• Anonym (Moralens väktare)

Lutherska oket? Hur mår ni?

En nyfiken fråga. Jag surfar runt på Familjeliv ibland. Trådar som ?vi som ska föda barn 2018? eller ?vi som ska provrörsbefrukta oss? etc kikar jag inte på av den enkla anledningen att det inte är min grej. Men människor som inte är intresserade av att vara otrogna ägnar extrem energi åt att förklara sin ståndpunkt för människor som är intresserade av otrohet. Är det avundsjuka? Är det någon kvarleva av det Lutherska oket eller vad fan är grejen? Visst, jag kan haja att det är lite provocerande med de patetiskt dreglande män som kastar sig över dessa trådar, vars desperation inte verkar veta några gränser. Men hur orkar man bry sig? Så kom igen moralens väktare och ni sårade som inte bara kan gå vidare, upplys mig!

• Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?
  • Anonym (Ka)
    Sinnligkvinnlig skrev 2018-09-24 21:00:25 följande:

Jag tycker din fråga är helt relevant och undrar detsamma. Vad får de hätska kommentarsskrivarna att tro att någon som fattat ett beslut att vara otrogen kommer bry sig om vad en okänd människa anser om det? En människa som desutom inte har en aning om bakgrunden till beslutet. Att moralpoliserna dessutom ofta häver ur sig hårda och elaka omdömmen i sin pompösa iver att uppfostra andra vuxna människor gör det hela än mer obegripligt. Oftast sker det även när TS uttryckligen ber att få diskutera ämnet sansat och utan osakliga påhopp.

Jag fattar inte överhuvudtaget varför man som "mogen vuxen människa" behöver starta en tråd som handlar om sin egen otrohet eller kommande otrohet...Vad är orsaken?
    Det är ju ett "moget övervägt"?? beslut och inget vi säger, som föredrar ärlighet istället för svek, kommer att ändra på den saken.
    Men det är väl som du säger...Ni är väl bara ute efter ryggdunkningar och hejarop från hejarklacken här på FL.
    Men fortfarande...Vi har all rätt i världen att i ett öppet forum tala om vad vi tycker om saker som sårar andra människor. 
  • New  Dawn

Så du tror att det är avundsjuka?

Det kan vara personer som drabbats av att partnen gått bakom dem i flera år som blir upprörda över attityden hos se som väljer otohet... Menar du att de bara är avundsjuka? Empati är inte din starka sida.

Om du tycker otrohet är så eftersträvansvärt tycker jag att du, och dina gelikar, kan välja att leva öppet, så kan ni, och de kvinnor och män ni träffar, knulla andra hur som helst.

Jag tror många gånger att otrohet beror på rädsla och feghet. Jag tror också att många som är otrogna har tappat kärleken i sin relation.

Jag har haft kontakt med personer som är för otrohet... Ända tills de skiljer sig och träffar en ny kvinna eller man. Då ändrar det sig och kan inte ens stå ut med att deras nya kärlek chattar med andra, och vill inte alls dela sin nya kvinna, eller man. Patetiskt.

Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (man)
    Mongoliet skrev 2018-09-24 21:14:43 följande:

Är det inte så att kanske 90 % av Familjelivs skribenter är antingen ensamstående mammor, gravida mammor eller mammor med nyfödda. Alla kvinnor ca 30-40 år som hatar alla som inte mår lika dåligt som de själva? Övriga 10 % roar sig här med lite funderingar.

Jag tror snarare att 90% av HELA befolkningen är mot otrohet inklusive de som är otrogna själva. Men att vissa av dem tycker att de har rätt att göra saker mot sin partner som de själva absolut inte skulle acceptera OCH vill dessutom slippa få kritik för det.  Det vi pratar om är alltså ofattbar egoism där man vill kunna svika, luras, ljuga, såra och förnedra hur man vill och slippa stå till svars för det utan enbart få medhåll och förståelse.

Hur du får att kritik och ifrågasättande av andras svek och lögner och beteende som är sårande och förnedrande för de drabbade är detsamma som att "må dåligt" och att bejakande och acceptans av samma beteende är detsamma som att vara frisk och lite smartare är en gåta för mig. Snacka om baklänges logik.
  • Anonym (man)
    Sinnligkvinnlig skrev 2018-09-24 21:00:25 följande:

Jag tycker din fråga är helt relevant och undrar detsamma. Vad får de hätska kommentarsskrivarna att tro att någon som fattat ett beslut att vara otrogen kommer bry sig om vad en okänd människa anser om det? En människa som desutom inte har en aning om bakgrunden till beslutet. Att moralpoliserna dessutom ofta häver ur sig hårda och elaka omdömmen i sin pompösa iver att uppfostra andra vuxna människor gör det hela än mer obegripligt. Oftast sker det även när TS uttryckligen ber att få diskutera ämnet sansat och utan osakliga påhopp.

