• Fanny1994

    VARFÖR BLIR VI INTE GRAVIDA??! (20180707)

    Hej!

    Måste bara få skriva av mig och kanske få lite pepp av andra i denna situationen. Eller är jag ensam??! Såklart inte MEN det känns så.

    Vi har försökt sedan jan/feb 2018. Något som såklart inte kan tänkas så länge i vissas ögon.. Men finns det något värre än när mensen kommer varje månad???

    Har regelbunden mens och vi har testat med ägglossningtest, folsyra. VAD ÄR FEL?! Är sååå ledsen och hur länge orkar man hålla sin glada fasad uppe när allt känns skit.

    Hade ÄL 29/6 & BIM om 8 dagar (15/7) Vågar man hoppas denna gång?

  • Svar på tråden VARFÖR BLIR VI INTE GRAVIDA??! (20180707)
  • XaHHa
    Fanny1994 skrev 2018-07-08 22:37:33 följande:

    Tack snälla ni för pepptalk och även ni som varit med om samma sak och känner samma sak. Fint att ni delar med er! På något sätt känns det "lättare". Att det kanske inte är något fel på mig (oss). Utan att det KAN ta tid för vissa och tvärtom för andra. Vi alla är olika.

    Bara SJUKT JOBBIGT att vi fått veta inom loppet av en månad att tre av våra nära är gravida. Det värsta är att man inte kan bli glad (för deras skull...) man blir istället ännu mer ledsen.... ???


    Det är fullt normalt att känna avundsjuka när man själv kämpar och det är helt okej att vara ledsen! Barnlöshet är en kris man går genom.
    Oförklarligt barnlös sedan maj 2016
  • Solen2
    XaHHa skrev 2018-07-08 22:44:15 följande:

    Det är fullt normalt att känna avundsjuka när man själv kämpar och det är helt okej att vara ledsen! Barnlöshet är en kris man går genom.


    De kanske också försökt en tid. Dock inget som tyvärr pratar om. Men om man börjar göra det så berättar de flesta att det tagit flera månader och ibland flera år innan de blir gravida. Men som utomstående så tror man att ?alla blir gravida så lätt? fast man egentligen inte vet deras bakgrund/resa.

    Många som får försöka länge. Själva så försökte vi 2 år innan vi sökte hjälp. Och känner igen känslas av hopplöshet varje månad då mensen kommer. Är ju ett så tydligt tecken på att det inte lyckades denna månad heller. Man får bryta ihop lite och komma igen. Det tär på psyket och det är bra om du och din partner kan prata om detta öppet. Ofta känd det svårast för oss tjejer då mensen är ett så tydligt tecken för oss. Men även killen kan uppleva tiden som jobbig och påfrestande. Så man behöver verkligen ta hand om sin relation och prata om detta, så man kan stärka varandra.

    Lycka till!
  • Anonym (Jaaa)

    Nu har jag inte läst igenom svaren som du redan fått. Men mitt tips är att ha sex minst varannan dag, på så sätt har du alltid sperma i dig när ägget sen ska befruktas.

    Tar du ipren ibland? Det ska man absolut inte äta när man försöker bli gravid (inte när du är det heller för den delen) men min kompis hade problem med att bli gravid och för henne så var det just ipren som gjorde så att det inte blev nåt tror både hon och hennes bm.

    Önskar er stort lycka till med allt. Rätt som det är så kommer det där efterlängtade pluset på stickan. Kram!

  • XaHHa
    Solen2 skrev 2018-07-08 23:48:47 följande:

    De kanske också försökt en tid. Dock inget som tyvärr pratar om. Men om man börjar göra det så berättar de flesta att det tagit flera månader och ibland flera år innan de blir gravida. Men som utomstående så tror man att ?alla blir gravida så lätt? fast man egentligen inte vet deras bakgrund/resa.

    Många som får försöka länge. Själva så försökte vi 2 år innan vi sökte hjälp. Och känner igen känslas av hopplöshet varje månad då mensen kommer. Är ju ett så tydligt tecken på att det inte lyckades denna månad heller. Man får bryta ihop lite och komma igen. Det tär på psyket och det är bra om du och din partner kan prata om detta öppet. Ofta känd det svårast för oss tjejer då mensen är ett så tydligt tecken för oss. Men även killen kan uppleva tiden som jobbig och påfrestande. Så man behöver verkligen ta hand om sin relation och prata om detta, så man kan stärka varandra.

    Lycka till!


    Var ditt meddelande till mig eller trådskaparen? :p För jag har själv kämpat i snart 2,5 år med första.
    Oförklarligt barnlös sedan maj 2016
  • Solen2
    XaHHa skrev 2018-07-09 07:35:50 följande:

    Var ditt meddelande till mig eller trådskaparen? :p För jag har själv kämpat i snart 2,5 år med första.


    Det var till trådskaparen. Ville bara ansluta till det du skrev om avundsjuka.
  • XaHHa
    Solen2 skrev 2018-07-09 14:08:16 följande:

    Det var till trådskaparen. Ville bara ansluta till det du skrev om avundsjuka.


