• Meriall

    Vilken bil borde jag ha?

    Vet inte om man bör köpa ny, köpa begagnad eller leasa?

    Vill ha en automatväxlad bil där man kan ha barnstol fram. Gärna liten bil men bra med stort bagageutrymme. Viktigt med backkamera och inbyggd gps.

    Har bara kört bmw så vet inte om andra är bättre...

    Har inte haft körkort länge. Kör oftast bara 30 min/dag som max men kanske 3-4h någon gång varannan månad.

    Elbil eller vanlig?

    Vill ha en snäll bil :)

  • Svar på tråden Vilken bil borde jag ha?
  • TQR735
    Meriall skrev 2018-08-14 14:25:38 följande:

    Vet inte om man bör köpa ny, köpa begagnad eller leasa?

    Vill ha en automatväxlad bil där man kan ha barnstol fram. Gärna liten bil men bra med stort bagageutrymme. Viktigt med backkamera och inbyggd gps.

    Har bara kört bmw så vet inte om andra är bättre...

    Har inte haft körkort länge. Kör oftast bara 30 min/dag som max men kanske 3-4h någon gång varannan månad.

    Elbil eller vanlig?

    Vill ha en snäll bil :)


    Först och främst så ska du nog kolla upp det där med barnstol fram. För det var i alla fall för ett par år sedan väldigt begränsat.
    Du behöver ha en bil där verkstaden kan ta bort krockkudden fram i så fall. Du kan inte lita på en avstängning då det gäller krockkudde. De flesta bilarna brukar till och med ha dekaler om att det är förbjudet att ha bilstol på passagerarsidan utan de är begränsade till baksätet.

    Om du är en ny bilförare så skulle jag rekommendera en billigare lite äldre bil för det finns en stor risk att du kommer att minsta dra på dig parkeringsskador. Jobbigt om du har en dyr bil.

    Angående val av bil, hur ser din ekonomi ut? Vad har du råd att lägga? I klumpsumma eller månadskostnad.
    Ny bil alla sorter är dyrt att äga på grund av värdeminskningen de första åren.
    Ett bra pris på bil är att köpa en bättre begagnad ca 2-4 år och 3-6 tusen mil.

    Att leasa är dyrt då du betalar någon annan vinst på att de säljer tjänsten bil till dig.
    Äga är alltid bäst om du har råd. Ny bil är dyrare att äga jämfört med en likadan begagnad. Bästa kostnaden får du självklart om du kan köpa en bil kontant.

    Automat är väldigt vanligt nu för tiden så det är inte ett problem.
    Beroende på typ av bmw då det är en väldig skillnad på en 5-serie och en 1-sere. Går normalt i segmentet mellanlyx till lyx. Här handlar det om vad du vill betala för.
    Om du bara ska köra korta sträckor så är frågan om du vill betala för lyxen i en 5-serie speciellt i en nyare. Vet att du inte sagt något om en 5-serie, men ska man prata bmw så är det 5 serie och uppåt som gäller.

    Men börja med att provköra ett antal olika bilar så kommer du känna skillnaden. Tänk på att lyxkänsla i bil kostar en massa pengar, om du inte ska långpendla är det förmodligen inte värt pengarna.

    Plock från www.autouncle.se, automater och kombi.

    BMW 530 d xDrive kombi           2019      ny         720 000kr
    BMW 530 i TOURING                2017      1600 mil  485 000kr
    BMW 520 d Touring                   2016       2700mil  275 000kr
    Volvo V60                                 2017      4000 mil 232 000kr
    VW Golf Alltrack                       2016      3000 mil 197 000kr
    Renault Talisman Energy           2016       2500 mil 164 000kr

    Elbil, har du laddplats? Om inte så fallen den rakt av.
    Skulle inte heller rekommendera någon att skaffa elbil privat nu, de jag känner som har detta har de via jobbet.
    Elbil är fortfarande osäker teknik. Frågan är hur snabb utvecklingen kommer vara och om elbilen du köper idag har något värde om ett par år.
  • Magnefico
    Hobgoblin skrev 2018-09-05 10:54:55 följande:

    Har snart haft min första Renault i ett år som tjänstebil, en Talisman.

