge honom mer, fortsätter man så blir han tillslut så arg att han gråter hysteriskt tills man tar av honom haklappen och han får leka istället. Vi försöker göra matstunden till en trevlig stund, pratar och uppmuntrar honom och ger beröm när han tar en sked.

Jag håller på att bli galen av oro. Jag var så taggad och kollade upp flera recept med bra barnmat och lagade massa, han åt ibörjan men nu ratar han det som sagt, då köpte vi färdig mat och testade det men det ratar han också.

Är det någon som har tips? Är det något vi kan göra annorlunda? Vad gör vi för fel???

• Svar på tråden Bebis RATAR mat
  • solros68
    phillipha skrev 2018-08-17 22:43:36 följande:

Har varit på semester så därför längesen jag läste din tråd.

Ts, jag vill bara ge dig en stor kram (och din bvc en smäll ????)

Din son är fortfarande LITEN. Han kan utan problem leva på ersättning (vilket min 3åring fortfarande gör) och ändå växa och må bra! Har kämpat med amningen med alla mina tre barn så vet precis vilken "matångest" det kan ge!

Så, släpp all prestation, alla tankar på "han måste äta...",, alla "men alla andra barn" och så bestämmer du dig att ersättning är han huvudföda. När ni vuxna sen äter frukost, lunch, mellanmål, middag så sitter sonen med vid bordet och ni ger honom mat att leka, kladda utforska i sin takt utan att ni stoppar något i munnen på honom. Ni ger ersättning innan/efter/när han är hungrig. Så låter ni honom styra maten ett tag samtidigt som du vet att han får i sig vad han behöver genom ersättningen.

Kunde inte sagt det bättre själv!
  • Jsv17

Först vill jag säga som många andra, stressa inte, han har hela livet på sig att äta mat och han får i sig i princip allt han behöver via ersättningen.

Tips på bra plockmat då vi gått över nästan helt till det då sonen älskar att få äta själv (han äter puréer också men inte med samma glädje) så har jag testat massor med olika varianter. Tips nummer ett om ni inte har en skaffa ång-kastrull (eller sånt ilägg till kastrull.) Jag ångar massor med saker, morötter, broccoli, äpple, päron, blomkål tex. ångkokningen bevarar smak mycket bättre (och näringsämnen) Grönsaken ska ångas så att den håller ihop för att lyftas upp med handen, men du ska själv kunna mosa en bit genom att trycka den mot gommen med tungan då har den en bra konsistens för bebisen. Ägg, i alla former, vi gör både äggröra, omelett och kokt ägg vilket han älskar. Avokado i bitar. Jag river även frukt och serverar i en hög (typ nektarin som är en favorit) som han kan ta nävar och lägga in i munnen. Jag serverar ofta grönsakerna med en klick smör på (undviker man salt i övrigt och inte tillsätter salt i deras mat så klarar de en liten klick smör) för fettets skull då man ju inte kan tillsätta rapsolja som man gör i pure.

Vår son äter när vi äter, han äter frukost och lunch med mig på dagarna (jag brukar försöka att vi äter liknande mat och har alltid något som är samma på tallriken) och sen får han mellanmål själv men äter sedan middag med oss på kvällen. I början när han åt själv så hamnade hälften på golvet, jag gjorde ingen grej av det, utan ammade helt enkelt också efteråt för att se till så han fick tillräckligt. Nu så ammar han inte alls, han tappade intresset när han verkligen började få i sig hela måltider och för ca en vecka sedan så la vi ner amningen, och nu äter han bara mat, men det är inget vi stressat fram. Utan hade han varit segare med maten så hade vi fortsatt så tills det fungerar. Låt honom få sitta och pilla med det ni serverat och fundera inte så mycket över vad som går in, och sen ger du ersättning efteråt, han kommer att äta det gör alla barn. Jag citerar en pappa som jag var bannat för som var barnpsykiatier, när hans son bara ville äta babymorötter, toast ocj dricka mjölk och jag var bekymrad ?hur många 25åringer känner du som bara äter babymorötter och toast?? så gick han och köpte näringsdryck och lät honom hållas, vi serverade alltid mat gjorde ingen grej av att han inte åt, gav näringsdrycken och höll koll på vikt och hälsa, efter några veckor så började han äta mer och mer. Så

