• Alexi

    Köper ni "inför skolstarts-prylar"?

    Lite knäpp fråga men jag är nyfiken på detta.

    Affärerna så här års svämmar ju över av alla grejor inför skolstarten. Det är mycket på temat pennskrin, block och allt sånt.

    Vilket är jätteroliga grejor som jag i sig gärna handlar.

    Men handlar ni sånt till skolstarten och i så fall varför? För det är ju inget barnen behöver till skolan?

  • Svar på tråden Köper ni "inför skolstarts-prylar"?
  • elyse
    Alexi skrev 2018-08-14 10:00:55 följande:

    Fast allt som behövs i skolan måste ju skolan ha.

    Ja absolut, jag köper som sagt gärna sådana grejor bara för att det är kul. Men förbrukningen av pennor, linjaler och sudd är ju rätt så långsam (även om mina barn ritar och skriver massor) så det är sällan man behöver mer.


    När barnen är små kanske. Redan i högstadiet minns jag att vi hade egna block, pennor och sådant.
  • Duckan

    elsi, inget att imponeras av, vi köper mycket annat som säkert inte är så nödvändigt.

  • sextiotalist
    elyse skrev 2018-08-14 12:06:55 följande:
    När barnen är små kanske. Redan i högstadiet minns jag att vi hade egna block, pennor och sådant.
    Inget som varken sonen eller hans kusiner behövt (de är kring 20 allihopa). Min systerdotter gick på en privatskola under högstadiet, de andra på olika kommunala skolor i olika kommuner.
  • Richi3

    Sånt som ej gör sig bra att samla på sig enbart i huvudet alla gånger gör sig bra på papper "kom ihåg noteringar är alltid bra, se på vuxna som idag lägger in allt i sina mobiler hit och dit, papper är 'the old style" men fan så bra, så ett styck Block är ett måste. Penna, gärna flera, vet inte hur många pennor man själv förbrukade (tappade bort) när man själv gick. Linjal, det underlättar att mätta sig till saker med om man inte är en jävel med att utgå från måttet på ett A4 papper och att använda sig av, next level shit där. Hjälm till den som cyklar är töntigt var det någon som skrev, ända fram till det sker en olycka på väg till skolan på sin hoj, då utan den på huvudet är det inte så roligt längre, Jag lovar. På hedersord att så är det bara! Väska att ha allt i, om man inte köper ungen sin ett par snickarbyxor med många fickor så ser det bättre ut med en väska på ryggen.. Ja 5 saker kom jag på.
    .
    1. Block med eller utan rader spelar ingen roll.
    2. Penna (pennor) kritor och sånt är överkurs, mer för barn, små barn.
    3. Linjal att mätta allt man ser, får ett lättare perspektiv på just kort o gott hur långt någonting egentligen är.
    4. Hjälm till Cykeln!! Skydda huvudet annars spelar block, pennor, linjal och väska ingen roll om man inte har ett barn längre efter olycka som inte kan bära hjälmen.
    5. Väska, mest för att hänga med i trenden om att ha en ny varje år är kanske till att ta i, men bra att ha *Allt, i den. Ingen risk sen att barnet sen kan säga, "det hade jag glömt om det inte ligger i väskan" osv.

  • elyse
    sextiotalist skrev 2018-08-14 12:43:31 följande:

    Inget som varken sonen eller hans kusiner behövt (de är kring 20 allihopa). Min systerdotter gick på en privatskola under högstadiet, de andra på olika kommunala skolor i olika kommuner.


    Det kan ju ha skärpts detta med en avgiftsfri skola, men ser säkert olika ut i olika kommuner också.
  • Mrs Green

    Nja, dotter köper pennor och pennskrin och sånt när hon tycker att hon behöver, men det är inte alltid i samband med skolstarten. Det enda hon köpt nu är en kalender.

  • WiJu

    Ja, en ryggsäck och en mapp att ha papper i till.

    I ettan ett pennskrin, lite pennor och suddigum.

    Sen även en omgång kläder till första dagen. Köper ändå nya höstkläder och sparar ett set.

    Brukar behövas nya inneskor och höstjacka och skor också. Det brukar behövas ändå men brukar bli lagom att köpa till skolstart...

  • asdfgh

    Äldsta fick nya skalkläder (de gamla var för små) och en ny ryggsäck. Har även fått lite nya kläder eftersom en del började bli lite smått. Börjar 1an

    Angående att köpa egna pennor etc. När jag gick på högstadiet för en miljon år sen fick vi pennor men det var billiga blyertspennor som man måste vässa. Kan ju säga att de flesta köpte egna stiftpennor som inte gick sönder varje gång man tappade dem i golvet...

