• Anonym (?)

BB kontakta soc?!

Vad är planerat när soc ska kontaktas av bb innan hemgång från bb? Att dom ska ta barnet?!

• Svar på tråden BB kontakta soc?!
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 16:53:52 följande:

Är det du som startat tråd om hur bm oombedd gått in i din tidigare journal, ganska långt tillbaka, och därefter tolkat det som att du är instabil?

Nej?
  • Anonym (Humanus)
    Anonym (?) skrev 2018-09-08 18:46:52 följande:
    Nej barnet är inte fött och ja soc är inblandad. Haft möte
    Ni har haft kontakt med soc och de har en oro för det väntande barnet. Då har ni rimligtvis också blivit erbjuda stöd och hjälp kring det oron handlar om. Om ni tar emot den hjälpen så finns ingen grund för ett omhändertagande överhuvud taget då LVU (tvångslagstiftningen) inte är tillämplig om det går att ge hjälpen på frivillig väg.
    Även om det är oro som är väldigt allvarlig så gäller frivillig insats i första hand. Exempelvis att ni erbjuds placering på utredningshem.

Om ni erbjudits hjälp och tackat nej till den och soc oro berör något allvarlig som riskerar barnet liv, hälsa och utveckling, så står soc antagligen i beredskap att göra ett omhändertagande för att skydda barnet när det födds.Om soc redan har instruerat BB att informera dem innan utskrivning så är det nog rätt sannolikt att det är för att de är oroliga för att ni inte ska klara av barnet och inte kommer att ta emot hjälp och därför vill ha information om ni lämnar bb så att de kan ta ställning till ett omedelbart omhändertagande. 

• Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-08 19:05:33 följande:

Ni har haft kontakt med soc och de har en oro för det väntande barnet. Då har ni rimligtvis också blivit erbjuda stöd och hjälp kring det oron handlar om. Om ni tar emot den hjälpen så finns ingen grund för ett omhändertagande överhuvud taget då LVU (tvångslagstiftningen) inte är tillämplig om det går att ge hjälpen på frivillig väg.

Även om det är oro som är väldigt allvarlig så gäller frivillig insats i första hand. Exempelvis att ni erbjuds placering på utredningshem.

Om ni erbjudits hjälp och tackat nej till den och soc oro berör något allvarlig som riskerar barnet liv, hälsa och utveckling, så står soc antagligen i beredskap att göra ett omhändertagande för att skydda barnet när det födds.Om soc redan har instruerat BB att informera dem innan utskrivning så är det nog rätt sannolikt att det är för att de är oroliga för att ni inte ska klara av barnet och inte kommer att ta emot hjälp och därför vill ha information om ni lämnar bb så att de kan ta ställning till ett omedelbart omhändertagande. 

Ja dom informerade om olika insatser men inte pratat om något utredningshem. Har inte sagt att jag inte vill ta emot hjälp ändå har dom sagt så
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2018-09-08 19:59:58 följande:
    Ja dom informerade om olika insatser men inte pratat om något utredningshem. Har inte sagt att jag inte vill ta emot hjälp ändå har dom sagt så

De vill ju veta att barnet är fött och att ni strax ska åka hem för att de ska kunna hjälpa er när ni inte längre har stöd av personalen på bb. Det är väl inte så konstigt?
  • Anonym (Helena)
    Anonym (?) skrev 2018-09-08 15:28:27 följande:

Nej det handlar inte om hemlöshet utan om en övernojig barnmorska med förutfattade meningar som är orolig. I vilket fall som helst så tolkar jag detta som att dom (iallafall hon) är orolig att jag ska va ensam med barnet?

Varför är barnmorskan orolig?

Är det hon som kontaktat socialen?
  • Anonym (Tjej)

När jag var ung, instabil och omogen fick jag ett barn. Eftersom jag inte hade kontakt med barnets far, och bodde långt ifrån min familj så tog BB kontakt med soc.