Säger samma här, hur många 5åringar ens hör du hört talad om som bara äter ersättning? Han kommer äta men för honom kanske det tar lite tid, så slappna av, fortsätt erbjuda och se till att han får i sig det han behöver via att komplementera med ersättning och strunta i BVC, går han upp i vikt är pigg och glad och inte verkar lida nån näringsbrist så går det hur bra som helst

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonymsju

Hej alla! Jag vill bara säga stort tack för att ni är så angerade och ger mig så bra råd, jag känner mig en aning lugnare, och jag har till mig allt ni skriver och fortsätter på den banan.

MEN jag har en fråga till er, det är så att när min son sitter i sin matstol och får tex melon bitar, så sitter han böjd och nyfiket en stund och suger på meloben, men efter kanske bara 10 min så skriker han och blir supermissnöjd, det blir såhär varje gång, så när han och jag ska sitta tillsammans och äta lunch, så blir han jättemissnöjd och bara skriker när jag knappt hunnit ära hälften av min mat, jag får då torka av honom, städa efter honom, typ sätta mig o leka eller ibland funkar det o ge honom nåt han kan leka med själv, men oftast krävs det att jag sitter med honom på golvet, vilket resulterar i att min mat alltid blir kall, och jag helt enkelt inte hinner äta lunch för att sen är det dags för nästa sak för honom.

Varför tror ni han blir så missnöjd så snabbt i sin stol? Det enda jag kommer på är att han helt enkelt tycker det är dötrist att sitta där. Har ni några andra tankar, tips, råd?!

• phillipha
    Anonymsju skrev 2018-08-19 13:30:00 följande:

Hej alla! Jag vill bara säga stort tack för att ni är så angerade och ger mig så bra råd, jag känner mig en aning lugnare, och jag har till mig allt ni skriver och fortsätter på den banan.

MEN jag har en fråga till er, det är så att när min son sitter i sin matstol och får tex melon bitar, så sitter han böjd och nyfiket en stund och suger på meloben, men efter kanske bara 10 min så skriker han och blir supermissnöjd, det blir såhär varje gång, så när han och jag ska sitta tillsammans och äta lunch, så blir han jättemissnöjd och bara skriker när jag knappt hunnit ära hälften av min mat, jag får då torka av honom, städa efter honom, typ sätta mig o leka eller ibland funkar det o ge honom nåt han kan leka med själv, men oftast krävs det att jag sitter med honom på golvet, vilket resulterar i att min mat alltid blir kall, och jag helt enkelt inte hinner äta lunch för att sen är det dags för nästa sak för honom.

Varför tror ni han blir så missnöjd så snabbt i sin stol? Det enda jag kommer på är att han helt enkelt tycker det är dötrist att sitta där. Har ni några andra tankar, tips, råd?!

Kan du inte bara torka av honom och lyfta ner honom på golvet? Ha leksaker där som han kan pilla på och säg "nu ska mamma äta". Blir han missnöjd så ta honom i knät och ät.
  • Anonymsju
    phillipha skrev 2018-08-19 14:50:39 följande:

Kan du inte bara torka av honom och lyfta ner honom på golvet? Ha leksaker där som han kan pilla på och säg "nu ska mamma äta". Blir han missnöjd så ta honom i knät och ät.

Jo det är det jag gör, men han blir liksom på dåligt humör ett bra tag efter, och mer grinig. Som att han är sur på en som försökt få han att äta.
  • MorTillTheo

Hejsan TS!

