• doktorl0ve

Vad tycker ni om kvoterad föräldraförsäkring?

Hej! 

Jag genomför en undersökning för ett skolarbete, och jag undrar vad ni på Familjeliv tycker om kvotering i föräldraförsäkringen. 

Själv är jag negativt inställd till alla former av kvotering, men jag är intresserad av att höra argument för/mot.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om kvoterad föräldraförsäkring?
  • PH76
    OlgaElvira skrev 2018-07-13 20:44:35 följande:

Då är det bara att genom opinionsarbete påverka politiken.

Japp!
  • misil
    OlgaElvira skrev 2018-07-13 20:43:19 följande:

Nej, jag är inte ensam skattebetalare. Men jag och flera med mig har valt att rösta på de partier som förordar delad föräldraförsäkring med den modell vi har idag. Vad man då kan göra är att driva opinion för en förändring. Det är så politiska beslut kommer till i en demokrati. Uppenbarligen anser inte tillräckligt många att man vill förändra eller att det inte är en tillräckligt viktig fråga för att driva verkligt opinionsarbete.

Problemet är inte att man bedriver opinionsarbete utan att politiker helt enkelt tar sig rätten att köra över den stora majoriteten av svenska folket och deras åsikt dvs elitstyre.
  • Anonym (Mgt)

Dåligt... dels för att jag tycker inte staten ska bestämma utan alla individer är kapabla till att ta egna beslut.

Men sen finns det ju kvinnor/ barn sim hamnar i kläm. Jag har en vännina som blev lämnad för en annan när deras barn var 3 mån. Innan hon blev lämnad så tog hon ut 3-5 dagar/vecka men efter att hon blev lämnad så var hon tvungen att ta ut 7 dagar/vecka. När barnet var 10 mån så tog hennes dagar slut. Barnet var för litet för att börja på dagis och hennes ex vägrade vara föräldraledig just då och ville inte skriva över några dagar på henne. Som tur var så hade hennes föräldrar precis gått i pension och kunde ta barnet i 2 mån innan dagisstarten. Hade det hänt mig så vet jag inte vad jag hade gjort för mina föräldrar är döda.

• Tow2Mater
    Anonym (Mgt) skrev 2018-07-13 21:46:02 följande:

Dåligt... dels för att jag tycker inte staten ska bestämma utan alla individer är kapabla till att ta egna beslut.

Men sen finns det ju kvinnor/ barn sim hamnar i kläm. Jag har en vännina som blev lämnad för en annan när deras barn var 3 mån. Innan hon blev lämnad så tog hon ut 3-5 dagar/vecka men efter att hon blev lämnad så var hon tvungen att ta ut 7 dagar/vecka. När barnet var 10 mån så tog hennes dagar slut. Barnet var för litet för att börja på dagis och hennes ex vägrade vara föräldraledig just då och ville inte skriva över några dagar på henne. Som tur var så hade hennes föräldrar precis gått i pension och kunde ta barnet i 2 mån innan dagisstarten. Hade det hänt mig så vet jag inte vad jag hade gjort för mina föräldrar är döda.

Men det är ju i såna situationer Staten ska kunna gå in och omfordela hans dagar om han vägrar ta ut dem och vägrar se till att barnet har annan omsorg, om dagarna faktist behovs for barnet just då. Men att använda det som "ifall-att"- argument for hela befolkningen, där de flesta faktist tar ansvar for sina barn, är inte rätt. Isåfall kan man ju säga lika om semester; om mamma ska jobba after sina semesterveckor får hon ju inte fskplats for barnet om pappan har semester och han vägrar ta hand om barnet på sina semesterveckor; ska vi inte ha gemensamma semsterveckor då så en forälder kan ta alla semsterveckorna och den andra ingen vid behov?
  • Anonym (M)

Det där med att påverka politiken, 80% enl SIFO är emot kvotering men nästan inget parti törs vara emot kvotering trots att de inte har mandat av sina väljare för sin familjepolitik. Därför att det har blivit likhetstecken mellan att vara för kvotering och att vara för jämställdhet och lediga pappor. Och likhetstecken mellan att vara emot kvotering och att vara för eviga hemmafruar som kommer med mannens tofflor. Så fort någon ifrågasätter kvotering kommer" kvinnor-vid-spisen" upp.

• Jsv17

För oss hade kvotering inte fungerat alls då min man driver eget företag och att ta föräldradagar är nästan en omöjlighet, han får kämpa och pussla för att ta ut det som är kvoterat idag.

Att diskutera att man som skattebetalare bara vill betala om man delar är bara löjligt, då kan ju jag säga att jag vill bara betala för de saker jag tycker är rätt riktigt så fungerar det inte, man betalar för massor av saker man inte nyttjar och inte tror på, för att få det man själv behöver, enda sättet det kan fungera på annars kollapsar systemet.

