• Blivandepappa86

Välja lika namn som finns i familjen?

Hej,

Nybliven förälder som har tanke och fundering kring namnval till vårt barn.

När min bror fick höra namnet på vår son så blev han inte jätteförtjust. Eftersom han anser att vårt barns namn kommer ställa till det problem för hans två döttrar, då de har en kusin redan sol har det namn som vi bestämt till vår son.

Det är alltså min brors fru som har en bror som har en pojke vid samma namn.

Min bror tycker att detta blir en utmaning att förklara för sina döttrar, att de har två kusiner med samma namn.

Jag tog illa upp då jag anser att det inte är ett problem, då vi aldrig träffar den familjen. Det sker ungefär en gång vart annat år max.

Måste säga att jag blev besviken och ledsen.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Välja lika namn som finns i familjen?
  • sobrio88

Det är ju inte era släktingar så vad spelar det för roll, det hade jag inte brytt mig i utan då får din bror förklara för sina barn att man har rätt att döpa sina barn till (i princip) vad man vill och det är väl kul om föräldrarna till deras kusiner gillar samma namn..

Mina barns storebror (mannens barn sen tidigare förhållande) och morbror heter likadant. Men min treåring har löst det genom att säga stora X (morbror) och lilla X (storebror).

I gubbens släkt så är det tre-fyra namn som cirkulerar bland männen (mannen och hans bror har dessa namn också). Ibland blir man lite frågande om vem man pratar om, men det är inte värre att fråga vilken "Johan" menade du nu?

• sobrio88
    Alexi skrev 2018-09-30 08:14:28 följande:

Brorsbarnen måste vara lite korkade om de inte kan hantera detta gigantiska problem...

Mina barn har två släktingar i samma ålder som heter samma sak, alltså min bror och min mans frus man. Det går bra det också.

Min mans frus man? Deras pappa/bonuspappa?
  • Fjäril kär

Ur ett annat perspektiv, man kan inte paxa ett namn. Ingen har copyright på ett särskilt namn.

När min.äldsta son föddes låg vi fyra mammor inne samtidigt i väntan på igångsättning, inom ett dygn hade vi fött tre Alexander och en Alexandra.. Vi garvade och tyckte det var urkul när vi åter möttes på bb..

• summa21

Det hade inte varit något problem för mina barn att förstå. De är tre och sex år och fullt normala i sin utveckling. varför skulle din brors barn inte kunna hantera det? Det kan ju bli lillkusin Sven och store Sven (eller Thomas Sven och Stefans Sven) eller något smeknamn, men det är ju inga problem.

• GGN

Men herregud, jag hade döpt sonen till det ändå.

• Alexi
    sobrio88 skrev 2018-09-30 08:31:09 följande:
    Min mans frus man? Deras pappa/bonuspappa? smile2.gif
    Min mans systers man skulle det nog stå.
  • Mascaraklumpar
    Blivandepappa86 skrev 2018-09-29 17:12:50 följande:.

Min bror tycker att detta blir en utmaning att förklara för sina döttrar, att de har två kusiner med samma namn.

Åh, dessa fruktansvärda prövningar som föräldraskapet innebär. Hur förklarar man för ett litet oskyldigt barn att två olika personer kan ha samma namn? FörvånadFörvånadFörvånad Det är nog bäst att han kontaktar en barnpsykolog för att få hjälp med det här, så att barnen inte får men för livet. 

Eller  så gör man bara som man gör i varenda skolklass och kallar den ena för Anna P och den andra för Anna H... 
  • trazan12

Alltså det var det löjligaste argument jag hört.
    Om det vore samma släkt så skulle jag undvikit det, men ingifta där är väl gränsen. Om han en dag skiljer sig från frugan så ska ni d valt ett annat namn för att hans svåger har det... Nej, skärpning.

• legomum
    Blivandepappa86 skrev 2018-09-29 17:12:50 följande:

Hej,

När min bror fick höra namnet på vår son så blev han inte jätteförtjust. Eftersom han anser att vårt barns namn kommer ställa till det problem för hans två döttrar, då de har en kusin redan sol har det namn som vi bestämt till vår son.

Jag tog illa upp då jag anser att det inte är ett problem, då vi aldrig träffar den familjen. Det sker ungefär en gång vart annat år max.

Vad säger ni?

Fast ska man tänka så finns ju inga namn kvar. Välj ett eller fler namn ni gillar. Vilka ska folk fullkommligt strunta i.

Din bror får sluta hitta problem där det inte finns några.
  • Hugge47

Bäst att din bror väljer skola för sina barn med omsorg i så fall. Jag hade två med samma namn i samma klass när jag gick i grundskolan. Det fungerade utmärkt trots att vi sågs dagligen. Och din bror pratar om något där man vid enstaka fall kommer att behöva förtydliga vem man menar.

Jag tycker att ni skall välja det namn som känns rätt för er. Din bror vänjer sig.

Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • elsi
    Blivandepappa86 skrev 2018-09-29 17:12:50 följande:

Hej,

Vad säger ni?

Trams säger jag. De flesta barn kommer någon gång i kontakt med flera barn med samma namn. Kompisar på förskolan, syskon till kompisar etc. Om man inte kan förklara en sån enkel sak för sina barn så har man ju kommunikationsproblem. 

Berätta för din bror att normalbegåvade barn inte kommer att ha några som helst svårigheter att hålla isär sina respektive kusiner med samma namn. 
  • AndreaBD

Jag har två kusiner med samma namn, en på mammas sida och en på pappas. Och jag har inte haft något problem med det. Mitt ex har två systrar som har gett sin respektive dotter samma namn. Det blev ingen familjkris pga detta heller.

• Fru Ve

Om ni aldrig träffar den aktuella familjen ens så ser jag inget problem. De får väl kalla kusinerna för "lilla X" och "stora X"....

• fluu

Ett totalt ickeproblem. Jag lovar att även småungar kan göra skillnad på människor med samma namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nandez
    GGN skrev 2018-09-30 09:45:04 följande:
    Men herregud, jag hade döpt sonen till det ändå.
    Det hade jag också gjort.
Svar på tråden Välja lika namn som finns i familjen?