• CarolineEriksson

Otrogen, men vill bli polyamorös.

Hej!

Jag blir snurrig av allt som pågår i mitt huvud. Måste skriva av mig, och få lite tips.

Jag lever i en relation med en man sen 10 år tillbaka. Vi är inte gifta och har inga barn, men har pratat om att börja.

Jag har länge kännt att det saknats något, sexuellt. Både i storlek från hans sida, och i engagemang från hans sida.

Jag har insett att jag har helt andra fantisier, sådana som inte riktigt är ?vanilj?

I våras hörde jag en podcast där de pratade om rapeplay, och fick då ett ord för vad jag verkligen tänder och fantiserar om.

Började läsa på bdsm forum och insåg hur mycket jag tänder på dessa olika saker.

Fick kontakt med flera män som var öppna och trevliga och ville berätta om sina erfarenheter.

En av dem stack ut, och vi började prata mer och mer.

Tillslut trillade jag dit och vi träffades, började ha sex och praktisera bdsm. Och även prata om polyamorösa förhållanden (han är swinger).

När jag läser på om det så inser jag att det känns så otroligt mycket som ?jag?. Och jag vet att det inte ursäktar att jag faktiskt redan varit otrogen.

Men jag inser att jag fortfarande älskar min sambo och vill leva med honom, MEN vill kunna ha flera relationer vid sidan av, antigen enbart sexuella, och/eller romantiska relationer. Jag vill leva polyamoröst!

Nu blev det ju att jag startade i fel ände med detta, borde självklart ha pratat med min sambo om detta innan jag var otrogen, så att det hade blivit ?öppet? från början.

Men det var just att jag träffade den andra mannen som gjorde att jag insåg detta..

Min fråga är, om jag nu ska ta upp detta med min sambo, att jag vill ha öppet förhållande / polyamoröst, kommer jag bara såra honom om jag också berättar att jag redan varit otrogen? Eller kan jag bara berätta att jag vill ha öppet och att han vet om allt som händer från och med då?

Förutsatt att han ens går med på det såklart..

Jag tror jag redan vet svaret på frågan..

men låt mig höra ändå.......

• Svar på tråden Otrogen, men vill bli polyamorös.
  • CitronTulo

Att du efter 10 år tillsammans kommer på att du vill träffa andra män kan nog bli svårt att förankra hos din man är jag rädd! Att man är polyamorös tror jag inte heller har något med att göra att man är missnöjd med det sexliv som man har med sin partner, för mig låter det snarare som att det är det det handlar om i ditt inlägg? Alltså om du var nöjd med det sexliv du hade med din man så skulle du inte känna så här? Då är ju anledningen till att du vill träffa andra män din mans tillkortakommanden i sängen inte att du har en poly.läggning..

• CarolineEriksson

Intressant tanke!

Försöker få ihop tankarna om det kan ligga något i det du säger.

Både ja och nej.

Jag tycker fortfarande om att ha sex med min man, för närhetens skull. Så skulle aldrig ?tacka nej? till sex med min man.

Men absolut så har det med saken att göra, att jag inte blir tillfredställd där med saken att göra.

Men det som jag upptäckt nu, när jag haft sex med en annan man, är att jag kan tycka om flera, kärleken till min man har inte minskat. Snarare så är jag mer glad och tillfreds i den relationen, vilket han har märkt och påpekat. (Utan att veta varför)

Du har rätt i att polyamorös inte har något att göra med ett dåligt sexliv, polyamorös behöver inte handla om sex, utan att kan kan ha känslor för fler personer.. vilket jag upptäckt att jag kan ha!

• Deacon

Hade min partner efter 10 år sagt till mig att hon vill träffa andra hade jag blivit väldigt sårad. Hade till 100% sett det som ett bevis på just det du nämner att hon inte blir tillfredsställd av mig. Hade även fått starka misstankar om att hon redan hade vänstrat och nu i efterhand försöker legitimera sitt moraliskt förkastliga beteende och bara väntade på ett grönt ljus från mig. Baserat på det hade den ställda frågan ävrn skapat en förtroendekris som iaf jag tror skulle vara svår att lappa ihop igen. Skulle i slutändan förmodligen leda till att jag lämnar henne eftersom jag inte kan leva med någon dör förtroendet är allvarligt skadat.

