• stefansoder80

Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par

Jag känner en oerhörd frustration. Jag är ensamstående och kämpat som en galning för att skaffa mig ett bra liv. Jag har pluggat i 6 år, jobbat parallellt och inte tagit studielån. Jag har slitit på praktik och traineeplatser i flera år med mycket låg lön, dåliga villkor och 80timmars veckor utan övertid.

Allt mitt slit har burit frukt. Jag tjänar nu drygt 75 000 i månaden på mitt jobb. Dock är jobbet krävande med oerhört stort ansvar och 60 timmars arbetsvecka är inte ovanligt. Jag har också personalansvar vilket självklart tynger.

Jag är fine med detta. Det jag INTE är fine med är hur jag beskattas. Ett exempel; En av mina bästa vänner, som fö lekt sig genom livet, är elektriker och tjänar drygt 35 000 i mån. Hans fru är förskolelärare och tjänar någon tusenlapp mer. De jobbar aldrig mer än max 35 timmars veckor och har inte särskilt betungande jobb. Jag har absolut inga problem med de val de gjort eller de pengar som de tjänar. MEN iom den progressiva beskattningen får de tillsammans ut ca 12 000 kr MER än jag VARJE MÅNAD.

Detta är fruktansvärt frustrerande. Dessa 12 000 per månad är ingen småpotatis och gör att de har HELT andra möjligheter än jag har. HUR kan någon tycka detta är rättvist??? Varför förtjänar två personer med samma totala bruttolön som jag 12 000 mer per månad? Varför ska de få helt andra förutsättningar i livet? Varför straffas jag?

Jag undanber mig kommenterar som "Du tjänar ju ändå så mkt vad klagar du för" eftersom;

1. Att bo i Stockholm är jävligt dyrt. Hela min bransch och mitt sociala liv finns här.

2. Isf skulle lika gärna samma beskattning kunna utfärdas på par. Finns ingen anledning till att det ska vara skillnad.

3. Jag accepterar inte att få mitt korta liv offrat på ett altare för "den goda sakens skull". Isf ska även par "offras"

• Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par
  • Kapten haddock
    Trent skrev 2018-09-21 20:02:53 följande:
    Jag har inga problem med att låta dig tro det om det får dig att känna dig bättre.
    Vad fint
  • Kapten haddock
    KillBill skrev 2018-09-21 20:11:17 följande:
    Det är relativt få sjuksköterskor och poliser som tjänar mer än 40 000 kr i månaden och av de som gör det så finns ofta en förståelse för att skatterna finansierar vår gemensamma välfärd.

Det är inte marginalskatten som är polisers och sjuksyrrors problem, problemet är de låga lönerna.
    Kan du bevisa att poliser och sjuksköterskor som jobbar över en helg har förståelse för att just de ska betala världens högsta marginalskatt som tack för sin insats? Du har väl bevis för att de flesta av dessa poliser tycker så?

Onekligen spännande att du anser att lågavlönade poliser och sjuksköterskor ska betala 50% marginalskatt. Annars brukar vänstern framhärda att det är de rika som ska betala hög skatt. Men nu erkänner du alltså att ni vill att lågavlönade ska betala.
  • Kapten haddock
    KillBill skrev 2018-09-21 21:27:17 följande:
    Det finns ett fåtal poliser och  sjuksköterkor som tjänar > 40 000 kr och för dem blir marginalskatten 50%. Hur kan 50 % bli det mesta av extrainkomsten?
    Hur mycket tycker du de ska tjäna då?
  • nattuw
    Kapten haddock skrev 2018-09-20 19:24:02 följande:
    Störtlöjligt. En lön på 75k kan man aldrig bygga ett kapital på om man samtidigt vill leva anständigt.

Livet är på tok för kort för att bygga kapital med skattade pengar.
    Om du med en lön på 75 k och de möjligheter som finns idag inte klarar av att bygga upp ett kapital så klarar du inte av det oavsett.
  • stefansoder80
    KillBill skrev 2018-09-21 20:11:17 följande:

En polis eller sjuksköterska som får en månadslön på 40 000 kr betalar 180 kr i statlig skatt (det som utgör marginalskatt). Det är relativt få sjuksköterskor och poliser som tjänar mer än 40 000 kr i månaden och av de som gör det så finns ofta en förståelse för att skatterna finansierar vår gemensamma välfärd.

Det är inte marginalskatten som är polisers och sjuksyrrors problem, problemet är de låga lönerna.

Förutsatt att de aldrig jobbar över. Gör de det så är det minst 50% marginalskatt som gäller. Om du ska bada eller inte beror ju på vilken temperatur det är i vattnet den dagen. Inte vilken snitttwmperatur det var under året.

Som jag visade i länken tidigare i tråden betalar drygt 40% av alla poliser och sjuksyrror statlig skatt. "Relativt få" säger du...tjena!
  • stefansoder80

Det finns ett fåtal poliser och  sjuksköterkor som tjänar > 40 000 kr och för dem blir marginalskatten 50%. Hur kan 50 % bli det mesta av extrainkomsten?

