• Äldre 5 Oct 09:50
    5069 visningar
    19 svar
    19
    5069

    Hjälp! Hur klarar jag av mina barn!

    Jag är hemma nu som Föräldraledig med mina tvillingdöttrar på 9 månader. Samtidigt har vi en 3 årig kille som går 15 timmars på förskolan. Med tjejerna är det lugnt, dom är supergoa och1 relativt lätt1a att hålla nöjda fast dom är 2. Men sonen däremot är det tuffare att hålla nöjd. Han är extremt högljudd och har SJUKT mycket energi. Så fort jag rör någon av tjejerna är han där och ska slänga sig på dom och tjoa högt, ibland ta deras saker och kasta iväg osv. Bara terrorisera. Klart jag fattar att han vill ha uppmärksamhet men mitt tålamod har en gräns. Han är sjukligt envis. Vill han ha något tjatar han tills han skriker så det skär i öronen fast man sagt nej 100 gånger (typ glass till frukost eller vill ha alvedon för att det är gott) det händer många gånger om dagen. Han kan inte leka själv hemma över huvud taget utan hänger i mina byxor hela tiden och tjatar och gnatar. Jag känner att jag inte räcker till över huvud taget här hemma. När min fru var hemma fick han henne att börja gråta minst varannan dag för att hon inte orkade med han helt enkelt. Även om tjejerna är snälla så går det ju åt väldigt mycket tid till dom. När man väl får en lucka vill jag kanske ta en kopp kaffe och pusta ut en kvart men då blir det lek med sonen ist pga dåligt samvete. Allt detta kombinerat med dålig sömn pga 2 st bebisar som vaknar några gånger per natt, kan inte vila när dom sover då får brorsan sin tid. Förskolan går han 12:30 till 16:30 mån tis tors. Vi har ansökt om 5 timmar till hos kommunen och blandat in specialpedagog som följt honom på dagis men fått avslag. Helgerna turas vi om att hitta på kul saker med han men så fort man kommer innanför dörrn hemma igen så börjar tjatet och hängandet i brallerna.Hur ska jag få en dräglig vardag utan att gå in i väggen eller utveckla en depression? Börjar bli less..

  • Svar på tråden Hjälp! Hur klarar jag av mina barn!
  • LFF
    Äldre 5 Oct 09:59
    #1

    Hur ser en dag ut? Med utevistelse, aktiviteter, mat, mellis etc? Vad gör ni på dagarna?

    Alltså, det är inte enkelt att få småsyskon, att dessutom få TVÅ småsyskon är inte enklare. Det inte lätt för honom heller, som inte förstår på samma plan som du vad som sker och varför.

    Finns det möjlighet till avlastning från mor-/farföräldrar gällande tvillingarna så du kan ägna dig helt åt sonen?

    När ni är ute, hur tar han sig fram då? Går, ståbräda, springcykel?

    Nu har jag bara mina tvillinggrabbar (snart 5 år) men vännen har trillingtjejer plus en äldre tjej (2 år emellan) och de har haft det slitigt och mycket dåligt samvete gentemot den äldre dottern. De fick inte varken utökade tider på förskolan för den äldre eller avlastning från kommunen.

    När ska tjejerna börja förskolan är det tänkt?

  • Äldre 5 Oct 10:28
    #2

    Har ni försökt få storebror att hjälpa till med syskonen? Får han uppmärksamhet när de är vakna?

    Tjatet har jag tyvärr inga tips för mer än att vara konsekvent. Går hål i huvudet på mig också emellanåt. Att vara tydlig med när nåt ska göras hjälper ibland (tex nej inte idag, men efter du har sovit). Givetvis beroende på vad det gäller.

    Hur får han utlopp för sin energi? Egentid med en förälder?

    Sen tycker jag inte det är fel med stunder med film/surfplatta etc för att få hämta andan faktiskt. Kan behövas för både barn och vuxna. Däremot löser det inte på sikt, ger inte så mycket aktivering eller minskar behov av uppmärksamhet.

    En kvart med kaffe i lugn och ro förekommer ju knappt som föräldraledig... Inte utan barnen.

  • Äldre 5 Oct 10:32
    #3

    Går han bara 12 timmar förresten? Går det att ändra tiderna? Han sover inte middag?