Min son var likadan i den åldern och jag lät honom ha en egen sked samtidigt som jag matade honom och han fick kladda bäst han ville och då fick vi i honom mer mat för varje gång som gick. Så egen sked var räddningen. Plus så kunde vi ge honom mat att pilla med samtidigt tex makaroner (sånt han antingen skulle få upp eller ner om han skulle sätta i halsen). Sedan när han lärde sig att äta helt själv med sked så var han den som åt med minst kladd på förskolan så dom hade honom som förebild till de andra i hans grupp vid matbordet;) så det blev ett roligt plus:D

Och en mening som rotats fast i mitt huvud är : ett barn som erbjuds mat hela tiden svälter inte. (Våran distriktsköterska på BVC) ;D

(Med reservation för undantag)

• Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-08-19 13:30:00 följande:

Har du provat att ge lite olika saker med olika konsistens som även är kul att kladda med? Jag brukar blanda lite på tallriken och när han känner sig färdig/är mätt brukar han roa sig med att mosa maten i händer eller trycka den mot brickan en stund, utforska helt enkelt, jag har även som nån ovan nämt börjat ge honom en sked som han kan försöka äta maten med, ibland gör han det (alltså försöker det ramlar ju av skeden för det mesta haha) alternativt tuggar på skeden eller bankar den i brickan. och då brukar jag hinna äta upp. Han har inte heller tålamod att sitta särskilt länge om han känner sig färdig, vilket nog är 15 max 20min ungefär, det tror jag är deras ålder, de vill ner och leka och fortsätta utforska världen
  • Anonymsju
    MorTillTheo skrev 2018-08-19 18:50:15 följande:

Hejsan TS!

Min son var likadan i den åldern och jag lät honom ha en egen sked samtidigt som jag matade honom och han fick kladda bäst han ville och då fick vi i honom mer mat för varje gång som gick. Så egen sked var räddningen. Plus så kunde vi ge honom mat att pilla med samtidigt tex makaroner (sånt han antingen skulle få upp eller ner om han skulle sätta i halsen). Sedan när han lärde sig att äta helt själv med sked så var han den som åt med minst kladd på förskolan så dom hade honom som förebild till de andra i hans grupp vid matbordet;) så det blev ett roligt plus:D

Och en mening som rotats fast i mitt huvud är : ett barn som erbjuds mat hela tiden svälter inte. (Våran distriktsköterska på BVC) ;D

(Med reservation för undantag)

Okej, matade du honom med puré då samtidigt som han lekte med en sked?

Vi ger honom ofta en egen sked samtidigt, det har inte fungerat bättre hittills..

Vi har ikeas standard matstol och lägger bitar med mat rakt på "bordet" som tillhör, vi har testa med olika tallrikar med sugpropp men dom börjar han dra loss och då fokuserar han endast på tallriken och leker med den. Jag ser på tex. Instagram hur vissa bebisar sitter med sina fina tallrikar och plockar fint med maten och äter på så bra... åååh får sån ångest av hur andra bebisar är så nöjda och intresserade av det dom erbjuds..

Men ja till frågan, jag har läst att barn gillar när maten är uppdelad i sån tallrikar med flera hål i, men det kanske gäller äldre barn?
  • Anonymsju
    Jsv17 skrev 2018-08-19 19:38:00 följande:

Har du provat att ge lite olika saker med olika konsistens som även är kul att kladda med? Jag brukar blanda lite på tallriken och när han känner sig färdig/är mätt brukar han roa sig med att mosa maten i händer eller trycka den mot brickan en stund, utforska helt enkelt, jag har även som nån ovan nämt börjat ge honom en sked som han kan försöka äta maten med, ibland gör han det (alltså försöker det ramlar ju av skeden för det mesta haha) alternativt tuggar på skeden eller bankar den i brickan. och då brukar jag hinna äta upp. Han har inte heller tålamod att sitta särskilt länge om han känner sig färdig, vilket nog är 15 max 20min ungefär, det tror jag är deras ålder, de vill ner och leka och fortsätta utforska världen

Nja, jag ger oftast en sak åt gången faktiskt, kanske skulle testa att blanda lite? Har så svårt att se att en sån sak skulle förändra nåt...

