• Gurkan25

Tog ni reda på könet på erat andra barn?

Hej! Har ni tagit reda på könet på erat andra barn. Vi gjorde det på första barnet av ren nyfikenhet men vi har inte bestämt oss för hur vi ska göra denna gång.

Spelar ju ingen roll vilket kön bebisen har men det är ju roligt att veta innan, men samtidigt kul med en överraskning tills han/hon ploppar ut!

Hur har ni gjort?

Benjamin 24/12-2017
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog ni reda på könet på erat andra barn?
  • Anonym (K)

Första ville vi inte veta. Andra ville min man veta men inte jag så vi bad bm skriva könet på en lapp som hon sedan la i ett kuvert och klistrade igen. Kuvertet hade vi på kylskåpet om jag skulle ändra mig men vi öppnade det först på BB och det stämde.

• Anonym (K)

Första ville vi inte veta. Andra ville min man veta men inte jag så vi bad bm skriva könet på en lapp som hon sedan la i ett kuvert och klistrade igen. Kuvertet hade vi på kylskåpet om jag skulle ändra mig men vi öppnade det först på BB och det stämde.

• Anotherone

Vi har kollat båda gångerna för att min man har velat det.

Om man säger så här, hans önskan att få veta har varit större än min känsla av att vilja ha en överraskning. Det har varit viktigt för honom för att knyta an.

Sen tycker jag väl inte att just könet säger så mycket, du vet fortfarande inte hur barnet kommer att se ut, vems drag det ärver, hur han/hon kommer vara som person osv.

• Forumvärd

När vi väntade våra två äldsta så var praxis att man inte fick veta kön. Med vår yngsta så såg jag att det var en flicka.

• GAndrea

Vi tog inte reda på första, som blev en tjej, men tog reda på tvåan. Vi har 16 månader mellan dem och bor ganska litet så jag ville kunna sälja en del om det skulle vara en pojk. Men det var en tjej till så vi slapp köpa nytt :P

• Alexi

Vi gjorde moderkaksprov men ville inte veta så vi undvek att läsa den informationen.

• elyse

Vi har själva sett könet på RUL. Inget extra ultraljud eller Nipt.

• LillaJag06

Ja det gjorde vi :)

Första valde vi att titta bort men nör jag blev gravid med nr 2 ville jag se om jag kunde se könet själv.

Vi trodde oss känna att deg var en flicka men det första han gjorde var att visa snoppen väldigt tydligt Hahaha.

Hade kunnat vara utan det men om det hade varit en flicka hade jag velat köpa lite andra kläder, vi hade en pojke sen innan.

• Anonym (Helle)

Vi har sex barn och tog reda på könet på alla utom första. När vi väntade första tyckte vi att halva grejen var överraskningen. Men jag önskar att vi tagit reda på mer om barnet innan det föddes och vetat mer om det. 
    När vi väntade andra tog vi reda på könet för att enklare kunna bonda, göra oss en bild av barnet, tala närmare om namn, för inköpens skull osv. 

• Alexi

Alltså folk som tycker att könet påverkar inköp av grejor tycker jag bara är konstiga. Herregud, måste ni köpa rosa och blå saker till era nyfödda, kan man inte ens vänta en kvart med att pådyvla barnen könsnormer.

• Anonym (Helle)
    Alexi skrev 2018-09-09 11:53:34 följande:

Alltså folk som tycker att könet påverkar inköp av grejor tycker jag bara är konstiga. Herregud, måste ni köpa rosa och blå saker till era nyfödda, kan man inte ens vänta en kvart med att pådyvla barnen könsnormer.

Nej, jag vill mitt barn väl redan från början.
  • legomum

Jajamensan, tyckte det räckte gott och väl överraskningen om att det var två i magen.
    Första barnet fick man aldrig veta könet. Så nu ville jag veta och shoppa könsstereotypiska kläder och saker haha

• Jag är bara jag

Fullkomligt ointressant. Vet inte ens om de försöker i vårt landsting. Man får det kön man får på barnet. Att det lever är det enda viktiga!

• LFF

Nu har vi bara ett tvillingpar men vi hade först inte tänkt ta reda på kön, vi var säkra på att det låg två tjejer där inne och hade namnen bestämda. På ultraljudet i v32 tror jag det var frågade sköterskan om vi ville kolla. Vi pratade i ett par sekunder om det och sa "Ok". Tur var väl det eftersom det inte låg en endaste tjej där inne. Shit vad länge barnen hade gått namnlösa om vi inte haft den extra tiden att hitta namnen. Nu var de namnlösa i ett par dagar ändå eftersom vi hade problem med vem som skulle heta vilket namn

• basio

Japp, har fyra barn och tog reda på könet med allihop. Först två pojkar, sen en flicka och sen en pojke.

• tulip79

Vi ville inte veta på något av barnen. Fick först en son och sen en dotter.

Svar på tråden Tog ni reda på könet på erat andra barn?