• Amerika321

Orolig mamma

Jag har en son på två månader som blir tre månader om en vecka. Jag helammar honom.

När jag då ska amma honom så suger han knappt fem minuter och sen lämnar han bröstet och börjar gråta. Vet inte vad felet är. Kanske han inte hittar tillräckligt med mjölk? Men när jag trycker på mina bröst så kommer det ut mjölk iallafall inte jätte mycket men det finns mjölk där. Jag vet inte vad jag ska göra. Har ni några tips? Kanske jag kan amma honom och sedan ge ersättning lite då och då? Vilken ersättning ska man isåfall ge? Jag har läst att om barnet ammar och man matar honom med ersättning med flaska så kommer barnet inte mer ta bröstet. Vad ska man isåfall ge ersättning då? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Orolig mamma
  • möjligt

Vill bara förtydliga att jag menar att du ska låta honom bestämma om han vill amma, har han en period där han vill ligga vid bröstet konstant så är det bara att låta honom. Lyssna på Hans signaler helt enkelt.

• Amerika321

Eftersom jag är så orolig att han inte blir mätt så ammar jag honom ganska ofta.
    Också för att när jag ska amma honom så suger han ca 5 minuter och så släpper han och börjar gråta därför ammar jag honom oftare eftersom jag blir orolig att han inte blir mätt. Jag brukar amma honom liggandes eftersom jag har svårt att amma honom på andra ställningar, tycker han är för tung och vet inte riktigt hur jag ska hålla honom. Provar ibland att amma honom i famnen också men de samma resultat. Jag har alltid varit så orolig att han inte blir mätt. Jag blir så trött på det här. Kan inte gå runt o tänka att han inte blir mätt hela tiden. De gör mig väldigt trött. Så jag ammar honom rätt så ofta ja, de hinner inte ens gå en timme. Jag vill absolut fortsätta amma honom, iallafall tills han blir sex månader. 

• LFF
    Amerika321 skrev 2018-10-03 23:06:06 följande:

Eftersom jag är så orolig att han inte blir mätt så ammar jag honom ganska ofta.
    Också för att när jag ska amma honom så suger han ca 5 minuter och så släpper han och börjar gråta därför ammar jag honom oftare eftersom jag blir orolig att han inte blir mätt. Jag brukar amma honom liggandes eftersom jag har svårt att amma honom på andra ställningar, tycker han är för tung och vet inte riktigt hur jag ska hålla honom. Provar ibland att amma honom i famnen också men de samma resultat. Jag har alltid varit så orolig att han inte blir mätt. Jag blir så trött på det här. Kan inte gå runt o tänka att han inte blir mätt hela tiden. De gör mig väldigt trött. Så jag ammar honom rätt så ofta ja, de hinner inte ens gå en timme. Jag vill absolut fortsätta amma honom, iallafall tills han blir sex månader. 

Åter igen, kontakta amningshjälpen så kan de hjälpa dig! amningshjalpen.se/

De har även något som kallas hjälpmammor som kan komma hem till dig och se hur han tar tag etc.
  • SI12344
    Amerika321 skrev 2018-10-03 23:06:06 följande:

Ja, det är svårt att hitta rätt ställning! Jag brukar också ligga eller halvligga, antingen med honom bredvid eller i famnen.

Nej, du måste verkligen komma vidare. Du kan inte gå runt och oroa dig så mycket! Hoppas Amningshjälpen kan hitta en hjälpmamma åt dig. De jobbar som sagt ideellt.

Om du vill amma så ska du självklart amma på, men du ska må bra när du gör det. Det kommer ordna sig, det är alltid inte så lätt när man faktiskt är två om amningen.
  • Joss4n

Det låter klokt med amningsrådgivning... Vet inte om du provat att låta din bebis rapa? Min bebis blir också sådär när det är lite för mycket bubblor i magtarmkanalen!

• Jsv17
    Amerika321 skrev 2018-10-03 20:41:15 följande:

Jag har tänkt att pumpa men hur många gånger i dagen ska man pumpa? Vart lägger man sen de mjölk som man pumpar ut? Berätta gärna lite mer när det gäller att pumpa ut mjölk.

Jag helammade och pumpade (vi gav på flaska ibland i situationer då jag var obekväm med att amma och för att min man skulle kunna ta nån matning dåoch då) jag pumpade efter han ätit så att han fick sitt först. Mjölk från samma dygn kan du samla i samma kärl/flaska (dock inte i olika temperatur utan du får kyla i kylskåp så kan du slå ihop sen) det finns special påsar att frysa in mjölk i, jag använde de från Medela. Jag försökte samla ihop iaf en flaska i samma påse. Jag hade mycket mjölk så behövde oftast bara pumpa 1 max 2ggr för att uppnå rätt mängd. Min kille gick det hur bra som helst att varva flaska och bröstet (dock fick han flaska sällan) men vill man undvika risken att de väljer bort bröstet kan man koppa bröstmjölken också, det gjorde vi i början.

Min son föddes tillväxthämmad så vi skulle tillmata efter varje amning i början (just för att säkerställa att han fick i sig tillräckligt) så du skulle ju kunna pumpa och låta honom amma och efter det försöka koppa o honom lite extra. Vi slutade sen då han bara kräktes, han ammade i sig det han behövde själv.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • fanola

Som du säger att det inge ens går 1 timme mellan gångerna så kan de ju vara därför han inte vill.. Han hinner aldrig bli ens lite hungrig.. Låt de gå 2 timmar någon gång och se om de gör någon skillnad.. Hoppas de blir bättre och lita på att han får i sig tillräckligt eftersom kurvan går fint uppåt!

• möjligt

Tänk dig själv att någon hela tiden försökte mata dig fast du var helt mätt... ????

Om han inte själv tydligt visar att han vill så försök ge det minst 2 men gärna 3-4 h mellan amningarna och se hur det förändrar saken. Han går upp som han ska så att han inte får i sig tillräckligt är inte ett problem.

Svar på tråden Orolig mamma