1) Att kritisera andra människors handlingar är inte detsamma som att försöka övertyga personen att sluta. Jag tror få som kritiserar otrohet är så naiva att de tror att de någonsin kommer få en person med så skilda moraliska värderingar att tänka om. Anledningen till kritiken är helt enkelt att man tycker det är väldigt fel att svika, ljuga, såra och förnedra sin partner och att man säger vad man tycker om det.

2) Vilken bakgrund personen har till sina handlingar gör varken till eller från, handlingen i sig blir lika fel oavsett. Ditt argument är lika irrationellt som att påstå att bara för att man anser sig ha en bra anledning så är det helt ok att spöa upp andra människor.

3) Att otrohetsförespråkarna tycker all slags kritik eller ifrågasättande är detsamma som "hårda och elaka omdömen och pompös iver att uppfostra andra" är inte förvånande eftersom människor som gör eller gjort omoraliska saker sällan vill få kritik för det. Medhåll och ryggdunk känns ju alltid bättre än kritik och ifrågasättande.

4) Som sagt, folk vill sällan ha kritik, enbart medhåll och förståelse. Men riktigt så enkelt kommer man inte undan. Gör man saker som sårar och förnedrar andra människor så får man helt enkelt stå ut med kritik och ifrågasättande. Framför allt när man skriver i ÖPPNA trådar där var och en har rätt att skriva vad de tycker om saker. Klarar man inte av att ta kritik ska man kanske låta bli att skriva i ÖPPNA trådar, eller ännu bättre låta bli att göra dumma saker mot andra människor...... 
  • Anonym (man)
    Sinnligkvinnlig skrev 2018-10-06 22:21:52 följande:

Suck!

Var det det bästa argument du kunde åstadkomma?
  • Anonym (Moralens väktare)
    Anonym (Ka) skrev 2018-09-24 16:53:03 följande:

Tja.. det är ju ett öppet forum där vem som helst får skriva, och just vad det gäller otrohet tror jag många har både upplevelser och åsikter om.

Jag tror att om en tråd skulle öppnas där ts skriver..."Jag har fått tag på min bäste kompis kontokort, och panerar att ta ut alla hans pengar" skulle få ungefär samma utseende.

Men hur tycker du själv att en otrohetstråd skall se ut?

Skippa "moralen" och låta hejarklacken få fritt spelrum?

Måhända, men vi som samhälle har bestämt att just den av dig beskrivna handlingen är olaglig, otrohet är det inte. Finns länder där man stenar otrogna, men vi svenskar valde en annan väg. Men det är en parantes, jag undrar varför man känner sig tvungen att predika den rätta läran. Om folk har problem med tvåsamhet så är det plötsligt fritt fram att leka både domare och bödel. Fritt fram för pöbel- och mobbarmentalitet.
  • Sinnligkvinnlig
    Anonym (man) skrev 2018-10-07 17:24:26 följande:

Var det det bästa argument du kunde åstadkomma?

Tror inte det är så stor idé att diskutera vidare med dig som är inte är beredd att ta in andra åsikter än dina egna.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Moralens väktare) skrev 2018-10-13 07:55:32 följande:
    Måhända, men vi som samhälle har bestämt att just den av dig beskrivna handlingen är olaglig, otrohet är det inte. Finns länder där man stenar otrogna, men vi svenskar valde en annan väg. Men det är en parantes, jag undrar varför man känner sig tvungen att predika den rätta läran. Om folk har problem med tvåsamhet så är det plötsligt fritt fram att leka både domare och bödel. Fritt fram för pöbel- och mobbarmentalitet.
    Då måste jag ställa en motfråga.
    Vad är det som gör att otrogna människor känner att de måste saluföra sina svek på ett öppet forum ?? T.o.m stoltsera med sin otrohet i vissa fall.
    Är det inte bättre att hålla käft och inte utsätta sig för andras tyckande ?
    Men här, precis som irl har man tillåtelse att hävda sina åsikter. Är det inte hela poängen med ett öppet diskussionsforum ?
Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?