• annabellelee

Har sin man visat några tendenser att vara poly, eller är tanken att det bara är du som ska ha relationer utanför äktenskapet?

• TriC

Du måste berätta för din man att du varit otrogen!! 

Samt att om han, osannolikt nog, vill stanna med dig så är det ett sk öppet förhållande som gäller framöver (="knulla-runt-med-andra-förhållande"). 

• CarolineEriksson
    annabellelee skrev 2018-09-30 12:44:33 följande:

Har sin man visat några tendenser att vara poly, eller är tanken att det bara är du som ska ha relationer utanför äktenskapet?

Vi har pratat löst om öppet förhållande.. vet inte riktigt vad vi kom fram till.

Men självklart skulle det gå åt båda håll. Han skulle få ha sex/relation utanför också.
  • CarolineEriksson
    Deacon skrev 2018-09-30 12:37:52 följande:

Hade min partner efter 10 år sagt till mig att hon vill träffa andra hade jag blivit väldigt sårad. Hade till 100% sett det som ett bevis på just det du nämner att hon inte blir tillfredsställd av mig. Hade även fått starka misstankar om att hon redan hade vänstrat och nu i efterhand försöker legitimera sitt moraliskt förkastliga beteende och bara väntade på ett grönt ljus från mig. Baserat på det hade den ställda frågan ävrn skapat en förtroendekris som iaf jag tror skulle vara svår att lappa ihop igen. Skulle i slutändan förmodligen leda till att jag lämnar henne eftersom jag inte kan leva med någon dör förtroendet är allvarligt skadat.

Jag förstår det, och misstänker att det är så han kan ta det. Och jag förstår att det inte alls är säkert att han kommer känna som jag, att öppet förhållande är möjligt.

Och jag har ju redan varit otrogen, så jag vet ju att risken finns att han inte vill ha mig mer. Den situationen har jag ju själv satt mig i. Det vet jag.

Jag borde självklart inte varit otrogen utan tagit upp detta med honom innan, men som sagt, insåg inte att jag ens var intresserad av något annat förän jag redan varit otrogen.

Men jag undrar, är han lyckligare av att inte veta, eller borde jag ta upp öppet förhållande utan att berätta att jag redan varit otrogen, eller bara berätta att jag redan haft en affär?
  • CarolineEriksson
    TriC skrev 2018-09-30 12:57:43 följande:

Du måste berätta för din man att du varit otrogen!! 

Samt att om han, osannolikt nog, vill stanna med dig så är det ett sk öppet förhållande som gäller framöver (="knulla-runt-med-andra-förhållande"). 

För många år sedan så sa han att han inte var säker på att han skulle lämna vid otrohet, att man nog kan jobba igenom det.

Men jag undrar, är han lyckligare av att inte veta, eller borde jag ta upp öppet förhållande utan att berätta att jag redan varit otrogen, eller bara berätta att jag redan haft en affär?
  • Deacon

Han är lyckligare av att inte veta ifall du kommer att hålla dig till honom framöver. Du kommer ju dock alltid att själv bära på hemligheten och skuldkänslorna (som du kanske har?) lär slita i dig. Har du inga skuldkänslor alls inför vad du har gjort är det kanske hög tid ändå att lämna honom?

Är din ambition att fortsätta vara otrogen (det gick ju så bra första gången) och du faktiskt bryr dig om honom så bör du berätta snarast så han kan ta ställning till situationen istället för att fortsätta backstabba honom i smyg.

• Anonym (felix)

Tycker att du skall göra slut med din sambo, utan att prata om öppna förhållanden, polyamori och annat önsketänkande från din sida. Det är ändå så få som kan leva med den livstilen, och absolut inte om ni börjar att tänka på att stifta familj. Finn någon du är mera sexuellt kompatibel med. Du har redan tagit avgörande steg ut ur ditt förhållande genom planlagt otrohet och det kan nu bara sluta på ett sätt. Att du tycker du mår bra och kan älska flera män samtidigt, ändrar ingenting. Det är ju helt olika behov som dessa män får uppfylla hos dig. I längden håller det inte för någon av er. 

