• LängtarEfterMinÄlskadeSon

Sömnlösa nätter

Som rubriken lyder så får jag ingen sömn om nätterna... Min son på 3veckor sover hela dagarna vaknar upp då o då och sitter o tittar runt kanske 30min - 1tim.

Men sen mot natten kanske runt 2 tiden så vaknar han och kan ligga vaken i TIMMAR?! Och blir hysterisk för jag försöker sova och samla mig efter alla amningsmaraton lopp som sker på nätterna.. Vad ska jag göra? Kan jag vända hans dygn på något vänster eller är det bara o gilla läget? Alltså känns som jag håller på o gå in i väggen för har sovit dåligt sedan han föddes, och mår pyton och är energilös varje dag.. Help me out brothers and sisters....

• Svar på tråden Sömnlösa nätter
  • Celaena

Så länge du inte har andra barn hemma att ta hand om så skulle jag säga sov när han sover. Det låter som en helt normal baby. Det du kan göra på nätterna är att ha det mörkt, ha nattlampa för blöjbyte, ha det tyst och "tråkigt", amma i sängen och försök slumra under tiden. Det är jättevanligt att nyfödda är vakna på natten. Antagligen för att de är vana sen tiden i magen att vyssjas till sömns på dagarna när man är uppe och rör på sig! Det brukar ge med sig med tiden. Snart kommer han börja bli lite mer medveten om omgivningen och då brukar det gå lättare att "trötta ut dem" dagtid istället.

Celaena skrev 2018-08-03 19:38:33 följande:

Så länge du inte har andra barn hemma att ta hand om så skulle jag säga sov när han sover. Det låter som en helt normal baby. Det du kan göra på nätterna är att ha det mörkt, ha nattlampa för blöjbyte, ha det tyst och "tråkigt", amma i sängen och försök slumra under tiden. Det är jättevanligt att nyfödda är vakna på natten. Antagligen för att de är vana sen tiden i magen att vyssjas till sömns på dagarna när man är uppe och rör på sig! Det brukar ge med sig med tiden. Snart kommer han börja bli lite mer medveten om omgivningen och då brukar det gå lättare att "trötta ut dem" dagtid istället.

Han är mitt första barn, vi har det mörkt och tyst hemma ?sadface? ja han har börjat följa med lite mer med ögonkontakt och kan hålla blicken bättre och så, men min sömn blir förstörd
  • Jsv17

Nu är ju detta individuellt, vad som fungerar men jag gjorde som också rekommenderades ovan. Vi gick och la oss vid 22-tiden, och från dess så var vi i mörkret i sovrummet, ammade i sängen, vyssjade och var r, slumrade när det gick, han var också vaken från typ1-2-tiden. Jag såg till att sova iaf varje förmiddag då kunde han sova 3-4 timmar i sträck och då passade jag på, mannen jobbar hemifrån så han kunde ta honom en stund också om det behövdes. Det tog en månad så hade han vänt på dygnet, och hade sin vakna tid på dagen och vaknade endast för att äta på natten och somnade om direkt igen. Nu hade jag turen att jag hade en effektiv ätare, ammade 10 max 20 minuter typ 5-6 ggr per dygn och på natten kunde han redan som en månad sova 6 timmar i sträck gick upp i vikt som en raket så han fick i sig det han behövde. Det känns som det ska vara en evighet när man är mitt i det, men det vänder, så fortsätt kämpa på i mörkret så kommer han också hänga med på noterna till slut <3

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • elin1989

Jag skulle försöka att inte låta honom sova mer än typ 2 timmar åt gången på dagen och sen ha det väldigt tyst och mörkt när han vaknar på natten. Funkade med min son när han var ca 6-7 veckor. 3 v är väldigt lite dock

• Åttionio89

Jag svarade dig i en annan tråd också men tänkte bara säga att det kan ju va så att mjölken är som fetast tidigt under dagen och att han inte blir tillräckligt mätt på natten, därav att han kan hålla sig vaken. Jag tycker inte man ska ta lätt på att du känner dig slutkörd! Som jag skrev i det andra inlägget så hade jag provat o ge ersättning på natten och se om det hjälper! Ingen mår bra av att du kraschar! Även om det går över och säkert vänder snart känns säkert varje natt som en pina och då är det en föga tröst. :/

Jsv17 skrev 2018-08-03 21:07:56 följande:

