• Anonym (Anmäld?)

Grannen blev jätte arg på mig !! :-(

Lite osäker på vart jag ska lägga tråden.

Jag bor i en hyresrätt på tredje våningen och jag var tvungen att byta lister eftersom jag hade en kanin som bet på väldigt många ställen.

Jag kontaktade en bygg firma som kom klockan 8 och det började faktiskt att väsnas eftersom han började såga och borra. Han var tvungen eftersom det är betongvägg jag har.

För en stund sedan kom grannen som bor på första våningen och knackade på.

Och hon var jätte förbannad.

Hon frågade mig vad fan jag höll på med.

Jag bad om ursäkt för att det lät mycket men jag sa att jag byter lister i min lägenhet.

Då blev hon ännu mer arg och sa att jag inte får renovera i min lägenhet.

Då säger hon att vi började jätte tidigt i morse.

Jag sa att det inte stämde för att snickaren kom klockan 8, men hon fortsatte att säga emot att vi började jätte tidigt.

Jag fick hämta snickaren för hon vägrade tro på mig och han kom och bekräftade att han kom hit klockan 8.

Hon kände sig nöjd och sa okej, sen säger hon att hon tänker anmäla mig för att jag började väsnas tidigt och för att jag grejar i lägenheten.

Hon var väldigt arg såg jag men hon sa ändå hejdå och så gick hon.

Kan hon anmäla mig för detta?

• Svar på tråden Grannen blev jätte arg på mig !! :-(
  • Anonym (??)
    Anonym (???) skrev 2018-10-08 18:56:35 följande:
    Men man måste ju kontakta värden innan och inte på eget bevåg ta in en byggfirma! Att måla och fixa -ja. Men att byta alla lister är ett för stort ingrepp för att göras utan att konsultera värden först.
    Alltså jag är nyfiken på hur ni tänker? Att måla och tapetsera kan ju förändra lägenhetens utseende totalt.  Och man kan ju ta in en byggfirma för att måla och tapetsera också..Men byta utslitna lister är ett stort ingrepp? Ehhh va?
  • Kokoskorven
    Anonym (???) skrev 2018-10-08 12:33:26 följande:

Men...du har väl rimligen redan meddelat hyresvärden att du ska byta lister i lägenheten? Det låter jättekonstigt att du ska behöva kontakta en byggfirma själv när du bor i hyresrätt. Sådant brukar hyresvärden ordna med.

(I de hyresrätter jag bor i så har det varit okej att själv fixa med målning och tapeter, men mer förändring än så behöver hyresvärden godkänna först.)

Alltså, om hennes kanin gnagt sönder listerna kommer ju ingen hyresvärd i världen att bekosta reparationen. Helt normalt att hon åtgärdar det själv. Utmärkt att hon tar in professionell hjälp. Det enda TS möjligen borde ha gjort annorlunda är att förvarna grannarna. Absolut inget som kan vara grund för vräkning, dock.
  • Anonym (-)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-10-08 17:06:39 följande:

Jag är hantverkare och vi börjar jobba mellan 7-7.30 jag har aldrig hf en enda hg som har klagat. Troligvis så har kärringen inget liv.

Åh jo vi klagar, men inom stängda dörrar, hehe he

Fy faaaaan vad vi hatar när ni sätter igång tidigt Skrattande men man förstår ju att det ibland heböver göras.
    Hobbysnickarna som fixar hemma på helger däremot.. Kräks
  • Anonym (ja)
    Anonym (???) skrev 2018-10-08 18:56:35 följande:
    Men man måste ju kontakta värden innan och inte på eget bevåg ta in en byggfirma! Att måla och fixa -ja. Men att byta alla lister är ett för stort ingrepp för att göras utan att konsultera värden först.
    Aha, ok. Men tänker att hyresvärden ändå tjänar på det?
  • ehhhher
    Anonym (Gubbjävel) skrev 2018-10-08 18:14:28 följande:
    "missupfattarn man det dum skriver"?
    Är det ts som är dum menar du?
    Demon

