• BlueOrchid

    Påverka hur snittet läggs?

    Pratade med barnmorskan igår om det finns någon ?möjlighet? att få ha egen önskan/åsikt om ?Ett så lågt snitt som möjligt? och självklart inom ramen av det normala. Hon tyckte absolut att jag skulle ta upp det med läkaren och nämna det eftersom det kan vara skillnad på akuta och planerade snitt enligt henne. Självklart förstår jag att man lägger dem där det är lämpligt men hört att de tittar efter ?naturliga? ställen också som hudveck osv? Erfarenheter? Jag har nog en väldigt låg ?bikinilinje? därav min lilla oro att de kommer läggas för högt. Det kan ju inte skada att jag tar upp det eller hur? Tycker mig se så otroligt stor skillnad på ärr och hur högt/lågt de sitter på vissa?

  • Svar på tråden Påverka hur snittet läggs?
  • Anonym (M)
    BlueOrchid skrev 2018-07-10 16:50:48 följande:

    Pratade med barnmorskan igår om det finns någon ?möjlighet? att få ha egen önskan/åsikt om ?Ett så lågt snitt som möjligt? och självklart inom ramen av det normala. Hon tyckte absolut att jag skulle ta upp det med läkaren och nämna det eftersom det kan vara skillnad på akuta och planerade snitt enligt henne. Självklart förstår jag att man lägger dem där det är lämpligt men hört att de tittar efter ?naturliga? ställen också som hudveck osv? Erfarenheter? Jag har nog en väldigt låg ?bikinilinje? därav min lilla oro att de kommer läggas för högt. Det kan ju inte skada att jag tar upp det eller hur? Tycker mig se så otroligt stor skillnad på ärr och hur högt/lågt de sitter på vissa?


    De lägger redan så lågt de kan allt som oftast nu för tiden. Kan såklart variera beroende på, men generellt. Men visst kan du ta upp det med läkaren om det är något du funderar över, du kan nog inte påverka hur de kommer lägga snittet men du kan ju fråga hur de brukar lägga snittet, hur långt ner, vad som påverkar hur långt ner de lägger det och så och om läkaren tror att de kan lägga snittet rätt långt ner på dig också. 
  • Jill 79

    Du kan ju alltid fråga. Mig frågade de om jag ville att de skulle göra andra snittet i samma spår som det andra eller inte. Det kändes lite konstigt att få den frågan. Jag var mer att jag tyckte att der nog var bättre att de själva fick bestämma vad de tyckte blev bäst.

  • Frankie Bean

    Fråga! Mitt (2 år gammalt) sitter precis i troskanten där det är som lägst och ändarna sticker upp utanför som en glad mun. Snittet sitter kanske 3 cm ovan behåringen så att säga, som lägst. Det var planerat snitt dessutom.

  • Anonym (J)

    Jag har gjort 2 snitt. Läkaren som gjorde snitt nr 2 var inte imponerad av ärret efter snitt nr 1. Det sitter lite högt och är väldigt långt.

    Snitt 1 var dock urakut och prio var att få ut ett levande barn.

    Så länge situationen tillåter, fråga!

Svar på tråden Påverka hur snittet läggs?