Nu är ju detta individuellt, vad som fungerar men jag gjorde som också rekommenderades ovan. Vi gick och la oss vid 22-tiden, och från dess så var vi i mörkret i sovrummet, ammade i sängen, vyssjade och var r, slumrade när det gick, han var också vaken från typ1-2-tiden. Jag såg till att sova iaf varje förmiddag då kunde han sova 3-4 timmar i sträck och då passade jag på, mannen jobbar hemifrån så han kunde ta honom en stund också om det behövdes. Det tog en månad så hade han vänt på dygnet, och hade sin vakna tid på dagen och vaknade endast för att äta på natten och somnade om direkt igen. Nu hade jag turen att jag hade en effektiv ätare, ammade 10 max 20 minuter typ 5-6 ggr per dygn och på natten kunde han redan som en månad sova 6 timmar i sträck gick upp i vikt som en raket så han fick i sig det han behövde. Det känns som det ska vara en evighet när man är mitt i det, men det vänder, så fortsätt kämpa på i mörkret så kommer han också hänga med på noterna till slut <3

Får ju lite mer hopp, ska försöka sova mer unden dagen då han sover som en sten men är världens hönsmamma haha.. Tack för du gav mig hopp om att allt kommer lösa sig!
    elin1989 skrev 2018-08-04 01:36:00 följande:

Jag skulle försöka att inte låta honom sova mer än typ 2 timmar åt gången på dagen och sen ha det väldigt tyst och mörkt när han vaknar på natten. Funkade med min son när han var ca 6-7 veckor. 3 v är väldigt lite dock

Får avvakta och se helt enkelt! Tack för tipset
  • Anonym (.)

Du får anpassa dig efter honom, har du möjlighet så får du sova när han sover. 

Åttionio89 skrev 2018-08-04 07:28:23 följande:

Jag svarade dig i en annan tråd också men tänkte bara säga att det kan ju va så att mjölken är som fetast tidigt under dagen och att han inte blir tillräckligt mätt på natten, därav att han kan hålla sig vaken. Jag tycker inte man ska ta lätt på att du känner dig slutkörd! Som jag skrev i det andra inlägget så hade jag provat o ge ersättning på natten och se om det hjälper! Ingen mår bra av att du kraschar! Även om det går över och säkert vänder snart känns säkert varje natt som en pina och då är det en föga tröst. :/

Jo, har provat ersättning dom nätterna han har varit som värst efter jag har ammat och då kan han ha sovit i 2tim om int mer. Men nu har jag int gett något för han äter tok för mycket så han spyr, jag liggammar och samsover med sonen, och har ligger alltid och snuttar på tutten och äter.

Försöker göra allt för att int krascha men nu börjar det kännas hopplöst på 3v har jag knappt sovit något för hans såkallade rutiner för tillfället är tvärtemot mina.. Jag är tacksam att sambon avlastar mig men det börjar gå mot sitt stup. Mitt mående har blivit katastrof och har tidigare haft mycket problem med det så håller tummar och tår att allt går åt rätt håll, kan ge det några veckor te..
  • Jsv17
    LängtarEfterMinÄlskadeSon skrev 2018-08-04 09:28:55 följande:

Får ju lite mer hopp, ska försöka sova mer unden dagen då han sover som en sten men är världens hönsmamma haha.. Tack för du gav mig hopp om att allt kommer lösa sig!

Om du har svårt att sova när han sover, det hade jag i början, vaknade och kollade att han andades stup i kvarten. Jag skaffade andningslarm, för mig en av de bästa investeringarna jag gjort, då kunde jag sova och då det är en lampa som blinkar grönt så vaknade man till kunde man bara öppna ena ögat lite halvt så såg man att lampan blinkade grönt. Bara ett tips att prova om du tror det kan hjälpa dig

Jag minns att jag såg framför mig hur jag skulle sitta där i mörkret i vår säng hela nätterna i typ ett år framöver och var helt gråtfärdig. Håller tummarna att han vänder dygnet snabbt!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Kasperina

Min dotter var vaken flera timmar varje natt tills hon var 14 månader. Jag försökte ALLT för att vända dygnet men inget funkade. Hon sov iofs inte så mycket på dagtid heller. Jag sov när jag fick chansen, ofta inte mer än en halvtimme i stöten. Man kan vänja sig vid allt
    När hon var redo så löste det sig på ett par månader, men hon vaknade till helt kort varje natt tills hon var 4.

Svar på tråden Sömnlösa nätter