• yumi91

Jag är gravid och går på kokain

Kort och gott. Ni tror väl säkert att jag trollar men så är det inte och jag behöver allt stöd jag kan få. 

Jag är gravid i vecka 21 och har sedan flera år tillbaka haft ett ganska jobbigt kokainberoende. Tänkte självklart sluta när jag blev gravid men det är lättare sagt än gjort. Har googlat till en förbannelse på hur det påverkar barnet och det verkar inte så himla farligt egentligen. Heroin är desto värre.

Jag vill självklart sluta ändå för att inte mitt barn ska växa upp med en beroende mamma. Men tänker att det kanske är bäst att vänta tills barnet är fött då jag känner att jag behöver laddet för att ta mig igenom dagarna nu som gravid. 

Hur påverkar det barnet? Någon med erfarenhet??

• Svar på tråden Jag är gravid och går på kokain
  • Anonym (K)

Med det resonemanget så kommer soc ta barnet så fort den kommer ut så då behöver du inte oroa dig för att behöva sluta.

Du ska givetvis lägga av direkt. Hur egoistisk kan man vara?! Stackars barn. Födas med abstinens. Fy fan!

• qfnafnjf

Ja det där kanske inte är så bra. Missbrukar man bör man rimligtvis hålla sig borta från familjen och vill man hoppas kunna sluta ska man nog undvika umgänge i allmänhet också.

• Anna60
    yumi91 skrev 2018-09-06 10:11:46 följande:
    Kort och gott. Ni tror väl säkert att jag trollar men så är det inte och jag behöver allt stöd jag kan få. 

Jag är gravid i vecka 21 och har sedan flera år tillbaka haft ett ganska jobbigt kokainberoende. Tänkte självklart sluta när jag blev gravid men det är lättare sagt än gjort. Har googlat till en förbannelse på hur det påverkar barnet och det verkar inte så himla farligt egentligen. Heroin är desto värre.

Jag vill självklart sluta ändå för att inte mitt barn ska växa upp med en beroende mamma. Men tänker att det kanske är bäst att vänta tills barnet är fött då jag känner att jag behöver laddet för att ta mig igenom dagarna nu som gravid. 

Hur påverkar det barnet? Någon med erfarenhet??
    Gå du till MVC och säg att du går på kokain - det är ju inte så farligt (!). Har du sett en baby födas med narkotikaabstinens? Det är hjärtskärande! 
  • Anonym (Allt för min familj)

Som någon redan skriver så kommer barnet födas med abstinens. Du vet kanske själv hur det känns. Vill du utsätta ditt oskyldiga lilla barn för det? Jag blir väldigt illa berörd. Sök för i helvete hjälp omgående!

• Anonym (Susann)

Narkotika

Graviditet

Amfetamin, ecstacy och kokain drar samman blodkärlen i kroppen. Det försämrar blodcirkulationen i moderkakan och leder till syrebrist hos fostret. Att använda narkotika ur den här gruppen kan öka risken för missbildningar hos fostret. De kan påverka fostrets centrala nervsystem för lång tid framöver. Kokain- och amfetaminderivatmissbruk ökar också risken för olika graviditetskomplikationer som t.ex. för tidig avlossning av moderkakan, för tidig födsel och fosterdöd. Kokainmissbruk under graviditeten kan orsaka "stiff baby syndrome" hos den nyfödda. Symtom på syndromet är gäll gråt, skakningar och stelhet.

• Anonym (Anna)

Jag tror att du förstår att det inte är bra för barnet och de som svarar här förstår nog inte hur svårt det är att sluta med kokain.

Det du behöver göra är att ta denna chans du fått att sluta. Ditt barn är den stora motivationen du behöver för att ta dig ur ditt beroende. Använd barnet som ursäkt för att hjälpa dig själv.

Du behöver inte kokain för att gå igenom en graviditet. Kroppen ballar ur ändå när du är gravid så du kan lika gärna passa på att sluta under graviditeten.

Sluta nu! Ta kontakt med vården direkt.

• Anonym (Så jävla orättvist....)

Folk som TS blir gravida... Som inte ens verkar fatta hur farligt det är med droger... Sen finns det de som mig som gör allt rätt, äter rätt, följer alla rekommendationer, inte rört alkohol på år för att inte riskera något, som kämpar år efter år utan resultat... 

Ja du livet är verkligen orättvist... 

Stackars barn som skall behöva födas med abstinens för att mamma inte kunde låta bli att ta kokain..... Hoppas det barnet får hjälp. 

• Bestemor

Hur mår du när du har abstinens? Baby kommer få svår abstinens. Hur kan du välja bort ditt barn på det sättet?

Om nu drogerna är så viktiga, varför behöll du det

• Anonym (J)

Hoppas du tar kontakt med vården.. Dock får du räkna med att bli orosanmäld till Socialen och de lär testa dig och din förmåga att vara föräldrar alternativt ta barnet.. :/

• Anonym (Nu)

Barnet blir lika beroende som du. Och du har större besvär och beroende än du tror om du seriöst tror att barnet inte tar skada.. snälla, sök hjälp, det klarar du. För ditt barn!

• Anonym (Cannabis)

Oh du måste ju verkligen sluta nu! Om du måste ha drog i dig för att ?överleva? i en utfasningsperiod så byt åtminstone ut det mot cannabis..

• Anonym (Föööör helvete)
    Anonym (Så jävla orättvist....) skrev 2018-09-06 12:04:38 följande:

Folk som TS blir gravida... Som inte ens verkar fatta hur farligt det är med droger... Sen finns det de som mig som gör allt rätt, äter rätt, följer alla rekommendationer, inte rört alkohol på år för att inte riskera något, som kämpar år efter år utan resultat... 

Ja du livet är verkligen orättvist... 

Stackars barn som skall behöva födas med abstinens för att mamma inte kunde låta bli att ta kokain..... Hoppas det barnet får hjälp. 

Håller med jag är i samma sits som dig, har försökt bli gravid i många år med min man utan resultat.

När jag läser detta så blir jag rasande och ledsen över detta jag läser.

Stackars barn.

Men TS, du har världens chans nu. DU MÅSTE SLUTA ta droger, du har inte enbart dig själv att tänka på längre. Du sätter en ny människa till världen som du har ansvar för.

Slutar du inte så hoppas jag att de tar barnet och ger det till någon som kan älska det på rätt sätt.
  • Jemp

Jag håller med resten om att du måste sluta. Sök vård.

Utöver det och abstinens för barnet; hur skulle det bli lättare när du dessutom har en bebis att ta hand om?

Svar på tråden Jag är gravid och går på kokain