• Anonym (Jag)

Har hon rätt eller fel?

Någon lagkunnig?

Jag köpte hemmasydda kläder till mina barn från en webshop. Jag la upp bilder på barnen med dessa kläder på min insta och där fick jag arga och hotfulla meddelanden från en som skrev att hon har copyrighten på det mönstret och sa att det kommer bli dyrt för mig om jag fortsätter att lägga upp bilder på dem och tyckte att jag skulle betala henne det hon säljer dem för eftersom jag postat bilderna på ?hennes? egendom...

Inte tusan stämmer det? Om någon så är det väl den jag köpte av hon får ge sig på? Jag har väl ingen skyldighet att hålla koll på sånt?

• Svar på tråden Har hon rätt eller fel?
  • Anonym (Samarbeta)

Om du inte använt hennes bilder (vilket jag tvivlar på eftersom det är dina barn) eller skrivit något i stil med "titta vad jag har sytt" så har jag svårt att se att hon skulle komma någonstans MEN sådana här människor är jobbiga att ha att göra med och risken finns att du får hur många orättfärdiga krav som helst som du måste bemöta...

Om jag vore du skulle jag förklara situationen lugnt och skriva något i stil med: Jag har köpt från sidan XXX och har full rätt att lägga ut bilder på mina barn. Om du vill kan jag lägga med en länk och skriva att man kan köpa kläderna på din sida.

Inte för att du måste... utan för att få människan att lugna ner sig...

• Anonym (DuRätt)

Jag är inte så lagkunnig med copyright och mönster (handlar väl om konstnärlig copyright) men du har ju tagit bilder på något du äger.. tycker inte hon har något att säga till om.. inte till dig.. verkar nästan som hon försöker pressa dig på pengar?

om hon ska grina får hon vända sig till webbshoppen och bråka där istället.

• Anonym (Dice)
    Anonym (Samarbeta) skrev 2018-07-15 17:19:44 följande:

Om du inte använt hennes bilder (vilket jag tvivlar på eftersom det är dina barn) eller skrivit något i stil med "titta vad jag har sytt" så har jag svårt att se att hon skulle komma någonstans MEN sådana här människor är jobbiga att ha att göra med och risken finns att du får hur många orättfärdiga krav som helst som du måste bemöta...

Om jag vore du skulle jag förklara situationen lugnt och skriva något i stil med: Jag har köpt från sidan XXX och har full rätt att lägga ut bilder på mina barn. Om du vill kan jag lägga med en länk och skriva att man kan köpa kläderna på din sida.

Inte för att du måste... utan för att få människan att lugna ner sig...

Va? Nej, varför ska hon ge gratisreklam åt henne?

TS: Nej hon är helt ute och turnerar så du behöver inte ens tänka mer på det.
  • MsFry

Nej det stämmer inte. Och jag är tveksam till rådet ?Samarbeta? ger. Sådana människor ska hållas kort, ger man ett lillfinger äter de upp hela dig. Bemöt henne inte alls, blockera henne om möjligt.

• Bibbidi

Hahaha. Så random klädbutik (lindex/hm whatever) skulle börja hota folk med att de inte får lägga upp bilder på sig själva när de har på sig kläder från de kedjorna? Knappast. 

Blocka personen. 

• Anonym (A)
    Bibbidi skrev 2018-07-15 17:42:38 följande:
    Hahaha. Så random klädbutik (lindex/hm whatever) skulle börja hota folk med att de inte får lägga upp bilder på sig själva när de har på sig kläder från de kedjorna? Knappast. 

Blocka personen. 
    Håller med
  • Mascaraklumpar
    Jag är ingen jurist, men enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, 26n§ verkar hon inte ha rätt till någon ersättning. Att lägga ut bilder på någon annans verk kan dock strida mot upphovsrättslagen om det uppnått verkshöjd, tror jag, så teoretiskt skulle det kunna vara olagligt. Väldigt osannolikt att hon stämmer dig över detta, dock, om hon inte är spritt språngande galen.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729
  • No Logo

Var det ägaren av webbshoppen eller någon annan?

Be att få se patentverket ; )

Fråga henne om det är ok att barnen har på sig kläderna utomhus utan att hon stämmer dig? Och vad som händer om någon annan tar kort på dina barn i kläderna och sedan lägger ut på sociala medier?

• Anonym (Samarbeta)

Tror att jag får förklara lite mer hur jag tänkte, eftersom flera verkar tvärsäkra och tycker att mitt råd var uselt.

