• Summer2018

Bröllop - ”Måste” man bjuda alla på middagen?

Hej, vi är överens om att vi inte vill ha för stort bröllop men det drar lätt iväg med gästlistan upptäckte vi snabbt...

Kan nedanstående upplägg fungera som en kompromiss för att ändå kunna få dela vigseln med alla vännerna? Och de släktingar vi inte står närmst men som troligen ändå förväntar sig en inbjudan...

- Vi viger oss tidig eftermiddag, och till vigseln bjuder vi in ?alla?. Dvs vänner, släktingar osv, här är även alla barn mer än välkomna.

- Efter vigseln bjuder vi in alla på brudskål med mingel. Här kommer även bröllopstårtan att serveras

- Under sen eftermiddag/tidig kväll firar vi vidare med en bröllopsmiddag där vi bara bjuder med de närmsta släktingarna samt de två närmsta vännerna med respektive.

Det är egentligen inte en ekonomisk fråga utan mer att ingen av oss är världens festmänniskor och skulle nog mer uppskatta en mysig middag med de närmsta.

Hur skulle ni känna inför att bli bjuden på ett sånt bröllop? Har ni kanske själva haft något liknande upplägg? Tar gärna emot åsikter! Vill ju inte att det slutar med massa sura miner på människorna runt oss...

• Svar på tråden Bröllop - ”Måste” man bjuda alla på middagen?
  • Cheerful

Självklart kan ni väl det?! Gör det bara tydligt på inbjudan vad som väntas och använder gärna av två separata inbjudningskort till de som är bjudna på båda(i samma kuvert) på det första skriver man t.ex vigsel 13:00, brudskål och mingel kl 14, brudparet avreser kl 15:30 för att spendera resterande av dagen med de närmaste. På det andra kortet bjuder man in till middag, det skickas bara ut till de närmaste som man vill ha med till middagen, typ föräldrar, syskon och någon väldigt nära vän.

Självklart kommer det säkert att vara någon som blir stött (se bara folks reaktioner i denna tråden) men har själv fått en sådan inbjudan och tyckte det var väldigt fint att brudparet specifierade att de gärna ville dela sin dag med mig.

Ett annat alternativ är ju att bara bjuda de närmaste, och sen när man pratar med övrig släkt och vänner säga att det ju naturligtvis är välkomna att komma till kyrkan med efterföljande skål

Försöker med första barnet sedan november-16
  • Jeska

Om det är du som tjänar mest så är äktenskap förord något att tänka på.

• sextiotalist
    Summer2018 skrev 2018-08-05 19:15:10 följande:

Hej, vi är överens om att vi inte vill ha för stort bröllop men det drar lätt iväg med gästlistan upptäckte vi snabbt...

Kan nedanstående upplägg fungera som en kompromiss för att ändå kunna få dela vigseln med alla vännerna? Och de släktingar vi inte står närmst men som troligen ändå förväntar sig en inbjudan...

- Vi viger oss tidig eftermiddag, och till vigseln bjuder vi in ?alla?. Dvs vänner, släktingar osv, här är även alla barn mer än välkomna.

- Efter vigseln bjuder vi in alla på brudskål med mingel. Här kommer även bröllopstårtan att serveras

- Under sen eftermiddag/tidig kväll firar vi vidare med en bröllopsmiddag där vi bara bjuder med de närmsta släktingarna samt de två närmsta vännerna med respektive.

Det är egentligen inte en ekonomisk fråga utan mer att ingen av oss är världens festmänniskor och skulle nog mer uppskatta en mysig middag med de närmsta.

Hur skulle ni känna inför att bli bjuden på ett sånt bröllop? Har ni kanske själva haft något liknande upplägg? Tar gärna emot åsikter! Vill ju inte att det slutar med massa sura miner på människorna runt oss...

Tycker det är ett bra koncept, har varit på några sådana bröllop, dels som gäst vid minglet och även som gäst vid middagen.
  • asta66
    Tecum skrev 2018-08-05 20:50:15 följande:

Ert upplägg är att be om bekymmer och konflikter. Bjud bara de närmaste, ni är  ju ändå inga festmänniskor och det kommer alla, bjudna och ej bjudna, att förstå och acceptera.

