• Russianwoman23

Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?

Jag och min sambo kom överens att ha gemensam ekonomi. Dock så tar han alltid ca 99% av det jag tjänar till räkningar osv så jag får endast ca ett par hundralappar av det jag tjänar. Tycker ni detta är ok? Har varit på honom att vi borde dela upp det mer o betala 50/50 var för sig, men det vill han inte. Vad ska jag göra? Känns som om jag inte får något för det jag kämpar för..

• Svar på tråden Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?
  • Egon den stora
    Anonym (12345) skrev 2018-08-10 17:48:59 följande:

Kul tråd, hade det varit en man som lagt in pengar så hade folk inte reagerat på samma sätt.

Eller om det handlat om bodelning sambolagen, då heter det oftast att det ska delas 50/50 enligt lag oavsett vem som betalat och det är oftast mannen som betalar mer än kvinnan.

Här är det tvärt om.

Enkelt, betala räkningarna  själv och bara det nödvändigaste eller flytta eller be han flytta.

Traditionelltsett har det ju varit helt accepterat att en kvinna lever på sin man, men inte tvärt om.
  • Egon den stora
    Hårfagre skrev 2018-08-10 21:59:54 följande:

För att vara en rysk 23 årig kvinna skriver du förvånansvärt bra svenska, bluff !

Det var en av dom saker jag blivit mest förvånad över i Ryssland, att många verkar bli väldigt bra på andra språk i skolan. För övrigt har du ju ingen aning om hur länge hon bott i Sverige. Kanske 22 år?
  • Russianwoman23
    Hårfagre skrev 2018-08-10 21:59:54 följande:

För att vara en rysk 23 årig kvinna skriver du förvånansvärt bra svenska, bluff !

Är född 1995 och har gått i skolan här i Sverige.. har du problem med det?
  • Russianwoman23
    Egon den stora skrev 2018-08-10 23:21:08 följande:

Det var en av dom saker jag blivit mest förvånad över i Ryssland, att många verkar bli väldigt bra på andra språk i skolan. För övrigt har du ju ingen aning om hur länge hon bott i Sverige. Kanske 22 år?

Har bott här sedan jag var liten
  • Russianwoman23
    Egon den stora skrev 2018-08-10 23:16:00 följande:

Det var min första tanke också, sen gnäller hon på att han inte har koll.

Vill inte uppge hur många x antal tusen kr jag får ut av privata skäl, men 1% får jag ut ca i egen ficka
  • Russianwoman23

Resterande svarar jag när jag har tid

• Anonym (-)

Nej inte ok. I ett förhållande ska inte en part diktera villkoren. Man kommer överens om hur man ska lägga upp ekonomin. .

• Hårfagre
    Russianwoman23 skrev 2018-08-10 23:24:56 följande:

Är född 1995 och har gått i skolan här i Sverige.. har du problem med det?

Nej, men jag förstår inte varför du är så upprörd. Får du ingen mat eller ?
  • Russianwoman23
    Hårfagre skrev 2018-08-11 00:43:38 följande:

Nej, men jag förstår inte varför du är så upprörd. Får du ingen mat eller ?

Knappt någonting för de pengar jag ger
  • Hårfagre
    Russianwoman23 skrev 2018-08-11 00:46:04 följande:

Om du som sagt GER pengarna så finns det ju inget problem alls.
  • Swedman
    Russianwoman23 skrev 2018-08-09 06:05:43 följande:

Jag och min sambo kom överens att ha gemensam ekonomi. Dock så tar han alltid ca 99% av det jag tjänar till räkningar osv så jag får endast ca ett par hundralappar av det jag tjänar. Tycker ni detta är ok? Har varit på honom att vi borde dela upp det mer o betala 50/50 var för sig, men det vill han inte. Vad ska jag göra? Känns som om jag inte får något för det jag kämpar för..

Det är verkligen inte ok. Du blir ju utnyttjad å det grövsta. Jag har inte läst tråden. Enbart ditt inlägg så jag kanske har missat nån viktig information.
    Delad ekonomi är att man (i mina ögon) delar på det som är kvar efter att allt är betalt. Då menar jag "allt" är betalat. Mat, bensin, räkningar, kläder, semesterpengar bla bla bla.

Du måste lista ALLA utgifter ni har och ALLA inkomster. Då vet du vad ni kan dela på.
  • Anonym (12345)
    Egon den stora skrev 2018-08-10 23:17:59 följande:
    Traditionelltsett har det ju varit helt accepterat att en kvinna lever på sin man, men inte tvärt om.
    Visst är det så, man kan ju ta sig en funderar varför det är så viktigt att betala 50/50 men när man pratar om separation så ska det stenhårt delas 50/50 oavsett vem som betalat då är det där med att betala 50/50 helt plötsligt inte viktigt längre.
  • Anonym (12345)
    Varför ger du han pengar?
    Du får ställa lite krav.
  • Anonym (K)

Han är en golddigger. Ge honom inga pengar.

• Egon den stora
    Russianwoman23 skrev 2018-08-10 23:27:09 följande:

Vill inte uppge hur många x antal tusen kr jag får ut av privata skäl, men 1% får jag ut ca i egen ficka

Nyss var det ju 0.1% hur bra koll har du själv på ekonomi? Du kanske ska ta över ansvaret och betala räkningarna i stället?
  • Egon den stora
    Anonym (12345) skrev 2018-08-11 09:24:40 följande:

Visst är det så, man kan ju ta sig en funderar varför det är så viktigt att betala 50/50 men när man pratar om separation så ska det stenhårt delas 50/50 oavsett vem som betalat då är det där med att betala 50/50 helt plötsligt inte viktigt längre.

Det har jag också tänkt på. Om inkomsterna i förhållandet varit typ 80/20 varför delar man inte så vid en separation?
  • Anonym (12345)
    Egon den stora skrev 2018-08-11 10:10:22 följande:
    Det har jag också tänkt på. Om inkomsterna i förhållandet varit typ 80/20 varför delar man inte så vid en separation?

Man får dela hur man vill.
    Dock kan dena ena partern om denne  är girig vilket många är då det handlar om pengar, kvittera ut halva värdet av all samboegendom.
    Dock räknas skulder bort, lån på bostad etc.
Svar på tråden Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?