  • legomum

    Nu börjar de inte förrän nästa år i skolan men..

    Alla byxor verkar blivit för korta under sommaren så vi har handlat 4 par jeans/per barn och en ny mysig fleecejacka m luva.

    Ett gäng nya strumpor och kalsonger.

    Vi har även handlat block i olika storlekar och massor av nya pennor (fast de tar ju slut på löpande band) ett pennskrin/ per barn med olika pennor, linjaler, sudd mm.

    Imorgon ska de klippas.

    Hittade underställ (första lagret) till bra pris och har även skaffat fingervantar (som alltid får fötter).

    Jag börjar känna mig redo för hösten :)

    Tycker det är lite vanlig handlande i denna period och inte helt nödvändigtvis bara inför skolstart.

  • nernu

    Tycker att det är roligt och viktigt att peppa lite inför skolstart. Man måste väl inte ha något möjligvis förutom skolväska men man minns ju själv vilken känsla det var att köpa ett fint pennfack och kanske luktsudd och lite sånt. Finns sämre saker att lägga pengar på. Skolan ska vara rolig!

  • Vinterankan

    När jag var barn så gick jag och mamma och köpte en ny väska och pennskrin inför starten av varje skolår. Har försökt göra samma sak med mina barn men de är inte intresserade. Dottern kör med samma väska nu för tredje året i rad och efter att några pennor blev stulna vill hon inte ha med sig egna pennor.

  • heinz

    Vi använder datorer i skolan idagSolig
    Det är ute med penna, papper och suddNalle

  • elsi
    heinz skrev 2018-08-16 07:15:20 följande:

    Vi använder datorer i skolan idagSolig
    Det är ute med penna, papper och suddNalle


    I de yngre årskurserna är det ofta penna och sudd som gäller fortfarande :)
  • legomum
    heinz skrev 2018-08-16 07:15:20 följande:

    Vi använder datorer i skolan idag

    Det är ute med penna, papper och sudd


    Det är synd för stor del av inlärningen kommer från att man skriver, klottrar på pappret, gör understrykningar, byter till fägpenna osv...

    Kan förstå om man väljer att anteckna på lektionerna när man är äldre på en laptop. Men som yngre borde man få lära sig ordentligt och få möjlighet att hitta "sitt" sätt för bästa inlärning.

    Det är ju tom bevisat att det är en stor del.

    Så det låter märkligt i mina öron.
  • fluu

    Dottern börjar skolan nu och vi har köpt väska, pennskrin, pennor och kläder. Minns själv att det var bland det roligaste som fanns att köpa årets väska, pennor(materialet som skolan tillhandahöll var inte vidare inspirerande) och annat smått och gott.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Morstrand
    Inför skolstarten bestämde vi att barnen skulle minska användandet av iPad och Tv då det blivit för mycket under sommaren. Så vi köpte en bok från www.kortspelforbarn.se + två st. kokböcker från ICA som vi valde ut tillsammans. 

    Förhoppningen är att vi ska försöka laga mat tillsammans minst 1 gång i veckan och att familjen ska försöka umgås lite mer.

    Är det någon som har fler tips på hur man kan få mer kvalitetstid med barnen efter skolan är i tacksamma för alla tips.

    /Morstrands.
    Solig
  • Fru Ve

    Nej ingenting. Ryggsäck om de behöver en ny, dvs om deras gamla är sliten. Men inte pennskrin och sådant. De är också helt ointresserade av sånt.

  • scanmia

    Ryggsäck, gympapåsar och lunchlådor inspekteras och inhandlas efter behov.

    Pennor, block, tejp, klister, linjaler, osv kollas också av. Inte så mycket för att ta med till skolan (fast de förstås får om de vill) utan mer för att se till att allt finns tillgängligt hemma för läxor och projekt. Jag avskyr när värdefull läxtid går åt till att lokalisera material.

    Vi går igenom garderoberna för att se hur mycket de har vuxit under sommaren och om långbyxor och långärmade tröjor ännu passar. Kollar av gympakläder och idrottsutrustning.

    Sonen ville ha en väckarklocka för att vara mer oberoende på morgnarna.

    Det blir en hel del, men det mesta hade nog gått lika bra att vänta med. Mössor och vantar vägrar jag att ta itu med ännu.

  • Mamma S

    Till 12-åringen köptes blyertspennor och ny pennvässare då han är expert på att ?tappa bort? sånt. Detta är till hemmabruk så att vi slipper jaga dem när det är dags att skriva läxor. Till skolan köptes kollegieblock och plastmapp då det inte tillhandahålls där.

Svar på tråden Köper ni "inför skolstarts-prylar"?