Anonym (Moralens väktare) skrev 2018-10-16 16:56:24 följande:
Återigen så blandar man ihop vad som vi som samhälle bestämt via lagar är tillåtet och inte. Mord har vi bestämt är olagligt, slå sin fru är också olagligt (i Sverige) och stena folk på grund av otrohet är också olagligt. Otrohet däremot är lagligt, moraliskt förkastligt kanhända (jag har varken sagt att det är det eller inte även om en del kommentatorer är så ivriga att predika rätta läran att de inte ens orkar läsa min frågeställning utan bara tar för givet att jag är för otrohet) men inte olagligt. Näthets och mobbning är å andra sidan, om inte annat, på gränsen till olagligt. Min fråga var, hur orkar man engagera sig så i medmänniskors (kanske) omoraliska handlingar att man skriver sida upp och sida ner i ämnet. Det finns så många andra saker som skulle kunna behöva såpass mycket mer energi, miljöförstöring och medmänniskor som inte reagerar på öppna våldshandlingar på stan är bara två exempel. Hur orkar man engagera sig så mycket i otrogna på Familjeliv, det var min fråga.
Och nej, hela vårt samhälle bygger inte på principen att vi automatiskt ogillar när folk går utanför de gränser vi själva lever efter. Jag klär mig inte i kvinnokläder, där går en av mina gränser, fast jag har full respekt för att vissa män väljer detta. Jag har inte sex med män, där går en annan gräns, fast det ger mig inte automatiskt rätt att uttrycka ogillande för att andra män gör det. Vidare är jag inte otrogen, ja du kanske ser min tankebana där.
Enkelt, det är för att man känner empati för de som drabbas av personens handlingar. Byt ut ordet otrohet mot "spöa upp någon" och fundera över om det verkligen är så konstigt att folk engarerar sig och skriver långa utlägg om hur illa det är att spöa upp andra människor.
Kanske är det där problemet ligger, att du (trotts dina tafatta försök att lite halvt förneka det) inte har samma inställning till otrohet som många andra har. Det som för dig är en mindre förseelse är för andra något jävligt fult. Då är det kanske inte så konstigt att du kommer tycka alla andra överreagerar, det är ju för dig inget att hetsa upp sig över, medan det för andra är klart större.
Och så är du där igen med att skylla på samhället. Ge mig något exempel på något samhälle i världen där man accepterar och bejakar svek och lögner? Det kan du inte eller hur? Däremot finns det många samhällen där man accepterar olikheter i sexualitet och förhållanden. Så åter igen. kritiken mot otrohet har ingenting med människors olikheter att göra eller att det sticker ut från normen, Den verkliga anledningen till kritiken är att otrohet innebär att man sviker, ljuger och utnyttjar andra människors förtroende och riskerar att såra och förnedra andra människor djupt.
Din liknelse med homosexualitet faller ganska platt för att vara bög innebär inte att du sviker, ljuger för och utnyttjar en annan människas förtroende som du gör om du är otrogen. Det ena är en sexuellt läggning som man föds med, det andra är ett medvetet val som innebär lidande för andra människor.
Börjar det klarna nu?