Håller med.
  • nirakanna2

Mitt exs pappa gifte om sig. De bjöd alla på trädgårsmingel efter kyrkan. Sedan blev det några timmar fritt innan närmaste familjen (kanske några vänner också?) bjöds på middag på restaurang. Eftersom vi inte åkte direkt från minglet blev det inte konstigt. Alla i kyrkan, även någon oanmäld, välkomnades på minglet. Jättetrevligt!

• modsey

Har varit på några sådana bröllop och tycker det är en jättebra ide!
    Det var snittar och bubbel och bröllopstårta i en park på ett av de bröllopen dit alla kom, och middag sedan hemma hos brudens föräldrar flera timmar senare för de närmaste. Ingen tyckte det var konstigt utan urmysigt. Bruden jobbade som lärare på en specialskola och bjöd dessutom alla elever på minglet ( vuxna sjuka) och det var verkligen lyckat!
    Ett annat bröllop av liknande karaktär, hade mingel till lunchen ( de gifte sig kl 11) med lätt men mycket god förtäring, inget alkohol av olika skäl. Det var säkert 200 personer där. Sen middag för de allra närmaste på kvällen, ca 20 stycken

• Miriam85

det är som att om du inte vill prata med nån om en grej så nämn inte det alls. men i nuläget bjuder du gäster som du sen avvisar från efterfesten det är ganska elakt. varför bjuda gäster du inte vill ha på efterfesten från början om du ändå vill ha ett litet mysigt bröllop 

• Erla
    snöblask skrev 2018-08-05 20:25:51 följande:

Att göra som du tänkt är tyvärr bäddat för negativa åsikter. Blev själv bjuden av en bekant till vigseln men inte middagen. Kändes som en utfyllnadsinbjuden, typ sätesvärmare. Jag hade tyckt att det hade varit bättre att inte bli bjuden alls då vi som sagt bara var bekanta, ganska ytligt också. Bättre att enbart köra på alternativ två. Bjud bara de allra allra närmsta det tycker jag de allra flesta accepterar och orsakar inga funderingar.

Var med om samma sak där min kusin gärna ville ha med alla på vigseln, men inte på själva middagen. Far- och morsyskon var varmt välkomna på middagen sedan, men i inbjudan stod det att de inte ville ha med deras barn på middagen. Kan tillägga att yngsta kusinen är 20+ så det var inga småbarn de inte ville ha med. För dem handlade det om ekonomi, men senare samma år köpte de hus för 2 mille och en tesla...

Det slutade med att ingen kusin dök upp på vigseln och några respektive till far- och morsyskon inte heller ville medverka pga att det var så himla ofint. Hade känts mycket bättre om bara de närmsta var bjudna och att inget annat nämndes.
  • BossHoss

Annars kan ni ju göra som många WT människor och ta betalt för att folk skall få komma på ert bröllop. ;)

Inga festmänniskor vi heller. Så vi bjöd på mat, tårta och sedan fick alla gå hem. Personkligen tycker jag det hör till att man bjuder på något att äta och dricka på ett bröllop. För vad man än säger så kommer folk med presenter och det minsta man kan göra är att bjuda dem.

Skulle JAG varit som er hade jag haft lite lättar plockmat efter vigseln (någon buffe av något slag) lite tårta och sedan hemgång för att och en senare middag för de närmaste

MEN det är ERT bröllop och ni skall göra det som känns bäst för er
  • Fritidsmamman

Helt okej upplägg!

Jag har stått på båda sidor (dvs varit den som blivit bjuden på allt på ett annars uppdelat bröllop, samt den som blivit bjuden enbart på vigsel och skål efteråt (inte tårta)).

På ena inbjudan stod det "vigsel och middag" och på den andra stod det bara "vigsel". Den med bara vigsel var en avlägsen släktings bröllop; jättetrevligt med en inbjudan och inte alls märkligt att det "bara" var till vigseln.

Givetvis hade jag med present på båda, men dyrare på min bästa väns än på den avlägsna släktingen.

Jag har även skickat present till en kompis som gifte sig, men endast bjöd nära familj och vänner. - Present ger man ju om man vill, oavsett om man är bjuden på allt eller inget.