Vi vet inte vad TS skrivit i samband med bilden. Om hen skrivit "titta vad jag har sytt", då är det god chans att det är ett intrång i upphovsrätten, men tänk om hen skrivit "kolla vad jag har fixat åt mina barn" och där menat att hon köpt... ordet "fixat" skulle i det fallet kunna ställa till det... så utan att ha sett bilden och veta exakt vad som är skrivet så går det inte att vara tvärsäker.

Förslaget att erbjuda en länk... ja låt mig säga så här - jag har haft med rättshaverister att göra förr - det spelar ingen roll hur mycket man tycker att man har - alla eventuella fakturor, stämningar eller dyl ska ändå bestridas/besvaras och då är frågan hur mycket tid man tycker att det är värt att lägga på att ha "rätt". Mitt förslag var att erbjuda en länk för att förhoppningsvis få problemet att försvinna. Tycker TS att det är bättre att riskera en rättsligt tvist, även om hen har rätt, så är TS såklart fri att strunta i mitt råd.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Samarbeta) skrev 2018-07-15 19:55:36 följande:

Tror att jag får förklara lite mer hur jag tänkte, eftersom flera verkar tvärsäkra och tycker att mitt råd var uselt.

Vi vet inte vad TS skrivit i samband med bilden. Om hen skrivit "titta vad jag har sytt", då är det god chans att det är ett intrång i upphovsrätten, men tänk om hen skrivit "kolla vad jag har fixat åt mina barn" och där menat att hon köpt... ordet "fixat" skulle i det fallet kunna ställa till det... så utan att ha sett bilden och veta exakt vad som är skrivet så går det inte att vara tvärsäker.

Förslaget att erbjuda en länk... ja låt mig säga så här - jag har haft med rättshaverister att göra förr - det spelar ingen roll hur mycket man tycker att man har - alla eventuella fakturor, stämningar eller dyl ska ändå bestridas/besvaras och då är frågan hur mycket tid man tycker att det är värt att lägga på att ha "rätt". Mitt förslag var att erbjuda en länk för att förhoppningsvis få problemet att försvinna. Tycker TS att det är bättre att riskera en rättsligt tvist, även om hen har rätt, så är TS såklart fri att strunta i mitt råd.

Men hur kan felet vara MITT? Det är ju inte jag som snott nån annans mönster. Att länka den andra känns bara fel för det ÄR ju inte hon som sytt just de kläderna vi har.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-15 20:01:16 följande:

Men hur kan felet vara MITT? Det är ju inte jag som snott nån annans mönster. Att länka den andra känns bara fel för det ÄR ju inte hon som sytt just de kläderna vi har.

Som alla i tråden säger så är det inte ditt fel. Om du nu uttryckt dig som "titta vad jag gjort till mina barn" så är det den som sytt kläderna som skulle tänkas ha en åsikt om det. Annars får du hänvisa människan till henne du köpt av.
  • Anonym (Katarina)

Tala om för henne var du köpte dem och ge dig sedan inte in i några vidare diskussioner med henne! Om webshopen du köpte ifrån har stulit mönstret så är det de som ska ställas till svars, inte du.

• MsFry
    Anonym (Samarbeta) skrev 2018-07-15 19:55:36 följande:

Rättshaverister brukar, som du säger, inte nöja sig hur mycket man än anstränger sig. Därför vore det kontraproduktivt att ge denne minsta lilla då sådana personer brukar se sådana gester som att de har rätt och då kommer att kräva mer.

TS riskerar inget, framförallt inte en rättslig tvist.
  • Anonym (euhm)

Hur unika ser dessa kläder ut egentligen att någon tvärsäkert kan se att det är hennes mönster från en bild där kläderna sitter på ett barn? Jag tycker det låter skumt.

Jag (har ingen juridisk utbildning) hade bara skrivit att jag köpt kläderna färdigsydda och har därför inte stulit någonting.

Vad för känsla får du? Talar hon sanning? Eller är den du köpte av en seriös försäljare?

• Anonym (M)

Skulle hon ha någon slags copyright på mönstret, vilket jag tycker känns väldigt osannolikt - ska vara en sjujäkla speciell klädsel då - så får hon ta det med den du köpte av som sydde kläderna, inte dig. Så hänvisa bara till att jag köpte kläderna hos xxx, prata med dem. Och så behöver du inte bry dig något mer om det. 