  • Äldre 5 Oct 11:25
    #4

    Känner verkligen igen mig! Fast har en snart 3 månaders och en 3 åring, bebisen är piece of cake men 3åringen.. puh! Jag tror faktiskt bara att tiden måste gå.. så blir det bättre/lättare. Men en fråga: brukar du eller din fru styra upp hans lekar eller får han utforska själv? Har han sina leksaker nära eller inne på sitt rum? Vi har allt i vardagsrummet som hon leker med och styr sällan upp eller ?aktiverar? som det så fint kallas. Barn behöver använda sin fantasi tycker jag. Ibland kan barn också bli överstimulerade, värt o tänka på.. Men hursom. Har inga råd förutom att ta in leksaker där ni håller till så det blir lättare att leka! Och håll ut, ta egentid när frun kommer hem, stäng in dig på toa en halvtimme och ta en lång dusch eller en fika med en kompis, SJÄLV utan barn. Viktigt med dessa små luckor om man känner att man börjar bli tokig!

  • Äldre 5 Oct 11:26
    #5

    Vi är hemma på förmiddagarna eftersom han börjar förskolan kl 12:30. Frukost vid 07:30 Sedan lek eller film inne. Lägger tjejerna vid 10 då passar jag och sonen på att gå ut och göra whatever. Rensa ogräs, sparka boll, han kör sin 3-hjuling osv. Sedan vaknar tjejerna vid 1130 ca och lunchbestyr drar igång. Jag och sonen äter oftast matlåda från dagen innan medans tjejerna får burkmat. När vi är ute och far går han brevid vagnen eller åker på ståbrädan. Tjejerna ska börja i april/maj är det tänkt. Han får hjälpa till. Han brukar bestämma vad dom ska ha på sig, hålla i nappflaskor sätta i och leta upp nappar osv. När jag och han leker springer vi och jagar varann, kastar boll, busar kollas och skrattar så vi blir helt slut. Varje lördag åker vi på knatteskutt. Ibland åker vi till badhus leos lekland osv. Enda vettiga planeringen blev så. Min fru börjar 7 på morgonen. Då skulle hon lämna halv 7 och då ska han hämtas mitt i tjejernas sovtid. Så då får dom vakna och få käk i sig och sonen. Sedan lämning så drar jag å tjejerna ut på något äventyr efter det. Promenad i stan, öppna förskolan osv (där har dom kaffe????) tv funkar ibland korta stunder men så fort jag pratar med en bebis eller lyfter upp är han där på 1 sek.

    Jag tycker han får så mycket uppmärksamhet jag kan ge. Nej han slutade sova middag straxt efter han fyllt 2.

  • Äldre 5 Oct 12:02
    #6

    Med ett barn med så mycket energi skulle jag bo ute.

    Tvillingarna i vagnen, kläder efter väder så de kan vara på marken med.

    Ut direkt efter frukost.

    Ta med en boll, hinkar någon spade, lite arbetsfordon och gå till skogen. Klättra, hoppa och upptäck världen.

    Ett barn som har så mycket energi behöver få lite lugn så hellre skogen än leos.

    Så har jag fått göra med mina 5 åringar. Ut efter frukost i tvåtimmars lekpass både fm och em, ibland även efter middagen.

    Då leker de kanonbra när de väl är inne.

    De dagar vi inte vara ute lika mycket som vanligt så satte kaoset in.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 5 Oct 12:22
    #7

    Låter tufft, här kommer lite förslag:

    Försök vara ute mycket.

    Ha inte dåligt samvete för att sätta på en film eller låta sonen spela på telefonen då och då.

    Låt sonen vara delaktig när du tar hand om tjejerna.

    Kanske någon kan hjälpa till att passa barnen så att du kan få lite egentid med både tjejerna och sonen.

    Ha vilostund med sonen när tjejerna sover, typ läs en bok och varva ner.

    Sen tycker jag personligen att det är helt sjukt att man bara får ha 15 timmars förskola i så många kommuner. Blir ju bara hattigt för både barnen, föräldrarna och förskolan.