Då ska föräldrar som inte har möjligheten att dela antingen då inte skaffa barn, eller så får man ändra på förskolereglerna där man ju faktiskt inte ens får börja före man är ett år, vilket också skulle kosta mer pengar... Då gör man barnaskaffande och huruvida man som barn får den tid man behöver med sina föräldrar som liten till klassfråga, vilket jag absolut inte vill, jag tycker det räcker med det som är kvoterat idag.

Vill tillägga att vinkade klarat oss på en lön och löst det ändå, men jag tänker på alla, och när det kommer till rätten och möjligheten att vara hemma med sitt barn så vill inte jag tumma på den en millimeter. Jag har levt i USA i många år och sett hur det är utan föräldraförsäkring och säger NEJ TACK till det.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Tow2Mater
    Jsv17 skrev 2018-07-13 22:25:48 följande:

Jag har levt i USA i många år och sett hur det är utan föräldraförsäkring och säger NEJ TACK till det.

Alltså hade du inte tecknat en föräldraförsäkring? Min gav 80% av lönen i tre månader, helt ok.

Sveriges alldeles för långa föräldraledighet har ju inte ens stöd i forskningen om att det skulle bidra mer positivt för barnen; den är mest en kostsam valfläsksformån så föräldrar slipper jobba.
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2018-07-13 22:45:19 följande:

Alltså hade du inte tecknat en föräldraförsäkring? Min gav 80% av lönen i tre månader, helt ok.

Sveriges alldeles för långa föräldraledighet har ju inte ens stöd i forskningen om att det skulle bidra mer positivt för barnen; den är mest en kostsam valfläsksformån så föräldrar slipper jobba.

Behöver du på riktigt forskning för att fatta att om det är bra eller dåligt för en 3 månaders att skiljas från föräldrarna och istället börja dagis? Allvarligt?
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2018-07-13 22:49:43 följande:
    Behöver du på riktigt forskning för att fatta att om det är bra eller dåligt för en 3 månaders att skiljas från föräldrarna och istället börja dagis? Allvarligt?
    Men nu pratade ju jag inte alls om det. Jag pratade om Sveriges alltfor långa ledighet. Fattar du nu?
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2018-07-13 22:51:18 följande:

Men nu pratade ju jag inte alls om det. Jag pratade om Sveriges alltfor långa ledighet. Fattar du nu?

Du berättade att du fått tre månader och var nöjd ned det och följde sedan upp med att påstå att det inte fanns forskningsstöd för lång förädrarledighet. Och nu försöker du få mig att förstå att du tydligen pratade om nåt helt annat. Lär dig uttrycka dig tydligt istället för att förvänta dig att folk ska läsa tankar.

Och nej Sveriges föräldrarförsäkring är inte för generös, utan helt rätt. Den är alldeles lagom, har barnperspektiv men är inte så lång att det blir en inlåsningseffekt. Helt perfekt.
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2018-07-13 22:56:10 följande:
    Du berättade att du fått tre månader och var nöjd ned det och följde sedan upp med att påstå att det inte fanns forskningsstöd för lång förädrarledighet. Och nu försöker du få mig att förstå att du tydligen pratade om nåt helt annat. Lär dig uttrycka dig tydligt istället för att förvänta dig att folk ska läsa tankar.

Och nej Sveriges föräldrarförsäkring är inte för generös, utan helt rätt. Den är alldeles lagom, har barnperspektiv men är inte så lång att det blir en inlåsningseffekt. Helt perfekt.
    Tycket det var tydligt med mellanrummet mellan styckana. Skulle jag lagt det i två olika inlägg for dig kanske?

Att du tycket något är "perfekt" betyder inte alls att det är det. Leta upp forskningen. Den säger annat.

(observera de två olika styckena ovan igen; de är inte direkt relaterade till varandra.)
  • Jsv17
    Tow2Mater skrev 2018-07-13 22:45:19 följande:

Nu ska jag säga redan innan att jag inte kollat någon forskning själv, men jag har lyssnat och läst mycket i ämnet från ?experter? som åtminstone hänvisar till forskning och tycker inte alls det du säger stämmer men finns säkert forskning som pekar åt båda håll.

Jag håller inte med dig, men det är ju det som är så fantastiskt med demokrati, jag kommer inte rösta på nåt parti som är för mer kvotering eller vill dra in på föräldraförsäkringen, och du kan ju göra det, och sen är det ju det som avgör hur det blir, vad största delen av folket vill.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Vad tycker ni om kvoterad föräldraförsäkring?