• Åsa

Grannen blev jätte arg på mig !! :-(

Gameofthrones skrev 2018-10-09 20:16:05 följande:

Man får börja låta tidigt på morgonen runt sju, tror jag faktiskt. Helger från 8-9 på morgonen.

Hantverkare har lite andra tider och får jobba i lgh tidigt. Men om du börjar själv och renovera så är det nog andra tider eller så är det samma som hantverkartider.

Hon kan anmäla dig men det kommer inte tas allvarligt. Du bor i hyresrätt och du har skyldighet och laga vissa saker själv, hyresvärden kommer bli glad på dig iallafall. Kontakta hyresvärden och säg som det är du har en arg granne och du byter lister.

Huvudregeln är att man inte får störa, men man ser allvarligare på det om det är tidigt/sent eller om det är ihållande. Enstaka nödvändiga arbeten får man sköta så gott det går. Ett punktarbete typ byta lister har en början och ett slut och går tämligen snabbt för en "riktig" hantverkare, och skulle absolut accepteras, särskilt under dagtid som detta är.
    Mer tveksamt med hemmafixare som håller på vecka ut och in på kvällar och helger. Många tycks ha den felaktiga uppfattningen att bara för att de vill/behöver göra ett arbete och vill/behöver göra det själva efter arbetstid så är det också OK att störa sina grannar med det.
  • Åsa

"Anmäla" kan man göra för vad som helst. Skulle grannen verkligen göra det och värden kontakta dig får du helt enkelt förklara att hantverkaren kom vid 8 för att fixa till saker och att du förstås beklagar att grannen blev störd.

Vad gäller att fixa/ändra saker i lägenheten brukar det gälla att det ska vara av neutralt utseende och fackmannamässigt utfört. Kanske står det i hyresvillkoren (se artikel i Hem& Hyra nedan) Själv landade jag med solgula respektive ockraröda väggar som en tidigare hyresgäst tapetserat med, men jag brydde mig inte om att klaga. Såvida inte de nya listerna är betydligt sämre kan jag inte personligen se problemet med att låta fackman fixa det kaninen råkat göra åverkan på, tvärtom.

www.hemhyra.se/tips-rad/renovering-det-har-far-du-gora-i-lagenheten/

Svar på tråden Grannen blev jätte arg på mig !! :-(