• Anonym (FuckCancer)

Min partner förminskar min sorg

Efter 3 år med skelettcancer fick min mamma ro och somnade in för två veckor sedan.

Sjukdomen och mammas behov tog upp mycket av min och mina syskons tid, och nu när det är över så känner jag mig delvis fri men även en stor sorg naturligtvis. Jag är i 30 årsåldern och min mamma blev bara ett par år över 60, hon dog alldeles för ung.

Jag sörjer, men min partner tycker att det är viktigt för mig att gå vidare och tänka på livet som börjar nu efter min mammas död. Han känner det som om vi (jag) redan har haft 3 år på oss att sörja hennes bortgång, medan jag tänker att jag under dessa 3 ås har varit stark för mammas skull och att det är först nu när hon är borta som jag kan börja tänka på mig själv.

Min mamma och jag pratade i telefon varje dag och jag försökte åka till henne 2-3 gånger i veckan under det senaste halvåret och fokus har legat på henne, så mycket att relationen med min partner har fått stå tillbaka. Vi har varit tillsammans drygt 10 år och jag trodde att min partner skulle förstå, men det har varit väldigt jobbigt och även skilsmässa har kommit upp ett par gånger.

Senast idag så kallade min partner mig korkad, då jag fick en impuls att ringa mamma då jag inte hört av mig på ett tag. Naturligtvis tog det mig en millisekund att inse att "Oj, var kom det där ifrån? Hon är ju död"! Berättade detta och blir idiotförklarad och sitter nu här i soffan och känner totalt körd i huvudet.

Antar att jag behövde skriva av mig, känner mig inte sedd och hörd här hemma och känner väl inte riktigt att jag vill bli styrd i mitt sorgearbete, men det känns inte som om jag har rätt att sörja då jag har "haft 3 år på mig".

• Svar på tråden Min partner förminskar min sorg
  • Anonym (Sörjer än)

Vill börja med att beklaga sorgen, det är inte lätt att först se sin starka mamma bli så sjuk, det tar enormt på krafterna att vårda någon som är döende. Att känna en lättnad när det är över är normalt, att slippa se den man älskar så mycket lida mer. Sen kan processen att sörja börja, det spelar ingen roll om man haft tre år på sig att "förbereda" sig, det gör ändå lika ont.

Två veckor är ju inget. Jag förlorade min mamma i cancer 2015. Samma ålder som i ditt fall, hon var också sjuk några år och jag sörjer än men nu på ett annat sätt än i början. Jag antar att din man aldrig förlorat någon som stått honom nära eller helt saknar empati.

Det blir lättare med tiden även om sorgen är för livet men du kommer att minnas de stunder innan sjukdomen kom och tänka på henne med glädje.

Kram <3

• sextiotalist

Istället för att se din man som en buffel, även han går igenom en sorg, inte samma som du gör. Men i tre år har stöttat dig, backat för din mammas skull. Nu känner han att det är över och vill gå vidare.

Förringar inte din sorg alls, men ni har varit två i detta. Även om man har egen sorg så måste man se vad de andra gör och har gjort för en.

Jag förlorade själv min pappa för tidigt, så jag har gått igenom detta också.

Sörj, men du är inte den enda som sörjer. Din buffel till man behöver också en kram. Du är tacksam, det skriver du också att du sagt det.

Se honom inte som en buffel, se honom som en person som funnits för dig men behöver en paus i sorgen.

Kram

• Anonym (mmm)

Det har bara gått 2 veckor så jag tycker nog han får ha lite mer tålamod för din skull. Att kalla dig dum första du fick en impuls att ringa, visar bara att han inte alls kan sätta sig in i dina skor. Det var ju inte hans förälder, kanske hade varit annat om det varit det. 
    Jag hade haft lite mer förståelse för honom om det hade gått 2 år liksom

Att han ser dessa tre år som en sörjeprocess får ju stå för honom, för dig är det två olika processer. 

Jag har en kollega vars pappa dog för några år sen. Pappan hade ringt henne ett visst klockslag varje dag och hon sa att hon väntade ju på den där ringsignalen i flera veckor efteråt, trots att hon visste att den inte skulle komma. Det är ju inte så konstigt att det tar lite tid att vänja sig av vid vanor. 

• Anonym (G)
    Vegetarian01 skrev 2018-08-31 23:44:17 följande:
    Usch vad dåligt! Beklagar sorgen. <3 Klart att du måste få sörja din mamma. Är det nån som är korkad så är det din kille. De allra flesta normala människor med en bra relation till sin förälder sörjer om denne går bort. Jag har inte förlorat nån förälder men jag hade förmodligen varit helt förstörd i månader eller år framåt.
    Håller med, du måste få sörja.
  • Aurora Borrealis

PS. Det kan vara en hjälp att gå in på olika sidor på nätet där man kan läsa om sorgarbetet och hur kroppen kan reagera. På cancerfonden.se står mycket om hur man kan må och känna efter att man har förlorat någon nära. Där kan också din kille läsa anhörigsinformation som vänder sig till de som har en sörjande nära. Det finns ingen som "går vidare" någon vecka efter ett dödsfall.