• Anonym (Olle)

Men du visste ju att du riskerade att mista honom innan du var otrogen.
    Och du vet idag att han inte kan tillfredsställa dig sexuellt. Närhet????
    Du har två val. Antingen fortsätta med att gå bakom ryggen på honom eller berätta precis allt som hänt. Det är inte upp till dig att bestämma vad han vill. Men du kanske inte tycker att han är värd det??? Dessutom vill du inte vara en sån som pissar på er relation. Eller hur???

• Anonym (Praktisk)

Bara tala om att du vill ha en älskare för att hans är för liten

• New  Dawn
    Anonym (felix) skrev 2018-09-30 21:54:07 följande:

Tycker att du skall göra slut med din sambo, utan att prata om öppna förhållanden, polyamori och annat önsketänkande från din sida. Det är ändå så få som kan leva med den livstilen, och absolut inte om ni börjar att tänka på att stifta familj. Finn någon du är mera sexuellt kompatibel med. Du har redan tagit avgörande steg ut ur ditt förhållande genom planlagt otrohet och det kan nu bara sluta på ett sätt. Att du tycker du mår bra och kan älska flera män samtidigt, ändrar ingenting. Det är ju helt olika behov som dessa män får uppfylla hos dig. I längden håller det inte för någon av er. 

Jag håller med. Om man verkligen vill leva som polyamorös är det nog, i så fall, bättre att göra det med någon ny och gå in i det medvetet från början. Jag tror inte ett dugg på att göra det pga något typ av missnöje i relationen. Jag misstänker dock att det inte är lika angeläget sedan, när hon mött en ny man.... Dessutom tror jag få tycker det fungerar när man ska skaffa barn.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-10-01 04:35:32 följande:

Bara tala om att du vill ha en älskare för att hans är för liten

Jag förstår ironin... Låter som att TS kille skulle få det bättre med någon som tycker om honom på riktigt.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Cunnilingus18
    CarolineEriksson skrev 2018-09-30 09:50:00 följande:

Hej!

Jag blir snurrig av allt som pågår i mitt huvud. Måste skriva av mig, och få lite tips.

Jag lever i en relation med en man sen 10 år tillbaka. Vi är inte gifta och har inga barn, men har pratat om att börja.

Jag har länge kännt att det saknats något, sexuellt. Både i storlek från hans sida, och i engagemang från hans sida.

Jag har insett att jag har helt andra fantisier, sådana som inte riktigt är ?vanilj?

I våras hörde jag en podcast där de pratade om rapeplay, och fick då ett ord för vad jag verkligen tänder och fantiserar om.

Började läsa på bdsm forum och insåg hur mycket jag tänder på dessa olika saker.

Fick kontakt med flera män som var öppna och trevliga och ville berätta om sina erfarenheter.

En av dem stack ut, och vi började prata mer och mer.

Tillslut trillade jag dit och vi träffades, började ha sex och praktisera bdsm. Och även prata om polyamorösa förhållanden (han är swinger).

När jag läser på om det så inser jag att det känns så otroligt mycket som ?jag?. Och jag vet att det inte ursäktar att jag faktiskt redan varit otrogen.

Men jag inser att jag fortfarande älskar min sambo och vill leva med honom, MEN vill kunna ha flera relationer vid sidan av, antigen enbart sexuella, och/eller romantiska relationer. Jag vill leva polyamoröst!

Nu blev det ju att jag startade i fel ände med detta, borde självklart ha pratat med min sambo om detta innan jag var otrogen, så att det hade blivit ?öppet? från början.

Men det var just att jag träffade den andra mannen som gjorde att jag insåg detta..

Min fråga är, om jag nu ska ta upp detta med min sambo, att jag vill ha öppet förhållande / polyamoröst, kommer jag bara såra honom om jag också berättar att jag redan varit otrogen? Eller kan jag bara berätta att jag vill ha öppet och att han vet om allt som händer från och med då?

Förutsatt att han ens går med på det såklart..

Jag tror jag redan vet svaret på frågan..

men låt mig höra ändå.......