    Valde den inte själv.

    Har bytt bil vartannat år i 30 år nu. Åkt Saab, Volvo och Skoda.

    Skulle ALDRIG köpa en Renault privat - never! Ingen bil jag haft har haft sådana problem som denna. 

    Köp tyskt eller japanskt eller Volvo!


    Det faktum att du haft problem med en fransk bil innebär inte att franska bilar överlag är dåliga.

    Marknaden håller uppenbart inte med dig.
  • qfnafnjf

    Du vill ha en bil som tar dig till punkt B från punkt A och inte överskrider hastighetsbegränsningar och har ett utrymme som motsvarar vad du behöver nu också kanske i framtiden. Helst ska den vara miljövänlig vilket utesluter alla bilar som nyttjar fossila bränslen.

    Den ska också gärna gå att reparera på egen hand.

  • Hobgoblin
    Magnefico skrev 2018-09-05 16:27:52 följande:
    Det faktum att du haft problem med en fransk bil innebär inte att franska bilar överlag är dåliga.

    Marknaden håller uppenbart inte med dig.
    Att Renault har stor marknad kan ju inte vara Sveriges förtjänst ... de säljer nog en del bilar "hemma" och i sydeuropa.
    Där är väl inte behovet av t.ex en fungerande defroster lika stort.
    Här får man ju ha med en trasa för att kunna akuttorka insidan på
    vindrutan för att kunna se! 
  • Magnefico
    Hobgoblin skrev 2018-09-05 17:22:05 följande:

    Att Renault har stor marknad kan ju inte vara Sveriges förtjänst ... de säljer nog en del bilar "hemma" och i sydeuropa.

    Där är väl inte behovet av t.ex en fungerande defroster lika stort.

    Här får man ju ha med en trasa för att kunna akuttorka insidan på

    vindrutan för att kunna se! 


    Har inte haft det problemet på någon Renault jag kört och det är rätt många. Det måste vara fel på din bil!
  • Hobgoblin

    Tja, hade en låne-Clio någon vecka - den var likadan. Körde man inte defrostern på fullt så immade både vind och sidorutor igen direkt.
    Key-less systemet funkar knappt under +5 grader, elstängningen av bakluckan funkar när den vill, i 130 pinn på E4 tänds - Tillkopplat släp skynda vinkelvarnare urkopplad, bilen kopplar inte upp R-link, tappar handsfree mm, mm
    Kontaktat Renault support men de har väl ingen hjälp från Frankrike alls verkar det som ...
    Körde 18 000 mil med två olika Skoda Superb under knappt 4 års tid
    Bytte på den ena, utöver normal service två glödlampor till skyltbelysningen .......
    Men om du gillar Renault så är det ju bara att gratulera - du hittar ju om du vill huuur många som helst på Blocket till småpengar.
    Andrahandsvärde är ju ingen "Renault-gren" precis.

  • Noname00
    Teppar skrev 2018-08-29 22:24:39 följande:

    Rekommenderar ?koda octavia från 2014 och uppåt. Man får mycket bil för pengarna. Även Peugeot är ett vettigt alternativ, min kusin hade en sådan med årsmodell 2015. Satsa på bensinmotorerna på 110hk. De dricker runt 0,5 liter/milen.


    Skulle köpa en skoda alla dagar i veckan framför en peugeot även om franska bilar har blivit bättre.

    Är inne på att köpa en skoda superb diesel.
  • Ka11e

    Är inne på andra renaulten och är jättenöjd. Körde bara BMW när jag bodde hemma, men med egen ekonomi så känns det som att det kostar betydligt mer än det smakar.

Svar på tråden Vilken bil borde jag ha?