    Även om de andra paren försökt länge så kan man ändå känna avundsjuka. Har själv många i min närhet som kämpat och sedan lyckats. Jag är glad för deras skull men jag känner ändå avundsjuka & det är inte konstigt när man går genom en kris.
    Oförklarligt barnlös sedan maj 2016
  • Fanny1994

    Fått rådet att försöka tänka bort vår längtan till en liten och njuta av samlaget. Vilket är super svårt!! MEN vi försöker.

    4 dagar till BIM. Brukar alltid känna av mensen mer än en vecka tidigare men har inga känningar nu. HOPPAS på det bästa !!

  • Solen2
    Fanny1994 skrev 2018-07-11 20:08:06 följande:

    Fått rådet att försöka tänka bort vår längtan till en liten och njuta av samlaget. Vilket är super svårt!! MEN vi försöker.

    4 dagar till BIM. Brukar alltid känna av mensen mer än en vecka tidigare men har inga känningar nu. HOPPAS på det bästa !!


    Sämsta rådet man kan få, hur lätt är det när man längtar. Det är precis som rådet slappna av så händer det. Yeah right!
  • Gravitationengörsitt

    Vi försökte aktivt i nästan två år innan vi gjorde en utredning. Inga som helst fel på varken mig eller henne. De uppmanade oss att fortsätta försöka och det gick ytterligare nästan två år och vi hade gett upp tankar på barn helt. Det var jobbigt men vi tänkte inte på det eftersom det var uteslutet med barn för oss. Sen hade vi en period där vi inte hade så mycket sex alls och då small det till. Sonen är snart två år nu. Det låter kanske lite konstigt men jag kopplar det till att vi tre, fyra månader tidigare la om vår kost helt. Kämpa på!

  • Gravitationengörsitt

    Vi hade dessutom ett par som samtidigt som oss kämpade för att få barn och de lyckades ett år innan oss. Vi var glada för deras skull men det kändes verkligen fruktansvärt, som att vi blev straffade.

  • Anonym (K)
    Fanny1994 skrev 2018-07-14 23:20:50 följande:

    Japp. BIM-1 och mensen kom idag. Känns förjävligt!! Nya tag nästa månad.


    Trist. Själv är jag på bim idag och tempen hade sjunkit rejält och mensen kom direkt när jag klev ur sängen. Det var väntat men känns lika tufft för det. :(
  • BusigaSyrran

    Jag och min man har kämpat i 6 år, i Sverige hittade de inga fel. Vi har ett barn ihopa som snart är sju år och vi är 27 & 28 år gamla.

    Vi åkte då till Aten efter misslyckade IVF här hemma.

    Då hittade man död vävnad i livmodern som hindrar ett embryo att fästa. En klinik påstår att mitt immunförsvar pendlar men svårt att få ut mediciner har vi märkt så vi ska försöka igen att få ut och prata med vårdcentralen.

    Första ägglossningen efter Aten och ett misslyckande, hoppas på att vi lyckas vid nästa ägglossning. (Har min mens nu) Vi mår också dåligt och jag hoppas verkligen de blir en till även om vi längtar efter tre till. :(

  • Anonym (längtar också själv)

    Jag längtar efter en till i min ensamhet fast jag lever med min sambo, som inte vill ha fler, vi har ett barn som är 5 år. 
    Vi skyddar inte oss, han är van att inget händer, har inte jättelätt för att bli gravid.


    Tror just nu att det beror på att jag är så fruktansvärt stressad över att inte ha fått ett barn till,  börjar må dåligt på riktigt, när mina vänner blir gravida år efter år och deras sambo är med på det, det tar knäcken på mig.

    Ett tips till er som försöker, kolla upp sköldkörteln... Jag hade för låg ämnesomsättning i kroppen och därav nedsatt fertilitet, sedan började jag med lägsta dos levaxin 25 mg och blev gravid första försöket (då min kille ville med)

  • Anonym (Dagen efter glad gubbe)

    Hej!

    Med min första graviditet tog det 2,5 år från då jag slutade med p-piller. Vi försökte sporadiskt, räknade på egen hand ungefär när ägglossning var, hade även test, försökte med varannan dag osv. När vi helt hade slutat försöka och jag nyss börjat en utbildning på flera år, då blev jag gravid och fick ett underbart barn.

    Nu när vi försöker med en två har vi hållit på sedan april 2017, med clearblue digital som mäter både dagar med hög chans att bli gravid och som visar maximal dag att bli gravid. Försökte varannan dag på dagar med hög chans och på dag med glad gubbe motsvarande maximala chanser. Fick dock sällan till det dagen efter glad gubbe.

    När vi ändrade taktik och fick med dagen efter fast glad gubbe då blev vi gravid två gånger i rad. Båda slutade dock i missfall.

    Har ni fått med både dagen med fast glad gubbe och dagen efter? Eftersom ägglossningen sker någon gång under de två dagarna?

Svar på tråden VARFÖR BLIR VI INTE GRAVIDA??! (20180707)