• Lillamusen88

Egoistiskt att låta ettåring börja på förskolan

Nu har höstens små ettåringar börjat på förskolan och jag kan inte annat än att tycka synd om dem. De kan knappt gå, kan inte göra sig förstådda, kan inte äta själva och ändå ska dessa egoistiska föräldrar lämna barnen på dagis. De gråter hela dagarna och jag hör hur personalen utbyter kommentarer som ?nu har jag burit en timme, nu är det din tur?. Det måste ju vara en oerhörda börda även för personalen när det går åt en person för att passa ett så litet barn och detta ska såklart göras utan utökade resurser.

Mina funderingar är som följer:

- kan man som förälder med gott samvete gå till ett arbete när man vet att ens lilla barn sitter och gråter hysteriskt efter sina föräldrar hela dagen?

- vilken form av utbyte får ett sä pass litet barn av en sån stressande miljö som en förskola oftast är?

- varför väljer man att skaffa barn om man uppenbart inte vill tillbringa tid med sitt barn utan tar första chans att lämna bort det?

Ska tillägga att jag bor i ett hyfsat välbärgat område så det kan omöjligt handla om ekonomiska själv till varför föräldrarna väljer att lämna bort sina barn alldeles för tidigt.

Tycker såå synd om de här små liven! Det gör ont i hjärtat att se dem hel rödgråtna varje dag.

• Svar på tråden Egoistiskt att låta ettåring börja på förskolan
  • jrockyracoon
    Tow2Mater skrev 2018-09-23 15:25:00 följande:
    "Much of the research into the developmental effects of daycare on socioemotional development has focused on the potential risk posed by early nonparental care for parent-child attachment. Available data indicate that, for most children, parental attachment processes are not disrupted by daycare participation. Home variables, such as maternal sensitivity, are the strongest predictors of parent-child attachment, even for daycare children. Moreover, research indicates that children can create secure attachment relations with their daycare providers."
    (Encyclopedia of Mental Health. 2016; 202-207) 
    www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/201710/nonparental-daycare-what-the-research-tells-us
    Intressant!

Jag kunde inte låta bli att fortsätta läsa i din citerade artikel, och där stod det:

"However, among very young children (i.e., under 2-years-old), less sensitive and attentive parentingcoupled with 30 or more hours per week in low-quality nonparental care is associated with moderate elevations in risk for later developmental difficulties in peer relations, compliance, and attachment."

• jrockyracoon
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-09-23 14:04:03 följande:
    Jag tror att korta dagar på en högkvalitativ förskola med välutbildad och engagerad och ej utsliten personal, som barnen har fått möjlighet att knyta an till och som har kontinuitet , kan vara utvecklande från ca två års ålder.

Jag gick själv som liten på en sådan privat förskola tre timmar om dagen, trots att mamma var hemma på heltidoch älskade det och utvecklades massor. Denna förskola var dock bara öppen tre timmar om dagen och det handlade inte om omsorg som mat och sömn utan om pedagogisk lek.

Jag tror att det är bäst för barn att vara hemma tills två år, men jag tror att korta dagar är allra viktigast . Hellre börja lite tidigare och gå sex timmar om dagen än att börja vid två och gå långa dagar typ nio , tio timmar. Bäst är förstås att vara hemma två år och sen gå korta dagar.

Högkvalitativ förskola med hög personaltäthet och små grupper med utbildad personal är positivt för de flesta barn, det finns många studier på det. Tyvärr tror jag inte att vi har så många förskolor idag i Sverige som håller hög kvalitet.

Låg personaltäthet , stora barngrupper, utsliten personal, stress, buller, sjuk personal. Det är inte tecken på en förskola av hög kvalitet.

En förskola av låg kvalitet är självklart inte utvecklande och positivt för våra barn.
    Jag har inte sagt något om barn på förskolan från 2 år och uppåt. Jag har endast pratat om att det finns risker med att lämna sitt barn på förskolan från 0 - 1,5 år... eller därikring...

Nej, jag kan tycka att vissa förskolor mer är som fängelser för barnen. Man märker hur de väntar på att bli hämtade.
  • Tow2Mater
    jrockyracoon skrev 2018-09-23 16:38:19 följande:
    Intressant!

Jag kunde inte låta bli att fortsätta läsa i din citerade artikel, och där stod det:

"However, among very young children (i.e., under 2-years-old), less sensitive and attentive parentingcoupled with 30 or more hours per week in low-quality nonparental care is associated with moderate elevations in risk for later developmental difficulties in peer relations, compliance, and attachment."

Menar du att du tycker svensk förskola är "low-quality" och svenska föräldrar generellt är "less sensitive and attentive"? eller varför anser du att det stycket är relevant?
  • Inga bekymmer
    jrockyracoon skrev 2018-09-23 13:26:16 följande:

Och med "hållbar" menar du att föräldrarna får det lite skönare och trevligare på bekostnad av barnet, eller?

Har du någon forskning som stöder din tes, eller är det en syn som baserar sig på en förälders bekvämlighet och ev. dåliga samvete?

Är det t.ex. omöjligt att ha bra rutiner hemma om man väljer att ha barnet hemma till 1,5 - 2 års ålder vilket anknytningsforskningen stödjer?

Jag kommer att tänka på den här forskningen som visar vad som är sämst för ett barn. Man har då gjort en jämförande studie av hur barn mår vars föräldrar ofta är arga och skriker på barnen och jämfört med föräldrar som är känslomässigt neutrala (d.v.s. visar inga lättolkade känslor). Där kommer man fram till att barn med föräldrar som skriker och är arga  blir mindre förstörda än de som blir ignorerade. Tänker då att en lärdom är att de vuxnas "tänk" kring barnen inte alltid stämmer, utan det är först efter vederhäftig forskning som sådana här slutsatser kan dras. (Därmed inte sagt att man inte kan ha en teori/hypotes om hur saker påverkar barn, men man bör vara försiktig!)