Och vem är "missupfattarn"? Förvånad
    Att göra sig lustiga över folk som försöker är det värsta som finns

Oftast är det personer som är missnöjda med sig själva och sina liv som anmärker på andra (eller så har man liten snopp)
  • Anonym (???)
    Kokoskorven skrev 2018-10-08 21:54:25 följande:

Alltså, om hennes kanin gnagt sönder listerna kommer ju ingen hyresvärd i världen att bekosta reparationen. Helt normalt att hon åtgärdar det själv. Utmärkt att hon tar in professionell hjälp. Det enda TS möjligen borde ha gjort annorlunda är att förvarna grannarna. Absolut inget som kan vara grund för vräkning, dock.

Ja, hon måste naturligtvis betala räkningen för arbetet själv. Men hyresvärden har med största sannolikhet synpunkter på hur arbetet ska utföras och har kanske en specifik byggfirma som de använder sig av i sådana situationer. Det har de flesta större värdar (hyr man av Gösta i grannhuset så är det ju ett annat läge, såklart).

Motsvarande exempel: om jag råkar repa mina köksluckor så får jag ju inte byta ut dem utan att först cleara det med min hyresvärd som äger bostaden och därmed naturligtvis har åsikter om hur bostadens fasta inventarier ska se ut.
  • Gameofthrones

Man får börja låta tidigt på morgonen runt sju, tror jag faktiskt. Helger från 8-9 på morgonen.

Hantverkare har lite andra tider och får jobba i lgh tidigt. Men om du börjar själv och renovera så är det nog andra tider eller så är det samma som hantverkartider.

Hon kan anmäla dig men det kommer inte tas allvarligt. Du bor i hyresrätt och du har skyldighet och laga vissa saker själv, hyresvärden kommer bli glad på dig iallafall. Kontakta hyresvärden och säg som det är du har en arg granne och du byter lister.

• Anonym (lasse)
    Egon den stora skrev 2018-10-08 12:40:57 följande:

Jag missade att det gällde hyresrätt. Läste för fort. Då är frågan om det verkligen är okej att renovera på eget bevåg? Däremot är fortfarande tidpunkten inte så farlig . Det låter ju inte mindre om hyresvärden beställer jobbet.

Har haft hantverkare som börjat jobba klockan 7 på morgonen i huset (hyresrätt), så klockan 8 är ju rena drömmen i den jämförelsen. På byggarbetsplatser brukar de ju börja ännu tidigare.

Å andra sidan förstår jag inte vad grannen har att vara arg på. Brukar finnas regler som säger att det ska vara tyst mellan typ 22-23 till 6-7. Många går ju upp till jobbet kring den tiden i alla fall, duschar, grejar med frukost. Jag gick upp 3-4 en tid i livet pga jobb, fast jag väsnades inte så som man gör vid 7 på morgonen direkt...
  • Gameofthrones

Lister är ok och byta. Eftersom det är hon som är ägaren till kanin.

• egon41

Du ska ju anmäla till hyresvärden om du tänkt göra något omfattande i lägenheten. Det är ju storsint av dig att fixa listerna men jag skulle dra iväg ett mail till hyresvärden ASAP om att du planerar att göra det.

Att hon sedan gnäller för at du börjar 8 är grannen problem.

• egon41

Ett tips är en lapp i porten om att det kommer hantverkare. Då kan inte grannarna gnälla heller för de är förvarande.

• Anonym (Xx)
    egon41 skrev 2018-10-09 23:14:58 följande:

Ett tips är en lapp i porten om att det kommer hantverkare. Då kan inte grannarna gnälla heller för de är förvarande.

Klart de kan. Grannar får alltid klaga på att någon stör.
  • Jamesdio

Gnälla kan de ju alltid, men få nåt för det om det handlar om oväsen kl 8, nej.

• Åsa
    Gameofthrones skrev 2018-10-09 20:16:05 följande:

Man får börja låta tidigt på morgonen runt sju, tror jag faktiskt. Helger från 8-9 på morgonen.

