• Anonym (Ts)

Får bara träffa min dotter 2 gånger i månaden

Min dotter bor i jourhem (i 10 månader nu) och jag får endast träffa henne 2 gånger i månaden, första månaderna inte alls. Jag får också bara träffa henne med en kontaktperson. Helt sjukt detta, säger till henne att gå men det är inget hon lyssnar på. Barnet blir även obekväm när denna person är med. Vi får väldigt dålig kontakt, när vi bara träffas två gånger i månaden också. Hon är 13 år, och tycker att hon borde få bestämma sånt här själv. Men soc kör med oss alla, vad gör man??

• Svar på tråden Får bara träffa min dotter 2 gånger i månaden
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2018-07-27 19:50:04 följande:

Som vanligt kränker soc barnens rättigheter till umgänge med sina föräldrar

På vilket sätt blir barnets rättighet kränkt?
  • Anonym (.)
    Tiina87 skrev 2018-11-09 22:46:47 följande:

På vilket sätt blir barnets rättighet kränkt?

Barn har rätt till umgänge med sin biologiska familj. Det är en av grundreglerna i barnkonventionen
  • Anonym (Xxx)

?Istället för att helt enkelt prata med mig väljer människor att göra orosanmälningar, dessa går soc på utan att vara det minsta kritiska. därför blev det akut LVU (för 3:e gången)?

Det blir INTE akut LVM 3 gånger utan en anledning, kriterierna för ett akut LVM är många. Om det dessutom skett 3 gånger är det ingen slump. Du saknar självinsikt och behöver hjälp att förändra ditt tänkande och dig själv om du ska bli lämplig vårdnadshavare. Rikta inte in dig på vad soc gör för fel, ändra dig själv istället och bevisa att du ändrats och nu är en bra vårdnadshavare som kan ge din dotter ett bra hem. Du lägger din energi på fel fokus!

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Xxx) skrev 2018-11-10 08:39:25 följande:

?Istället för att helt enkelt prata med mig väljer människor att göra orosanmälningar, dessa går soc på utan att vara det minsta kritiska. därför blev det akut LVU (för 3:e gången)?

Det blir INTE akut LVM 3 gånger utan en anledning, kriterierna för ett akut LVM är många. Om det dessutom skett 3 gånger är det ingen slump. Du saknar självinsikt och behöver hjälp att förändra ditt tänkande och dig själv om du ska bli lämplig vårdnadshavare. Rikta inte in dig på vad soc gör för fel, ändra dig själv istället och bevisa att du ändrats och nu är en bra vårdnadshavare som kan ge din dotter ett bra hem. Du lägger din energi på fel fokus!

Det är riktigt att det inte blir omedelbart omhändertagande enligt LVU utan anledning, dock så är det så att anledningen behöver inte vara sann och riktig utan kan vara baserad på lögn och osanning.

Huruvida Xxx saknar självinsikt kan inte jag uttala mig om då detta skulle kräva en mer ingående utredning av Xxx och inget som jag kan basera någon åsikt baserat på vad som skrivits i detta forum, men du kanske besitter samma förmåga som många socionomer nämligen en näst intill medial förmåga att på i stort sätt inget material bygga en "verklighet" som sedan förstärks med kritor och penslar alla dess färger.

I övrigt tyder dina resonemang på att du inte har någon egen eller näras erfarenhet om hur socialtjänsten kan "fungera" när det går käpp rätt åt pipan, utan bygger dina resonemang på ex. hur det borde vara i ett rättssäkert samhälle.
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2018-11-10 07:19:43 följande:

Barn har rätt till umgänge med sin biologiska familj. Det är en av grundreglerna i barnkonventionen

Och det få dem tillsammans med kontaktpersonen om man anser det nödvändigt.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-11-10 11:19:26 följande:
    Och det få dem tillsammans med kontaktpersonen om man anser det nödvändigt.
    Läs gärna #27
  • Tiina87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-11-10 13:12:13 följande:

Läs gärna #27

Ja?

Fortfarande så är det tyvärr nödvändigt att skydda barnen från deras biologiska föräldrar.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-11-10 17:34:24 följande:
    Ja?