Jag stannande på BB nästan en hel vecka och fick träffa en kvinna från soc där innan jag blev utskriven och åkte hem. Jag hade fått flytta till ett "hem" men jag ville inte utan ville hem till min egen lägenhet och klara mig själv. Det fick jag och så snart jag och min bebis flyttat hem så ringde dom från soc och ville boka in ett hembesök. Jag gick med på det och då dök det sedan upp ett par st socarbetare på överenskommen dag och tid och vi pratade. Det bestämdes att en av dem skulle komma hem till oss ca en gång /vecka de närmaste månaderna... Hon kom och pratade med mig, lyssnade på mig och tittade på mitt och bebisens samspel. Ibland kunde hon vara med bebisen så jag fick ta en dusch eller nåt sånt...

Efter ett drygt halvt år tyckte jag att hennes besök var mer en stress än ett stöd och vi hade igen ett nytt möte med henne och några andra där jag äntligen blev avskriven och de litade på att jag klarade mig med barnet :)

Efter några år tog jag dock själv kontakt med soc igen, men de har aldrig tagit mitt barn ifrån mig trots att jag inte alltid varit en så bra mamma. Men jag har tagit emot deras stöd, varit ärlig och öppen och jobbat på mina svagheter. Allt för mitt barns skull!

Lycka till! <3

• Anonym (Soc sekr)

Att de vill att bb tar kontakt innan du går hem beror på att de är oroliga för barnets säkerhet om ni åker hem själva.

De fall jag varit inblandad i har handlat om missbruk, psykisk ohälsa eller intellektuell funktionsnedsättning. I samtliga fall har föräldern hävdat att det inte är några problem. Det har varit direkt livsfarligt. Föräldrar som knarkar och är våldsamma när barnet är med eller som inte kan mata och sköta barnet. Då kan man helt enkelt inte åka hem.

• Anonym (..)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-09-09 08:45:34 följande:

Att de vill att bb tar kontakt innan du går hem beror på att de är oroliga för barnets säkerhet om ni åker hem själva.

De fall jag varit inblandad i har handlat om missbruk, psykisk ohälsa eller intellektuell funktionsnedsättning. I samtliga fall har föräldern hävdat att det inte är några problem. Det har varit direkt livsfarligt. Föräldrar som knarkar och är våldsamma när barnet är med eller som inte kan mata och sköta barnet. Då kan man helt enkelt inte åka hem.

Men gud! Nej det handlar verkligen inte om något sånt. Ja det är väl ungefär såna fall jag läst om att det handlar om därför blir jag misstänksam och orolig. Vad hände vid dom fallen? Fick familjen åka hem sen?
  • Anonym (Helena)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 10:13:10 följande:

Men gud! Nej det handlar verkligen inte om något sånt. Ja det är väl ungefär såna fall jag läst om att det handlar om därför blir jag misstänksam och orolig. Vad hände vid dom fallen? Fick familjen åka hem sen?

Är du också TS?
  • Anonym (Soc sekr)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 10:13:10 följande:

Jag har inte varit med om att vi omhändertagit direkt från bb. Då måste det vara extremt och uppenbart illa. Vi har gett föräldrarna chansen på utredningshem först. Har hänt att det synts väldigt tidigt att det absolut inte går och föräldrarna tycker inte att de behöver någon hjälp och då blir det placering. Men som sagt var. Att bb ska signalera innan hemgång betyder absolut inte placering per automatik utan att de vill följa ärendet noga för barnets säkerhets skull. Man kan inte chansa lite med ett litet spädbarn.
  • Miriam85

har du och din man haft ett grov bakgrund eller bara krångligt förflutet, hört många barn förflyttats redan innan man träffar sina biologiska föräldrar, så det är olika men det är något lurt.Baby

• jonadav

Det krävs generellt väldigt stor oro för att socialtjänsten ska göra något som helst ingripande redan på BB, och omhändertagande är alltid det sista alternativet. I de fall jag känner till att omhändertagande har gjorts redan på BB eller väldigt snart efteråt så är det vid allvarligt missbruk hos förälder, allvarlig psykisk ohälsa som kan vara direkt farligt för barnet, diverse intellektuella funktionsnedsättningar (tex att föräldern inte förstår hur hen ska ta hand om barnet, att förlossning ska kontaktas, dvs knappt har förmågan att ens ta hand om sig själv). 

Svar på tråden BB kontakta soc?!