Hantverkare har lite andra tider och får jobba i lgh tidigt. Men om du börjar själv och renovera så är det nog andra tider eller så är det samma som hantverkartider.

Hon kan anmäla dig men det kommer inte tas allvarligt. Du bor i hyresrätt och du har skyldighet och laga vissa saker själv, hyresvärden kommer bli glad på dig iallafall. Kontakta hyresvärden och säg som det är du har en arg granne och du byter lister.

Huvudregeln är att man inte får störa, men man ser allvarligare på det om det är tidigt/sent eller om det är ihållande. Enstaka nödvändiga arbeten får man sköta så gott det går. Ett punktarbete typ byta lister har en början och ett slut och går tämligen snabbt för en "riktig" hantverkare, och skulle absolut accepteras, särskilt under dagtid som detta är.
    Mer tveksamt med hemmafixare som håller på vecka ut och in på kvällar och helger. Många tycks ha den felaktiga uppfattningen att bara för att de vill/behöver göra ett arbete och vill/behöver göra det själva efter arbetstid så är det också OK att störa sina grannar med det.
  • GGN

Klart hon kan anmäla dig men vem fan bryr sig. Hon kan ju inte bevisa nåt. Inte mer än du i alla fall. Jag hade ignorerat henne tills värden ringer, och sen bara sagt som det är.

• ventilera mera

Om man byter lister och anlitar en hantverkare till det så lär ingen hyresvärd öppna munnen om det, så länge man inte ber denna hantverkare sätta in t ex knallgröna lister om man nu har den smaken... men maila eller ring för all del värden, så lär du vara helt safe.

Och hantverkare i ett lägenhetshus på en vanlig vardag, det kan man liksom inte gnälla om. Möjligen kan man, som några skrivit, sätta en lapp i porten för att vara snäll.

• Åsa

"Anmäla" kan man göra för vad som helst. Skulle grannen verkligen göra det och värden kontakta dig får du helt enkelt förklara att hantverkaren kom vid 8 för att fixa till saker och att du förstås beklagar att grannen blev störd.

Vad gäller att fixa/ändra saker i lägenheten brukar det gälla att det ska vara av neutralt utseende och fackmannamässigt utfört. Kanske står det i hyresvillkoren (se artikel i Hem& Hyra nedan) Själv landade jag med solgula respektive ockraröda väggar som en tidigare hyresgäst tapetserat med, men jag brydde mig inte om att klaga. Såvida inte de nya listerna är betydligt sämre kan jag inte personligen se problemet med att låta fackman fixa det kaninen råkat göra åverkan på, tvärtom.

www.hemhyra.se/tips-rad/renovering-det-har-far-du-gora-i-lagenheten/

• Gameofthrones

Man får störa om man måste. Hon har en skyldighet och fixa lite lgh själv. Även om det är hyresrätt. Hantverkare börjar oftast 07.00. TS kunde skrivit en lapp. Det kommer alltid finnas gnällspikar i grannskap. Ingen är någonsin helt nöjd det tror jag, när man har grannskap.

Jag har renoverat lgh 07.00. Med hantverkare då har jag ringt in hyresvärden fått ok och skrivit lapp. Ingen klagar. Vi här lägger inte så mkt energi på just detta det är ingen som låter i onödan. Då menar jag ( vi= grannar)

Vi är i ett gott grannskap,

Det här är en granne nog som klagar på allt, som tror att hon kan göra vad som helst. Mot sina grannar. Man behöver inte gnälla för det minsta då kan man flytta ut på landet. Oftast är familjelgh / ensamma / för par och det kan man inte komma ifrån.

Sen finns det idioter som låter heeela tiden dem kan man ringa till sin hyresvärd, tycker jag.

Hur ofta gör man ordning lgh? Det hör gör hon för att hon måste, inget annat.

Svar på tråden Grannen blev jätte arg på mig !! :-(