Fortfarande så är det tyvärr nödvändigt att skydda barnen från deras biologiska föräldrar.
    Med den inställningen hoppas jag att om du har barn att dessa ät skyddade från dig samt att du är skyddad från dina föräldrar.
  • Tiina87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-11-10 19:42:34 följande:

Med den inställningen hoppas jag att om du har barn att dessa ät skyddade från dig samt att du är skyddad från dina föräldrar.

För att jag anser att alla barn ska ha det bra?

Mina barn behöver inte skyddas från mig eller pappan. Har heller aldrig haft med soc att göra.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-11-10 19:50:23 följande:
    För att jag anser att alla barn ska ha det bra?

Mina barn behöver inte skyddas från mig eller pappan. Har heller aldrig haft med soc att göra.
    Precis, och vad är det som säger att de andra barnen behöver skyddas från sina föräldrar?

Och tro mig även du och din familj kan hamna i klorna på socialtjänsten utan att det finns någon grund för detta.
  • Tiina87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-11-10 19:55:13 följande:

Precis, och vad är det som säger att de andra barnen behöver skyddas från sina föräldrar?

Och tro mig även du och din familj kan hamna i klorna på socialtjänsten utan att det finns någon grund för detta.

Självklart kan min familj också få behov av hjälp från soc.

Får man barn omhändertagen så är det för att man brister i sin omsorgsvikt gentemot barnet av olika anledningar. Då kan det finnas behov med övervakat umgänge. Vilket är för att skydda barnet och även hjälpa föräldern med att klara av att ge barnet den omsorg som barnet har rätt till.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-11-10 20:02:17 följande:
    Självklart kan min familj också få behov av hjälp från soc.

Får man barn omhändertagen så är det för att man brister i sin omsorgsvikt gentemot barnet av olika anledningar. Då kan det finnas behov med övervakat umgänge. Vilket är för att skydda barnet och även hjälpa föräldern med att klara av att ge barnet den omsorg som barnet har rätt till.
    Och det vet du, att det är på det sättet?
  • Tiina87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-11-10 20:12:46 följande:

Och det vet du, att det är på det sättet?

Ja.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-11-10 20:17:16 följande:
    Ja.
    Tyvärr så lever du inte i verkligheten när det gäller detta område, jag önskar inte att du och din familj skulle få uppleva detta men det skull vara ett bra uppvaknande.

Jag kan erkänna att innan jag engagerade mig i dessa frågor hade jag också tron att det bara är "trasiga" människor som hamnar hos socialtjänsten men tyvärr har jag fått omvärderat detta efter att ha följt ett antal fall på mycket nära håll.

Det behövs inte så stor lögn för att vem som helst ska hamna i klorna hos socialtjänsten, där efter så tar socionomerna fram hela lådan med färgkritor och målar upp en enorm bild som sedan är näst intill omöjlig att få rätsida på även om det finns bevis etc.
  • Anonym (Hannah)

Jag har tvärtom erfarenheten att socialtjänsten ofta avvaktar och erbjuder annat stöd in absurdum istället för att omhänderta barnen.

Jag jobbade som djurskyddshandläggare och mötte ofta dåligt omhändertagna barn i fall där jag möter dåligt omhändertagna djur. Inte heller i de fall där jag omhändertagit djur (en ganska ovanlig åtgärd i det stora vela) finns självinsikt.

Jag har fått delge vittnesmål i fall där barn omhändertagits efter att vi eller polisen slagit larm om barnen.

Det är tyvärr en jättevanlig inställning att man tagit alldeles utmärkt hand om sina djur/barn när vi vanliga dödliga knappt kan förstå hur situationen kan ha blivit så illa. Ett exempel jag har (där jag fortfarande regelbundet mottaget hot) är paret som regelmässigt lämnade minderåriga barn (under 15) och djur ensamma hemma för att åka på kryssning, utan mat och pengar. Vid ett besök hittade vi 3 döda valpar i frysen, tiken med kraftig, obehandlad, mjölkstockning, en nakenplockad papegoja i ett ouppvärmt uterum och över 40 utmärglade kaniner i smutsiga burar i garaget.

