• Fru Ve

Är era barn i åldern ca 18 månader intresserade av leksaker?

Har en son på 19 månader, yngst av tre. Hans bröder är 6 och 10 år äldre varav jag har glömt lite hur de var i samma ålder. Ettåringen är HELT ointresserad av leksaker och detta oroar mig faktiskt. Vi har lådor med Duplo, bilar, bebisleksaker av olika slag, gosedjur osv osv. Jag har inte allt framme samtidigt utan varierar. Men ändå totalt ointresse. Han bemödar sig aldrig ens att hälla ur något ur dessa lådor. Han är normal för övrigt, pratar nog uppemot 30 ord. Nynnar på sånger, tar kontakt med oss och bröderna och även andra i omgivningen. Är väldigt aktiv. Klättrar som en apa på bänkar, bord, trappor mm. Det han vill göra är att pilla med våra saker om vi är inne. Alltså inventera köksskåp, klättra på bänkar och ta ner saker, smita in på brödernas rum och pilla sönder saker. Så det är jobbigt att vara inne då han inte leker utan bara klättrar, river och förstör saker. Han gillar också att vara ute tex i lekparken. Vi gör det minst en gång per dag eller mer. Jag har noterat att han verkar kunna leka vissa rollekar (tex låtsas att dammsugaren är ett svärd, sett bröderna leka). Tycker det är lite udda för att vara så liten också. Hur är era barn som är ca 18 månader? Oroar jag mig i onödan?

• Svar på tråden Är era barn i åldern ca 18 månader intresserade av leksaker?
  • Jag är bara jag

Vår äldsta är likadan nästan. Kan leka litegrann ibland, men föredrar att vara med oss. Hjälpa till, busa, kurragömma, bara vara ute. Bilar som man kan tycka borde vara kul ägnas väldigt lite intresse. Redskap som är som våra däremot är kul som krattan. Pillig som tusan är han också. 21 månader nu, men varit likadan länge. Pratar helt och hållet så där är han tidig. Kunde ca 200 ord vid 18 månader.
    Men alla barn är olika och inte tycker jag vare sig din eller min son är konstiga. Jag hade en vän med 5 pojkar. Den 3.e kunde sitta i timmar och leka själv med bilar medans den 4.e aldrig var still en sekund och mest "demolerade" hemmet.

• v i r r a

Min dotter var helt ointresserad av leksaker som pyttis. Nu är hon drygt 6 år och fortfarande helt ointresserad av prylar som det inte går att bygga/konstruera grejer med. (Lego är dock ointressant pga för mycket leksak). Helst vill hon greja med prylar ur vardagslivet, inte sådant som är gjort för barn att bygg-leka med.

Var inte orolig! Du har kanske bara en liten Tesla där hemma

• legomum

De var inte helt ointresserade av leksaker, de lekte bl a med duplo och bilar. Men var lika glada för ett burklock.
    Din son låter precis som mina killar var i den åldern.
    De var både högt och lågt och undersökte allt. När de sovit så började rumban om igen..
    Idag är de 5 år men fortfarande så, fast nu leker de för fullt tillsammans.Tror alla timmar i skogen och parken bara gör dem nytta
    Anser att ju mer de får upptäcka, springa och klättra när de behöver det är bättre än att försöka dämpa och lugna. Annars har man bara destruktivt kaos omkring sig.

Tycker du gör helt rätt som tillåter stöket en sådan liten kan skapa

• Anotherone

Jag har en tolvåring och en ettåring och som tur var sparade vi de leksaker som var av bra kvalitet och som barn nr 1 gillade.
    Nu är det som julafton när man kan gå upp på vinden och hämta ner bilar, bollar, klossar mm.

Så ja, min lilla leker med leksaker. Han blir 18 mån senare i vinter. Favoriten nu är en sån där pinne i trä som man trär färgglada ringar över. Tror den kommer från IKEA. Samt en plocklåda med träbitar i olika former.
    Men han gillar också bilar, bollar, tåg, att köra runt med en dockvagn mm.

• Meriall

Hon satte mest saker i munnen i den åldern men kunde tycka det var roligt att rulla en boll fram och tillbaka med någon och bygga torn med klossar. Gillade tittut och buslekar, bli kittlad. Älskade sånglekar.

Dockor och bilar var helt ointressant.

• Physalis

Min dotter var ganska ointresserad av leksaker i den åldern. Ibland kunde hon använda sakerna i det syfte som var tänkt men oftast bar hon mest runt på något en stund, bankade med det eller byggde torn mm. Hon använde likagärna andra saker i samma syfte.

Att din son leker som de äldre barnen handlar nog snarare om att härma bröderna än att han leker i samma syfte som de.

Korrekturläser som en kratta
  • Anotherone
    Physalis skrev 2018-10-10 10:59:06 följande:

Att din son leker som de äldre barnen handlar nog snarare om att härma bröderna än att han leker i samma syfte som de.

Det tror jag också.
  • Fru Ve

Tack för alla svar, det känns lugnande :)

Svar på tråden Är era barn i åldern ca 18 månader intresserade av leksaker?