Knepig situation du hamnat i men känns som att det mer är det sexuella du saknar än att du skulle bara polyamorös även om det klart kan vara så med?

Men du har ju egentligen mest sökt dig till den sexuella världen som du fantiserat om och går igång på.

Du har aldrig utforskat din nyfunna sexualitet med din kille? Han kanske har liknade sexuella fantasier?

Men svårt för mig att veta, men du bör väl lyfta frågan om öppet förhållande men du bör nog inte nämna att du redan praktiserat det på förhand, då blir det nog varken öppet eller något mer förhållande med din man. Vill han sedan testa på så är det egentligen ingen big deal att du kanske berättar det vid ett lämpligare tillfälle längre fram.. Vill han inte så bör du kanske bestämma dig vad du verkligen vill. Bestämmer du att du vill stanna med honom så bör nog ditt snedsteg få vara en begravd hemlighet om du klarar av att leva med det. Men svårt sånt här, relationer är svårt och vi är bara människor.
  • Anonym (Viva sex)

(Man 50+) Det finns något oerhört bejakande i att leva ut sin lust. Att få ge och ta emot njutning. Det finns något tragiskt att kapsla in, gå på rutin och fastna i oändlighetstänket.
    Jag har egen erfarenhet av att ge mig hän. Under en period älskade jag med fem kvinnor samtidigt. Jag var gift. Min hustru visste inget vilket var en del i spänningen.
    Det som hände var att min hustru vaknade upp i sin sexualitet när jag blev mer bejakande i min. Jag blev bättre på att knulla helt enkelt. Lärde mig mer om fittans anatomi och vilka moves som funkade. Olika kvinnor gav mig olika nycklar till deras njutning.
    Självklart orkade jag inte att hålla uppe alla kk. Nu har jag en. Och en skilsmässa är på gång, men det är en annan historia.
    Så trådstartaren: Om du älskar att ha sex med flera, samtidigt eller inte, så skall du göra det. Bejaka kåtheten, spänningen och friheten. Du blir lyckligare och vissa påstår till och med att lyckan är meningen med livet.

• Anonym (du är ego inte polly)
    Anonym (felix) skrev 2018-09-30 21:54:07 följande:

New Dawn skrev 2018-10-01 05:26:40 följande:
    Jag håller med. Om man verkligen vill leva som polyamorös är det nog, i så fall, bättre att göra det med någon ny och gå in i det medvetet från början. Jag tror inte ett dugg på att göra det pga något typ av missnöje i relationen. Jag misstänker dock att det inte är lika angeläget sedan, när hon mött en ny man.... Dessutom tror jag få tycker det fungerar när man ska skaffa barn.

Håller med, tycker det låter mer som att TS och hennes soon to be ex bara har olika preferenser, gillar olika slags sex. Att springa omkring att knulla andra för att få den sortens sex man vill ha är bara tecken på missnöje och ett jävligt omoget sätt att hantera den inte pollyamori. Man kan till exempel fråga sig hur TS kommer reagera på att hennes kille också knullar hejvilt och tänder till på alla fyra med andra tjejer på ett sätt som han inte gör med henne?.

Personligen tycker jag att har man passerat den gränsen att man börjar gå bakom ryggen å sin partner utan att må dåligt över det så har man betydligt större problem med sig själv sin relation än bara polly / mono. Det finns inget som säger att vara polly måste innebära att man sviker och ljuger.
  • Fjäril Vingad

Polyamori bygger på ärlighet. Och på att det är något alla inblandade är ok med (sedan behöver inte alla parter vara/leva poly).

Hur skyddar du dig förresten med din älskare?

• Anonym (felix)

Om min partner sa ¨Jag vill vi skall ha ett öppet förhållande¨ vill jag höra ett budskap som säger ¨Jag vill ha relationer med andra för att tillfredställa behov som inte blir tillfredställda av dig. Mens jag söker vill jag ha dig kvar som trygghet. Men om jag finner någon bättre efter någon tid, så måste ju vårat förhållande ta slut". 

Jag tror dom flesta vill höra ett liknande budskap. 

Svar på tråden Otrogen, men vill bli polyamorös.