40% är "ett fåtal"?
  • stefansoder80

Över hälften av alla lokförare betalar statlig skatt. Jävla krösusar de där SL-gubbarna..
  • KillBill
    stefansoder80 skrev 2018-09-22 07:55:05 följande:
    40% är "ett fåtal"?

Enligt vårdförbundets senaste statistik från 2017 så låg medellönen för en sjuksköterska i landstinget 32 728 kr i månaden och medellönen för sjuksköterska i kommunal sektor 34 258. Detta är långt under gränsen för statlig skatt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • PH76
    KillBill skrev 2018-09-22 10:27:02 följande:

Jag tycker att du ska läsa denna artikel innan du fortsätter att sprida påståenden om att svenska poliser tjänar 40 k i månaden eller mer. 

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/poliser-ligger-fortfarande-efter-i-lonestatistiken

Dom förtjänar absolut mer än de 24k de får. Men att de är 40 år har inget med saken att göra du de endast har arbetat 4 år som poliser, de borde då tjäna vad en polis tjänar efter 4 år.
  • PH76

Jag tycker att du ska läsa denna artikel innan du fortsätter att sprida påståenden om att svenska poliser tjänar 40 k i månaden eller mer. 

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/poliser-ligger-fortfarande-efter-i-lonestatistiken

Dom förtjänar absolut mer än de 24k de får. Men att de är 40 år har inget med saken att göra du de endast har arbetat 4 år som poliser, de borde då tjäna vad en polis tjänar efter 4 år.
  • stefansoder80

Att det finns poliser som tjänar dåligt är absolut sant. Betyder det att 40% av alla poliser INTE tjänar över 40k i mån? Absolut inte. Din länk säger absolut inget om det. Det finns börmäklare som förlorar snarare än tjänar pengar. betyder det att börsmäklare som grupp tjänar dåligt?

Ditt sätt att argumentera är ytterst ohederligt.

www.dagenssamhalle.se/debatt/hoega-marginalskatter-ger-laegre-skatteintaekter-32429

www.ekonomifakta.se/Artiklar/2017/juni/statlig-inkomstskatt-nagot-for-alla/
  • KillBill
    stefansoder80 skrev 2018-09-22 11:58:28 följande:

Att det finns poliser som tjänar dåligt är absolut sant. Betyder det att 40% av alla poliser INTE tjänar över 40k i mån? Absolut inte. Din länk säger absolut inget om det. Det finns börmäklare som förlorar snarare än tjänar pengar. betyder det att börsmäklare som grupp tjänar dåligt?

Ditt sätt att argumentera är ytterst ohederligt.

www.dagenssamhalle.se/debatt/hoega-marginalskatter-ger-laegre-skatteintaekter-32429

www.ekonomifakta.se/Artiklar/2017/juni/statlig-inkomstskatt-nagot-for-alla/

Jag har flera gånger i tråden länkat till lönestatistik. Du länkar till lobbyorganisationen svenskt näringsliv och beskyller mig för att argumentera ohederligt?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mentat
    Ytterst få kommuner har numera en kommunalskatt på 30:- eller mindre. Genomsnittet för riket 2018 är 32,12 .Tillkommer så statlig skatt på 20%, dvs drygt 52% i marginalskatt.

Tror du inte att det påverkar t.ex. sjuksköterskors eller polisers vilja att ta ett extrapass om de betalar den skattesatsen snarare än bara kommunalskatten på drygt 32%?
  • stefansoder80
    KillBill skrev 2018-09-22 12:32:00 följande:

Jag har flera gånger i tråden länkat till lönestatistik. Du länkar till lobbyorganisationen svenskt näringsliv och beskyller mig för att argumentera ohederligt?

Visa mig statistik som påvisar att jag har fel. Innan dess borde du vara jäkligt restriktiv med dina påhopp.
  • Kapten haddock
    nattuw skrev 2018-09-22 00:27:35 följande:
    Om du med en lön på 75 k och de möjligheter som finns idag inte klarar av att bygga upp ett kapital så klarar du inte av det oavsett.
    Kapital för mig innebär ekonomiskt oberoende, vilket i sin tur innebär c:a 20 miljoner. Och nej, det går inte att spara ihop 20 miljoner på lönearbete om man samtidigt vill leva ett drägligt liv.
  • PH76
    Kapten haddock skrev 2018-09-23 12:52:44 följande:

Kapital för mig innebär ekonomiskt oberoende, vilket i sin tur innebär c:a 20 miljoner. Och nej, det går inte att spara ihop 20 miljoner på lönearbete om man samtidigt vill leva ett drägligt liv.

Det är lite så jag också tänker.
  • Kapten haddock
    KillBill skrev 2018-09-22 10:21:42 följande:

Enligt vårdförbundets senaste statistik från 2017 så låg medellönen för en sjuksköterska i landstinget 32 728 kr i månaden och medellönen för sjuksköterska i kommunal sektor 34 258. Detta är långt under gränsen för statlig skatt.

Om sjuksköterskorna får den löneförhöjning du efterlyser så kommer genomsnittet att få 50-54% marginalskatt.

Kan du inte bara erkänna att detta är sosseriets mål. Alla som arbetar ska betala 50% marginalskatt.

Svar på tråden Trots samma lön kan jag aldrig få samma liv som ett par