Anonym (Hannah) skrev 2018-11-10 20:38:07 följande:
Jag har tvärtom erfarenheten att socialtjänsten ofta avvaktar och erbjuder annat stöd in absurdum istället för att omhänderta barnen.
Jag jobbade som djurskyddshandläggare och mötte ofta dåligt omhändertagna barn i fall där jag möter dåligt omhändertagna djur. Inte heller i de fall där jag omhändertagit djur (en ganska ovanlig åtgärd i det stora vela) finns självinsikt.
Jag har fått delge vittnesmål i fall där barn omhändertagits efter att vi eller polisen slagit larm om barnen.
Det är tyvärr en jättevanlig inställning att man tagit alldeles utmärkt hand om sina djur/barn när vi vanliga dödliga knappt kan förstå hur situationen kan ha blivit så illa. Ett exempel jag har (där jag fortfarande regelbundet mottaget hot) är paret som regelmässigt lämnade minderåriga barn (under 15) och djur ensamma hemma för att åka på kryssning, utan mat och pengar. Vid ett besök hittade vi 3 döda valpar i frysen, tiken med kraftig, obehandlad, mjölkstockning, en nakenplockad papegoja i ett ouppvärmt uterum och över 40 utmärglade kaniner i smutsiga burar i garaget.
Föräldrarna skyllde på att barnen inte skött sina sysslor och hade inga som helst problem att berätta att barnen "brukar vara jätteduktiga med djuren när vi åker bort" när vi fick kontakt med dem, 4 dagar senare! Vi fick dessvärre avliva samtliga kaniner på grund av deras skick och papegojan dog bara en vecka efter omhändertagandet av en lunginflammation. Socialtjänsten tog barnen med sig (kan inte lagstödet dessvärre) och det yngsta barnet (då knappt 3 år gammal) är fortfarande omhändertagen och mamman i familjen har dömts till djurförbud. Vi är där minst 2 gånger om året och har anmärkningar på deras djurhållning och barnen verkar fortfarande inte få den omsorg de behöver.
Jag är oerhört skeptisk till föräldrar som hävdar att de fått sina barn "stulna", jag har nämligen hört samma historier från så många skitkassa djurägare genom åren.
Det saknas kvalité i socialtjänsten och det saknas även sådana självklara saker som vetenskapliga utredningsmetoder. Det saknas lämplighetsprövning av socionomer mm.
Då blir resultatet lite hipp som happ, barn som absolut inte skull omhändertas får LVU och familjer där det är uppenbart att de behöver göras stora insatser får inga alls.
Jag mycket väl tänka mig att i din profession så träffar du på misär i olika former och det är inte så långt mellan bristande omsorg av djur och bristande omsorg av människor. Jag är en djur och barn- vän av stora mått och har även ett engagemang när det gäller främst husdjur och uppskattar det arbetet som du och dina kollegier utför.
Om du vill kan jag ge ett antal exempel som har varit omnämnda i media där socialtjänsten har gjort det största övergreppet som kan begås mot en enskild individ.