Kör på ert bröllop! Det låter trevligt och väl genomtänkt!

• Cat71

Jag har varit på en del bröllop, inkl mitt eget, men aldrig enbart något vigsel. Ärlig talat är vigseln den trista, långtråkiga delen av det hela. Man vill bara att den ska vara över så snabbt som möjligt så festen kan börja - typ! Jag överdriver lite men ni förstår säkert. Är inte troende alls men gick med i svenska kyrkan eftersom min man envisades med kyrklig vigsel. Hade föredragit en borglig om det bara var upp till mig.

Jag skulle helst inte "offra" en dag för att sitta en halvtimme i en obekväm kyrka, en skål och tårtbit efteråt och sedan hem. I synnerhet inte om det innebär en längre resa också.
    Ett bröllop är en kombination av vigsel och fest, enligt mig. Men jag hade inte gjort någon sak av det utan tackat nej på ett fint sätt och önskat brudparet lycka till med ett blombud eller liknande.

• baralillatant

Bjud bara dom närmaste till hela, om jag blev bjuden till halva skulle jag känns att det lika gärna kunde vara.

• FuckGoggleAskMe

Ja det där kan väl funka, men en liten varning, gör det inte för komplicerat och var tydliga. Jag var en gång inbjuden på bröllop, och fick ett sprängfullt kuvert med olika inbjudningskort och information. Efter ett av evenemangen (tårtätning kanske?) var det en lucka på några timmar. Brudparet skulle på fotografering då. Vi bodde en timme bort, och blev i intervallen hembjudna av några kompisar som bodde nära, och hängde hos dom ett tag. Sen fick vi åka med kompisarna till middagen, sen var det eftersläpp med dans, sen ... osv. Efter middagen, när eftersläppet började, insåg vi plötsligt att vi hade faktiskt inte blivit bjudna till själva middagen (bara allt annat, före och efter). Våra kompisar som vi hakade på, hade lite mer koll på tid, plats etc, men naturligtvis höll de inte koll på vad vi var bjudna på, dom visste inte att inbjudningarna skilde sig åt. Inte vi heller! Först väldigt pinsamt (våldgästat en bröllopsmiddag!) och vi bad om ursäkt och förklarade att vi blev förvirrade ... sen tyckte jag bara att det var lite roligt, med denna komplicerade inbjudan. De kompisar som var bjudna på middagen var väl lite närmare brudparet (i dubbel bemärkelse) än vi, men ingen jätteskillnad så man kunnat gissa. Haha, lyckad fest totalt sett, fick en ny pojkvän den kvällen ... och brudparet tog inte illa upp, de förstod.

• Inga bekymmer

Skulle inte ha några problem med det så länge de allra flesta får avsluta firandet med er före middagen och så verkar ju ni ha tänkt. Har faktiskt varit med om ett par bröllop som haft liknande upplägg. Dock om jag vore du skulle jag kanske inte bjudit med några vänner alls till middagen i så fall, men det beror väl lite på om dina vänner känner varandra och om några av dina vänner kanske tom umgås.

Tycker det är något märkligt att så många tycker det är oartigt osv. Ofta i trådar som handlar om barn eller inte barn på vigsel och/eller fest så brukar det vara att det är fullt förståeligt att brudparet vid barnfritt inte heller kan tänka sig att någon tar med en liten ammande bebis, även om det så skulle va brudens närmsta vän eller syster som inte kan lämna bort bebisen. Det spelar ingen som helst roll då, det är brudparets dag och skulle den som inte får komma bli besviken, vilket vore både ego och konstigt tydligen, så ska bara sväljas. Men samma tänk råder visst inte här, när det handlar om fler vuxna personer så var det visst inte så viktigt att det är brudparets dag och att de får göra på sitt sätt.. Mycket märkligt!

Kör på TS tycker jag!:)

• asdfgh

Vi gifte oss i trädgården och bjöd på fika efteråt. Efter det åkte vi för att fotas och träffade närmaste familjen (föräldrar och syskon) på en restaurang. Inge sura miner bland övriga gäster.

Svar på tråden Bröllop - ”Måste” man bjuda alla på middagen?