• Kärleksbo

Känner ni er trygga i Sverige?

Detta var det dummaste jag har läst på länge.

"Idag är det historiskt låg risk att dö eller skadas av våld i Skandinavien."

"Hon menar att mångas känsla av otrygghet handlar om okunskap och inte bygger på verkliga faror som människor riskerar att utsättas för."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7009983

Att vi inte dör av våld i lika utsträckning betyder inte att brottsligheten har minskat utan att sjukvården har blivit bättre i med den medicinska utvecklingen. Annars har det ökat och även otryggheten vilket vi inte får ta lätt på. 

• Svar på tråden Känner ni er trygga i Sverige?
  • KarlaVonRymden
    nernu skrev 2018-08-01 19:36:02 följande:

Har en gammal släkting som dog för längesen. Hon klagade alltid på att folk stjäl hela tiden. När hon fick frågan om någon har stulit från henne svarade hon nej. Det var något hon fått för sig. Jag känner ingen som blivit överfallen på öppen gata eller liknande. Få som gör det egentligen. 60-åriga gubbar som sitter på facebook och gormar om att det går utför med Sverige och man får för fan inte säga vad man vill längre i samma inlägg som man skriver att packet ska ut från landet... det blir helt enkelt lite motsägelsefullt. Ja jag känner mig väldigt trygg i Sverige för jag har inte haft någon anledning att känna något annat.

Känner du dig trygg i Malmö på kvällen?
  • Thedrjohn

Har inte man själv eller har en bekant som råkat ut för något är det troligaste att man inte rör sig utomhus eller haft extrem tur.

Som kille 18-25 år var jag ganska utsatt eftersom det ofta blev tjafs på uteställen eller att man råkade ut för andra oprovocerade attacker. Nu 10 år senare är jag mindre ute nattetid på tex krogen men är ändå vaksam. Det har bland annat varit en hel del grova personrån utförda av opiumberoende individer i områden där jag rör mig. Oftast rån med kraftigt våld för småpengar, och svårt att straffa pga dessa individers omständigheter.

Jag är orolig för att mina barn ska utsättas för sexuellt våld som ökat enormt under en 20-årsperiod och mycket bara senaste året.

Straffskalan för misshandel och sexuellt våld behöver dubbleras.

• Richi3
    Richi3 skrev 2018-08-01 17:11:54 följande:

.. Är nog mer rädd att dö plågsamt och segt än att om jag skulle bli skjuten på gatan eller överkörd eller något annat hemskt. 

Men för att svara korrekt här. Nej, känner INTE mig trygg.

Bor: Landskrona, staden högre rankad i Sv. som mest orolig just nu. Vet inte vad den toppar, men vet att Malmö ligger högre i alla fall. Men det är så nära ändå så att.. jo då.

Jag ändrar mig om att skriva Sv, Sverige, jag syftade på Skånetrakterna så klart som jag inte vet vilken kommun där som är värst drabbad just nu kring oro"
  • KarlaVonRymden
    xMKx skrev 2018-07-31 20:50:24 följande:

Inbördeskrig? det finns väl inte ett smack som tyder på ett inbördeskrig?

Det är redan krig i sverige, lokala krig, skjutningar till höger och vänster, granatattacker, bilbombningar, bilbränder, terrorattacker mitt i Stockholm, en tredje attack blev tydligen avfärdad. Sharialagar gäller på otroligt många ställen. Nästan 200 nogozoner där krigarna förbjudit allmänt folk att vistas där.

Det är krig redan.

Så har många krigsdrabbade länder det.
  • Mrs Green

Ja. Jag går inte ensam genom en ödslig park mitt i natten, men det gjorde jag inte på 80-90-talen heller. 

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2018-08-01 21:24:41 följande:

Ja. Jag går inte ensam genom en ödslig park mitt i natten, men det gjorde jag inte på 80-90-talen heller. 

Och jag skulle inte göra det när jag är på besök i ett annat land heller, så det är inget unikt för Sverige.
  • Rataxes
    Kärleksbo skrev 2018-07-31 16:12:07 följande:

Detta var det dummaste jag har läst på länge.

"Idag är det historiskt låg risk att dö eller skadas av våld i Skandinavien."

"Hon menar att mångas känsla av otrygghet handlar om okunskap och inte bygger på verkliga faror som människor riskerar att utsättas för."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7009983

Att vi inte dör av våld i lika utsträckning betyder inte att brottsligheten har minskat utan att sjukvården har blivit bättre i med den medicinska utvecklingen. Annars har det ökat och även otryggheten vilket vi inte får ta lätt på. 

Problemet vi otäcka högermänniskor tar upp är just att det minskar i andra länder men ökar i Sverige. Då är det en rökridå att slå ihop Sverige med andra länder i denna typ av propaganda.
    någon blev visst bajsnödig av ett citat från Leif GW Persson. Ja du vet själv vem du är
  • nernu
    KarlaVonRymden skrev 2018-08-01 20:46:38 följande:

Känner du dig trygg i Malmö på kvällen?

Ingen aning. Har inte haft anledning att åka dit på sistone. Men ja för ett par år sen gick jag ensam på gatan på kvällen.
  • xMKx
    KarlaVonRymden skrev 2018-08-01 21:18:17 följande:
    Det är redan krig i sverige, lokala krig, skjutningar till höger och vänster, granatattacker, bilbombningar, bilbränder, terrorattacker mitt i Stockholm, en tredje attack blev tydligen avfärdad. Sharialagar gäller på otroligt många ställen. Nästan 200 nogozoner där krigarna förbjudit allmänt folk att vistas där.

Det är krig redan.

Så har många krigsdrabbade länder det.
    Fortfarande inte i närheten av ett inbördeskrig, att säga det vore verkligen att förringa företeelsen.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2018-08-01 21:41:07 följande:
    Problemet vi otäcka högermänniskor tar upp är just att det minskar i andra länder men ökar i Sverige. Då är det en rökridå att slå ihop Sverige med andra länder i denna typ av propaganda.
    Fast det är inte svårt för den som är van vid annat än att ranta mellan olika sajter där man förkalrar att polisen satsar alla resurser på att bevaka epa-traktorförare eller att islam är på väg att ta över eller att såväl tomten som hans nissar samtliga ska rösta på SD.

Här t ex en rlite statistik från Socialstyrelsen som visar att allt färre vårdas på sjukhus efter att ha utsatts för våld.

2015 skrevs 150.000 personer in på sjukhus efter att ha skadat sig, 1.800 av dessa hade utsatts för våld. Det lägsta andelen sedan sekelskiftet.

Som en jämförelse hade 71.000 personer hamnat på sjukhus efter att ha ramlat och slagit sig.

Man  kan ju tycka att skrikhögern borde tjattra om att man inte längre törs gå från lägenheten av rädsla att ramla och slå sigSkrattande

www.socialstyrelsen.se/nyheter/2017/alltfarrevardaspasjukhusforvald
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Lainie Kennedy

Ja, jag känner mig trygg i Sverige.

• Lainie Kennedy
    Krepesm skrev 2018-07-31 18:00:10 följande:

Kriminella som skadar oskyldiga är smuts, samma sak med präktiga äckel. Jag rör ingen om ingen rör mig, men ja jag har ingen kniv på mig, så nästa gång får jag bli misshandlad istället, eller just det, det händer ju knappt för det är så otroligt tryggt där du bor.

Var bor du där det är så otryggt?
Svar på tråden Känner ni er trygga i Sverige?