• Meriall

    Vilken bil borde jag ha?

    Vet inte om man bör köpa ny, köpa begagnad eller leasa?

    Vill ha en automatväxlad bil där man kan ha barnstol fram. Gärna liten bil men bra med stort bagageutrymme. Viktigt med backkamera och inbyggd gps.

    Har bara kört bmw så vet inte om andra är bättre...

    Har inte haft körkort länge. Kör oftast bara 30 min/dag som max men kanske 3-4h någon gång varannan månad.

    Elbil eller vanlig?

    Vill ha en snäll bil :)

  • Svar på tråden Vilken bil borde jag ha?
  • Hobgoblin
    Noname00 skrev 2018-09-06 19:19:52 följande:
    Skulle köpa en skoda alla dagar i veckan framför en peugeot även om franska bilar har blivit bättre.

    Är inne på att köpa en skoda superb diesel.
    Gott val - ta en 140 hk med automat o 2-hjulsdrift.
    Enda nackdelen är att små bar inte når att sparka i ryggstöden fram, hahha
    Välj en med fjärrstyrd värmare - guuuld värt, jag lovar.
    Om franska bilar blivit bättre?? Ja, säkert men de räcker ändå inte fram ...
  • Anderrrrrs

    Jag hade nog själv valt Volvo faktiskt. Lite tristare att köra men skön och ganska problemfri vad jag hört på verkstäderna som jag frågat.

  • Anderrrrrs

    Och vad det gäller Franska bilar så vet jag att både alla tre märken utmärker sig med dålig kvalitet och elproblem. Cittra, Peugeot och Renault slåss om sista platsen på min vill-äga-lista baserat på vad jag hör från mina mekaniker-vänner. Dont go there...

    Jag rekommenderar Blocket trots allt. Köp en vanlig bil typ Golf, då blir du av med eländet när det är dags och det finns gott om delar att beställa från tex Bildelar24 osv.

    Det är inte värt pengarna med ny bil privat, det är först när man hyvlat av momsen på nypriset och fått första repan priset motsvarar upplevelsen med en vardagsbil.

    Ring ditt försäkringsbolag och hör om de kan hjälpa dig med beg köps försäkring eller besiktning innan köp? Blockets egen ska tydligen vara rätt tunn.

  • Deceree1
    Teppar skrev 2018-08-29 22:25:08 följande:

    Skoda ska det stå


    Jag köpte en Skoda igår :) fast en gammal:) jag är skitnöjd :)
  • Noname00
    Svansjön skrev 2018-09-04 21:52:48 följande:

    Är du van vid BMW så gå för guds skull inte på en Peugeot, Renault, Kia etc. De är plastiga, högre ljudnivå inte samma känsla. Elbilarna går max 6 mil om du inte skaffar en Tesla, dyrt att installera laddare hemma med tanke på försäkringskraven.

    Tror det kommer hända mycket på den marknaden närmsta åren, kanske bättre att avvakta då.

    Jag hade satsat på en Mercedes C klass, de har bra bagageutrymme. Annars, Audi A4, BMW 3 serie, Volvo xc60, VW tiguan.

    Vi har 2 barn och resor oftast långt, 50-80mil. Vi är i behov av större bil. Men hade vi rest som du, hade jag tyckt ovanstående bilar varit tillräckliga.


    Jag själv kommer köpa en kia hybrid, jag kommer spara en hel del på att köra på el 4 mil som jag har till jobbet.


  • Aurora Borrealis

    Jag skulle kollat in alla tyska märken. Även om man väljer en liten billigare tysk bil så håller de väldigt god kvaliet. Tycker tyska produkter håller jäkligt hög kvalitet även då de är billiga att köpa. De producerar aldrig skräp märker jag i min studie som jag själv gjort där bara jag själv deltagit Jag kommer söka fortsätta min forskning.

  • Eliaserik99
    Meriall skrev 2018-08-14 14:25:38 följande:

    Vet inte om man bör köpa ny, köpa begagnad eller leasa?

    Vill ha en automatväxlad bil där man kan ha barnstol fram. Gärna liten bil men bra med stort bagageutrymme. Viktigt med backkamera och inbyggd gps.

    Har bara kört bmw så vet inte om andra är bättre...

    Har inte haft körkort länge. Kör oftast bara 30 min/dag som max men kanske 3-4h någon gång varannan månad.

    Elbil eller vanlig?

    Vill ha en snäll bil :)


    Frågan är väl vilken prisklass du tänker dig? Att leasa en bil är ju att betala för den som du skulle betala ett lån, men när du väl är klar så får du inte bilen. Då måste du istället lämna tillbaka den. De suger kan jag lova! 

    Som familjebil skulle jag nog ta något som drar så lite som möjligt. Om du inte bryr dig om typ hur snabb den är och dylikt :) Ta en standard modell utan massa extra. 
  • Rabarbapuppa
    Deceree1 skrev 2018-09-08 01:10:03 följande:
    Jag köpte en Skoda igår :) fast en gammal:) jag är skitnöjd :)
    Jag köpte en Mercedes förra tisdagen. En begagnad, men känns som ny. Otroligt nöjd. 
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2018-09-11 09:33:02 följande:
    Jag köpte en Mercedes förra tisdagen. En begagnad, men känns som ny. Otroligt nöjd. 
    Vad för någon?
    Har du övergett bmw? :)
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2018-09-15 11:04:22 följande:
    Vad för någon?
    Har du övergett bmw? :)

    Nej, inte övergett helt, inte mentalt i alla fall. Var faktiskt och provade ett antal begagnade BMW igen, det är svårt att slita sig.  


    Det blev en Mercedes GLK350. Fullsmetad. Priset, skicket, ägar- och servicehistorik var helt enkelt för bra för att missa. Vi var inne på BMW X3 rejält och var nära vid något tillfälle, men i jämförelse (den är lite träig) är jag SÅ glad vi valde Mercedesen istället. 

    /Puppa


     

  • Eliaserik99

    Om du tar en elbil bör du kunna nyttja bonus malus. Så vilket innebär att man får rabatt. Men det är fortfarande dyrare med elbil än med "vanlig" bil. 
    Bilar med låga utsläpp - det vill säga miljövänliga fordon - premieras med bonus upp till 60 000 kr. För att belönas med bonus får bilen släppa ut som mest 60 g koldioxid per km.


    Men vill man tänka framåt är det nog ett bra alternativ. Annars finns det ju hybrider om man fortfarande vill vara klimatsmart men komma lite längre. Jag tror även de är lite billigare men ska inte svära på det. 

    Vill också resa ett varningsfinger! Glöm för guds skull inte vilket bränsle din bil går på! Det är lättare än vad du tror. Speciellt när du byter bil. Tanka fel är inte alls kul och kan bli riktigt dyrt!

Svar på tråden Vilken bil borde jag ha?