  • Anonym (oj då!)
    Äldre 5 Oct 12:49
    #8

    Oj ja, det är nog en känslig ålder att få 2 små bäbissystrar att konkurrera med. Han är nog för liten för att fatta att ni tycker han är odräglig? Vill han har en Ipad, eller han kanske redan har? Det låter kanske hämsk, men man måste ju kunna andas också. Ni har valt att få barn och nu har ni 3 småttingar samtidigt, det är ett tufft jobb. Eftersom han är så liten kan man ju knappast lämna honom utan uppsikt en sekund heller. Det är tufft, men stå ut, lösningar blir tiden. Redan vid 4 är man jätteannorlunda än 3, och då kanske det blir roligt att var storebror? Just nu fattar han inte riktigt, varför de små skall ha sååå mycket uppmärksamhet. Lycka till. 18 år, sen blir det tyst hemma, riktigt kusligt tyst..

  • Äldre 5 Oct 22:49
    #9

    Tack för alla tips och stöd! Dedär med skogen ska jag tamejfan anamma! Bor ju precis brevid den men har väl tänkt att det inte är så spännande för han. På måndag efter frulle blir det skogen för hela slanten! Försöker verkligen hålla plattan och telefon borta. Han har aldrig provat nånsin eftersom han e så fruktansvärt envis kommer han tjaaaaata jämt om den. Trevlig helg!

  • Äldre 6 Oct 13:49
    #10

    Får jag fråga varför börjar han så sent som 12.30 på dagarna och är där bara några timmar? Om han nu behöver aktiveras så mkt så varför inte göra det på dagis i några timmar till? Asså att han börjar tidigare så får ni det lugnare oxå.

  • Äldre 6 Oct 13:57
    #11
    3barnsfarssan skrev 2018-10-05 11:26:49 följande:

    Vi är hemma på förmiddagarna eftersom han börjar förskolan kl 12:30. Frukost vid 07:30 Sedan lek eller film inne. Lägger tjejerna vid 10 då passar jag och sonen på att gå ut och göra whatever. Rensa ogräs, sparka boll, han kör sin 3-hjuling osv. Sedan vaknar tjejerna vid 1130 ca och lunchbestyr drar igång. Jag och sonen äter oftast matlåda från dagen innan medans tjejerna får burkmat. När vi är ute och far går han brevid vagnen eller åker på ståbrädan. Tjejerna ska börja i april/maj är det tänkt. Han får hjälpa till. Han brukar bestämma vad dom ska ha på sig, hålla i nappflaskor sätta i och leta upp nappar osv. När jag och han leker springer vi och jagar varann, kastar boll, busar kollas och skrattar så vi blir helt slut. Varje lördag åker vi på knatteskutt. Ibland åker vi till badhus leos lekland osv. Enda vettiga planeringen blev så. Min fru börjar 7 på morgonen. Då skulle hon lämna halv 7 och då ska han hämtas mitt i tjejernas sovtid. Så då får dom vakna och få käk i sig och sonen. Sedan lämning så drar jag å tjejerna ut på något äventyr efter det. Promenad i stan, öppna förskolan osv (där har dom kaffe????) tv funkar ibland korta stunder men så fort jag pratar med en bebis eller lyfter upp är han där på 1 sek.

    Jag tycker han får så mycket uppmärksamhet jag kan ge. Nej han slutade sova middag straxt efter han fyllt 2.


    Måste bara säga att jag beundras dig, hur du orkar med allt! Du låter som en kanonpappa! Lite pepp i allt det jobbiga hehe.
  • Äldre 6 Oct 15:23
    #12
    3barnsfarssan skrev 2018-10-05 22:49:57 följande:

    Tack för alla tips och stöd! Dedär med skogen ska jag tamejfan anamma! Bor ju precis brevid den men har väl tänkt att det inte är så spännande för han. På måndag efter frulle blir det skogen för hela slanten! Försöker verkligen hålla plattan och telefon borta. Han har aldrig provat nånsin eftersom han e så fruktansvärt envis kommer han tjaaaaata jämt om den. Trevlig helg!


    Perfekt ålder för insektssafari bland stubbar, göra soppa i vattenpölar, dra pinnar/stockar till kojor, ff intresserad av att se djur när man pekar ut dem. Är det lite snö kan man följa spår, rita o skriva med pinne.

    Har man några hinkar med så kan man samla saker som är fina. Mina har samlat pinnar o stenar sedan de klarade av att gå, nu finns ju mängder av kastanjer, ekollon och kottar att plocka.

