Anonym (Jag) skrev 2018-07-16 08:29:20 följande:
Vilka frågor? Jag köpte hemmasydda kläder av en person och en annan hävdar sig ha copyrighten till de plaggen och hotar mig med rättsliga åtgärder. Jag har sett hennes hemsida och hon verkar legit, men det är ju knappast JAG som gjort nåt fel, det får hon ta med den andra sömmerskan.
Hon blev taggad i min bild, så var väl nån som kände igen plaggen.
Kan mycket väl vara så att den som sydde åt dig har snott från den arga personen. Jag har diskuterat liknande mycket vad gäller stickade mönster då jag har flera bekanta som har egna firmor och har copyright på egna mönster de gjort. Om de säljer mönstren står det tydligt på att man får sticka efter mönstren men man får inte sprida vidare själva mönstret (ungefär den vanligaste varianten). Vissa har även en text om att man får sticka efter deras mönster men inte sälja produkterna utan det ska vara för eget bruk. Om det är något sådant kring mönster på dina kläder så är det mellan den arga personer och den som sytt.
Du behöver dock inte bry dig. Dina barn på en bild med nya kläder - sånt sker ju varje dag liksom. Otroligt om den arga personen skulle driva något mot
dig, det får hen göra mot den som sydde i så fall. Om jag var du skulle jag inte befatta mig mer med ärendet, möjligen informera den du köpte av.