• Baratillfälligt

Behöver pengar akut

Hej!

Vill först bara förtydliga att jag vet att jag egentligen får skylla mig själv, så ni behöver inte skriva det här.

För att ta detta kort, jag är en 21-åring ska nu i höst börja plugga till gymnasielärare. Mitt problem är att jag har typ 100 kr på kontot, behöver kurslitteratur (räknar med att det blir runt 2000 kr), och fixa min mobil (skärmen är förstörd, och det kostar ca. 700 kr). 

Jag söker nu jobb som en galning. Det som sätter käppar i hjulen för mig är att jag har 0 arbetserfarenhet. Den senaste veckan har jag sökt till 20 ställen.

Anledningen till att jag inte har sökt tidigare år är att familjen brukar åka utomlands varje år, och stanna i 1.5 månad. Att fråga om pengar från föräldrarna är inget alternativ alls, då vi redan är i en lite knivig situation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-21 14:04
    Edit: Till folk som undrar, jag bor i Göteborg.

• Svar på tråden Behöver pengar akut
  • Anonym (P)

Köp inga böcker förrän du börjat utbildningen. Nu vet jag inte vad du ska läsa för utbildning men jag tror jag köpte 3 böcker under mina 3 år ungefär. Sätt upp dig på att låna dom på bibblan redan nu. Sen har biblioteket alltid ett ex som inte får lånas ut så där kan du sitta och plugga. Böcker du verkligen behöver kollar du först om det finns på andrahandsmarknaden (sitter ofta uppe på skolan folk som vill sälja, och kåren har ofta lite andrahandsförmedling, samt kolla på nätet). Mobilen får du laga när du känner att du har råd, annars har säkert nån kompis en gammal du kan få eller få låna.

• Anna60

Din kurslitteratur kan du vänta med tills du börjar skolan. Du ska kika in på olika antikvariat som ofta har denna kurslitteratur. Även på blocket säljs de, till en bråkdel av vad nya kostar. 

Du kan ansöka om kreditkort (mastercard/visa etc, som håller din näsa över vattnet. Bara du ser till att betala av det relativt fort så du slipper för höga räntekostnader..

• sextiotalist
    Anna60 skrev 2018-08-21 15:17:46 följande:

Din kurslitteratur kan du vänta med tills du börjar skolan. Du ska kika in på olika antikvariat som ofta har denna kurslitteratur. Även på blocket säljs de, till en bråkdel av vad nya kostar. 

Du kan ansöka om kreditkort (mastercard/visa etc, som håller din näsa över vattnet. Bara du ser till att betala av det relativt fort så du slipper för höga räntekostnader..

Knappast antikvariat, om man inte ska ha väldigt, väldigt gamla böcker.
  • Minimalen
    Anonym (P) skrev 2018-08-21 15:11:10 följande:

Köp inga böcker förrän du börjat utbildningen. Nu vet jag inte vad du ska läsa för utbildning men jag tror jag köpte 3 böcker under mina 3 år ungefär. Sätt upp dig på att låna dom på bibblan redan nu. Sen har biblioteket alltid ett ex som inte får lånas ut så där kan du sitta och plugga. Böcker du verkligen behöver kollar du först om det finns på andrahandsmarknaden (sitter ofta uppe på skolan folk som vill sälja, och kåren har ofta lite andrahandsförmedling, samt kolla på nätet). Mobilen får du laga när du känner att du har råd, annars har säkert nån kompis en gammal du kan få eller få låna.

Det beror på vilken utbildning Ts ska läsa om biblioteket har böckerna. När jag gick på Universitetet fanns ingen av böckerna att låna. De som gick vissa andra utbildningar kunde låna nästan alla böckerna som de behövde. Men att köpa begagnat kan vara en lösning.
  • Anonym (P)
    Minimalen skrev 2018-08-21 15:46:50 följande:

Det beror på vilken utbildning Ts ska läsa om biblioteket har böckerna. När jag gick på Universitetet fanns ingen av böckerna att låna. De som gick vissa andra utbildningar kunde låna nästan alla böckerna som de behövde. Men att köpa begagnat kan vara en lösning.

Menar du att unversitetsbiblioteket inte hade ert kursmaterial tillgängligt? Det trodde jag var ett krav att dom tog in det böcker som ska användas på skolan, allt annat är ju idioti? Vad ska man då med ett bibliotek till?
  • Minimalen
    Anonym (P) skrev 2018-08-21 16:21:57 följande:

Menar du att unversitetsbiblioteket inte hade ert kursmaterial tillgängligt? Det trodde jag var ett krav att dom tog in det böcker som ska användas på skolan, allt annat är ju idioti? Vad ska man då med ett bibliotek till?

Nej de hade inte någon av böckerna. Och skulle de haft det så skulle den nog alltid vara utlånad. Till och med föreläsarna sa att det var en nackdel med utbildningar inom Kemi och Fysik. Men nu ska ju inte Ts läsa på Stockholms universitet och kanske inte någon naturvetenskaplig utbildning så skolan kanske har böckerna .
  • Anonym (P)
    Minimalen skrev 2018-08-21 16:53:10 följande:

Nej de hade inte någon av böckerna. Och skulle de haft det så skulle den nog alltid vara utlånad. Till och med föreläsarna sa att det var en nackdel med utbildningar inom Kemi och Fysik. Men nu ska ju inte Ts läsa på Stockholms universitet och kanske inte någon naturvetenskaplig utbildning så skolan kanske har böckerna .

Bedrövligt verkligen! Jag läste en utbildning inom biomedicin och dom hade vanligen 3-4 böcker till utlån och ett ex som bara fick läsas i biblioteket. Vi var dock ca 60 st så oftast fick man bara tillgång till att låna under en 2 veckorsperiod, men kom man tidigt till bibblan så fanns i princip alltid läseexet tillgängligt.
  • Kodia

Någon föreslog att sälja saker på Blocket, och det håller jag med om är en bra idé eftersom du behöver pengar med en gång. Titta igenom dina gamla kläder och saker. Kanske har din familj saker som de inte vill ha kvar? Erbjud dig att städa/rensa garage/förråd/vind mot att du får sälja de saker dina föräldrar inte vill ha kvar. Till exempel urvuxna skridskor, hjälmar, barnböcker, kläder, osv. Många bäckar små...
    Sedan är det ju bra om du hittar ett jobb så du får lite extra pengar framöver. Kolla t. ex. restauranger, hemtjänst, butiker.

• Anna60
    sextiotalist skrev 2018-08-21 15:20:24 följande:
    Knappast antikvariat, om man inte ska ha väldigt, väldigt gamla böcker.
    Jo då. När folk rensar i bokhyllorna så åker väldigt mycket nytt också. Och detta skänks bort till antikvariat, eller säljs för en femma styck till desamma. Men de flesta säljer ju sin kurslitteratur på blocket.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2018-08-22 11:31:58 följande:
    Jo då. När folk rensar i bokhyllorna så åker väldigt mycket nytt också. Och detta skänks bort till antikvariat, eller säljs för en femma styck till desamma. Men de flesta säljer ju sin kurslitteratur på blocket.
    Sanningen är att de tar inte emot längre, om det inte är något unikt. Många böcker åker till soptippen direkt, eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan mottagare
Svar på tråden Behöver pengar akut