Föräldrarna skyllde på att barnen inte skött sina sysslor och hade inga som helst problem att berätta att barnen "brukar vara jätteduktiga med djuren när vi åker bort" när vi fick kontakt med dem, 4 dagar senare! Vi fick dessvärre avliva samtliga kaniner på grund av deras skick och papegojan dog bara en vecka efter omhändertagandet av en lunginflammation. Socialtjänsten tog barnen med sig (kan inte lagstödet dessvärre) och det yngsta barnet (då knappt 3 år gammal) är fortfarande omhändertagen och mamman i familjen har dömts till djurförbud. Vi är där minst 2 gånger om året och har anmärkningar på deras djurhållning och barnen verkar fortfarande inte få den omsorg de behöver.

Jag är oerhört skeptisk till föräldrar som hävdar att de fått sina barn "stulna", jag har nämligen hört samma historier från så många skitkassa djurägare genom åren.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-11-10 20:38:07 följande:

Jag har tvärtom erfarenheten att socialtjänsten ofta avvaktar och erbjuder annat stöd in absurdum istället för att omhänderta barnen.

Jag jobbade som djurskyddshandläggare och mötte ofta dåligt omhändertagna barn i fall där jag möter dåligt omhändertagna djur. Inte heller i de fall där jag omhändertagit djur (en ganska ovanlig åtgärd i det stora vela) finns självinsikt.

Jag har fått delge vittnesmål i fall där barn omhändertagits efter att vi eller polisen slagit larm om barnen.

Det är tyvärr en jättevanlig inställning att man tagit alldeles utmärkt hand om sina djur/barn när vi vanliga dödliga knappt kan förstå hur situationen kan ha blivit så illa. Ett exempel jag har (där jag fortfarande regelbundet mottaget hot) är paret som regelmässigt lämnade minderåriga barn (under 15) och djur ensamma hemma för att åka på kryssning, utan mat och pengar. Vid ett besök hittade vi 3 döda valpar i frysen, tiken med kraftig, obehandlad, mjölkstockning, en nakenplockad papegoja i ett ouppvärmt uterum och över 40 utmärglade kaniner i smutsiga burar i garaget.

Föräldrarna skyllde på att barnen inte skött sina sysslor och hade inga som helst problem att berätta att barnen "brukar vara jätteduktiga med djuren när vi åker bort" när vi fick kontakt med dem, 4 dagar senare! Vi fick dessvärre avliva samtliga kaniner på grund av deras skick och papegojan dog bara en vecka efter omhändertagandet av en lunginflammation. Socialtjänsten tog barnen med sig (kan inte lagstödet dessvärre) och det yngsta barnet (då knappt 3 år gammal) är fortfarande omhändertagen och mamman i familjen har dömts till djurförbud. Vi är där minst 2 gånger om året och har anmärkningar på deras djurhållning och barnen verkar fortfarande inte få den omsorg de behöver.

Jag är oerhört skeptisk till föräldrar som hävdar att de fått sina barn "stulna", jag har nämligen hört samma historier från så många skitkassa djurägare genom åren.

Det saknas kvalité i socialtjänsten och det saknas även sådana självklara saker som vetenskapliga utredningsmetoder. Det saknas lämplighetsprövning av socionomer mm.

Då blir resultatet lite hipp som happ, barn som absolut inte skull omhändertas får LVU och familjer där det är uppenbart att de behöver göras stora insatser får inga alls.

Jag mycket väl tänka mig att i din profession så träffar du på misär i olika former och det är inte så långt mellan bristande omsorg av djur och bristande omsorg av människor. Jag är en djur och barn- vän av stora mått och har även ett engagemang när det gäller främst husdjur och uppskattar det arbetet som du och dina kollegier utför. 

Om du vill kan jag ge ett antal exempel som har varit omnämnda i media där socialtjänsten har gjort det största övergreppet som kan begås mot en enskild individ.
Svar på tråden Får bara träffa min dotter 2 gånger i månaden