    Vi har tagit hem mängder av kastanjer och tex haft med arbetsfordon som "last" eller ta med en lasbil ut i skogen...

    Ehhh hehe skogen har varit räddningen många gånger och tråkigt har mina grabbar aldrig haft där.
  • Äldre 6 Oct 21:05
    #13
    Kellie13 skrev 2018-10-06 13:49:10 följande:

    Får jag fråga varför börjar han så sent som 12.30 på dagarna och är där bara några timmar? Om han nu behöver aktiveras så mkt så varför inte göra det på dagis i några timmar till? Asså att han börjar tidigare så får ni det lugnare oxå.


    Han får bara gå 15 Tim i veckan. På 3 dagar.

    Som jag skrev tidigare så somnar tjejerna kl 10-10.30 och om min fru lämnar honom 06:30 (Börjar 7)måste han hämtas 11:30. Mitt i sov och lunchtid. Nu idag har vi gjort om lite så han kommer gå 9:30-16:45 på torsdagar och 13-16:45 måndag å tisdag. Det blir enklast om hon lämnar alt hämtar. Så jäkla rörigt när man ska ha med sig tjejerna och dom ska kläs på å bäras i i bilen en och en.
  • Äldre 6 Oct 21:07
    #14
    Kellie13 skrev 2018-10-06 13:57:58 följande:

    Måste bara säga att jag beundras dig, hur du orkar med allt! Du låter som en kanonpappa! Lite pepp i allt det jobbiga hehe.


    Tack så mycket, det värmer!
  • Äldre 7 Oct 05:48
    #15
    3barnsfarssan skrev 2018-10-06 21:05:12 följande:
    Han får bara gå 15 Tim i veckan. På 3 dagar.

    Som jag skrev tidigare så somnar tjejerna kl 10-10.30 och om min fru lämnar honom 06:30 (Börjar 7)måste han hämtas 11:30. Mitt i sov och lunchtid. Nu idag har vi gjort om lite så han kommer gå 9:30-16:45 på torsdagar och 13-16:45 måndag å tisdag. Det blir enklast om hon lämnar alt hämtar. Så jäkla rörigt när man ska ha med sig tjejerna och dom ska kläs på å bäras i i bilen en och en.
    ok då förstår jag, vilken idiotisk regel av kommunen att han bara få gå ett visst antal timmar i veckan.
  • Fri 8 Nov 2019 12:08
    #16

    Se efter vad som krävs i er kommun för att få ha honom på dagis längre.
    Det finns minst två alternativ, det ena är läkarintyg på begynnande utmattning och risk för sjukskrivning, det andra är socialtjänsten, som många är rädda för men som kan vara guld att kontakta - även de kan skriva ett utlåtande om att det är för pojkens bästa att få vara på förskolan.

    För det är ju så att vara själv med tvillingar är nog så tufft, storebror skulle nog ha det roligare om han åtminstone fick gå fem dagar i veckan. Självklart behöver han också lite egentid och uppmärksamhet från mamma och pappa, men man ska ju orka också....

  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 12:13
    #17

    Är du ensamstående?

  • Anonym (Anne)
    Fri 8 Nov 2019 12:37
    #18

    Oh inte lätt med 3 åts trotts och en unge full av energi.

    Enda tröst är att det kommer bli bättre.

    Blev han extra intensiv när syskonen kom?

    Blir ju stor konkurrens om föräldrarna när man går från ensambarn till en av tre.

    Tycker ni verkar ha ett jättebra schema men undrar hur mycket egentid sonen får när ni är fullskalig familj? Typ att du åker iväg med sonen själv en helgdag eller mamman utan systrarna?

    Får han komma upp i famnen och gosa som systrarna? Jag märkte att min äldst fick ett otroligt närhetsbehov när lillebror kom och blev lugnare av få kura upp hos mamma eller pappa (ganska vild unge).

    Kämpa på, du gör ett kanonjobb!

  • Tue 12 Nov 2019 08:10
    #19

    Som sagt, mer stimulans så han får röra sig och får utlopp för sin energi. Ut i skogen, lekplats osv. Och fortsätt ge honom så mycket egentid ni kan när tvillingarna sover, på kvällar och helger.

Svar på tråden Hjälp! Hur klarar jag av mina barn!