• Anonym (Nå?)

Varför svarar du inte på frågorna som ställs ts? 

Du får lägga upp vilka bilder du vill på ditt konto.

Däremot kanske du begått ett brott om du köpt kläder du vet är piratkopierade. Ungefär som om du köpt en piratkopierad film vilket är straffbart.

Det konstiga i det hela tycker jag är hur hon har kunnat hitta just ditt instagramkonto och bilderna på dina barn, vilket säger mig att det finns omständigheter i den här historien som du inte vill berätta.

• Anonym (Bulle)
    Anonym (Nå?) skrev 2018-07-16 08:14:42 följande:

Däremot kanske du begått ett brott om du köpt kläder du vet är piratkopierade. Ungefär som om du köpt en piratkopierad film vilket är straffbart.

Det konstiga i det hela tycker jag är hur hon har kunnat hitta just ditt instagramkonto och bilderna på dina barn, vilket säger mig att det finns omständigheter i den här historien som du inte vill berätta.

Omständigheterna är uppenbara - det är en bedragare som antagligen hoppar på alla möjliga randim människor och hoppas att någon ska bli skraj och ?göra upp i godo?, dvs betala ersättning för ?brottet?.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nå?) skrev 2018-07-16 08:14:42 följande:

Vilka frågor? Jag köpte hemmasydda kläder av en person och en annan hävdar sig ha copyrighten till de plaggen och hotar mig med rättsliga åtgärder. Jag har sett hennes hemsida och hon verkar legit, men det är ju knappast JAG som gjort nåt fel, det får hon ta med den andra sömmerskan.

Hon blev taggad i min bild, så var väl nån som kände igen plaggen.
  • Anonym (Syr)

Köper man ett mönster från någon så är det med stor sannorlikhet copyright på det mönstret, vissa( de flesta) mönsktertillverkare tillåter att man själv syr upp och säljer kläder i " mindre skala" - lite flytande term det där ...men normalt brukar det vara ok att sy upp lite plagg och ha ett bord på en loppis /marknad ett par gånger /år...dvs inget man kan leva på utan bara som lite hobby vid sidan av.OM man gör detta ska det ALLtid stå klart och tydligt i kontexten att kläderna är sydda efter X- mönsterskapars mönster... ( SEN har vi nästa sak...vissa Tyger är copyright skyddade tex babblarna och får INTE sys upp kläder i för att säljas ... ) Begagnade kläder får man ALLTID sälja till " begagnatpris" oavsett vilket tyg de är sydda i eller efter vilket mönster ( även om man vet mönstret så Bör man skriva med det) Lägga ut bilder på sina barn i vilka kläder man än vill har man ALLTID rätt till! Så TS..har i det här fallet INTE gjort något fel utan bör hänvisa personen som försöker utpressa henne till Webbshoppen så får mönskerskapern/utpressaren ta striden med WEBBshoppens ägare det är DE som möjligen gjort fel INTE Ts mfl som handlat i godtro från en webbshop!!

• Anonym (fff)
    Anonym (Jag) skrev 2018-07-16 08:29:20 följande:
    Vilka frågor? Jag köpte hemmasydda kläder av en person och en annan hävdar sig ha copyrighten till de plaggen och hotar mig med rättsliga åtgärder. Jag har sett hennes hemsida och hon verkar legit, men det är ju knappast JAG som gjort nåt fel, det får hon ta med den andra sömmerskan.

Hon blev taggad i min bild, så var väl nån som kände igen plaggen.
    Kan mycket väl vara så att den som sydde åt dig har snott från den arga personen. Jag har diskuterat liknande mycket vad gäller stickade mönster då jag har flera bekanta som har egna firmor och har copyright på egna mönster de gjort. Om de säljer mönstren står det tydligt på att man får sticka efter mönstren men man får inte sprida vidare själva mönstret (ungefär den vanligaste varianten). Vissa har även en text om att man får sticka efter deras mönster men inte sälja produkterna utan det ska vara för eget bruk. Om det är något sådant kring mönster på dina kläder så är det mellan den arga personer och den som sytt. 

Du behöver dock inte bry dig. Dina barn på en bild med nya kläder - sånt sker ju varje dag liksom. Otroligt om den arga personen skulle driva något mot dig, det får hen göra mot den som sydde i så fall. Om jag var du skulle jag inte befatta mig mer med ärendet, möjligen informera den du köpte av. 
Svar på tråden Har hon rätt eller fel?