Har du nån länk till den forskningen som handlar om det om att skrika på barnen jämfört med att inte visa känslor? Jag tror verkligen att det är skadligt rentav att växa upp med föräldrar som aldrig ger utlopp för och visar känslor. Att stänga inne alla sina känslor är ju aldrig bra! Viktigt att fundera över hur man agerar och visar tex ilska så att man ger barnen ett gott exempel på hur man kan visa känslor på ett rimligt sätt.
  • Fru Darcy
    Lillamusen88 skrev 2018-09-21 07:56:55 följande:

Nu har höstens små ettåringar börjat på förskolan och jag kan inte annat än att tycka synd om dem. De kan knappt gå, kan inte göra sig förstådda, kan inte äta själva och ändå ska dessa egoistiska föräldrar lämna barnen på dagis. De gråter hela dagarna och jag hör hur personalen utbyter kommentarer som ?nu har jag burit en timme, nu är det din tur?. Det måste ju vara en oerhörda börda även för personalen när det går åt en person för att passa ett så litet barn och detta ska såklart göras utan utökade resurser.

Mina funderingar är som följer:

- kan man som förälder med gott samvete gå till ett arbete när man vet att ens lilla barn sitter och gråter hysteriskt efter sina föräldrar hela dagen?

- vilken form av utbyte får ett sä pass litet barn av en sån stressande miljö som en förskola oftast är?

- varför väljer man att skaffa barn om man uppenbart inte vill tillbringa tid med sitt barn utan tar första chans att lämna bort det?

Ska tillägga att jag bor i ett hyfsat välbärgat område så det kan omöjligt handla om ekonomiska själv till varför föräldrarna väljer att lämna bort sina barn alldeles för tidigt.

Tycker såå synd om de här små liven! Det gör ont i hjärtat att se dem hel rödgråtna varje dag.

1. Du har ingen aning om varför vissa väljer att lämna sina barn på förskola redan vid ett års ålder.

2. Istället för att vädra dina personliga, dömande åsikter så kan du väl länka till fakta som visar att ettåringar tar skada av att gå på förskola?
  • Kellie13
    Fru Darcy skrev 2018-09-23 20:36:20 följande:
    1. Du har ingen aning om varför vissa väljer att lämna sina barn på förskola redan vid ett års ålder.

2. Istället för att vädra dina personliga, dömande åsikter så kan du väl länka till fakta som visar att ettåringar tar skada av att gå på förskola?
    kunde inte sagt det bättre själv! 
  • Fru Ve

Om barnet mår så dåligt på förskolan är det egoistiskt ja. Men jag undrar också isåfall varför personalen inte reagerar om ett barn är rödgråten hela dagarna. Tror inte det går till så i de flesta fall. Min ettåring är på förskola 2-3 dagar per vecka. Han gråter någon minut när vi går men är sen glad. Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning Ts.

• Frankie Bean
    AmericanMommy skrev 2018-09-22 02:54:13 följande:

Ni verkar ha mycket problem med förskola i Sverige när jag läser på detta forum. Det är synd om barn som är på förskola och det är så hemskt etc läser jag. Varför lämnar ni övertaget era barn där kan man undra?! Jag bor i USA och här är många tvungna att lämna sina barn från 6 veckors ålder (runt 50 timmar i veckan), inskolning existerar ej, men ändå verkar barnen ha det bra och ha bra anknytning till föräldrarna. Här är det mer att föräldrarna sitter och gråter på sitt jobb för dom saknar sin lilla bebis.

Varför är detta ett sådant stort problem i Sverige? Är förskolan verkligen så dålig, eller är det folk som bara vill få andra att få dåligt samvete för de måste lämna sina barn?

Jag tror vi har problem med människor som måste hävda sig i föräldraskapet. Det är bara att läsa i tråden, antingen gråter 1-åringarna heeela tiden eller så är de tysta för att de "gett upp". Oavsett hur barnet verkar reagera på förskola har föräldrarna gjort fel! Suck.

Vår förskola är kommunal, ligger i ett samhälle utanför stad och idag vid hämtning var det 4 barn på 2 personal där. Personalen är super, det är lugn och ro i gruppen (trots att den består till 73% av pojkar). Inte för att det borde betyda något, men andra tycker tydligen det. Klart det finns sämre och bättre förskolor men har man en agenda så har man...
  • Mrs Moneybags

Jag tror personligen inte att det är bra för så små barn att gå på dagis, men nu lever vi i ett samhälle och i en tidsålder där mammor och pappor måste arbeta utanför hemmet för att få mat på bordet och tak över huvudet. Det är vår verklighet och jag ser inte vad det tjänar till att skapa skuldkänslor kring det.

I en del andra länder måste man lämna till förskolan redan vid 2-3 månaders ålder, och det blir folk av dem också. Det är många faktorer som spelar in.

• elyse

Vem är du TS? Förälder på samma förskola eller personal?

Jag tänker att folks ekonomi har man ingen aning om. Fler än man tror har stora skulder de måste betala av. Bara boende kostar skjortan. Här i Uppsala kan en hyresrätt på tre rum kosta 13-14000 i månaden.

• GGN

Jag håller med dig TS, men bara i de fall då det faktiskt är sant. Syrrans ettåring är inte så, hon brukar börja klä på sig och vill till förskolan direkt när hon vaknat. Hon kan dessutom äta själv. Och hon vill inte kuta hem direkt när vi hämtar.

Svar på tråden Egoistiskt att låta ettåring börja på förskolan