Får jag fråga hur gammal din son är, och hur mycket får han i sig när han sitter i 15 min och äter själv? :)
  • MorTillTheo
    Anonymsju skrev 2018-08-19 20:07:15 följande:

Okej, matade du honom med puré då samtidigt som han lekte med en sked?

Vi ger honom ofta en egen sked samtidigt, det har inte fungerat bättre hittills..

Vi har ikeas standard matstol och lägger bitar med mat rakt på "bordet" som tillhör, vi har testa med olika tallrikar med sugpropp men dom börjar han dra loss och då fokuserar han endast på tallriken och leker med den. Jag ser på tex. Instagram hur vissa bebisar sitter med sina fina tallrikar och plockar fint med maten och äter på så bra... åååh får sån ångest av hur andra bebisar är så nöjda och intresserade av det dom erbjuds..

Men ja till frågan, jag har läst att barn gillar när maten är uppdelad i sån tallrikar med flera hål i, men det kanske gäller äldre barn?

För det första så kolla inte på instagram det är 200 bilder tanga på samma moment och de tar den finaste bilden och lägger ut på ista! Och strunta i vad andra gör och inte gör det har jag lärt mig den hårda vägen;) alla är olika och jag tyckte min var såååå kladdig och bråkig vid maten och som sagt så är han nu ett exemplar vid bordet på förskolan!

Jag matade honom med puré/gröt/lite lätt mosade makaroner samtidigt som han lekte/försökte äta med sin egna sked.

Vi var tvungna att lägga mat på brickan ibland och ibland var det tallrik som gällde vi köpte de färgglada tallrikarna skålarna glasen och besticken på Ikea för att det skulle locka honom till att äta. Vi lade fram maten ?fint? på tallriken med lite ärtor varje gång bara för att få färg bland maten. Han älskar ärtor idag (snart två år gammal)

Ge honom det han tycker om vill han ha ersättning ge han det i en skål låt honom kladda lite. Eller ge gröt som han kan kladda med där i finns det mkt av det barnen behöver under en dag! Man kan ha på lite olika klämmisar på gröten för att locka till lite matglädje samtidigt får han lite vitaminer i sig:)

Tallrik med olika ?fack? ?hål? kan absolut vara något att testa vi behövde aldrig göra så vi bara lade purén för sig ärtorna för sig och potatismoset för sig och då blev det som egna ?fack? ändå :D
  • Jsv17
    Anonymsju skrev 2018-08-19 20:11:16 följande:

Nja, jag ger oftast en sak åt gången faktiskt, kanske skulle testa att blanda lite? Har så svårt att se att en sån sak skulle förändra nåt...

Får jag fråga hur gammal din son är, och hur mycket får han i sig när han sitter i 15 min och äter själv? :)

Min son är 8,5mån gammal Han är nog ett ganska dåligt exempel då jag inte tror han tillhör normen just i det sammanhanget, han är ett riktigt litet matvrak. Jag brukar lägga fram tex middagen idag var ångade broccoli buketter med smör på (delade i lagom bitar för han att plocka upp med handen och tugga på själv), ett kokt ägg (delat i småbitar) och en smörgås (en rostbrödsskiva med bortskurna kanter) med messmör på (skuret i små fyrkanter) utav det ramlade kanske 10% på golvet och sen var det 3-4 små bitar ägg och en broccolibit kvar på tallriken när han var färdig, han älskar messmör så smörgåsen åt han allt. Jag nästan fyller en sådan twist-mat-click tallrik med sektioner och av det äter han nog iaf 85%.

Men i början var jag glad om 40-50% hamnade i munnen och inte på honom eller på golvet men han har fått in snitsen bättre och bättre, jag hade tålamod och lät han hålla på och så ammade vi efteråt helt enkelt och då han höll sin kurva helt perfekt så körde jag på bara Vi tänkte börja jobba på att äta tex gröt och matpure själv med sked nu snart, vi får se hur det går haha blir säkert lika kladdigt och härligt som när han började äta bitar själv, jag dammsög och moppade köket 2-3ggr om dagen så rena har våra golv aldrig varit
Svar på tråden Bebis RATAR mat