• nernu
    sextiotalist skrev 2018-09-01 09:02:12 följande:

Istället för att se din man som en buffel, även han går igenom en sorg, inte samma som du gör. Men i tre år har stöttat dig, backat för din mammas skull. Nu känner han att det är över och vill gå vidare.

Förringar inte din sorg alls, men ni har varit två i detta. Även om man har egen sorg så måste man se vad de andra gör och har gjort för en.

Jag förlorade själv min pappa för tidigt, så jag har gått igenom detta också.

Sörj, men du är inte den enda som sörjer. Din buffel till man behöver också en kram. Du är tacksam, det skriver du också att du sagt det.

Se honom inte som en buffel, se honom som en person som funnits för dig men behöver en paus i sorgen.

Kram

Håller med. Tycker inte att man kan kalla en man som låtit relationen stå tillbaka i tre år för en empatilös buffel.

Det är hemskt att sörja men det kan vara oerhört jobbigt att vara nära den som sörjer också.
  • Anonym (Sorg)

Känner verkligen med dig som inte får stöd i din sorg. Kan du hitta någon annan att prata med? Din sambo beter sig dumt och okänsligt och du har all rätt att bli besviken. Hoppas han fattar vad han gör och skärper till sig.

Kram

• Anonym (FuckCancer)

Tack för både konstruktiv kritik men även ni som säger att min partner reagerar och agerar fel. Självklart förstår jag att han är trött på att vårt liv handlade till största del av cancer i 3 år, men jag kan i min själ inte förstå hur jag ska "Sluta sörja" när min mamma de facto dog för två veckor sedan. Jag har inte förrän nu faktiskt insett att hon inte finns längre.

Det är inte heller så att jag är totalt förstörd, utan jag är tillbaka på jobbet då jag tycker att det är viktigt att jag kommer in i rutinen igen, att jag får annat att tänka på istället för att sitta hemma och gräva ner mig. Men det är klart att ibland kommer sorgen i kapp mig och jag måste då släppa garden och gråta.

Han sa senast idag att jag är överkänslig (angående att han kallade mig korkad) och om jag nu är så känslig så behöver jag söka hjälp för det då han menade att han skämtade. Jag försökte förklara att jag tog illa vid mig och blev ledsen av vad han sa, men enligt honom är det inte hans problem då det var ett skämt.

• Anonym (mmm)
    Anonym (FuckCancer) skrev 2018-09-01 23:48:05 följande:

Tack för både konstruktiv kritik men även ni som säger att min partner reagerar och agerar fel. Självklart förstår jag att han är trött på att vårt liv handlade till största del av cancer i 3 år, men jag kan i min själ inte förstå hur jag ska "Sluta sörja" när min mamma de facto dog för två veckor sedan. Jag har inte förrän nu faktiskt insett att hon inte finns längre.

Det är inte heller så att jag är totalt förstörd, utan jag är tillbaka på jobbet då jag tycker att det är viktigt att jag kommer in i rutinen igen, att jag får annat att tänka på istället för att sitta hemma och gräva ner mig. Men det är klart att ibland kommer sorgen i kapp mig och jag måste då släppa garden och gråta.

Han sa senast idag att jag är överkänslig (angående att han kallade mig korkad) och om jag nu är så känslig så behöver jag söka hjälp för det då han menade att han skämtade. Jag försökte förklara att jag tog illa vid mig och blev ledsen av vad han sa, men enligt honom är det inte hans problem då det var ett skämt.

Det är INTE ett skämt att kalla någon korkad! Inte i något sammanhang så det där får han faktiskt bara lägga ner!

Det är elakt, så enkelt är det. 
  • Anonym (C)
    Anonym (FuckCancer) skrev 2018-09-01 23:48:05 följande:

Narcissistiska drag?

Det låter som om han är glad över att vara av med en "belastning" och inte förstår att du känner sorg över att ha förlorat din mamma. Ursäkta, men jag blir kräkfärdig. Hitta en väg ut innan han bryter ned dig.
  • Anonym (dubbel sorg)

Beklagar sorgen.

Tänk på att din partner på sätt och vis har dubbel sorg. 

Han har sin egen sorg, men han sörjer också över DIN sorg. 

Sorg tar den tid det tar. Sorgearbetet kan inte forceras.

• Anonym (G)
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-02 10:55:58 följande:
    Det är INTE ett skämt att kalla någon korkad! Inte i något sammanhang så det där får han faktiskt bara lägga ner!

Det är elakt, så enkelt är det. 
    Ja, det är elakt.
Svar på tråden Min partner förminskar min sorg